GoranS
Aktiv medlem
Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen
Värktabletter? Har du liar av bly?Om du vill testa lie har jag en gammal ärvd som du kan låna. Bryne ingår. En näve värktablettr kan du också få med![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Värktabletter? Har du liar av bly?Om du vill testa lie har jag en gammal ärvd som du kan låna. Bryne ingår. En näve värktablettr kan du också få med![]()
Nä men sporadisk erfarenhet av att använda lie.Värktabletter? Har du liar av bly?![]()
Ok, för egen del är det en aktivitet som faktiskt funkar att göra rätt mkt av utan någon egentlig träning och utan att få ont. Just att lie och orv är lätta gör att det inte krävs speciellt mkt kraft.Nä men sporadisk erfarenhet av att använda lie.
Sorry, kanske korkad fråga men jag är novis på området.
Kan du utvidga resonemanget om varför man inte ska använda Akrylatbensin (2-takts 2% oljeblandad) till dessa sågar? Den saluförs ju för ändamålet?
Här till exempel:
Vilken bensin ska man ha till röjsågen?
Vilken bensin ska man använda till en röjsåg? Lär dig skillnaden mellan 2-takt och 4-takt, 95 eller 98 oktan och varför alkylatbensin ofta är det bästa valet.www.motorsågsbutiken.se
Alkylat innehåller ToulenTvärt om va? Vanlig bensin innehåller etanol som kan paja gamla packningar. Alkylatbensin gör det inte. Och bättre lokalmiljö för den som sågar.
Edit: citerade fel
Ja, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?Alkylat innehåller Toulen
Toulenen behövs för att få upp oktantalet.Sen är det bara att jämföra och fundera lite.Ja, men hur mycket om man jämför med "vanlig" bensin?
Är det inte försvinnande lite?
Vikt lär dig lite mera om det .
tittar man på vad sthils största el röjare väger så blir man inte imponerad med att den väger över 7 kilo och då utan batteri och skärutrustning så med batteri och skär utrustning så hamnar den över 10 kilo Så vad är lätt och då jämförde jag mot min Sthil 560 som väger in lite över 10 kilo .Den batteridrivna varianten är imho mer lätthanterlig pga ett helt annat viktförhållande gentemot den bensindrivna diton, som är jävulskt "baktung".
Sen kan du börja med att söka på innehållet i bränslet.Förvissa Al men:
Visa bilaga 835723
<0,1% Toluen enligt Aspens datablad. Vanlig bensin innehåller 10-15% enligt Wikipedia.
Vet vad jag skulle föredra om jag jobbade i tvåtaktsavgaser.
/J
Jag hänger på riktigt inte med.Sen kan du börja med att söka på innehållet i bränslet.
tittar man på vad sthils största el röjare väger så blir man inte imponerad med att den väger över 7 kilo och då utan batteri och skärutrustning så med batteri och skär utrustning så hamnar den över 10 kilo Så vad är lätt och då jämförde jag mot min Sthil 560 som väger in lite över 10 kilo .
Det som är intressant är att sthil anger gång tid på dina batterin och det är inte ens imponerad.
Rymdkatten gjorde det jobbet ser jag.Sen kan du börja med att söka på innehållet i bränslet.
Den jag använder väger under 10kg med AP 500 batteriet, så fan vet på vilken kombo du har kollat på.
FS 460 som jag har kört tidigare väger 8-9kg utan bränsle, men där har du all vikten bak, pga motorn.
På en batteridriven så upplever jag vikten mer jämnt fördelad över hela maskinen, jämfört med samtliga bensindrivna jag har kört under de 20 åren jag har arbetat som utbildad (Motorsåg A-B och Röjsåg RA-RB) skogsarbetare, med fokus på manuellt arbete.
![]()
Köp FSA 400 batteridriven röjsåg | STIHL
STIHL FSA 400 batteridriven röjsåg: extremt kraftfull ✓ för proffs ✓ mångsidiga användningsområden ✓ snabbt arbetsförlopp ✓www.stihl.se
En sån skulle jag ha tagit livet ur under en timme.Jag kör med 200 modellen,
Jag tänkte svara och försöka förklara ett varv till, men så kom jag att tänka på denna och ändrade migJag hänger på riktigt inte med.
En sån skulle jag ha tagit livet ur under en timme.
Synd att behöva ta bort illusionen men man blir ingen skogsarbetare med ett motorsågskort eller röj kortet så om utbildarna säger så så ljuger dom har man en annan utbildning t,e.x gymnasial skogsbruks skola så smäller det högre där man har en betydligt bättre utbildning .Kom ihåg att är det int din mark så behöver du ett sånt här kort för att få framföra maskinen lagligt . Körkort är Körkort!
Å det finns flera utbildningsvägsr ett är motivera sen är de säker skog (men de är bara godkännda i Sverige ) å några fler som duger tillomed i eu .
Int för int att det finns , jag slutade med skogsarbeten för att alldeles för många är livsfarliga med sågarna å ränner runt en å kör helt sjukt .
Om du kan förklara hur det är ett problem att det är mindre än 0,1% av ett ämne i alkylatbensin men inte ett problem när det är 10-15% i alternativet blir jag djupt imponerad :)Jag tänkte svara och försöka förklara ett varv till, men så kom jag att tänka på denna och ändrade mig
Visa bilaga 835745
För övrigt kör jag trimmer/slyklinga på Julas 40V-modell och röjer runt uthus och mot en åker. Långt ifrån proffsbruk förstås men tuffare än en villaträdgård. Har en Jonsered röjsåg och en gammal Stihl trimmer (odödlig) som samlar damm nu. Är ju dock inga heldagar jag kör.
Är det Woodknocker som är tillbaka?En sån skulle jag ha tagit livet ur under en timme.
Skulle bli förvånad. Språkligt väldigt annorlunda.Är det Woodknocker som är tillbaka?
Är det Woodknocker som är tillbaka?
Bra spanat!
2år sedan bra spanat
Men du är alltså the artist-formerly-known-as sdx? (Även om frågan är grovt OT.)2år sedan bra spanat
2år sedan bra spanat
Aha, glömde skriva. Sdx, välkommen tillbaka.Som jag misstänkte så var det svårt att tolka att det handlade om tv4.
Ha koll på smörjning av vinkelväxel, skick på bränsle- och luftfilter, och glöm inte att köra med oljeblandad bensin.Jag köpte ju den där Stiga BC 535 B (som jag lyfte tidigare i tråden) och har några frågor.
Är ju helt rookie på denna typ av sågar.
Vilka är de viktigaste löpande servicepunkterna på en sådan (tvåtakts)maskin om man vill att den ska hålla några år?
Vad ska man tänka på generellt i samband med drift för att undvika skador på maskinen?
Särskilt om man envisas med petroleumbaserad bensin. En av fördelarna med alkylatbensin är att den tål långförvaring mycket bättre. Utöver att motorn i regel går bättre, blir lättare att starta och avgaserna inte stinker lika illa då.Inför längre förvaring (till exempel över vintern) är det bra att tömma tanken och köra slut på bensinen i förgasaren annars riskerar den att klägga igen.
Obs det är inte öppnad dunk utan oöppnad dunk som den klarar lång förvaring.Särskilt om man envisas med petroleumbaserad bensin. En av fördelarna med alkylatbensin är att den tål långförvaring mycket bättre. Utöver att motorn i regel går bättre, blir lättare att starta och avgaserna inte stinker lika illa då.
Ja, det är dyrare, men för hobbybruk är kostnaden ändå i sammanhanget väldigt liten. Går att köpa 5 liter för 189:- på Fultema. Färdigblandad med olja.
Fick en öppnad 5l dunk av far min men den är säkert från 2021 om jag tolkar märkningen korrekt...Obs det är inte öppnad dunk utan oöppnad dunk som den klarar lång förvaring.
Är den oöppnad så skall den vara okej men skaka den först.Fick en öppnad 5l dunk av far min men den är säkert från 2021 om jag tolkar märkningen korrekt...
Kanske korkat att hälla den soppan i min nya maskin.
Såg att fem sådana här enbart kostar 189:-
Nix öppnad.Är den oöppnad så skall den vara okej men skaka den först.
Då har den gjort sitt om du inte vill skaka liv i den med toulen och lite mera olja.Nix öppnad.
Även alkylabensin kan bli problem om än inte lika mycket är min erfarenhet. Min teori är att det är så små förgasare på hobbymaskinerna att det lätt sätter igen även med goda förutsättningar.Särskilt om man envisas med petroleumbaserad bensin. En av fördelarna med alkylatbensin är att den tål långförvaring mycket bättre. Utöver att motorn i regel går bättre, blir lättare att starta och avgaserna inte stinker lika illa då.
Ja, det är dyrare, men för hobbybruk är kostnaden ändå i sammanhanget väldigt liten. Går att köpa 5 liter för 189:- på Fultema. Färdigblandad med olja.
Bensinen dunstar och oljan finns kvar och blir till en bara smet i förgasaren.Även alkylabensin kan bli problem om än inte lika mycket är min erfarenhet. Min teori är att det är så små förgasare på hobbymaskinerna att det lätt sätter igen även med goda förutsättningar.
Är det återvinningen som gäller eller kan man ösa i det i bilens tank?Då har den gjort sitt om du inte vill skaka liv i den med toulen och lite mera olja.