Vilka cykelglasögon gäller år 2026?

Spacekitty

Aktiv medlem
Vilka märken och modeller är moderna och inne nu?

I första hand är det ett par med fotokromatiska glas som behövs. Helst ska dom ha ubytbara näsgummin i olika storlekar om jag får önska.

(mina gamla Oakley Jawbreaker börjar kännas passé)

Oakley är ju bra men dyrt. Encoder eller någon Sutro Lite-variant känns standard och funkar.

Högst personlig åsikt att undvika POC-brillor, och även Bliz (senaste för att det mest känns som att det finns personer med craft-kläder, northwave-skor och Bliz-glasögon. Dvs de har gått till XXL). Sweet protection är ett alternativ som kostar rimligt och verkar finnas i butik.

Men det riktiga svaret är att du ska köpa ett par brillor som går att sätta i hjälmen. Och utifrån det välja det paret du gillar bäst.

Oakley är ju bra men dyrt. Encoder eller någon Sutro Lite-variant känns standard och funkar.

Högst personlig åsikt att undvika POC-brillor, och även Bliz (senaste för att det mest känns som att det finns personer med craft-kläder, northwave-skor och Bliz-glasögon. Dvs de har gått till XXL). Sweet protection är ett alternativ som kostar rimligt och verkar finnas i butik.

Men det riktiga svaret är att du ska köpa ett par brillor som går att sätta i hjälmen. Och utifrån det välja det paret du gillar bäst.
Kan tillägga att Bliz-brillorna är ganska bajs också i funktionen. Utöver billig känsla och (klockrent beskrivet) aura av XXL-cyklist så ser man dåligt i dom. I solnedgång drabbas jag ibland av blindspots där jag helt enkelt inte ser ett jävla skit. Sker bara i riktning så att jag får solen i ansiktet såklart, men har ett par andra billiga brillor från TeamSportia (glömt märke, nåt svenskt) som inte är lika besvärliga.

Vilka märken och modeller är moderna och inne nu?

I första hand är det ett par med fotokromatiska glas som behövs. Helst ska dom ha ubytbara näsgummin i olika storlekar om jag får önska.

(mina gamla Oakley Jawbreaker börjar kännas passé)
Jag gillar mina Smith Wildcat. Använder dom till cykling, löpning, längdskidor & till vardags.

Så jäkla fånigt.

Xxl aura...
Viktigt att se lite pretto ut när man cyklar så man inte blir misstagen för en tönt...

Så jävla fånigt.
Jag tyckte det var kul eftersom jag själv tänkt tanken innan och definitivt kände mig träffad. Har lite Craft-plagg jag beställt via Crafts hemsida och Northwave-skorna är beställda från deras hemsida också. Men Bliz-brillorna har jag definitivt köpt på XXL när jag var ny. Det är lite kul eftersom det typ är dessa tre märken som XXL har i utbudet.

Sen är det väl ingen nyhet att stil och cykling hör ihop? Pretto eller inte, reglerna ska följas.

Mina absolut bästa är ett par Oakley (Sutro Lite). Känns bäst både optiskt och kvalitetsmässigt. Man får väl kolla vad proffsen använder och välja modell därefter om man vill ha något trendigt.

Tripoint har jag velat testa nu ett tag. Känns som att de är vettiga för priset, efter att ha testat lite snabbt i butik.

Jag har kört Julbo rätt länge och är nöjd. Deras fotokromatiska + polariserade är magiska på sjön eller i fjällen kring påsk tex.

I övrigt tror jag kanske att dom heter destiny och fury som jag varvat rätt mkt för löpning och cykling

Jag köpte Lidls fotokromatiska och de har fungerat väldigt bra för priset. Tyvärr verkar de inte sälja dem på cykeldagarna längre.

Har även ett par dirtlej specs 03 som var bra pang för pengarna (på rea). De är rätt stora så det är risk för hjälm -> glasögon -> näsben om man är slarvig i ett drop. Men för grusåka så är de toppen.

Ska köpa ett par oakley med slipade glas som också är fotokromatiska så jag följer tråden.

Vad proffsen har vill jag inte gå på, dom tar oftast det dom får betalt för att använda.

Oakley vet jag att dom har bra glas. Och till dom flesta modeller går att köpa extra glas av olika färger och solskydd att sätta på bågen man redan har. Har nog 4-5 olika till mina jawbreaker.

Smith har jag inte sett tidigare, ska kolla mer på dom.

Jag har köpt ett par från Rockbros med aktiv fotokromatik eller hur nu ska beskriva det. Det finns inbyggd elektronik som styr glasögonen och de ändrar ljusgenomsläpp
blixtsnabbt, det går på tiondelars sekund. Det går så snabbt att de slår om bara jag cyklar in i skuggan från ett träd. Tyvärr blir de inte helt ljusa så de fungerar dåligt i skymning.
Om de är snygga får andra bedöma.

Hade alltid bekymmer med imma på mina Oakley, kanske inte under högsommaren dock men vår/höst.

Kör nu uteslutande brillor från Out Of som passar som handen i handsken för mig 👍

Jag har ett par Oakley Sutro Lite, de är förstås bäst men använder dem bara på landsväg i vackert väder :giggle:

För mindre vackert väder, grus och pendling har jag ett par billigare HD sport R2 Fluke (cat2), och för mörkercykling ett par äldre Siroko K3 - clear (cat 0).

HD sports är prisvärda, snygga och funktionellt fullt tillfredställande (bara lite mörka på kvällen så behöver ev något mer par i Cat-1 om går hitta, brukar vara lite svårt upplever jag)

Jag kör ett par Oakley Sutro (inte Lite). De har Prizm Trail lins och den tycker jag funkar toppen i alla väder (och på landsväg trots att den heter trail konstigt nog 🙃). Har de på mig i stort sett dagligen även om jag inte cyklar och de har väldigt bra hållbarhet.

Jag har någon Oakley Radar (kanske range, eller så var det de förra).
Gillar linsen skarpt.
Går att sätta i hjälmen (det går inte med mina Bliz, som faktiskt inte är köpta på XXL)
Immar gör de när jag står still senhöst-tidig vår, men det gör nog alla glasögom på mig, bl.a. mina Bliz.
Oakley tar dock bra betalt men jag har inte hittat något bättre än. Just nu börjar synen balla ur så jag vet inte vad nästa par blir. Än så länge funkar det så länge jag inte behöver läsa små menyer :D

Pga många (flera) som gillade Sutro Lite så blev det ett par sådana från R2.

Bilagor

• IMG_1574.webp
    IMG_1574.webp
    11 KB · Besök: 4
Jag har också vanliga Sutro och är väldigt nöjd. Cyklat MTB med dem i 3-4 år nu och de är fortfarande fräscha. Så det där blir nog typpen.

Kvallen på deras bågar är ju också allmänt imponerande bra, tappade bort ett par Holbrook som sen dök upp efter att ha legat underst i en ryggsäck jag använde som handbagage och sprit-taxfree-väska när jag flög i flera år. Inte ett dugg skeva trots det.

Tillbaka
Topp