Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen
I bilen med det.Är det återvinningen som gäller eller kan man ösa i det i bilens tank?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I bilen med det.Är det återvinningen som gäller eller kan man ösa i det i bilens tank?
Den klarar sig betydligt bättre än vanlig bensin även i öppnad dunk. Många (de flesta?) redskapsmotorer har dessutom relativt tätt lock, så det avdunstar ytterst långsamt.Obs det är inte öppnad dunk utan oöppnad dunk som den klarar lång förvaring.
Om dunken har varit stängd hela tiden så kan bensinen inte avdunsta. Det är om den finns i en bensintank på ett redskap där locket inte är helt tätt som vissa beståndsdelar dunstar på sikt, och kan orsaka elände.Fick en öppnad 5l dunk av far min men den är säkert från 2021 om jag tolkar märkningen korrekt...
Kanske korkat att hälla den soppan i min nya maskin.
Såg att fem sådana här enbart kostar 189:-
Nej tyvärr så enkelt är det inte så fort dunken är öppnad så börjar den att tappa sitt oktan värde så om man då skall gå till ytterligheter så har jag kört upp någon kubikmeter genom åren och upplevt vad som funkar och inte fungerar med den soppanDen klarar sig betydligt bättre än vanlig bensin även i öppnad dunk. Många (de flesta?) redskapsmotorer har dessutom relativt tätt lock, så det avdunstar ytterst långsamt.
Jag säger inte att det är en bra idé att lämna bensin i tanken över vintern oavsett, men att det är klart mindre problematiskt att göra det med alkylatbensin än med petroleumbensin.
Den är väl för övrigt också petroleumbaserad?Även alkylabensin kan bli problem om än inte lika mycket är min erfarenhet. Min teori är att det är så små förgasare på hobbymaskinerna att det lätt sätter igen även med goda förutsättningar.
Du skall vara veta hur lite perolium baserat bensinen är.Den är väl för övrigt också petroleumbaserad?
(Tänker på det Makten skrev)
Men kan inte du berätta för oss okunniga då så vi slipper leva i ovisshet om ”perolium” och sånt, du som kan allt om toluen och skogsröjning.Du skall vara veta hur lite perolium baserat bensinen är.
Kan mera i ämnet troligen än vad du har sen är det en telefon jävel som inte fattar vad petroleum är.Men kan inte du berätta för oss okunniga då så vi slipper leva i ovisshet om ”perolium” och sånt, du som kan allt om toluen och skogsröjning.
Är det inte bättre att berätta vad du vet än att sitta och säga att du vet en massa?Kan mera i ämnet troligen än vad du har sen är det en telefon jävel som inte fattar vad petroleum är.
Du skall vara veta hur lite perolium baserat bensinen är.
Vad vill du veta`? är det för hobby nivå eller professionell nivåÄr det inte bättre att berätta vad du vet än att sitta och säga att du vet en massa?
helt ointressant du hade tagit fram vad bensin har för kemiska sammansättningar hade det varit mera intressant.![]()
Petroleum – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Bensin är ett derivat av petroleum (råolja)helt ointressant du hade tagit fram vad bensin har för kemiska sammansättningar hade det varit mera intressant.
Oljeblandad 2-takt? Ingen bilmekaniker men min 4-takts gräsklippare rök rätt bra när jag tog fel dunkI bilen med det.
Som sagt - förklara gärna på vilket sätt alkylatbensin inte är en petroleumprodukt. Om du hittat en växtbasserad alkylatbensin vill jag nämligen gärna köpa den.helt ointressant du hade tagit fram vad bensin har för kemiska sammansättningar hade det varit mera intressant.
Var har jag skrivit det att Alkylat inte är bensin.Oljeblandad 2-takt? Ingen bilmekaniker men min 4-takts gräsklippare rök rätt bra när jag tog fel dunk
Som sagt - förklara gärna på vilket sätt alkylatbensin inte är en petroleumprodukt. Om du hittat en växtbasserad alkylatbensin vill jag nämligen gärna köpa den.
Istället för att anklaga ta fram felaktigheterna i stället.@Nad det är egentligen inte så noga med svar på min fråga. Jag blir bara lite förbryllad över att du spottar ur dig tvärsäkra men ofullständiga och ibland helt felaktiga påståenden. Det är ett konstigt sätt att debattera på om man vill komma någonstans eller hjälpa någon annan i en diskussion.
Vill du bara berätta hur duktig du är så är det förstås tillåtet men då bör du ju också följa upp dina påståenden och inte bara haspla ur dig nåt ofullständigt.
Du uttryckte dig bara konstigt så oklart vad du menar.Istället för att anklaga ta fram felaktigheterna i stället.
Det är ju förvisso bra att vara kortfattad. Vissa svar är dock så kortfattade att det kräver att man är expert för att kunna förstå vad du menar och avgöra om det är vettigt eller inte. Då försvinner i mina ögon poängen med svaret.Du uttryckte dig bara konstigt så oklart vad du menar.
Skit samma
Bensin är helt enkelt petroleumbaserad. Då är det rimligen inte ”lite”.Du skall vara veta hur lite perolium baserat bensinen är.
Det verkade som att du trodde alkylatbensin innehöll mer toluen (inte Toulen) än annan bensin. Men det skrev du ju iofs inte rakt ut.Alkylat innehåller Toulen
Nja, det är förstås inte sant även om jag inte vet om batteriröjsågarna verkligen är ett tillräckligt bra alternativ till bensinarna ännu för professionell röjning. Kräver säkert ett flertal batterier och laddmöjlighet, så brukar det ju inte se ut i skogen kanske. Men att de dör när de blir varma låter konstigt/orimligt. Men de tar förstås slut och behöver laddas. @Jormvngandr verkar ju köra professionellt med batteridrift enl tidigare svar.Dom stendör när dom blir varma.
Du skall vara veta hur lite perolium baserat bensinen är.
Men du skrev ”lite” så jag kanske missförstod.Var har jag skrivit det att Alkylat inte är bensin.
2% är försvinnande lite om han har 30 liter i tanken om inte så kan dom elektriska insprutarna få lite smörjning .
Om väldigt många verkar missförstå vad du skriver kanske du kan fundera på om det finns en anledning till det?Vad ni frågar efter är i regel en hel avhandling för att det skall klicka till och lite till alla kan ju inte vara så begåvade som ni är .
Ett stav fel så är ni som huggormar eller en särskrivning då går ni igång som ett gäng hyenor. tänk på det.Om väldigt många verkar missförstå vad du skriver kanske du kan fundera på om det finns en anledning till det?
Alkylat innehåller ToulenTvärt om va? Vanlig bensin innehåller etanol som kan paja gamla packningar. Alkylatbensin gör det inte. Och bättre lokalmiljö för den som sågar.
Edit: citerade fel
Ja, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?Alkylat innehåller Toulen
Toulenen behövs för att få upp oktantalet.Sen är det bara att jämföra och fundera lite.Ja, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?
Är det inte försvinnande lite?
En del skrivfel gör det faktiskt svårt att förstå eller lätt att missförstå. Det behöver inte bero på illvilja om någon missförstår något som är lite tveksamt skrivet.Ett stav fel så är ni som huggormar eller en särskrivning då går ni igång som ett gäng hyenor. tänk på det.
Ingen har väl reagerat på stavfel? Det är inte stavfel eller särskrivningar som gör att jag har svårt att förstå vad du menar ibland.Ett stav fel så är ni som huggormar eller en särskrivning då går ni igång som ett gäng hyenor. tänk på det.
Snott i från Goggle BensinÖh?
Om du hävdar en sak och får en saklig följdfråga och svarar god dag yxskaft.
Detta handlar inte om stavfel eller särskrivning.
Alkylat innehåller ToulenTvärt om va? Vanlig bensin innehåller etanol som kan paja gamla packningar. Alkylatbensin gör det inte. Och bättre lokalmiljö för den som sågar.
Edit: citerade felJa, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?Alkylat innehåller Toulen
Är det inte försvinnande lite?Toulenen behövs för att få upp oktantalet.Sen är det bara att jämföra och fundera lite.Ja, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?
Är det inte försvinnande lite?
Jag skriver thinner nästa gång jo jag har nog blandat mera soppa under åren även ren Racing soppa och det lärde jag mig av en Kemist på AGA.Ingen har väl reagerat på stavfel? Det är inte stavfel eller särskrivningar som gör att jag har svårt att förstå vad du menar ibland.
(Annat än möjligen tuloen, det var för mig oklart om det var ett stavfel eller om det var något du helt enkelt inte visste vad det hette eller om det var ett annat ämne som jag inte kände till.)
Men tack och förlåt för mig, jag är klar i den här tråden, jag har varit nog surgubbe nu.
Fast var inte de flesta där petroleumprodukter?Snott i från Goggle Bensin
- Iso-paraffiner (grenade alkaner): ca 30 %
- Aromater (t.ex. bensen, toluen och xylene): ca 35 %
- n-Paraffiner (raka alkaner): ca 15 %
- Cykloparaffiner (naftener): ca 12 %
- Olefiner (omättade kolväten): ca 8 %
- Etrar (t.ex. MTBE eller ETBE): Tillsätts ofta för att höja oktantalet och förhindra knackningar i motorn.
- https://motorex.com/sv-se/news/2024...ag-classic-med-biosyntetiskt-braensle--789964
- https://qstar.se/content/uploads/2022/06/sdbbensin-mk19596962412.pdf
- https://en.wikipedia.org/wiki/C8H18
- Sen får du undersöka själv vad du vill hitta och det är inte någon alp luft som kommer ur avgasröret på en tvåtaktare och det som är mindre i alkylat är Bensen sen får du väl fundera lite.
den soppan körde jag på med att efter 4 månader så bytes kolv och cylinder dom var så slutkörda av soppan 2% så den klarade inte att smörja en kolv+cylinder som gick på fullgas i nästan 8 timmarFast var inte de flesta där petroleumprodukter?
Håller med om att det inte är alpluft![]()
På vilken sida i den pdf:en anser du att det ges stöd till att de tidigare listade kemiska föreningarna i någon stor utsträckning inte kommer från petroleum?
Vad är du ute efter du får förtydliga dig.På vilken sida i den pdf:en anser du att det ges stöd till att de tidigare listade kemiska föreningarna i någon stor utsträckning inte kommer från petroleum?
Jag tycker snarast att första punkten under Alkylatbensin (sid 9) stärker tesen om att den huvudsakligen kommer från petroleum/råolja.
Vi måste prata om varandra. Men kul pdf. Väldigt lärorik och blir mer pepp på alkylatbensin. Även om avgaser fortfarande inte precis är hälsosamt.den soppan körde jag på med att efter 4 månader så bytes kolv och cylinder dom var så slutkörda av soppan 2% så den klarade inte att smörja en kolv+cylinder som gick på fullgas i nästan 8 timmar
Men för hobby bruk så funkar den.
Sen finns andra aspekter ur hälsosynpunkt som den ger illamående sura uppstötningar huvudvärk rinnande ögon det här sånt man får reda på med andra professionella utövare och där kan inte råttan som dom experimenterar på uttala sig.

Har jag påstått något annat och att den innehåller thinner men det finns något som heter oktan i den och utan den så lär nog hobby maskinerna gå sönder ganska fort.Vi måste prata om varandra. Men kul pdf. Väldigt lärorik och blir mer pepp på alkylatbensin. Även om avgaser fortfarande inte precis är hälsosamt.
Alkylatbensin är en petroleumprodukt som innehåller betydligt mindre av diverse skadliga ämnen, däribland men inte uteslutet bensen. Visa bilaga 836093
Förklara gärna hur det skulle gå till.Nej tyvärr så enkelt är det inte så fort dunken är öppnad så börjar den att tappa sitt oktan värde så om man då skall gå till ytterligheter så har jag kört upp någon kubikmeter genom åren och upplevt vad som funkar och inte fungerar med den soppan
Det där hade jag ingen aning om. Kan det vara så att det finns alkylatbensin som är gjort på ickepetroleum? Många kolkedjor går ju att trolla fram från lite vad som helst, så min felkunskap kanske bygger på nåt jag läst för evigheter sen.Alkylatbensin är en petroleumprodukt som innehåller betydligt mindre av diverse skadliga ämnen, däribland men inte uteslutet bensen.
Det första framgår ju klart av Spacekitttys länk ovan.Väntar fortfarande på svar om hur mycket toluen alkylatbensin innehåller och hur mycket toluen det finns i "vanlig" bensin.
Visa bilaga 836094
Sorry, när du länkade en pdf om alkylatbensin fick jag för mig att din tes handlade om hur lite petroleumbaserat alkylatbensin är när det snarare var bensin du uttalade dig om.Vad är du ute efter du får förtydliga dig.
Men Spacekittys länk ger ju sken av att det nästan inte är någon toluen alls i alkylat om man jämför med vanlig bensin. Inte alls vad nad gav sken av.Det första framgår ju klart av Spacekitttys länk ovan.
Det andra här (OKs fina 95 oktan med 10% etanolinblandning. Der lär finnas varianter)
OKQ8 GoEasy 95 E10.pdf https://share.google/36ld9swW56LTiffoG
Här har du lite att bita .Några indigrenser i AlkylatSorry, när du länkade en pdf om alkylatbensin fick jag för mig att din tes handlade om hur lite petroleumbaserat alkylatbensin är när det snarare var bensin du uttalade dig om.
Även vad gäller bensin tror jag dock huvuddelen av sakerna i listan i inlägg #167 är petroleumbaserade och jag ser inte vid en snabb skumning vad i pdf:en som skulle motsäga detta.
Aspen hade för några år sedan enligt deras data blad 1% toulen i sin Alkylat men soppan har blivit sämre med åren och inte bättre när aspen kom på marknaden på 80talet då luktade den riktigt bra men i dag så luktar den som terpentin samma när Husqvarna kom med sin xp soppa 2011 så luktade den också ganska fränt i dag luktar terpentin Alkylat det är för hobby folk .Men Spacekittys länk ger ju sken av att det nästan inte är någon toluen alls i alkylat om man jämför med vanlig bensin. Inte alls vad nad gav sken av.