[OT] kajaktråden, motionspaddlare

[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Paddlat här med, sällskapet tyckte det var badväder tydligen……. IMG_6457.webpIMG_6467.webp
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Utgick ni från Ankarudden? Det är en fin runda, säkert 10 år sen jag paddlade runt.
Stämmer bra. Gjorde en ”Landsort 8” genom att runda skäret utanför Landsort. Fin tur men det gäller att tajma med vädret. Knappt 2 mil.
IMG_0272.webp
Båten närmast bildens mitt (röd jacka och blå buff eller nåt); vad är det för båt? Den ser lättdriven ut!
Skarpa ögon! Det var inte meningen att hänga ut de andra deltagarna. Eftersom jag har en likadan kajak(men inte igår) så kan jag ändå svara. Det är en Rapid 522. Den är lättdriven. Skrovet är inspirerat av en surfski men med kajakdäck och luckor. Mannen som paddlade den hade inga problem med vågorna.

Är bilden precis utanför södra spetsen förresten?

Japp. Tagen precis innan jag vände tillbaka och hade vågor och vind i ryggen. Då var det inte läge att fippla med mobilen.
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Stämmer bra. Gjorde en ”Landsort 8” genom att runda skäret utanför Landsort. Fin tur men det gäller att tajma med vädret. Knappt 2 mil.
Visa bilaga 833514

Skarpa ögon! Det var inte meningen att hänga ut de andra deltagarna. Eftersom jag har en likadan kajak(men inte igår) så kan jag ändå svara. Det är en Rapid 522. Den är lättdriven. Skrovet är inspirerat av en surfski men med kajakdäck och luckor. Mannen som paddlade den hade inga problem med vågorna.



Japp. Tagen precis innan jag vände tillbaka och hade vågor och vind i ryggen. Då var det inte läge att fippla med mobilen.
Rapid är en båt jag tittat lite på. Jag har en lekbåt, det skulle vara kul med en mer distansbetonad också. Det känns dock som att jag antagligen inte skulle använda den så mycket, inlandsbo som man är.
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Jag hade ett lite annorlunda paddeläventyr idag. Nån timme på surfskin på Drevviken, paddlade tillbaka till Hundudden för att gå hem. Där låg en gubbe och onanerade med byxorna nere. Jag ropade från ganska långt håll att "här kommer jag". Han klev upp, skrek och svår och hotade mig om jag skulle komma i land för att jag(!) var äckligt att smyga upp på folk sådär. Han tog upp ett stort sten och sa att han skulle kasta det både på mig och Nelon (jag tror han gillar kasta sten) och att jag borde inte ens vara i Sverige osv. Han slängde min paddel i sjön. Jag kände mig i klart underläge med en dyr surfski och ingen sten, så försökte vara försiktigt.

Men till slut tog jag ut mobilen, nämnde någonting om 112 och han började gå iväg. Sedan polisanmälde jag honom. Hyfsat med adrenalin på den.

Förresten, samma gubbe som tidigare har sexuellt ofredat tjejer på samma ställe.
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Jag hade ett lite annorlunda paddeläventyr idag. Nån timme på surfskin på Drevviken, paddlade tillbaka till Hundudden för att gå hem. Där låg en gubbe och onanerade med byxorna nere. Jag ropade från ganska långt håll att "här kommer jag". Han klev upp, skrek och svår och hotade mig om jag skulle komma i land för att jag(!) var äckligt att smyga upp på folk sådär. Han tog upp ett stort sten och sa att han skulle kasta det både på mig och Nelon (jag tror han gillar kasta sten) och att jag borde inte ens vara i Sverige osv. Han slängde min paddel i sjön. Jag kände mig i klart underläge med en dyr surfski och ingen sten, så försökte vara försiktigt.

Men till slut tog jag ut mobilen, nämnde någonting om 112 och han började gå iväg. Sedan polisanmälde jag honom. Hyfsat med adrenalin på den.

Förresten, samma gubbe som tidigare har sexuellt ofredat tjejer på samma ställe.
Jisses…. Fast det är klart. Vill man runka så vill man och så kommer du och stör…. Det måste man ju förstå. Fast ta med lite sten i båten nästa ggn, ifall att.

Min runda bjöd varken på sten eller lem.
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Har precis blivit med kajak och sugen på att komma ut och paddla!

Jag bor inåt landet och i närområdet har jag mindre sjöar och åar att upptäcka. Men hur får jag enklast information om vilka vatten som är fina att paddla i med bra förutsättningar för ilägg, tältning osv? Har suttit med Minkarta från LM och letat lämpliga iläggsplatser t.ex. men efter första turen inser jag att det nog blir lite letande på diverse skogsvägar Första iläggsplatsen var egentligen bra, problemet var ett jordgetingbo i närheten och så lär det ju inte vara varje gång hoppas jag:) Letade vidare och kom ut på vattnet så slutet gott den gången.

Har kikat utsidans paddelsektion men tyckte inte jag hittade mycket där heller. Det finns inget motsvarande Trailforks för paddling som jag missat? Eller nån som har andra smarta tips?
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Har precis blivit med kajak och sugen på att komma ut och paddla!

Jag bor inåt landet och i närområdet har jag mindre sjöar och åar att upptäcka. Men hur får jag enklast information om vilka vatten som är fina att paddla i med bra förutsättningar för ilägg, tältning osv? Har suttit med Minkarta från LM och letat lämpliga iläggsplatser t.ex. men efter första turen inser jag att det nog blir lite letande på diverse skogsvägar Första iläggsplatsen var egentligen bra, problemet var ett jordgetingbo i närheten och så lär det ju inte vara varje gång hoppas jag:) Letade vidare och kom ut på vattnet så slutet gott den gången.

Har kikat utsidans paddelsektion men tyckte inte jag hittade mycket där heller. Det finns inget motsvarande Trailforks för paddling som jag missat? Eller nån som har andra smarta tips?
På kanotguiden.com finns lite grann, men det blir en viss betoning på lite.

Jag har för mig att jag sett något annat ställe också, men inget riktigt bra.

Vilken del av inlandet bor du i?
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Har precis blivit med kajak och sugen på att komma ut och paddla!

Jag bor inåt landet och i närområdet har jag mindre sjöar och åar att upptäcka. Men hur får jag enklast information om vilka vatten som är fina att paddla i med bra förutsättningar för ilägg, tältning osv? Har suttit med Minkarta från LM och letat lämpliga iläggsplatser t.ex. men efter första turen inser jag att det nog blir lite letande på diverse skogsvägar Första iläggsplatsen var egentligen bra, problemet var ett jordgetingbo i närheten och så lär det ju inte vara varje gång hoppas jag:) Letade vidare och kom ut på vattnet så slutet gott den gången.

Har kikat utsidans paddelsektion men tyckte inte jag hittade mycket där heller. Det finns inget motsvarande Trailforks för paddling som jag missat? Eller nån som har andra smarta tips?
Generellt sett brukar ju satellitfoto räcka tycker jag. Det går ju att bära kajaken en bit om man inte kan parkera precis vid vattnet. Se det som en del av äventyret :) Trial and error skapar erfarenheter.

Men precis som Guranno är jag nyfiken i vilken del av landet du bor i?
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Generellt sett brukar ju satellitfoto räcka tycker jag. Det går ju att bära kajaken en bit om man inte kan parkera precis vid vattnet. Se det som en del av äventyret :) Trial and error skapar erfarenheter.

Men precis som Guranno är jag nyfiken i vilken del av landet du bor i?
Jo, minkarta är bra! Letandet och bärandes blir ju som sagt en del av äventyret 😀

Jag bor i Leksand och ett par hindra meter till Siljan som vacker men det händer inte så mycket där.
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Jo, minkarta är bra! Letandet och bärandes blir ju som sagt en del av äventyret 😀

Jag bor i Leksand och ett par hindra meter till Siljan som vacker men det händer inte så mycket där.
En snabb blick på kartan, så fick jag ögonen på Snesen som ser potentiellt intressant ut. Jag bor i Ludvika, så den noteras på den mentala listan över tänkbara besök.

I området Malingsbo-Kloten, strax Söder om Ludvika, finns väldigt trevliga paddelvatten. Praktiskt taget ingen båttrafik alls, formationsrika stränder, rätt många öar. Väldigt tyst då det inte går några större vägar i närheten, så hygglig vildmarkskänsla. De tre bästa sjöarna där är i mitt tycke Stora Korslången, Stora Kloten och Långvattnet. Mellan Långvattnet och Korslången är det bara ett kort lyft.

Sjön Mången, någon mil väster om Ställdalen, är en udda och kul sjö. Den kan också vara en av de mest svårtältade sjöar jag har sett. I samma område finns också Nittälven, en ganska väldokumenterad paddlingsled.

Vy från Mången.
20210908_173649.webp
 
Senast ändrad:
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Jo, minkarta är bra! Letandet och bärandes blir ju som sagt en del av äventyret 😀

Jag bor i Leksand och ett par hindra meter till Siljan som vacker men det händer inte så mycket där.
Mina svärföräldrar bor i Dala-Järna så jag har provat några olika vatten i området. Dalälven är ju trevlig långa bitar beroende på hur man gillar strömmande vatten. Det blir ju dock A till B så logistiken kräver lite mer. Stor-Flaten precis nordväst om Snesen är ganska trevlig att paddla i. De borde gå att länka ihop med ett kortare lyft om man vill köra långrunda.

Själv bor jag ett långt stenkast från Klarälven så förra veckan klämde jag in en lunchpaddling
1781772208894.webp
 
Senast ändrad:
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Tack för tipsen!

Det var Flaten, eller rättare Stora Håltjärn där getingarna hindrade mig at lägga i. Ett par bommar hindrade mig från andra ilägg där så jag tog mig till över till Ösjön istället. Fint, med lite liten och jag fegade ur (eller visade klokskap kanske) när jag backade från att mig mellan Ösjön och Djupsjön.

Har sett Snesen också och den står på listan. Som Mången numer, så bra ut!
 
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Tack för tipsen!

Det var Flaten, eller rättare Stora Håltjärn där getingarna hindrade mig at lägga i. Ett par bommar hindrade mig från andra ilägg där så jag tog mig till över till Ösjön istället. Fint, med lite liten och jag fegade ur (eller visade klokskap kanske) när jag backade från att mig mellan Ösjön och Djupsjön.

Har sett Snesen också och den står på listan. Som Mången numer, så bra ut!
Mången har bra ilägg och parkering vid den tydligaste platsen på kartan, SO hörnet längs väg 787.

En fin liten hamn på en ö i Korslången.
20220728_205048.webp
 
Senast ändrad:
[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Gjorde en kul grej igår.

Startade 06 på morgonen, mådde rätt trött och kasst sista timmen men fick ihop ca 75km till slut kl ~20.30

Inte paddlat sen förra sommaren så borde nog gjort en bättre uppladdning, men nu har jag testat och det är ju kul…
 

Bilagor

  • IMG_0384.webp
    IMG_0384.webp
    250.3 KB · Besök: 23
  • 49552a19-7b7c-48f2-89bf-142f60633e3d.webp
    49552a19-7b7c-48f2-89bf-142f60633e3d.webp
    299.8 KB · Besök: 23
Tillbaka
Topp