Yell - nytt svenskt märke för energigel

Yell - nytt svenskt märke för energigel
Magen känns svälld, mycket rapande, känsla av att man har vätska i magen som skvimpar runt, illamående, gaser, magkramper, i värre fall diarré, man spyr. Jag har dock svårt att tro att man går direkt från må superfint till diarré eller spya, utan nån slags illamående lär komma först.

Man kan förstås må illa av att få i sig för lite också...
Tack! Då slutar jag noja och ökar lite försiktigt.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Spelar ingen roll om det är gels eller kaffe, Ramlösa, coca cola eller frukt/macka/godis. Det är inte bra för tänderna att småäta hela tiden. Den här gelen var dock ganska lättsvald och lämnade inte så mycket rester i munnen. Skölj med vatten och swisha runt lite så tar det nog bort mycket av det dåliga.

Sen tror jag inte det är så skadligt om man gör det 1-4 gånger i veckan under några timmar om man inte har en vana att småäta konstant annars jämfört med tex en kock som provsmakar maten 8+ timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.

Det är inte så mycket sockret i sig som är dåligt för tänderna, speciellt om du sköljer bort med vatten, utan det är syran. Vårt saliv är bra på att återställa balansen. Snus (tro det eller ej) kan göra att man också får bra tandhälsa pga saltet hjälper till att hålla en bra balans i munnen (men tobak fräter såklart på tandköttet). Men många tänker inte på att kolsyrat vatten är lika illa för tänderna som att dricka coca cola.

Inget att oroa sig för med andra ord så länge man bara gör det då och då.
Vet du vad mer som är dåligt för tänderna? Att andas med öppen mun. Munhålan blir torr och saliven kan inte göra sitt jobb ordentligt. Personligen kan jag inte cykla och andas genom näsan alls. Det får vara med väldigt låg intensitet.

Cykling och kontinuerligt sockerätande är en riktigt dålig kombo för tänderna, det är jag övertygad om. Jag försöker skölja munnen med rent vatten en stund efter att ha ätit. Och har börjat ta med tuggummi vilket ska hjälpa till att rengöra tänderna.

Men det skulle vara intressant med lite mer seriösa undersökningar och råd i ämnet.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Vet du vad mer som är dåligt för tänderna? Att andas med öppen mun. Munhålan blir torr och saliven kan inte göra sitt jobb ordentligt. Personligen kan jag inte cykla och andas genom näsan alls. Det får vara med väldigt låg intensitet.

Cykling och kontinuerligt sockerätande är en riktigt dålig kombo för tänderna, det är jag övertygad om. Jag försöker skölja munnen med rent vatten en stund efter att ha ätit. Och har börjat ta med tuggummi vilket ska hjälpa till att rengöra tänderna.

Men det skulle vara intressant med lite mer seriösa undersökningar och råd i ämnet.
Fanns en länk till forskning lite längre upp. Tänkte läsa den sen när jag får tid. Men håller med dig, gissar ändå på att det inte är värre att cykla och äta under träning än hur många andra lever sina liv med diverse kaffepauser, fika och småätande konstant utan att träna.

Behöver också cykla med öppen mun när jag trycker på och märker hur dålig andedräkt jag får efter tex morgonpendlingen som tar slut på krafterna (mycket öppen mun). Resten av dygnet spenderar jag främst med munnen stängd och andas genom näsan så det är bara temporärt vid hög ansträngning. Inte heller så farligt i längden om jag får killgissa.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
På en skala från ”lite ont i magen” till den kända bilden från Göteborgsvarvet 2008 - vad är riskerna med att så att säga träna upp magen? Vilka problem riskerar man att få annars?
För en glad amatör är det nog mindre ”träna upp magen” och mer ”lära känna magen”. Dvs testa kolhydratintag i olika mängder och former.

Om man sedan kör tävling / motionsgrejer och inser att man går tom på energi framåt slutet så testar man högre intag under träning. Målet är ju att ta bort en potentiell begränsning genom att aldrig tömma energidepåerna (intaget kolhydrat + glykogen).
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Fördelen att träna med effektmätare är att man kan räkna på hur mycket energi du behöver få i dig. Det är inte 1:1 men det ger en bra indikation.

Mitt tips för att träna magen är att ha någon sorts sportdryck i en flaska, jag gillar att stanna för att fylla vatten var ~60km, det ska ta ca 2h.
Så tar jag ca en gel i timmen och resten från sportdryck. Blandar hellre en flaska hårt för att andra flaskan ska vara rent vatten. Då kan man balansera lite. Men bägge flaskorna ska vara slut vid varje stopp.
Största fördelen att träna med effektmätare är att man vet vad man gör!
Men du har såklart rätt i sak!
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Största fördelen att träna med effektmätare är att man vet vad man gör!
Men du har såklart rätt i sak!
Det är verkligen inte säkert, för många är det bara ett fält på datorn. Och hemma vid analysen så inser dom att den mer är som en dyr revisor som berättar att man är pank.
Jag läste Coggan, men det finns poddar som förklarar på ett mer begripligt sätt hur effektmätaren är ett verktyg.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det är verkligen inte säkert, för många är det bara ett fält på datorn. Och hemma vid analysen så inser dom att den mer är som en dyr revisor som berättar att man är pank.
Jag läste Coggan, men det finns poddar som förklarar på ett mer begripligt sätt hur effektmätaren är ett verktyg.
Nej, har man inte koll så är den till ingen nytta.
Har man koll så anser jag den helt överlägsen som verktyg vid träning jämfört mer oprecisa varianter.
Att den dessutom hjälper till med att ha koll på energiförbrukning är en klar bonus👍
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det går ju att göra egen gel också och sen bara ha den i såna där påfyllningsbara klämmisar för barn.

En annan sak jag funderat på är tandhälsa, att klämma i sig gels med regelbundenhet under uthållighetsträning 1-2 ggr i veckan går lite stick i stäv med vad tandläkaren förespråkar. Nån måste ha forskat på det.
Red Bull/energidryck klunkvis dagligen är mycket mycket värre. Samt torkad frukt som marknadsförs massivt just nu. Mango m.m. 60-70% socker som man går och småtuggar på hela dagarna, och tom ger som "nyttigt" alternativ till smågodis till små barn. Undvik!
Tror inte att söta, inte så klibbiga, geler blandat med vattenklunkar är lika farligt.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det var väl inte så många år sedan det var inne att "svälta sig" och enbart dricka typ vatten på passen för att kroppen skulle tränas för att bli effektivare/bättre på att använda energi från depåerna i kroppen? Personligen kan jag tycka att det är oerhört skönt att man har börjat frångå dessa tortyrupplägg, nu är det mera, "Ja, det är ok att tillföra energi i form av snabba kolisar, du får och det är även det klart mest effektiva". 🙂 Företag som Umara och Mauuurten blomstrar så det står härliga till.

Obs: Med risk/reservation för att jag missuppfattat ett och annat... 🙃 Självklart lägger även LCHF sekten in en protest.
LCHF och cykling= svår kombo. Schack/e-sport hellre då ;p
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Red Bull/energidryck klunkvis dagligen är mycket mycket värre. Samt torkad frukt som marknadsförs massivt just nu. Mango m.m. 60-70% socker som man går och småtuggar på hela dagarna, och tom ger som "nyttigt" alternativ till smågodis till små barn. Undvik!
Tror inte att söta, inte så klibbiga, geler blandat med vattenklunkar är lika farligt.

När jag sprungit långt med bara energidryck är det ju en klunk var 20 minut av ren sockerlösning i 3-4 timmar, utan vatten mellan. Då får man ui sig både vätska och energi. Men det är å andra sidan inte varje dag.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Red Bull/energidryck klunkvis dagligen är mycket mycket värre. Samt torkad frukt som marknadsförs massivt just nu. Mango m.m. 60-70% socker som man går och småtuggar på hela dagarna, och tom ger som "nyttigt" alternativ till smågodis till små barn. Undvik!
Tror inte att söta, inte så klibbiga, geler blandat med vattenklunkar är lika farligt.
Sidospår, men torkad frukt är inte särskilt rimligt att analysera endast utifrån kolhydratsammansättningen. Finns annat i torkad frukt som inte finns i smågodis eller energidryck (fibrer, vitaminer mm). Även om det kan vara styggt mot tänderna och nog inget man ska ”småtugga hela dagarna” om nu någon verkligen gör det.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det jag inte förstår med köpes-gel är varför förpackningarna är så dåliga, det är ju nästan omöjligt att få i sig hela gelen utan att kladda, och rätt stor risk att man får småsår i munnen av att bita upp förpackningen också när man bara har en hand tillgänglig på cykeln.

Förr fanns några märken som sålde gel i bulk som man kunde hälla på egna flaskor, men jag har inte sett det på länge. Jag kokar egen och har i små powerbar plastflaskor med gummikork, går mkt snabbare att äta/dricka och ingen risk att man tappar skräp i naturen.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det jag inte förstår med köpes-gel är varför förpackningarna är så dåliga, det är ju nästan omöjligt att få i sig hela gelen utan att kladda, och rätt stor risk att man får småsår i munnen av att bita upp förpackningen också när man bara har en hand tillgänglig på cykeln.

Jag tycker förpackningar som man river upp men är gjorda så att den del man river upp sitter ihop med resten av förpackningen funkar bra med enhandsoperation. Köper inte såna där förpackningen delas i två delar. Risk att tappa skräp i naturen upplever jag är som störst när man stoppar undan skräpet i en ryggficka då man inte riktigt ser vad man gör.

Men såklart det finns bra recept att koka egen gel lika teknisk som köpes (maltodextrin plus fruktos) är man storförbrukare sparar man mycket pengar.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Jag tycker förpackningar som man river upp men är gjorda så att den del man river upp sitter ihop med resten av förpackningen funkar bra med enhandsoperation. Köper inte såna där förpackningen delas i två delar. Risk att tappa skräp i naturen upplever jag är som störst när man stoppar undan skräpet i en ryggficka då man inte riktigt ser vad man gör.

Men såklart det finns bra recept att koka egen gel lika teknisk som köpes (maltodextrin plus fruktos) är man storförbrukare sparar man mycket pengar.
Hur mycket man förbrukar beror lite på hur man gör. Själv börjar jag enbart komplettera med gels när jag kör över 10 mil (ungefär). Annars baserar jag min energi på sportdryck vilket är billigt så länge som man inte använder sig av lyxpyx märkena (självklart går det även att blanda till sportdryck själv för de som är roade av det).
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Jag tycker det är en fördel att kunna variera mängden vätska beroende på hur varmt det är ute. Jag har svårt att få i mig stora mängder stark sportdryck på tävlingar över 3h, men svagare sportdryck och gel går bättre.

Jag brukar sikta på 750ml dricka per timme med 70g kolhydrater/flaska och fylla på med gel så jag landar på 110-120g/h.
 
Yell - nytt svenskt märke för energigel
Är Maurten danska för Mårten? Men uttalas kanske mera "Maauurten" och inte "Mårten", eller?

Vad kör du med?

"Mårten"

Vore ju kul att skapa ett konkurrerande märke (självklart lika svindyrt) som heter "Bengt".

Ok, sorry, jag måste cykla hem nu, trött :cry:
 
Tillbaka
Topp