Hör upp, cykel i media-tråden

Toaletten kan monteras in i bistron, som för övrigt kan bytas ut mot ett conviniskåp.
För enkelhetens skull man kan ju ta inspiration från Campenaerts & co och kissa i flaskorna man druckit upp, så kan man ställa in dom i Convini-kylen igen så den ersätter både toaletterna och bistron samtidigt. SJ, jag tar bara 500 000 kr i konsultarvode!

Vi kan ta in Ryanairs vd som konsult och bygga in en ståplats avdelning i en vagn som dubblar som cykelplats utanför rusningstrafik?
Exakt så som flertalet Västtåg och Öresundståg ser ut mao. Storleken på avdelningen kan ju givetvis diskuteras men det fungerar OK de gånger jag åker (utflykter på helgen mest) och då kommer vi ofta ett sällskap på upp till 6-7 pers som brukar kunna komma på samtidigt, men ibland i olika ändar av tåget. Är man kompisar går det lätt in 3 cyklar per sida i det anvisade utrymmet.

Visa bilaga 833832
Visa bilaga 833833

Exempel på två ovanligt täta vagnar med mycket folk. Inte sällan sitter jag på tåg i en vagn med bara 1-3 andra. Om det är mycket folk någon gång så kanske det sitter två personer mitt emot varandra vid en fyra istället för en person som tar hela fyran.

Det skulle absolut gå att förtäta och sprida ut åtminstone en av vagnarna till resten istället och koppla på en cykelvagn istället.

Högtider typ resa under jul är undantag men även där har jag inte haft problem med trängsel tidigare. Tex folk som inte bokat plats och sitter på min plats kan lätt sätta sig någonstans i närheten ändå. Enda gången jag sett folk behöva stå är på såna regionaltåg från Bombardier som har nån slags snurrande platta/hiss för rullstolsburna som tar mycket plats och det unnar jag dom ändå. Men även där var det oftast gott om platser.

Kanske skulle man kunna ersätta restaurangen med typ Convini-kylar som sköter sig själva så sparar man ännu mer plats i vagnarna.
Fast det där beror väl mycket på sträcka. X2000 mellan Stockholm och Göteborg på morgnar och eftermiddagar / tidig kväll kan det vara riktigt mycket folk på. Ibland är flera avgångar på sena vardagseftermiddagar helt slutsålda en vecka i förväg.

Fast det där beror väl mycket på sträcka. X2000 mellan Stockholm och Göteborg på morgnar och eftermiddagar / tidig kväll kan det vara riktigt mycket folk på. Ibland är flera avgångar på sena vardagseftermiddagar helt slutsålda en vecka i förväg.
Ja, vissa specifika sträckor är nog fullproppade. På dom tågen kanske man skulle kunna köra nån slags halvlösning med dubbeldäckare där överdelen på en vagn är för cyklar eller nåt. Men det finns fullt med sträckor folk pendlar på dagligen i resten av landet där det finns gott om potential att trycka ihop passagerarna lite. På dessa sträckor skulle den ökade densiteten inte ens märkas av.

Men det var nog mitt sista inlägg i tågdebatten innan tråden spårar ur totalt (höhö).

Visa bilaga 833832
Visa bilaga 833833

Exempel på två ovanligt täta vagnar med mycket folk. Inte sällan sitter jag på tåg i en vagn med bara 1-3 andra. Om det är mycket folk någon gång så kanske det sitter två personer mitt emot varandra vid en fyra istället för en person som tar hela fyran.

Det skulle absolut gå att förtäta och sprida ut åtminstone en av vagnarna till resten istället och koppla på en cykelvagn istället.

Högtider typ resa under jul är undantag men även där har jag inte haft problem med trängsel tidigare. Tex folk som inte bokat plats och sitter på min plats kan lätt sätta sig någonstans i närheten ändå. Enda gången jag sett folk behöva stå är på såna regionaltåg från Bombardier som har nån slags snurrande platta/hiss för rullstolsburna som tar mycket plats och det unnar jag dom ändå. Men även där var det oftast gott om platser.

Kanske skulle man kunna ersätta restaurangen med typ Convini-kylar som sköter sig själva så sparar man ännu mer plats i vagnarna.
Så lite folk på Snälltåget alltså. Du får höra av dig till dom med dina ideer. Folk hävdar ju att privata företag är mer lyhörda för kundernas ideer.

Snälltåget till Åre/Duved redan har en lastvagn där man får transportera cyklar i. Vet inte om deras andra rutter.
Ja, Snälltåget kör väl gamla tåg. På den gamla goda tiden fanns det godsvagn eller godsavdelning i vagn även hos SJ. Man kunde t o m polletera sin cykel i förväg, så den fanns på destinationen när man själv kom fram. Det var tider det.
För övrigt är tågen mellan Stockholm och Malmö ofta fullbokade, så svårt att klämma in mer utrymme för gods.

Med risk för att låta som en gnällig gammal gubbe eller liknande: är sånt här litegrann typiskt svenskt; min känsla när jag är utomlands (bortsett från Danmark då...) att det här är endera en ickefråga alternativt någonting man löser (kom igen, bussarna från fastlandet är ju inte mer fyllda än att det går att stoppa in en tandem lånat väl eller i mittgången, om man nu inte vill nyttja cykelstället eller lägga den i bagaget på de modeller som har sådana).
Vad tråkigt att de inte planerat fler tandem-turer. Dels för dem personligen, och för cykling i allmänhet. Känslan man får som läsare är "cykla, det är något man gör en gång sen är det bra".
Vidare är det ju helt otroligt att de byggt en bro utan någon möjlighet för gående/cyklister att ta sig över. Otroligt efterblivet. Är Sverige en amerikansk delstat?

Vad tråkigt att de inte planerat fler tandem-turer. Dels för dem personligen, och för cykling i allmänhet. Känslan man får som läsare är "cykla, det är något man gör en gång sen är det bra".
Vidare är det ju helt otroligt att de byggt en bro utan någon möjlighet för gående/cyklister att ta sig över. Otroligt efterblivet. Är Sverige en amerikansk delstat?
Ölandsbron hade från början hade två körfält och två breda vägrenar. När vägrenarna gjordes om till körfält och bron fick förbud mot cykeltrafik och gångtrafik vet jag inte, men det var först när kommunens nya cykelvägvisning sattes upp för omkring 10 år sedan som den sista cykelvägvisningen till Öland togs bort.

Jag tror att den sista tilläggstavlan till cykelförbudsskylten säger "Gäller bron", dvs. ta inte denna väg om du ska till Kalmar. Fastän cykelvägvisningen till Kalmar fortfarande satt uppe.

Senast ändrad:
När vägrenarna gjordes om till körfält och bron fick förbud mot cykeltrafik och gångtrafik vet jag inte (...).

Någon gång i mitten av 90-talet skulle jag gissa på.

Under årens lopp har det funnits idéer kring hur cykeltrafik eventuellt skulle kunna återupptas över bron. En variant som föreslagits är att bygga en cykelbana under, eller vid sidan av bron. Om jag skall fortsätta gissa, så gissar jag att det inte kommer lösa sig innan det står en ny bro på plats.

Någon gång i mitten av 90-talet skulle jag gissa på.

Under årens lopp har det funnits idéer kring hur cykeltrafik eventuellt skulle kunna återupptas över bron. En variant som föreslagits är att bygga en cykelbana under, eller vid sidan av bron. Om jag skall fortsätta gissa, så gissar jag att det inte kommer lösa sig innan det står en ny bro på plats.
2009 enligt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...kverket-finansiera-cykelfarjan-dessi-pa-oland

Oj, så sent. Det låter faktiskt inte rätt, men jag ser ju vad där står. Jag kan inte minnas jag såg en enda cyklist from att jag började plugga dagligdags över bron i början av 2000-talet. Jag kan ju minnas fel, eller så innehade kanske samtliga cyklister i närområdet god självbevarelsedrift. Jag minns nog fel... 😁
Å andra sidan finns nu en del 2+1-vägar utan cykelförbud som är så olämpliga att cykla på att ytterst få faktiskt har så taskig självbevarelsedrift att de gör det. Kan det ha varit något liknande i detta fall?

Å andra sidan finns nu en del 2+1-vägar utan cykelförbud som är så olämpliga att cykla på att ytterst få faktiskt har så taskig självbevarelsedrift att de gör det. Kan det ha varit något liknande i detta fall?
En högst rimligt hypotes.

Å andra sidan hade jag en lärare på universitetet, på fastlandet, som var tillräckligt dedikerad, envis och dödsföraktande för att ge sig ut där så länge det var lagligt. Vilket han enligt egen utsago gjorde de dagar han jobbade. Vi kan ju haft olika restider såklart.

Moderator får ta bort om det bryter mot reglerna och är för politiskt, men det är inte politik i sig som är huvudämnet.

På bilderna till artikeln har kampanjbussen parkerats på en gång och cykelbana..

IMG_4049.webp

IMG_4048.webp

Hur ska vi få folk att inse att cykelbanor också är vägar som inte får blockeras om politiker låter sig fotograferas såhär? Det viktigaste är ju som alltid att inte blockera bilvägen, den är ju viktig och folk behöver komma fram…

Moderator får ta bort om det bryter mot reglerna och är för politiskt, men det är inte politik i sig som är huvudämnet.

På bilderna till artikeln har kampanjbussen parkerats på en gång och cykelbana..

Visa bilaga 834402
Visa bilaga 834403

Hur ska vi få folk att inse att cykelbanor också är vägar som inte får blockeras om politiker låter sig fotograferas såhär? Det viktigaste är ju som alltid att inte blockera bilvägen, den är ju viktig och folk behöver komma fram…

En annan viktig fråga är hur det kan vara en gång och cykelbana. En fotgängare och en cyklist kan inte passera varandra där.

Cykelbanan är väl den asfalterad delen mellan kantstenarna?
Ja, inte supertydligt. Som nybliven och frälst cyklist har jag ju läst på om lagar och regler och reflekterat en hel del när jag rör mig ute på cykelbanor. Så jag förstår att det är tänkt att kantstenarna är gångbanan. Men innan jag blev cykelfrälst hade jag inte tänkt så. Då hade jag tänkt att kantstenarna markerar var vägen jag ska gå på slutar och är en markering för att inte gå där. Så jag hade nog felaktigt gått i cykelbanan om jag inte visste bättre.

Ja, inte supertydligt. Som nybliven och frälst cyklist har jag ju läst på om lagar och regler och reflekterat en hel del när jag rör mig ute på cykelbanor. Så jag förstår att det är tänkt att kantstenarna är gångbanan. Men innan jag blev cykelfrälst hade jag inte tänkt så. Då hade jag tänkt att kantstenarna markerar var vägen jag ska gå på slutar och är en markering för att inte gå där. Så jag hade nog felaktigt gått i cykelbanan om jag inte visste bättre.
Det designas och byggs så många cykelbanor med nästan osynliga markeringar runt om i landet. Det borde definitivt finns lika stringenta regler för cykelinfra som för bilinfra.
Så lite annorlunda färgad sten som skiljelinje mellan gå och cykeldel borde inte vara legalt.

Det designas och byggs så många cykelbanor med nästan osynliga markeringar runt om i landet. Det borde definitivt finns lika stringenta regler för cykelinfra som för bilinfra.
Så lite annorlunda färgad sten som skiljelinje mellan gå och cykeldel borde inte vara legalt.
Grejen är att reglerna som finns är lika lösa, det är bara det att man tar bilinfrastruktur på så oerhört mycket större allvar. Gäller det bilar så är det skitnoga att stolpar inte sitter närmare körbanan än 60 cm medan samma riktlinje när det gäller cykel avfärdas med ett "äh, du har väl styre?"

Bortsett från att jag sällan ser några horder av cyklister där så stämmer det väldigt bra med min upplevelse. "Kul" också att de ställt till det semipermanent åt mashuggstorgethållet så man får krångla där också.

Låst artikel, men polisen har haffat en bunt elsparkcykelåkare som kört på trottoar, trimmat, skjutsat osv.
Bra eller dåligt? De som blir haffade gillar det inte - äldre? (av artikeln att döma) herre med mc-hjälm o trimmad spark klagar för att han åker dit för detta samt att han kör på cykelbanan (oregistrerat fordon mc/moped). Ganska tydligt att han tycker sig kunna undantas från alla regler eftersom han "bara" har trimmet för att det skall gå fortare i uppförsbackar.

Vad tycker ni?

Själv tycker jag elspark är ett otyg men kan acceptera att de finns så länge de är otrimmade och håller sig på cykelbanan som andra cyklister. När de sedan trimmas, skjutsas o körs på gångbanor så kan jag bara stötta polisen i sitt arbete.

Låst artikel, men polisen har haffat en bunt elsparkcykelåkare som kört på trottoar, trimmat, skjutsat osv.
Bra eller dåligt? De som blir haffade gillar det inte - äldre? (av artikeln att döma) herre med mc-hjälm o trimmad spark klagar för att han åker dit för detta samt att han kör på cykelbanan (oregistrerat fordon mc/moped). Ganska tydligt att han tycker sig kunna undantas från alla regler eftersom han "bara" har trimmet för att det skall gå fortare i uppförsbackar.

Vad tycker ni?

Själv tycker jag elspark är ett otyg men kan acceptera att de finns så länge de är otrimmade och håller sig på cykelbanan som andra cyklister. När de sedan trimmas, skjutsas o körs på gångbanor så kan jag bara stötta polisen i sitt arbete.
"Anledningen till att han köpte en elsparkcykel med en så pass stark motor var för att den ska orka hålla hastigheten även i uppförsbackar. Joakim Swanström, som har på sig en ordentlig hjälm, menar att han inte kör så fort.

En gång var han med om en olycka. Efter det har han blivit mer försiktig, men han överväger inte att sluta åka.

– Det var inte jag som gjorde fel. Bilen svängde utan att blinka, och såg mig inte, säger han."

Jag hade egentligen tänkt mig skriva något lagom spydigt, men kom fram till det räcker gott med en skärmdump och ett citat.

Bilagor

• Screenshot_20260609-132415.webp
    Screenshot_20260609-132415.webp
    199.6 KB · Besök: 56

Vad tycker ni?

Jag vill inte möta motorcyklar på cykelbanan lika lite som jag vill möta en lastbil eller drograttfull bilist. Speciellt oregistrerade utan trafikförsäkring om något skulle hända och vi krockar. Större skada från en sådan än en cyklist som trampar av egen kraft, större risk att dö. Så det är bra. Men jag skulle gärna samtidigt vilja se färre ”riktade åtgärder” som sträcker sig en dag/eftermiddag och hellre se att polisen dagligen tar tag i problemen. Tex bötfälla folk som går på cykelbanan (som tydligen inte skett en enda gång enligt Stockholmspolisen). Istället för att kanske som nu fokusera några timmar, samla in lite pinnar och få en artikel och sen känna ”nu var vi klara med det”.

Jag vet att det ibland stoppas några tonåringar som skjutsar varandra på en Voi en lördagskväll eller jagas en toktrimmad elspark genom stan. Men det är så lågprioriterat annars. Den här mannen som blev stoppad vet om det och kommer förmodligen att fortsätta köra ändå eftersom det går 5 år mellan att han blir stoppad och kontrollerad. Samma med cyklisterna som blev bötfällda vid slottet nyligen, samma visa varje år. Dom kommer fortsätta cykla mot rött sen om det är helt fritt fram.

Så jag har låga förhoppningar på att den här insatsen gör någon skillnad i det långa loppet mer än att det drabbat vissa enstaka personers privatekonomi den här månaden.

Det viktigaste ur trafiksäkerhet är ju att visa hänsyn, och anpassa hastigheten, oberoende av trafikslag och väg.
Lite mer tränade cyklister håller även de 50, men det ska man inte åka på en cykelbana.
På vissa sträckor(cykelbanor då) borde det dock finnas undantag för "45-mopeder", om de kör långsamt.

Det viktigaste ur trafiksäkerhet är ju att visa hänsyn, och anpassa hastigheten, oberoende av trafikslag och väg.
Lite mer tränade cyklister håller även de 50, men det ska man inte åka på en cykelbana.
På vissa sträckor(cykelbanor då) borde det dock finnas undantag för "45-mopeder", om de kör långsamt.
Håller med dig, men problemet är alla som saknar hänsyn, inte har koll och inget konsekvenstänk. Det finns många därute och stor del har tom körkort, rösträtt, är föräldrar osv.
Det finns också de som har trimmade elcyklar o elsparkar som visar hänsyn, stannar vid rödljus, möter o kör om fotgängare lugnt o försiktigt - men vi ser dem inte, kanske just pga deras hänsyn eller är de kanske så få att vi nästan aldrig korsar deras vägar?

Senast ändrad:
"Anledningen till att han köpte en elsparkcykel med en så pass stark motor var för att den ska orka hålla hastigheten även i uppförsbackar. Joakim Swanström, som har på sig en ordentlig hjälm, menar att han inte kör så fort.

En gång var han med om en olycka. Efter det har han blivit mer försiktig, men han överväger inte att sluta åka.

– Det var inte jag som gjorde fel. Bilen svängde utan att blinka, och såg mig inte, säger han."

Jag hade egentligen tänkt mig skriva något lagom spydigt, men kom fram till det räcker gott med en skärmdump och ett citat.

Så han tycker att det behövs mer knark så att han kan köra sin olagliga elsparkcykel utan problem.

Dessutom förstår jag inte varför man borde kunna överskrida maxhastigheten om man bara behöver kunna hålla (max?)hastigheten i uppförsbackar.

Så han tycker att det behövs mer knark så att han kan köra sin olagliga elsparkcykel utan problem.

Dessutom förstår jag inte varför man borde kunna överskrida maxhastigheten om man bara behöver kunna hålla (max?)hastigheten i uppförsbackar.
Tror den blir olaglig ändå även om man stryper hastigheten pga effekten på motorn.

Edit: Olaglig att köra på cykelbana alltså.

Tror den blir olaglig ändå även om man stryper hastigheten pga effekten på motorn.

Edit: Olaglig att köra på cykelbana alltså.
Möjligen men då på ett sätt som varken är farligare än om den inte var för stark och på ett sätt som nog aldrig riskerar att upptäckas heller.

Voi:arna är rätt effektstarka de med förstår man ser dem hålla jämn fart uppför även med tunga åkare.

Ja, inte supertydligt.
Tydligare än så är väl svårt att göra det. Betongplattor på gångbanan och asfalt på cykelbanan. Sedan kantsten mot vanliga vägen. Väl skyltat och troligtvis finns även markering i gångbana resp cykelbana som dock inte syns på bilden. Hur chauffören och dess passagerare kunnat missta sig är obegripligt.

Möjligen men då på ett sätt som varken är farligare än om den inte var för stark och på ett sätt som nog aldrig riskerar att upptäckas heller.

Voi:arna är rätt effektstarka de med förstår man ser dem hålla jämn fart uppför även med tunga åkare.
Man kan ju ha rätt hög max-effekt och ändå möta kravet på 250W märkeffekt. Och om jag inte minns fel är det det senare som används i lagtexten?

Nja farten sänktes om man var tung och åkte uppför när jag körde såna. Ser det även under pendling att hyrsparkarna går mycket långsammare uppför tex Västerbron.

Tydligare än så är väl svårt att göra det. Betongplattor på gångbanan och asfalt på cykelbanan. Sedan kantsten mot vanliga vägen. Väl skyltat och troligtvis finns även markering i gångbana resp cykelbana som dock inte syns på bilden. Hur chauffören och dess passagerare kunnat missta sig är obegripligt.
Polisen verkar inte bry sig heller. Men vem vet, chauffören kanske fick böter ändå.

Polisen verkar inte bry sig heller. Men vem vet, chauffören kanske fick böter ändå.
Det är trots allt statsministern som är ute och och far, med livvaktsskydd och what not. Jag gissar att det är polisen själv som har anvisat parkeringen och dessutom förmodligen har stöd för det. Man behöver inte gilla det, men det blir lite löjeväckande att ta upp det här som typexempel på hur folk parkerar på cykelbanan.

Det är trots allt statsministern som är ute och och far, med livvaktsskydd och what not. Jag gissar att det är polisen själv som har anvisat parkeringen och dessutom förmodligen har stöd för det. Man behöver inte gilla det, men det blir lite löjeväckande att ta upp det här som typexempel på hur folk parkerar på cykelbanan.
IMG_4005.webp

Här är ett annat typexempel istället, utan varken livvaktsskydd eller statsminister (tror jag iaf eftersom det bara var kommunens bil).

Man kan ju ha rätt hög max-effekt och ändå möta kravet på 250W märkeffekt. Och om jag inte minns fel är det det senare som används i lagtexten?
Ja precis. Men när går gränsen mellan 250 W märkeffekt och ett över längre stunder verkligt högre effektuttag..? I praktiken i trafiken är det ju egentligen bara hastigheten och att accelerationen inte spårar ur helt som är av nåt större intresse.

Tillbaka
Topp