Hör upp, cykel i media-tråden

Toaletten kan monteras in i bistron, som för övrigt kan bytas ut mot ett conviniskåp.
För enkelhetens skull man kan ju ta inspiration från Campenaerts & co och kissa i flaskorna man druckit upp, så kan man ställa in dom i Convini-kylen igen så den ersätter både toaletterna och bistron samtidigt. SJ, jag tar bara 500 000 kr i konsultarvode!

Vi kan ta in Ryanairs vd som konsult och bygga in en ståplats avdelning i en vagn som dubblar som cykelplats utanför rusningstrafik?
Exakt så som flertalet Västtåg och Öresundståg ser ut mao. Storleken på avdelningen kan ju givetvis diskuteras men det fungerar OK de gånger jag åker (utflykter på helgen mest) och då kommer vi ofta ett sällskap på upp till 6-7 pers som brukar kunna komma på samtidigt, men ibland i olika ändar av tåget. Är man kompisar går det lätt in 3 cyklar per sida i det anvisade utrymmet.

Visa bilaga 833832
Visa bilaga 833833

Exempel på två ovanligt täta vagnar med mycket folk. Inte sällan sitter jag på tåg i en vagn med bara 1-3 andra. Om det är mycket folk någon gång så kanske det sitter två personer mitt emot varandra vid en fyra istället för en person som tar hela fyran.

Det skulle absolut gå att förtäta och sprida ut åtminstone en av vagnarna till resten istället och koppla på en cykelvagn istället.

Högtider typ resa under jul är undantag men även där har jag inte haft problem med trängsel tidigare. Tex folk som inte bokat plats och sitter på min plats kan lätt sätta sig någonstans i närheten ändå. Enda gången jag sett folk behöva stå är på såna regionaltåg från Bombardier som har nån slags snurrande platta/hiss för rullstolsburna som tar mycket plats och det unnar jag dom ändå. Men även där var det oftast gott om platser.

Kanske skulle man kunna ersätta restaurangen med typ Convini-kylar som sköter sig själva så sparar man ännu mer plats i vagnarna.
Fast det där beror väl mycket på sträcka. X2000 mellan Stockholm och Göteborg på morgnar och eftermiddagar / tidig kväll kan det vara riktigt mycket folk på. Ibland är flera avgångar på sena vardagseftermiddagar helt slutsålda en vecka i förväg.

Fast det där beror väl mycket på sträcka. X2000 mellan Stockholm och Göteborg på morgnar och eftermiddagar / tidig kväll kan det vara riktigt mycket folk på. Ibland är flera avgångar på sena vardagseftermiddagar helt slutsålda en vecka i förväg.
Ja, vissa specifika sträckor är nog fullproppade. På dom tågen kanske man skulle kunna köra nån slags halvlösning med dubbeldäckare där överdelen på en vagn är för cyklar eller nåt. Men det finns fullt med sträckor folk pendlar på dagligen i resten av landet där det finns gott om potential att trycka ihop passagerarna lite. På dessa sträckor skulle den ökade densiteten inte ens märkas av.

Men det var nog mitt sista inlägg i tågdebatten innan tråden spårar ur totalt (höhö).

Visa bilaga 833832
Visa bilaga 833833

Exempel på två ovanligt täta vagnar med mycket folk. Inte sällan sitter jag på tåg i en vagn med bara 1-3 andra. Om det är mycket folk någon gång så kanske det sitter två personer mitt emot varandra vid en fyra istället för en person som tar hela fyran.

Det skulle absolut gå att förtäta och sprida ut åtminstone en av vagnarna till resten istället och koppla på en cykelvagn istället.

Högtider typ resa under jul är undantag men även där har jag inte haft problem med trängsel tidigare. Tex folk som inte bokat plats och sitter på min plats kan lätt sätta sig någonstans i närheten ändå. Enda gången jag sett folk behöva stå är på såna regionaltåg från Bombardier som har nån slags snurrande platta/hiss för rullstolsburna som tar mycket plats och det unnar jag dom ändå. Men även där var det oftast gott om platser.

Kanske skulle man kunna ersätta restaurangen med typ Convini-kylar som sköter sig själva så sparar man ännu mer plats i vagnarna.
Så lite folk på Snälltåget alltså. Du får höra av dig till dom med dina ideer. Folk hävdar ju att privata företag är mer lyhörda för kundernas ideer.

Snälltåget till Åre/Duved redan har en lastvagn där man får transportera cyklar i. Vet inte om deras andra rutter.
Ja, Snälltåget kör väl gamla tåg. På den gamla goda tiden fanns det godsvagn eller godsavdelning i vagn även hos SJ. Man kunde t o m polletera sin cykel i förväg, så den fanns på destinationen när man själv kom fram. Det var tider det.
För övrigt är tågen mellan Stockholm och Malmö ofta fullbokade, så svårt att klämma in mer utrymme för gods.

Tillbaka
Topp