Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Vi är i den sitsen nu, grabben är ca 131cm. 20" är för liten så måste köpa en ny cykel. Har också varit inne på om man kan gå på 26" direkt. Men har konstaterat att det blir för stort steg att gå upp på 26" nu från 20". Så blir till att köpa en 24", tycker det inte verkar vara speciellt svårsåld storlek heller.
Din son kan säkert redan gå upp denna sommar/höst på en 24" lite beroende på modell.

Sen borde på hur han växer tänker jag nu i alla fall att vi skippar 26" istället och går direkt på 27,5" där det finns mycket större utbud både begagnat och nytt.

Som vi tjatar om i annan tråd brukar 27.7 JR vara typ samma storlek som 26 JR. Ja, 26'' verkar ersättas av 27.5 JR - men i sommar kommer roko 26 (som verkar fin men 385mm reach är kort om det stämmer)

de rekommenderar den från 130cm vilket kanske funkar med 385 i reach med väldigt smalt styre - men mindre bra med 360mm ST

Generellt finns inte så mycket att välja på som är klockrent = 360 ST och mer än 395mm reach. Orbea om man ska åka utför

Barncyklar samlingstråd
Vi är i den sitsen nu, grabben är ca 131cm. 20" är för liten så måste köpa en ny cykel. Har också varit inne på om man kan gå på 26" direkt. Men har konstaterat att det blir för stort steg att gå upp på 26" nu från 20". Så blir till att köpa en 24", tycker det inte verkar vara speciellt svårsåld storlek heller.
Din son kan säkert redan gå upp denna sommar/höst på en 24" lite beroende på modell.

Sen beroende på hur han växer tänker jag nu i alla fall att vi skippar 26" istället och går direkt på 27,5" där det finns mycket större utbud både begagnat och nytt.
Det är kanske så man måste göra, gå från 24 till 27,5.

För oss är ju också frågan om hardtail vs full sus.
Har ändå tanken om att man ska kunna ta cykeln till skolan, men det kanske är en omöjlig ekvation om den också ska gå att köra i järvsö och i skogen?

Barncyklar samlingstråd

Har ändå tanken om att man ska kunna ta cykeln till skolan, men det kanske är en omöjlig ekvation om den också ska gå att köra i järvsö och i skogen?
Ja, skolan, skogen OCH järvsö då får man vara gjord av pengar (samt sakna omdöme).

Visserligen kostar en damtralla nästan 8000 idag men att sätta en mtb med luftgaffel på skolan tycker jag personligen är tokigt.

Vi körde kombo t.o.m 24 men då var det helstel och enklare stig. 26an är fin och går absolut inte till skolan.

Barncyklar samlingstråd
…26an är fin och går absolut inte till skolan.
Först köpte vi en rosa Kronan att ha hemma på gatan och med till skolan, men insåg att om man lärt sig cykla med handbromsar så gör man bäst i att fortsätta. Så blev en begagnad BMC TwoStroker 24 för 1500 också 👍
Så nu har hon tre cyklar, hade dock hellre sett en FS mot Kronan då 😅

Barncyklar samlingstråd
Först köpte vi en rosa Kronan att ha hemma på gatan och med till skolan, men insåg att om man lärt sig cykla med handbromsar så gör man bäst i att fortsätta. Så blev en begagnad BMC TwoStroker 24 för 1500 också 👍
Så nu har hon tre cyklar, hade dock hellre sett en FS mot Kronan då 😅
Flickan kör båda och har haft fotbroms från 12''. Pojken har aldrig hört talas om fotbroms så vi får se hur det blir. Vad han säger nu så är tralla inte aktuellt utan blir skol-mtb även framåt.

Det är intressant förresten. När vi sålde 24'' trallan så frågade jag om grabben ville ha men han visste att bara stora killar hade tralla. Varför kunde han inte säga. Allt annat vill de ha som stora killar, men inte tralla.

Barncyklar samlingstråd
Flickan kör båda och har haft fotbroms från 12''. Pojken har aldrig hört talas om fotbroms så vi får se hur det blir. Vad han säger nu så är tralla inte aktuellt utan blir skol-mtb även framåt.

Det är intressant förresten. När vi sålde 24'' trallan så frågade jag om grabben ville ha men han visste att bara stora killar hade tralla. Varför kunde han inte säga. Allt annat vill de ha som stora killar, men inte tralla.
Jo vår tjej har bara haft skivbromsar, småbröderna följer i samma spår. Men efter några försök gick det ju bra, men känns säkrare med det hon är upplärd på, och roligare kanske 😊

Haha ja, vår mellersta suktar ju redan efter den väntande 20”aren, fast jag demonstrerat att den är för stor 😅

Barncyklar samlingstråd

Köp en begagnad White lite 24” för skolan. De brukar finnas på blocket för runt 1000-2000kr. Fortfarande en bra cykel men du slipper dämpare osv för underhåll om den ändå bara ska köras till skolan.

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker just begagnatpriserna är beroende på var man är i landet! I norra delarna av Småland och Västergötland där jag huserar är priserna höga. Men runt Stockholm verkar plasten som en icke använd cykel vara mer värd och priserna lägre...

Barncyklar samlingstråd
Söker tips på sköna skydd till knän och armbågar för en 3 åring.

Har Sweets mjuka trail-skydd, iaf knäskydd, till båda barnen. Minsta storleken var ok på lillkillen som var tre när han fick dom. De tar självmant på dom och tycker aldrig att de är i vägen eller jobbiga.

Armbågsskydd är svårare. Där har vi äntligen nu för 8-åringen hittat några vettiga från Scott hos lokala MC-nasaren. Upplever att modellerna man bara drar på funkar sådär på formlösa barnarmar. Antingen för tight eller så glider de runt - som för vuxna men värre.

Tillbaka
Topp