Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen

Sorry, kanske korkad fråga men jag är novis på området.

Kan du utvidga resonemanget om varför man inte ska använda Akrylatbensin (2-takts 2% oljeblandad) till dessa sågar? Den saluförs ju för ändamålet?

Här till exempel:

Tvärt om va? Vanlig bensin innehåller etanol som kan paja gamla packningar. Alkylatbensin gör det inte. Och bättre lokalmiljö för den som sågar.

Edit: citerade fel

Alkylat innehåller Toulen
Förvissa Al men:
Screenshot_20260613_154523_Google.webp

Den batteridrivna varianten är imho mer lätthanterlig pga ett helt annat viktförhållande gentemot den bensindrivna diton, som är jävulskt "baktung".
tittar man på vad sthils största el röjare väger så blir man inte imponerad med att den väger över 7 kilo och då utan batteri och skärutrustning så med batteri och skär utrustning så hamnar den över 10 kilo Så vad är lätt och då jämförde jag mot min Sthil 560 som väger in lite över 10 kilo .
Det som är intressant är att sthil anger gång tid på dina batterin och det är inte ens imponerad.

tittar man på vad sthils största el röjare väger så blir man inte imponerad med att den väger över 7 kilo och då utan batteri och skärutrustning så med batteri och skär utrustning så hamnar den över 10 kilo Så vad är lätt och då jämförde jag mot min Sthil 560 som väger in lite över 10 kilo .
Det som är intressant är att sthil anger gång tid på dina batterin och det är inte ens imponerad.

Den jag använder väger under 10kg med AP 500 batteriet, så fan vet på vilken kombo du har kollat på.

FS 460 som jag har kört tidigare väger 8-9kg utan bränsle, men där har du all vikten bak, pga motorn.

På en batteridriven så upplever jag vikten mer jämnt fördelad över hela maskinen, jämfört med samtliga bensindrivna jag har kört under de 20 åren jag har arbetat som utbildad (Motorsåg A-B och Röjsåg RA-RB) skogsarbetare, med fokus på manuellt arbete.

Den jag använder väger under 10kg med AP 500 batteriet, så fan vet på vilken kombo du har kollat på.

FS 460 som jag har kört tidigare väger 8-9kg utan bränsle, men där har du all vikten bak, pga motorn.

På en batteridriven så upplever jag vikten mer jämnt fördelad över hela maskinen, jämfört med samtliga bensindrivna jag har kört under de 20 åren jag har arbetat som utbildad (Motorsåg A-B och Röjsåg RA-RB) skogsarbetare, med fokus på manuellt arbete.

Kom ihåg att är det int din mark så behöver du ett sånt här kort för att få framföra maskinen lagligt . Körkort är Körkort!
Å det finns flera utbildningsvägsr ett är motivera sen är de säker skog (men de är bara godkännda i Sverige ) å några fler som duger tillomed i eu .

Int för int att det finns , jag slutade med skogsarbeten för att alldeles för många är livsfarliga med sågarna å ränner runt en å kör helt sjukt .

Bilagor

• IMG_20260613_180833_NV~2.webp
    IMG_20260613_180833_NV~2.webp
    257.3 KB · Besök: 25
  • IMG_20260613_180844_MFNR.webp
    IMG_20260613_180844_MFNR.webp
    209 KB · Besök: 26
Jag hänger på riktigt inte med.
Jag tänkte svara och försöka förklara ett varv till, men så kom jag att tänka på denna och ändrade mig
duty_calls.webp

För övrigt kör jag trimmer/slyklinga på Julas 40V-modell och röjer runt uthus och mot en åker. Långt ifrån proffsbruk förstås men tuffare än en villaträdgård. Har en Jonsered röjsåg och en gammal Stihl trimmer (odödlig) som samlar damm nu. Är ju dock inga heldagar jag kör.

Kom ihåg att är det int din mark så behöver du ett sånt här kort för att få framföra maskinen lagligt . Körkort är Körkort!
Å det finns flera utbildningsvägsr ett är motivera sen är de säker skog (men de är bara godkännda i Sverige ) å några fler som duger tillomed i eu .

Int för int att det finns , jag slutade med skogsarbeten för att alldeles för många är livsfarliga med sågarna å ränner runt en å kör helt sjukt .
Synd att behöva ta bort illusionen men man blir ingen skogsarbetare med ett motorsågskort eller röj kortet så om utbildarna säger så så ljuger dom har man en annan utbildning t,e.x gymnasial skogsbruks skola så smäller det högre där man har en betydligt bättre utbildning .

Jag tänkte svara och försöka förklara ett varv till, men så kom jag att tänka på denna och ändrade mig
Visa bilaga 835745

För övrigt kör jag trimmer/slyklinga på Julas 40V-modell och röjer runt uthus och mot en åker. Långt ifrån proffsbruk förstås men tuffare än en villaträdgård. Har en Jonsered röjsåg och en gammal Stihl trimmer (odödlig) som samlar damm nu. Är ju dock inga heldagar jag kör.
Om du kan förklara hur det är ett problem att det är mindre än 0,1% av ett ämne i alkylatbensin men inte ett problem när det är 10-15% i alternativet blir jag djupt imponerad :)

Jag ska villigt erkänna att jag antagligen missar något men förstår gör jag inte.

när det gäller bensin vs batteri får man väl säga att kraften och ergonomin på de elektriska mer proffsiga redan är här att dra fördel av. de duger gott, och jag skulle själv aldrig gå tillbaka till bensin.

men priserna på de batterier som krävs för under några timmar off grid driva maskiner på 1000 watt och däröver är ett klart aber.

har under runt fem år varit mer än nöjd med makitas dur368 på runt 550 watt och dur369 på 1000 watt. 368an går mest till till lättare sysslor som sly, gräskanter och häckar på hemmaplan, och går utmärkt runt kontinuerligt på 4 styck 18/5,0 batterier och en dubbel 2x18 laddare, 369an kräver 6 batterier och två dubbla laddare, för alltså kontinuerligt bruk med laddare igång.

off grid i skogen är mer av en utmaning, men 369an är där riktigt vanebildande. den är stark redan på tomgång. 8 st 18/5,0-batterier räcker att jobba två till tre timmar stigvård, men har då inte kört maskinen hela tiden. numera kör jag dock oftast med 6st metabo 18/8,0. får då vända hem efter tre-fyra timmar.

den besvärliga ekonomin gör att batteridrift mest kommer i fråga om man kan ha nytta av dem även till annat än röjsåg och dito trimmer. men är man väl där, finns knappast en väg tillbaka. jag kör exempelvis gräsklippare, häcksax och lövblås. och förstås en räcka elverktyg.

dur368 till vänster, en dur369 i mitten, med ombyggt styre, och en lövblås dub362 till höger, bestyckad med metabobatterier 2x18/8,0. numera finns från makita 18/9,0.
.

IMG_1784.webp

Senast ändrad:
Jag köpte ju den där Stiga BC 535 B (som jag lyfte tidigare i tråden) och har några frågor.

Är ju helt rookie på denna typ av sågar.

Vilka är de viktigaste löpande servicepunkterna på en sådan (tvåtakts)maskin om man vill att den ska hålla några år?

Vad ska man tänka på generellt i samband med drift för att undvika skador på maskinen?

Jag köpte ju den där Stiga BC 535 B (som jag lyfte tidigare i tråden) och har några frågor.

Är ju helt rookie på denna typ av sågar.

Vilka är de viktigaste löpande servicepunkterna på en sådan (tvåtakts)maskin om man vill att den ska hålla några år?

Vad ska man tänka på generellt i samband med drift för att undvika skador på maskinen?
Ha koll på smörjning av vinkelväxel, skick på bränsle- och luftfilter, och glöm inte att köra med oljeblandad bensin.

Inför längre förvaring (till exempel över vintern) är det bra att tömma tanken och köra slut på bensinen i förgasaren annars riskerar den att klägga igen.

Inför längre förvaring (till exempel över vintern) är det bra att tömma tanken och köra slut på bensinen i förgasaren annars riskerar den att klägga igen.
Särskilt om man envisas med petroleumbaserad bensin. En av fördelarna med alkylatbensin är att den tål långförvaring mycket bättre. Utöver att motorn i regel går bättre, blir lättare att starta och avgaserna inte stinker lika illa då.

Ja, det är dyrare, men för hobbybruk är kostnaden ändå i sammanhanget väldigt liten. Går att köpa 5 liter för 189:- på Fultema. Färdigblandad med olja.

Särskilt om man envisas med petroleumbaserad bensin. En av fördelarna med alkylatbensin är att den tål långförvaring mycket bättre. Utöver att motorn i regel går bättre, blir lättare att starta och avgaserna inte stinker lika illa då.

Ja, det är dyrare, men för hobbybruk är kostnaden ändå i sammanhanget väldigt liten. Går att köpa 5 liter för 189:- på Fultema. Färdigblandad med olja.
Obs det är inte öppnad dunk utan oöppnad dunk som den klarar lång förvaring.

Även alkylabensin kan bli problem om än inte lika mycket är min erfarenhet. Min teori är att det är så små förgasare på hobbymaskinerna att det lätt sätter igen även med goda förutsättningar.

Tillbaka
Topp