Köpråd på beg 90k emtb vs ny, båda ca 45k

Blåankel

Medlem
Hej!
Jag har ett dilemma som inte bara innebär olika kvalitet på cykel utan i slutändan kan bli avgörande. Har Googlat men hamnat i mycket kunskap, men inte erfarenhet nog att sortera och komma till ett beslut.
Jag kommer att cykla på skogsstigar och grusvägar. Inte optimal miljö vad cykeln är byggd för. Jag kommer inte att nörda ner mig i material val, utan bara köpa en över medel cykel och vara nöjd. Enduro cykel trivs bäst i mer sluttande miljö, men här blir det kanske 10% av det. Har en Trek X Caliber sedan 3 år.

Val 1: En begagnad Merida eOne sixty 875 2024 rullat 8h. Pris ca 40k.
Batteriet sägs vara underhållsladdat, finns det sätt att kolla det, display eller app?
Gissar att inget annat på cykeln åldras när det inte används? Förutsatt att den stått inomhus.
Ligger den rätt i pris? Sett liknande Merida 2026 för 46k, men då har de rullat i tuffare miljö. Här blir det ingen garanti heller såklart. Den är i rätt strl för mig.

Val 2: Ett känt märke, för mig. Trek Merida Scott tex.
Bosch eller Shimano motor. Prisklass 40 till 55k. Här kan jag välja exakt rätt cykel för min miljö jag kommer cykla i. Även om Enduro Merida inte kommer att göra bort sig helt på jämn väg.

Hur tänker ni här? Har jag missat någon frågeställning? 🙂
Tack för er input!
Bild lånad av Ebike.

Bilagor

• Screenshot_20260613_103144_Firefox.webp
    Screenshot_20260613_103144_Firefox.webp
    164.8 KB · Besök: 6
Om jag förstår det rätt så klicka sig genom Happyeride är en omväg, när tråden ändå ligger på Happyride... Senaste inlägg är sen 2020.
Omväg är endast ok vid cykling 🫡🙂

Jösses, vilka sura gubbar du stötte på direkt.

Till frågan. Merida eONE-SIXTY är definitivt en hardcore enduro-eMTB. Overkill för lite skogsstig/grusvägar men en fantastisk cykel i övrigt.

Canyon Spectral:ON är en bra allround hoj. Finns just nu för 40'.

Finns lite andra alternativ om du letar lite under elcykel-delen av happride.

Är inte Elcykel under Happyride?
Jo det stämmer, se min länk ovanför. 🙂

Tillägg: Men nu ser jag att du har ju redan en likadan trådstart där från igår.

Senast ändrad:
Jösses, vilka sura gubbar du stötte på direkt.

Till frågan. Merida eONE-SIXTY är definitivt en hardcore enduro-eMTB. Overkill för lite skogsstig/grusvägar men en fantastisk cykel i övrigt.

Canyon Spectral:ON är en bra allround hoj. Finns just nu för 40'.

Finns lite andra alternativ om du letar lite under elcykel-delen av happride.
Tack för input!
Låter bra med overkill. Som att hitta en Ferrari för halva priset. Kan aldrig utnyttja den, men roligare att köra till ICA med. 🙂

Men hur upplevs cykling på mestadels plan mark med en enduro cykel? Tänkte sätta på 29 29 tum.

Från forumreglerna:

Elcykel
Elcykelrelaterade forumtrådar postas i forumet Elcykel. Via länken forumlista hittar du forumet.
En elcykel definieras, enligt svensk lag, av följande:
- Motorn ger assistans endast när man trampar.
- Motorn får inte ge något krafttillskott över 25 km/h.
- Motorns nominella effekt får uppgå till högst 250 watt.
Diskussioner kring trimning av elcyklar är inte tillåtna i forumet. Detta inkluderar exempelvis att ta bort hastighetsspärrar eller modifiera effektuttaget. Sådana fordon räknas inte längre som elcyklar och kan vara olagliga i trafik.

Jag gillar inte heller el-cyklar varken i skogen eller på vägen, förstår inte varför en frisk människa ska cykla med elassistans (eller rättare sagt för att ingen ska haka upp sig på detta påstående, kan inte se någon anledning till att JAG skulle cykla med elassistans så länge jag är frisk).

Till @Blåankel, det många här (inkl jag) är oroliga för att om folk kör trimmade elcyklar i skogen så kommer "allmänheten" att bli så irriterade på oss cyklister så skogscykling blir förbjudet för alla (vilket t ex är fallet i stockholms kommun även om det inte sanktioneras annat än av sura medborgare).

Naturvårdsverket säger ju att el-cyklar inte är tillåtna i skogen men om det verkligen är förankrat i lagstiftningen är ju inte helt tydligt. Cykling i skogen baserar sig på allemansrätten och den är ju inte heller fullt specificerad i lagstiftningen.

Men man kanske ska försöka vara lite saklig istället? Alternativet är att TS beger sig till någon Facebook-grupp och hejas på till att köpa cykel med maximal elmotor och ta bort effektspärrar mm?

Gällande frågeställningen så är det väl oftast tråkigt att ha en cykel som är överdimensionerad för det man behöver. Men har man elassistans kanske problemet är mindre, se bara alla fatbikes som kör på cykelbanorna.

För att göra en bedömning om vad som är prisvärt så behöver man veta exakt modell och spec på de alternativ man ska jämföra. "Nypriset" på den begagnade cykeln kanske aldrig varit ett riktigt försäljningspris.

Jag gillar inte heller el-cyklar varken i skogen eller på vägen, förstår inte varför en frisk människa ska cykla med elassistans (eller rättare sagt för att ingen ska haka upp sig på detta påstående, kan inte se någon anledning till att JAG skulle cykla med elassistans så länge jag är frisk).

Till @Blåankel, det många här (inkl jag) är oroliga för att om folk kör trimmade elcyklar i skogen så kommer "allmänheten" att bli så irriterade på oss cyklister så skogscykling blir förbjudet för alla (vilket t ex är fallet i stockholms kommun även om det inte sanktioneras annat än av sura medborgare).

Naturvårdsverket säger ju att el-cyklar inte är tillåtna i skogen men om det verkligen är förankrat i lagstiftningen är ju inte helt tydligt. Cykling i skogen baserar sig på allemansrätten och den är ju inte heller fullt specificerad i lagstiftningen.

Men man kanske ska försöka vara lite saklig istället? Alternativet är att TS beger sig till någon Facebook-grupp och hejas på till att köpa cykel med maximal elmotor och ta bort effektspärrar mm?

Gällande frågeställningen så är det väl oftast tråkigt att ha en cykel som är överdimensionerad för det man behöver. Men har man elassistans kanske problemet är mindre, se bara alla fatbikes som kör på cykelbanorna.

För att göra en bedömning om vad som är prisvärt så behöver man veta exakt modell och spec på de alternativ man ska jämföra. "Nypriset" på den begagnade cykeln kanske aldrig varit ett riktigt försäljningspris.
Så för att personer inte ska få ”dåliga råd” på FB ska det även vara ok att posta elcykelfrågor i detta forum trots att det finns ett dedikerat forum för sådana frågor och reglerna är glasklara kring att det är elcykelforumet som ska användas för elcykelfrågor.

Med hänvisning till att personen kan förirra sig in på obskyra extremistiska nätsidor borde det därmed också vara fritt fram för partipolitiska diskussioner här?

Jag är ej insatt i exakt spec på denna modell. Frågan utgår från original mellan tumme pekfinger.

Tänk gradantal i ramen, den är gjord för UpDohill. Jag cyklar plan mark. Blir det konstant fel sittställning?
I detta ämnet ligger jag inte på detaljnivå.
Trimning är ointressant. Cykla olagligt är ointressant. Detaljnivå lär man sig efterhand. All input är däremot intressant, fast det som inte rör min fråga får jag i alla trådar här på Sveriges trevligaste forum. Ämnet hamnade fel, såg att det inte var originalet som fick input.

Från forumreglerna:

Elcykel
Elcykelrelaterade forumtrådar postas i forumet Elcykel. Via länken forumlista hittar du forumet.
En elcykel definieras, enligt svensk lag, av följande:
- Motorn ger assistans endast när man trampar.
- Motorn får inte ge något krafttillskott över 25 km/h.
- Motorns nominella effekt får uppgå till högst 250 watt.
Diskussioner kring trimning av elcyklar är inte tillåtna i forumet. Detta inkluderar exempelvis att ta bort hastighetsspärrar eller modifiera effektuttaget. Sådana fordon räknas inte längre som elcyklar och kan vara olagliga i trafik.
Om frågeställaren placerar ett [OT] i rubriken bör det åtminstone enligt gällande praxis vara fullt legitimt.
Varför elcykelfrågor väcker ett sånt sinnesuppror - i motsats till i synnerhet bilfrågor - framstår som bigotteri för mig. Anledningen att somliga vill cykla med assistans kan vara hur många som helst och att redogöra för skälen är kanske varken önskvärd eller intressanta.
Elcykelforum här är ju fullkomligt irrelevant eftersom ingen varken läser eller skriver där. Lägg ner det och låt elcykelfolket delta här. Kanske med ett [EL] i rubriken?
Hellre elcykel än bil!

Jag är ej insatt i exakt spec på denna modell. Frågan utgår från original mellan tumme pekfinger.

Tänk gradantal i ramen, den är gjord för UpDohill. Jag cyklar plan mark. Blir det konstant fel sittställning?
I detta ämnet ligger jag inte på detaljnivå.
Trimning är ointressant. Cykla olagligt är ointressant. Detaljnivå lär man sig efterhand. All input är däremot intressant, fast det som inte rör min fråga får jag i alla trådar här på Sveriges trevligaste forum. Ämnet hamnade fel, såg att det inte var originalet som fick input.
Cyklar du för motion eller för att komma ut i naturen och cykla långt? Behöver du el-assistans för att hänga med starkare medcyklister?

Du kommer ju att få en bättre upplevelse med en cykel anpassad för det du ska cykla. Men med el-assistans så minskar nedsidorna att ha en för kapabel cykel.

"Gradantal i ramen", antar det betyder gaffelvinkel eller sadelrörets vinkel. Det är typiskt viktigt när man cyklar upp och ner i stökig terräng. Cyklar du grusväg så innebär "gradantal" för enduro en tråkigare cykel som antagligen går sävligare och långsammare än en cykel gjord för grusvägar. Kanske inte spelar någon roll för dig, jag äger 4 cyklar för olika typer av cykling och ändå har jag mest cyklat inomhus i år...

Håller med. Bra sagt av er alla som kommenterat!
Min fråga är på fel plats men rätt ställd. Vänder mig till er som vet.

Merida eOne sixty 875 ok för sittställning på plan mark? Alltså användas på grusvägar och skog där jag frågat ägaren, i max 25. Eller blir det tröttande för kropp när cykel ej är optimal för det?

Raderar allt detta om ett par dagar. Tack för input från er alla! ☀️

Om frågeställaren placerar ett [OT] i rubriken bör det åtminstone enligt gällande praxis vara fullt legitimt.
Varför elcykelfrågor väcker ett sånt sinnesuppror - i motsats till i synnerhet bilfrågor - framstår som bigotteri för mig. Anledningen att somliga vill cykla med assistans kan vara hur många som helst och att redogöra för skälen är kanske varken önskvärd eller intressanta.
Elcykelforum här är ju fullkomligt irrelevant eftersom ingen varken läser eller skriver där. Lägg ner det och låt elcykelfolket delta här. Kanske med ett [EL] i rubriken?
Hellre elcykel än bil!
Hade folk märkt elcykeltrådar OT under tiden närmast innan elcykelforumets tillkomst hade uppdelningen kanske inte skett (vad vet jag). Mitt minne säger mig dock att det fanns ett kraftigt motstånd bland vissa att kosta på sig en OT-märkning och det tror jag förstärkte motsättningarna.

Edit: Jag tror att en farhåga om att ej-OT-märkta trådar med elcykelinnehåll + otydliga trådtitlar skulle göra att man som totalt ointresserad av elcyklar skulle hamna i en massa elcykeltrådar av misstag. Jag misstänker att det trots allt är större risk att forumet skulle ”översvämmas” av olika elcykeltrådar än fotbollstrådar, biltrådar, öltrådar, etc. Dessa OT-specialintressen tenderar att hamna i en eller några få trådar. Elcykling tror jag skulle ha en större risk att generera många trådar.

Edit 2: Om man ska jämföra med bilar vore kanske ”[OT] Stora elcykeltråden” ett alternativ till elcykelforumet?

Senast ändrad:
Cyklar du för motion eller för att komma ut i naturen och cykla långt? Behöver du el-assistans för att hänga med starkare medcyklister?

Du kommer ju att få en bättre upplevelse med en cykel anpassad för det du ska cykla. Men med el-assistans så minskar nedsidorna att ha en för kapabel cykel.

"Gradantal i ramen", antar det betyder gaffelvinkel eller sadelrörets vinkel. Det är typiskt viktigt när man cyklar upp och ner i stökig terräng. Cyklar du grusväg så innebär "gradantal" för enduro en tråkigare cykel som antagligen går sävligare och långsammare än en cykel gjord för grusvägar. Kanske inte spelar någon roll för dig, jag äger 4 cyklar för olika typer av cykling och ändå har jag mest cyklat inomhus i år...
Cyklat utan el till man nästan kräks i uppförsbackar, precis klarat fingrar från att slå i träd i nerförsbackar, motvind, allt jättekul, ska fortsätta med det.
Nu ska jag utöka upplevelserna!

Precis, huvudändringarna är väl sadel, gaffel och strl på drev.
Lätt fråga men svår att svara på förstår jag. Tänkte sammantaget så kanske Meridan upplevs seg, sen är 25 alltid 25 så novis kanske inte tänker på "fel gradantal".
Tight med tiden till beslut så får se hur det blir.

Tack för input.

Tillbaka
Topp