Tickande ljud Shimano 105 Di2

d96angl

Medlem
I vintras skaffade jag en Specialized Tarmac SL8 Comp med växelgrupp Shimano 105 Di2.
Under vinter har den varit uppkopplad på en trainer och då kört på inre kransen fram och en mittenkransarna bak. Allt har fungerat bra.
När vädret blivit bättre har jag börjat cykla mer ute.
Har sedan ett tag upplevt ett tickande ljud när jag ligger på yttre kransen fram och krans 8-12 back.
Ljudet kommer i rytm med kadensen och när jag lägger tryck på vänster pedal.
Inget tickande på övriga växlar.
Vad kan det vara?
Haft inne den hos Specialized som justerade framväxten och sedan hävdade att ljudet skulle vara bort. Det var det inte.
Ingen större erfarenhet av att meka cyklar men mekat en hel del med andra tvåhjuliga fordon.
Tacksam för all input som kan leda mig till att få bort tickandet.

Tickande ljud kan vara vad som helst och svårt att lokalisera. Hade själv en sadelstolpe som behövde rengöras och skruvas åt. Det var tickande ljud. Behöver inte nödvändigtvis vara från vevpartiet eller drivlinan. När var den senast inne för service och smörj? Kan vara vevlager, kan vara pedalen, kan vara bodyn/navet bak..

En grej du skulle kunna testa för att utesluta vissa delar är att sätta cykeln på trainern igen och se om du kan höra samma ljud. Då är det inte bakhjulet iallafall.

Menar du med krans 8-12 de fem största eller de fem minsta?

Att ligga på stora fram och de, säg, två största bak är kanske inte helt optimalt och man skulle kunna tänka sig någon form av skrap mot framväxeln. Femte största bak och stora fram ska dock absolut inte vara något problem om inte framväxeln är ordentligt felinställd.

Testa också att bara tvätta cykeln noggrant och även kedjan. Om du inte redan gjort det.

Just det en till grej: Det skulle kunna vara bromsarna som ligger på? Ibland märks det inte förrän cykeln är under belastning så att bara lyfta bakhjulet och lyssna hjälper inte alltid. Har du bytt bromsskivor/belägg nyligen?

Menar du med krans 8-12 de fem största eller de fem minsta?

Att ligga på stora fram och de, säg, två största bak är kanske inte helt optimalt och man skulle kunna tänka sig någon form av skrap mot framväxeln. Femte största bak och stora fram ska dock absolut inte vara något problem om inte framväxeln är ordentligt felinställd.
De fem minsta bak. Stora kransen fram.
Inget ljud vi någon annan kombination.
Därav misstänker jag något med främre växelföraren

Testa också att bara tvätta cykeln noggrant och även kedjan. Om du inte redan gjort det.

Just det en till grej: Det skulle kunna vara bromsarna som ligger på? Ibland märks det inte förrän cykeln är under belastning så att bara lyfta bakhjulet och lyssna hjälper inte alltid. Har du bytt bromsskivor/belägg nyligen?
Är bara vid den specifika växelkombinationen.
Stora kransen fram, de fem minsta bak och då kommer tickandet direkt.
Kan ej trigga ljudet vid någon annan kombination.

Tveksam till bromsarna, ser inte hur de ska påverkas av växelkombinationen.
Sadelstolpen, tveksam men ska undersöka. Bordet det inte gå att framhäva ljudet vid andra cykelkombinationer då?

Cykeln är ca 6 månader gammal. Inte bytt några komponenter.

De fem minsta bak. Stora kransen fram.
Inget ljud vi någon annan kombination.
Därav misstänker jag något med främre växelföraren
Har du testat att ”trimma” med växeln så att du ligger rätt med framväxeln? Går att växla ned och upp med ett litet klick som inte gör att kedjan byter klinga, men framväxeln lägger sig i ett lite annat läge för att tillåta mer crosschaining. Kan vara det som butiken lyssnade efter och justerade åt dig.

Men är det skrap eller tick? För det problemet är mer av ett skrapljud.

Är det alltid precis i samma läge med vevarmarna som "ticket" uppkommer eller varierar det?
Om det är samma läge, kan du med cykeln stående på backen få fram det genom att ställa vevarmarna i precis detta läge och med handkraft lägga tryck på vänster pedal?

Sadelstolpen, tveksam men ska undersöka. Bordet det inte gå att framhäva ljudet vid andra cykelkombinationer då?
Beror på. I teorin kan jag se hur du kanske trycker på hårdare medvetet eller omedvetet på dom tyngre växlarna och då kanske sitter lite snett eller nåt när du ska trycka ner vänsterfoten, och då kommer ett tick från sadelstolpen. Just nu försöker jag tänka fritt. För ofta när man tänker ”nej det kan inte vara den grejen” så är det den grejen ändå. Jag säger spontant att det är 40% chans att det är sadelstolpen men värt att kontrollera ändå eftersom den också behöver kärlek ibland. Ingen skada skedd om den visar sig redan sitta bra och vara korrekt insmord.

Har du testat att ”trimma” med växeln så att du ligger rätt med framväxeln? Går att växla ned och upp med ett litet klick som inte gör att kedjan byter klinga, men framväxeln lägger sig i ett lite annat läge för att tillåta mer crosschaining. Kan vara det som butiken lyssnade efter och justerade åt dig.

Men är det skrap eller tick? För det problemet är mer av ett skrapljud.
Tydligt tickande. Inget skrap.

Är det alltid precis i samma läge med vevarmarna som "ticket" uppkommer eller varierar det?
Om det är samma läge, kan du med cykeln stående på backen få fram det genom att ställa vevarmarna i precis detta läge och med handkraft lägga tryck på vänster pedal?
Alltid samma läge på en kadens som ljudet kommer. Precis efter vänster pedal passerat toppen på kadensen.

Ska under dagen testa om jag kan framhäva ljudet för hand och i så fall film och lägga upp.

Beror på. I teorin kan jag se hur du kanske trycker på hårdare medvetet eller omedvetet på dom tyngre växlarna och då kanske sitter lite snett eller nåt när du ska trycka ner vänsterfoten, och då kommer ett tick från sadelstolpen. Just nu försöker jag tänka fritt. För ofta när man tänker ”nej det kan inte vara den grejen” så är det den grejen ändå. Jag säger spontant att det är 40% chans att det är sadelstolpen men värt att kontrollera ändå eftersom den också behöver kärlek ibland. Ingen skada skedd om den visar sig redan sitta bra och vara korrekt insmord.
Är medhårs hur du tänker. Känner dock att jag borde kunna forcera ljudet på annan växel om så var fallet. Jag har en högre tryck på vänster fot enligt pedalerna så teorin är inte tagen ur luften.
Ska lossa sadelstolpen och fetta in innan jag spänner igen?
99% säker på att det är gjort vid leverans då vitt fett torkats bort vid sadelstolpen. Men ska testa.
Vilket fett ska användas?

Alltid samma läge på en kadens som ljudet kommer. Precis efter vänster pedal passerat toppen på kadensen.

Ska under dagen testa om jag kan framhäva ljudet för hand och i så fall film och lägga upp.
Du har inspekterat ramen efter sprickor också? Kan ha uppstått efter trainercykling under vintern eftersom cykeln sitter fast på ett onaturligt sätt jämfört med utomhuscykling.

Är medhårs hur du tänker. Känner dock att jag borde kunna forcera ljudet på annan växel om så var fallet. Jag har en högre tryck på vänster fot enligt pedalerna så teorin är inte tagen ur luften.
Ska lossa sadelstolpen och fetta in innan jag spänner igen?
99% säker på att det är gjort vid leverans då vitt fett torkats bort vid sadelstolpen. Men ska testa.
Vilket fett ska användas?
Om du har kolfiberram och stolpe i kolfiber ska du inte använda fett utan monteringspasta/kolfiberpasta.

Samma för alustolpe/ram i kolfiber eller annan kombo av kolfiber + aluminium.

Men kör du alustolpe och aluram ska du använda någon form av fett tex litium eller kalciumfett (universalfett).

Edit:
Du kan testa att först lossa stolpen och röra lite på den så får du höra om det låter lite knastrigt eller inte. Låter det knastrigt kan du ta ut den och rengöra innan du monterar igen. Låter det ingenting så kan du montera fast den igen och använda momentnyckel så du inte övertightar den i onödan om den redan satt hårt nog.

Inte sett några sprickor men ska se om jag ser något.
Kan det vara var som i ramen eller vid vevpariet du tänker?
Vid vevpartiet speciellt undersidan tänker jag, men det kan absolut vara var som helst. Oavsett så tar det inte lång tid att undersöka, bara sätta cykeln upp och ner på golvet och gå igenom rör för rör. Men då har du om det visar sig vara sprickfritt iallafall uteslutit worst case scenario och katastrofala konsekvenser och kan sova tryggt.

Kolla även hur vevarmarna ser ut om du kan se någon spricka. Speciellt runt muttern/axeln där pedalerna fäster. Är dom svarta så ta en ficklampa och lys nära.

Men ljud på cykeln är riktigt konstiga och kan komma och gå utan att man får reda på vad det var. Om du tar loss delar och sätter tillbaka igen kan det fixa ljudet. Tex pedaler, sadelstolpe, klingor, hjul osv. Jättesvårt att felsöka då det kan bero på vad som helst.

Sista tips jag kom på nu: Sitter kedjan åt rätt håll? Om du kollar på cykeln från drive side-sidan ser du texten på kedjan då? Det var en grej som gav upphov till konstiga ljud för mig vid bara vissa växlar. Lätt att missa också. Så lätt att även verkstaden kan ha missat det.

Vid vevpartiet speciellt undersidan tänker jag, men det kan absolut vara var som helst. Oavsett så tar det inte lång tid att undersöka, bara sätta cykeln upp och ner på golvet och gå igenom rör för rör. Men då har du om det visar sig vara sprickfritt iallafall uteslutit worst case scenario och katastrofala konsekvenser och kan sova tryggt.

Kolla även hur vevarmarna ser ut om du kan se någon spricka. Speciellt runt muttern/axeln där pedalerna fäster. Är dom svarta så ta en ficklampa och lys nära.

Men ljud på cykeln är riktigt konstiga och kan komma och gå utan att man får reda på vad det var. Om du tar loss delar och sätter tillbaka igen kan det fixa ljudet. Tex pedaler, sadelstolpe, klingor, hjul osv. Jättesvårt att felsöka då det kan bero på vad som helst.

Sista tips jag kom på nu: Sitter kedjan åt rätt håll? Om du kollar på cykeln från drive side-sidan ser du texten på kedjan då? Det var en grej som gav upphov till konstiga ljud för mig vid bara vissa växlar. Lätt att missa också. Så lätt att även verkstaden kan ha missat det.
Förutsätter att den levererats med kedjan rätt monterad. Men ska absolut kontrollera kedjan.

Just nu fotboll med dottern så blir senare idag.

Hittar inga sprickor varken vid pedaler eller i ramen.
Kedjan rättmonterad med texten på utsidan.
Tog följande filmer.
Ligger på krans 2 fram (stora kransen) fram och krans 8 bak på första filmen.
På andra filmen har jag krans 2 och 7.
Tickande ljud :
Inget tickande ljud

Kolla avsnittet large chainring clicking, ser ut/låter exakt som ditt problem. Skumt dock att butiken inte fixade det.

Stort tack.
Tänker att de får lösa det på Specialized Concept store där jag införskaffade cykeln samt där de senast kollade på den.
Tycker detta är en garantiåtgärd som de ska stå för.
Var en del slarv med leveransen. Däcken satt inte rätt på vilket medfört massa vibrationer. Men den delen har jag löst.
Bytte styre och anser att hur de satt på lindan inte riktigt är professionellt gjort, känns som jag kunde löst det bättre själv.
Nu får de med sitt goda hjärta visa att de kan leverera service.

Ser inte de justeringsskruvarna de visar i filmen så gissar att det är mikrojusteringar via växelreglagen som gäller på min cykel.

Stort tack.
Tänker att de får lösa det på Specialized Concept store där jag införskaffade cykeln samt där de senast kollade på den.
Tycker detta är en garantiåtgärd som de ska stå för.
Var en del slarv med leveransen. Däcken satt inte rätt på vilket medfört massa vibrationer. Men den delen har jag löst.
Bytte styre och anser att hur de satt på lindan inte riktigt är professionellt gjort, känns som jag kunde löst det bättre själv.
Nu får de med sitt goda hjärta visa att de kan leverera service.

Ser inte de justeringsskruvarna de visar i filmen så gissar att det är mikrojusteringar via växelreglagen som gäller på min cykel.
Har inte koll på Di2 men vet att det inte finns skruvar då. Så dom får kolla i mjukvaran eller om fästet sitter snett (om det ens går). Men håller med om att detta ska dom fixa på garantin.

Har inte koll på Di2 men vet att det inte finns skruvar då. Så dom får kolla i mjukvaran eller om fästet sitter snett (om det ens går). Men håller med om att detta ska dom fixa på garantin.
Stort tack för ditt tålamod med alla frågor och märkliga termer man användt.
Ser fram mot att snart ha en icke tickande cykel. Pinsamt när man cyklar förbi någon och det tickar som en bomb om cykeln.

Misstänker att det beskrivs här hur man justerar främre växelföraren i detta fall.

Förvirrar väl bara, men jag tänker på ett snabblås på kedjan som nuddar något. I tick-läge, kan du med en penna flytta kedjan en aning i sidled, bara helt lätt trycka på den?

Förvirrar väl bara, men jag tänker på ett snabblås på kedjan som nuddar något. I tick-läge, kan du med en penna flytta kedjan en aning i sidled, bara helt lätt trycka på den?
Borde inte hamna i samma läge då med pedalen hela tiden. Om man växlar runt lite på olika växlar ett tag så ska då ljudet ha flyttat sig på pedalvarvet och komma oftare/senare beroende på utväxlingen.

För något som uppkommer varje rotation av vevpartiet skulle jag kolla på vevlager, vevpartiets montering, pedalaxel och pedalens infästning mot vevarm. Därefter hjulknfästning (men med TA är det svårt att göra fel jämfört med QR) och övriga kontaktpunkter som sadel, och styre.

Särskilt om det är ett Shimano vevparti kan ju vä vevarm inte vara tillräckligt åtdragen runt splines på axeln och/eller förspänningen fel. Att (bara?) låter mer på de tyngre växlarna bak kan bero på att de belastas hårdare

Går det att få fram klicket om cykeln är upphängd i mekställ eller är det bara om den cyklas på ?

För något som uppkommer varje rotation av vevpartiet skulle jag kolla på vevlager, vevpartiets montering, pedalaxel och pedalens infästning mot vevarm. Därefter hjulknfästning (men med TA är det svårt att göra fel jämfört med QR) och övriga kontaktpunkter som sadel, och styre.

Särskilt om det är ett Shimano vevparti kan ju vä vevarm inte vara tillräckligt åtdragen runt splines på axeln och/eller förspänningen fel. Att (bara?) låter mer på de tyngre växlarna bak kan bero på att de belastas hårdare

Går det att få fram klicket om cykeln är upphängd i mekställ eller är det bara om den cyklas på ?
På filmen TS la upp verkar cykeln ligga på golvet upp och ner och då uppstår också ljudet. Verkar inte vara hård belastning utan enbart kedjan/växlarnas position som framkallar ljudet.

Ah, video. Det är för nytt för mig.

Då återstår väl att kolla hur rakt ytterdrevet är. Framväxeln trimmar väl sig själv givet bakväxelns läge även på Di2 105 men kan vara så att maxläget är för snålt ställt ?

Kanske en längre video där alla växlarna gås igenom (så man kan se om/hur de samarbetar) kanske hade varit en ledtråd.

Ah, video. Det är för nytt för mig.

Då återstår väl att kolla hur rakt ytterdrevet är. Framväxeln trimmar väl sig själv givet bakväxelns läge även på Di2 105 men kan vara så att maxläget är för snålt ställt ?

Kanske en längre video där alla växlarna gås igenom (så man kan se om/hur de samarbetar) kanske hade varit en ledtråd.
Kommer kontakta Specialized som får ordna då detta är ett fenomen som funnits hela tiden sedan leverans dock inte upplevts så länge cykeln satt på trainer under vinterhalvåret.

Jag hade ett liknande problem, tickande ljud från tre kransar bak. Ultegra Di2. Bara vid belastning, inte i mekstället.

Visade sig att spacers satt i fel ordning i kassetten. En av dem var tunnare än de andra.

Fast om belastningen är orsaken borde det väl vara skillnad att trampa med skapligt tryck sittandes på cykeln och att veva för hand med cykeln upp och ner? Som jag fattade var det ingen skillnad på när klickljudet uppkom i de två scenariona.

Den typen av klickljud kan uppkomma om framväxeln ligger för nära kedjan. Framväxeln kanske sitter lite snett, fel höjd eller justerskruven har fel läge. Di2 är betydligt känslig för felmontage än de mekaniska växlarna.
I och med att klickläget är känt kan du prova att föra in ett papper mellan kedja och bur för att se om kedjan går mot buren.

Tillbaka
Topp