Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen

I
Nu tycker jag vi piggar upp tråden med lite Lidl reklam för nästa vecka. Alla älskar Parkside maskiner och verktyg.

Visa bilaga 836135
Inte Många butiker som har den! Tydligen inget för folk på landet…

IMG_0719.webp

Har alla trimmerhuvud linan på samma avstånd längs med axeln så att tråden kapas på den där lilla metallflärpen ute i skyddets kant?

@kais01 klarar trimmerhuvudet som följer med DUR369 av 2,7 mm tråd?

Senast ändrad:
Approprå Alkylatbensin. Är det någon skillnad på biltema och Aspen? Speciellt 2T. När jag googlade för något år sedan sade internet att det är samma soppa i grunden, det som kan skilja är tillsatser och olja. Så för 4T bör det spela mindre roll (i mitt fall gräsklippare) , men min motor- och röjsåg går på 2T. Är det dumsnålt med BT?
Vet ej, men jag har kört massa Biltema-soppa i tvåtaktsmotorsåg och röjsåg utan problem. Även Julas verkar funkis (men den är lite dyrare trots 5-litersdunk istället för 1-litersflarror).

Båda köper rimligen bensinen från något stort raffinaderi, så det vore märkligt om kvaliteten är tveksam. Samma med Biltemas motorolja så länge den har rätt specifikationer för applikationen.

Av alkylatbensin är det några tillverkare i Sverige och Finland och Tyskland i grunden är det rekommenderade recept de förbehåller sig till och olja för 2 takt.

Vet varit en del diskussioner på motorsåg forum om dels partier där det inte ville gå fören de bytt ut alkylatbensin (starta)och sedan ren heten på avgasport och ljuddämpare sot bildning (aspen).

Nyligen ett dåligt exempel i aspen tvåtakts bensin i en fyrtaktare avgas ventil Facebook mot handels bensin med. Tvåtakts olja är inte en relevant jämförelse på grund av dels gissa olja i bensinen visserligen finns en standard norm men ändå blir äplen och päron i gemförel bättre har ju tvåtakts olja blivit men egenskaper är ännu inte ta det universiell olja för ändamålet i alla tillverkare tvåtakts olja finns lite av made in DDR olja över det trots norm system för den enskilde att känna till passar bra och mindre bra.
Tvåtakt Olja görs för blandning i bensin och separat olja och E-teck insprutning och vatten och luftkyld motor normen och till rätt typ av tvåtakt motor vilket blir fler val att ta en mindre bra olja än den rätta.

Senast ändrad:
Har alla trimmerhuvud linan på samma avstånd längs med axeln så att tråden kapas på den där lilla metallflärpen ute i skyddets kant?

@kais01 klarar trimmerhuvudet som följer med DUR369 av 2,7 mm tråd?
man kan variera trimmerhuvudets höjd med brickor, dock är kniven såpass hög att det inte lär behövas någon tweakning i första taget.

jag använder kåpan med kniv även när jag kör klinga.

2,7 bör gå utmärkt, kör ett mindre huvud till vänster i bild på en dur368, vill minnas att det var samma huvud som original följde med dur369 till höger i bild. på den har jag dock satt i ett större huvud där jag kör flexiblade 3,0 på metervara. det huvudet rymmer då ca 2x1,5 m. den tråden är taggig och relativt styv. en favorit.

det större huvudet till höger är makita men alltså större än det som följde med 369-an. det har automatisk laddningsfunktion, vilken dock är i trögaste laget med flexibladen, som uppfattas klart kraftigare än sina uppgivna 3.0 mm. så med den tråden brukar jag ändå öppna trimmerhuvudet och ladda manuellt.
.

IMG_3718.webp

man kan variera trimmerhuvudets höjd med brickor, dock är kniven såpass hög att det inte lär behövas någon tweakning i första taget.

jag använder kåpan med kniv även när jag kör klinga.

2,7 bör gå utmärkt, kör ett mindre huvud till vänster i bild på en dur368, vill minnas att det var samma huvud som original följde med dur369 till höger i bild. på den har jag dock satt i ett större huvud där jag kör flexiblade 3,0 på metervara. det huvudet rymmer då ca 2x1,5 m. den tråden är taggig och relativt styv. en favorit.

det större huvudet till höger är makita men alltså större än det som följde med 369-an. det har automatisk laddningsfunktion, vilken dock är i trögaste laget med flexibladen, som uppfattas klart kraftigare än sina uppgivna 3.0 mm. så med den tråden brukar jag ändå öppna trimmerhuvudet och ladda manuellt.
.

Visa bilaga 836887
Tänkte skaffa ett Oregon flexiblade huvud till min Stiga 535 och testa fyrkantig tråd i färdiga längder (”strips”?)

Funderar lite på max grovlek på ”stripsen”. För tråd står det 2.7 i stigamanualen, bör det vara samma för strips?

Senast ändrad:
Jag provade farsans röjsåg med tråd med kvadratiskt tvärsnitt, och jäklar vad det tog jämfört med rund! Kändes som man kunde hålla betydligt lägre varvtal och ändå få jätterent skär mot grovt gräs och späda buskar, jämfört med rund tråd som liksom mer trasar sönder allt.

Edit: Den var på rulle dock. Antagligen nåt original-jox från Stihl (eftersom det är en sån såg/trimmer och jag inte tror farsan köper tredjepartsprylar).

Tänkte skaffa ett Oregon flexiblade huvud till min Stiga 535 och testa fyrkantig tråd i färdiga längder (”strips”?)

Funderar lite på max grovlek på ”stripsen”. För tråd står det 2.7 i stigamanualen, bör det vara samma för strips?
tror kitty har koll på dessa fästen.

jag har alltså kört flexiblade 3,0 i vanligf lite större trimmerhuvud. en fördel med det upplägget blir mindre kassation?

ska man ha nytta av grövre tråd krävs kraft i maskinen. upplever dock flexiblade 3,0 som rätt ekvivalent med nylium 2,7. snarast lite lättare att driva, och även tystare.

hq har en 2,7 som anges som extra tyst vilket enligt mig stämmer. men den är också lamare eller snällare i taget.

Det som står i manualen brukar vara vad trimmerhuvudet som hör till klarar av.

Jag har den Jet-fit du länkar och kör med dom grövsta röda trådarna. Mycket material som försvinner, dvs den biten som går igenom huvudet. En pinne är 26 cm, biten genom huvudet blir kanske 7 cm som måste slängas. Sen vill du byta tråd innan den är lärd in till huvudet, så kanske 5-6 cm till som kastas. Måste ha en liten polygriptång med i fickan för att dra ut den sista biten som ofta fastnar, när det är dags att byta tråd.

Det är faktist en ganska dum lösning.

Senast ändrad:
tror kitty har koll på dessa fästen.

jag har alltså kört flexiblade 3,0 i vanligf lite större trimmerhuvud. en fördel med det upplägget blir mindre kassation?

ska man ha nytta av grövre tråd krävs kraft i maskinen. upplever dock flexiblade 3,0 som rätt ekvivalent med nylium 2,7. snarast lite lättare att driva, och även tystare.

hq har en 2,7 som anges som extra tyst vilket enligt mig stämmer. men den är också lamare eller snällare i taget.
Vad menas med ”kassation”?

Det som står i manualen brukar vara vad trimmerhuvudet som hör till klarar av.

Jag har den Jet-fit du länkar och kör med dom grövsta röda trådarna. Mycket material som försvinner, dvs den biten som går igenom huvudet. En pinne är 26 cm, biten genom huvudet blir kanske 7 cm som måste slängas. Sen vill du byta tråd innan den är lärd in till huvudet, så kanske 5-6 cm till som kastas. Måste ha en liten polygriptång med i fickan för att dra ut den sista biten som ofta fastnar, när det är dags att byta tråd.

Det är faktist en ganska dum lösning.
Ja det verkar dumt med så mycket spill. Mest ekonomiskt kanske att köpa big pack på rulle och skära till egna längder?

Förstår jag dig rätt som att du använder en grövre flexiblade än vad maskinen är tänkt för med originalhuvud?

Min maskin är ju förhållandevis klen (32,6 cc) så är begränsad till tvåtrådsvarianten. Kör du med fyrtråds?

Förstår jag dig rätt som att du använder en grövre flexiblade än vad maskinen är tänkt för med originalhuvud?

Min maskin är ju förhållandevis klen (32,6 cc) så är begränsad till tvåtrådsvarianten. Kör du med fyrtråds?

36 cc. Stihls rekommendation är 2,4 - 2,7. Jag kör med röda tråden som är ungefär 5 mm tjock (7 mm mellan dom taggiga kanterna).

IMG_1855.webp

IMG_1678.webp

Oregon är knasiga och byter namn på sina trådar emellanåt.

Techni-blade är dom färglada. Flexi-blade är den smalare grå/silver som finns på rulle.

Senast ändrad:
36 cc. Stihls rekommendation är 2,4 - 2,7. Jag kör med röda tråden som är ungefär 5 mm tjock (7 mm mellan dom taggiga kanterna).

Visa bilaga 836926

Visa bilaga 836927

Oregon är knasiga och byter namn på sina trådar emellanåt.

Techni-blade är dom färglada. Flexi-blade är den smalare grå/silver som finns på rulle.
Då kanske jag ska hålla mig till den gröna 5mm som max, givet min svagare maskin.

Köp en begagnad Husqvarna 345 FX, finns även med T som tillägg, då är det handtagsvärmare.
Den har en stabil sele med midjebälte. Sen har du två olika slags klingor som det skrivits om.
345 FR heter gräs och slyvarianten, den har högre torn för handtaget, samt längre riggrör.
Efterträdaren heter 545.
Finns nog som begagnade, min är från 2006 och har de första åren gått som skogsröjare, nu är den degraderad till grästrimmer.
Tvåtakts-motor, och något oljemeck behövs inte, du köper färdigblandad alkylatbensin i 4 liters dunk. Röjer du skog så går det ca 1 liter i timmen. Gräs borde kräva mindre.
Sthil är säkert bra den med, dock inget jag kört och kan uttala mig om.

Då kanske jag ska hålla mig till den gröna 5mm som max, givet min svagare maskin.
om bara tråden håller, skär en smalare tråd bättre i seg grönska jämfört en tjock tråd. fast den tyngre tråden har mer rörelseenergi vilket är bra för mer vedartad grönska,

så valet av tråd är en balansgång.

men varför satsa på ett system med hög kassation, och där man större delen av tiden kör med kortare tråd än man kan önska?

det går som nämnts bra att köra 2,7-3 mm flexiblade metervara i vanligt nav. säljs i mindre prova på-förpackningar på granngården. och ex vis jula säljer lite grövre nav, som borde kunna passa?

tänk på att få rätt riktning på gängan....
.

Senast ändrad:
Köp en begagnad Husqvarna 345 FX, finns även med T som tillägg, då är det handtagsvärmare.
Den har en stabil sele med midjebälte. Sen har du två olika slags klingor som det skrivits om.
345 FR heter gräs och slyvarianten, den har högre torn för handtaget, samt längre riggrör.
Efterträdaren heter 545.
Finns nog som begagnade, min är från 2006 och har de första åren gått som skogsröjare, nu är den degraderad till grästrimmer.
Tvåtakts-motor, och något oljemeck behövs inte, du köper färdigblandad alkylatbensin i 4 liters dunk. Röjer du skog så går det ca 1 liter i timmen. Gräs borde kräva mindre.
Sthil är säkert bra den med, dock inget jag kört och kan uttala mig om.
Tack men har redan köpt en ny Stiga 535.

om bara tråden håller, skär en smalare tråd bättre i seg grönska jämfört en tjock tråd. fast den tyngre tråden har mer rörelseenergi vilket är bra för mer vedartad grönska,

så valet av tråd är en balansgång.

men varför satsa på ett system med hög kassation, och där man större delen av tiden kör med kortare tråd än man kan önska?

det går som nämnts bra att köra 2,7-3 mm flexiblade metervara i vanligt nav. säljs i mindre prova på-förpackningar på granngården. och ex vis jula säljer lite grövre nav, som borde kunna passa?

tänk på att få rätt riktning på gängan....
.
Ja kanske tänker jag fel. men körde premiärturen nu i helgen och upplevde bara massa strul med trimmerspolen. så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad vid mynningen, så jag fick bryta och plocka isär o starta om. detta med originaltråden (tror 2,4mm).
Har inte heller riktigt fått till den rätta knycken för att mata ut tråden under drift. Hur mycket ska man tjonga till matarknappen undertill? Ska man sikta på en sten? Svårt att moderera kraft när man står i ett fält med mjukt underlag…

Har även beställt dessa båda linor för vanlig spole jag tänkte testa:

1782042514747.webp

1782042611988.webp

Senast ändrad:
så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad

Gammal tråd kan behöva fuktas upp. Lägg den i en hink med vatten över natten.

Silencio 2,4 och 2,7 körde jag i fredags (utförsäljning på Bauhaus). Dom manshöga tistlarna som är kapade på bilden är tjocka som en tumme ungefär. Den tar lite grövre än så också.

IMG_1844.webp

IMG_1844.webp

Senast ändrad:
Ja kanske tänker jag fel. men körde premiärturen nu i helgen och upplevde bara massa strul med trimmerspolen. så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad vid mynningen, så jag fick bryta och plocka isär o starta om. detta med originaltråden (tror 2,4mm).
Har inte heller riktigt fått till den rätta knycken för att mata ut tråden under drift. Hur mycket ska man tjonga till matarknappen undertill? Ska man sikta på en sten? Svårt att moderera kraft när man står i ett fält med mjukt underlag…

Har även beställt dessa båda linor för vanlig spole jag tänkte testa:

Visa bilaga 837015

Visa bilaga 837018
upplever att tråden blir spröd mest i kall väderlek. kittys trick att blöta upp tråden är ett känt tips.

har med nålfil rundat det drivande hörnet där tråden lämnar spolen, gör också viss skillnad.

nylium som du beställt upplever jag som stryktålig och slitstark. den har också bra bett. den väsnas en del, men med bensintrimmer lär du inte märka av det

upplever att tråden blir spröd mest i kall väderlek. kittys trick att blöta upp tråden är ett känt tips.

har med nålfil rundat det drivande hörnet där tråden lämnar spolen, gör också viss skillnad.

nylium som du beställt upplever jag som stryktålig och slitstark. den har också bra bett. den väsnas en del, men med bensintrimmer lär du inte märka av det
Så avvakta med nytt trimmerhuvud och färdigklippta flexiblades är tipset?

ja tipset som det framgår härovan är att hålla dig borta från just det arrangemanget?

nyliumtråden du beställt kommer antagligen fungera på ett tillfredsställande sätt.
Tack för tipset om Bauhaus-rea. Slog till på en stor rulle med TRIMMERTRÅD TERRAMAX 2,7MM 56M, så nu har jag lite att experimentera med ;-)

Min nästa uppgift blir att röja ett parti med riktigt högt (1,5-1,8m ca) gräs/beväxtlighet inklusive någon form av ogräs med 1-2cm tjock stam. Bör min tretandade klinga vara bättre än tråd här?

Min nästa uppgift blir att röja ett parti med riktigt högt (1,5-1,8m ca) gräs/beväxtlighet inklusive någon form av ogräs med 1-2cm tjock stam. Bör min tretandade klinga vara bättre än tråd här?
bara om du är säker på att inte få ett destruktivt tvärstopp mot någon dold stubbe...

Tror han avsåg fabrikat på klingan :-)?

Sthil orginal kapklinga, om vi skall vara petiga ;)

Edit: den här om jag inte missminner mig helt

Prova, men som Kais är inne på så kan det ta tvärstopp
jag hade personligen valt slyklingan i det fallet, och sen krattat undan det som är nedkört

Finns det någon mer effektiv maskin för den typen av uppgift? Typ slåttermaskin?
flexiblade 3,0 metervara i vanligt lite större trimmernav är alltså mitt standardupplägg för grövre göra. klippbredd med dur369 goda 43 cm.

det går som i smör genom manshöga tistlar som gärna delas i småbitar på sin väg ner mot marken. och som kan få ligga kvar där söndermosade som de är. råkar man på något hårt viks ändå flexibladen åt sidan och inget tvärstopp sker. snos det in något segt ungträd utnyttjas backfunktionen.

i fickan har jag en enhands stegsekatör för det som eventuellt blir över, och som funkar uppåt 4 cm solitt trä. sen medförs en silky gomboy och bigboy. mumma.

ytterst sällan tar jag till klinga.

rekommenderar du den du kör med (Woodcut)?

För den typen av gräs eller sly som du beskrev tidigare (under förutsättning att tråden inte klarar det) så hade jag använt något sådant här istället:

woodcut klingan är mer för trädfällning och gräset/slyn viker sig mest bara om man försöker med den den typen av klinga.

Håller med om att slyklinga verkar lämpligt. Jag röjde ett par hundra meter igenvuxen vägren igår medelst sådan, och det hade inte funkat med tråd eftersom det var en hel del sly i storlek "tumme", samt massa tjocka tistlar och elände. Det är inte hela världen om man kör i en sten nån gång ibland heller, då det bara är toppen av bladet som slår i, medan man har kvar massa egg innanför.
Största nackdelen är att det blir jordfräs om man vinklar trimmern för mkt nedåt, samt att gräs har en tendens att trassla in sig runt roten av klingan lite lättare än med trådrulle. Och man ska naturligtvis inte använda klinga för kanter runt hus och annat som skadas om man råkar komma åt där man inte ska.

Edit: Vet inte om det är vedertaget, men jag har märkt att det funkar rätt bra att svinga trimmern som en lie när man använder slyklinga. Man vinklar den lite åt vänster och svingar från höger till vänster så den liksom följer lutningen med eggen närmast marken. Då blir den roterande klingan som en spade och skyfflar undan böset just åt vänster, istället för att sprida det all världens väg i alla riktningar.

Senast ändrad:
För den typen av gräs eller sly som du beskrev tidigare (under förutsättning att tråden inte klarar det) så hade jag använt något sådant här istället:

woodcut klingan är mer för trädfällning och gräset/slyn viker sig mest bara om man försöker med den den typen av klinga.
som sagt; lycka till med maskinen om du med en sådan klinga kör med full fart in i en i slyn gömd 15 cm hög ø 4 cm stubbe som någon tidigare röjare på typiskt sätt lämnat kvar.

kanterna av mtb-stigar (trådens ämne) är fulla av dylika fuskigt kapade stubbar. undrat över orsaken till beteendet, men körs det med sågande modeller av röjklingor utan hårdmetalltänder förstår man ju att man vill skona dessa.

kapar själv alltid vid roten.

som sagt; lycka till med maskinen om du med en sådan klinga kör med full fart in i en i slyn gömd 15 cm hög ø 4 cm stubbe som någon tidigare röjare på typiskt sätt lämnat kvar.
Vad menar du skulle vara problemet med det? Det tar stopp bara, inte konstigare än så.

Edit: För övrigt går det att kapa 4 cm ved, åtminstone om den är färsk, med dylik klinga om den är skapligt vass. Kan krävas några "hugg" på full sula dock.

kanterna av mtb-stigar (trådens ämne) är fulla av dylika fuskigt kapade stubbar. undrat över orsaken till beteendet, men körs det med sågande modeller av röjklingor utan hårdmetalltänder förstår man ju att man vill skona dessa.

kapar själv alltid vid roten.
Ingen av MTB-stigarna här omkring har "fuskigt kapade stubbar" runtom. Beror ju helt på om nån röjt alls, vem som i så fall röjt, och hur vegetationen såg ut innan.

Tillbaka
Topp