Spacekitty
Aktiv medlem
Stigbygge: tips på mest prisvärda (begagnade) röjsågen
Biltema tillverkar det knappast själva. Skulle tro att dom köper från Q8 eller Aspen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte Många butiker som har den! Tydligen inget för folk på landet…Nu tycker jag vi piggar upp tråden med lite Lidl reklam för nästa vecka. Alla älskar Parkside maskiner och verktyg.
Visa bilaga 836135

Läste fel. Trodde den bara kom till de butikerna :)
Vet ej, men jag har kört massa Biltema-soppa i tvåtaktsmotorsåg och röjsåg utan problem. Även Julas verkar funkis (men den är lite dyrare trots 5-litersdunk istället för 1-litersflarror).Approprå Alkylatbensin. Är det någon skillnad på biltema och Aspen? Speciellt 2T. När jag googlade för något år sedan sade internet att det är samma soppa i grunden, det som kan skilja är tillsatser och olja. Så för 4T bör det spela mindre roll (i mitt fall gräsklippare) , men min motor- och röjsåg går på 2T. Är det dumsnålt med BT?
man kan variera trimmerhuvudets höjd med brickor, dock är kniven såpass hög att det inte lär behövas någon tweakning i första taget.Har alla trimmerhuvud linan på samma avstånd längs med axeln så att tråden kapas på den där lilla metallflärpen ute i skyddets kant?
@kais01 klarar trimmerhuvudet som följer med DUR369 av 2,7 mm tråd?
Tänkte skaffa ett Oregon flexiblade huvud till min Stiga 535 och testa fyrkantig tråd i färdiga längder (”strips”?)man kan variera trimmerhuvudets höjd med brickor, dock är kniven såpass hög att det inte lär behövas någon tweakning i första taget.
jag använder kåpan med kniv även när jag kör klinga.
2,7 bör gå utmärkt, kör ett mindre huvud till vänster i bild på en dur368, vill minnas att det var samma huvud som original följde med dur369 till höger i bild. på den har jag dock satt i ett större huvud där jag kör flexiblade 3,0 på metervara. det huvudet rymmer då ca 2x1,5 m. den tråden är taggig och relativt styv. en favorit.
det större huvudet till höger är makita men alltså större än det som följde med 369-an. det har automatisk laddningsfunktion, vilken dock är i trögaste laget med flexibladen, som uppfattas klart kraftigare än sina uppgivna 3.0 mm. så med den tråden brukar jag ändå öppna trimmerhuvudet och ladda manuellt.
.
Visa bilaga 836887
tror kitty har koll på dessa fästen.Tänkte skaffa ett Oregon flexiblade huvud till min Stiga 535 och testa fyrkantig tråd i färdiga längder (”strips”?)
Funderar lite på max grovlek på ”stripsen”. För tråd står det 2.7 i stigamanualen, bör det vara samma för strips?
Tänkte skaffa ett Oregon flexiblade huvud till min Stiga 535 och testa fyrkantig tråd i färdiga längder (”strips”?)
Funderar lite på max grovlek på ”stripsen”. För tråd står det 2.7 i stigamanualen, bör det vara samma för strips?
Vad menas med ”kassation”?tror kitty har koll på dessa fästen.
jag har alltså kört flexiblade 3,0 i vanligf lite större trimmerhuvud. en fördel med det upplägget blir mindre kassation?
ska man ha nytta av grövre tråd krävs kraft i maskinen. upplever dock flexiblade 3,0 som rätt ekvivalent med nylium 2,7. snarast lite lättare att driva, och även tystare.
hq har en 2,7 som anges som extra tyst vilket enligt mig stämmer. men den är också lamare eller snällare i taget.
Ja det verkar dumt med så mycket spill. Mest ekonomiskt kanske att köpa big pack på rulle och skära till egna längder?Det som står i manualen brukar vara vad trimmerhuvudet som hör till klarar av.
Jag har den Jet-fit du länkar och kör med dom grövsta röda trådarna. Mycket material som försvinner, dvs den biten som går igenom huvudet. En pinne är 26 cm, biten genom huvudet blir kanske 7 cm som måste slängas. Sen vill du byta tråd innan den är lärd in till huvudet, så kanske 5-6 cm till som kastas. Måste ha en liten polygriptång med i fickan för att dra ut den sista biten som ofta fastnar, när det är dags att byta tråd.
Det är faktist en ganska dum lösning.
Förstår jag dig rätt som att du använder en grövre flexiblade än vad maskinen är tänkt för med originalhuvud?
Min maskin är ju förhållandevis klen (32,6 cc) så är begränsad till tvåtrådsvarianten. Kör du med fyrtråds?
spill, bortkastat material.Vad menas med ”kassation”?
Då kanske jag ska hålla mig till den gröna 5mm som max, givet min svagare maskin.36 cc. Stihls rekommendation är 2,4 - 2,7. Jag kör med röda tråden som är ungefär 5 mm tjock (7 mm mellan dom taggiga kanterna).
Visa bilaga 836926
Visa bilaga 836927
Oregon är knasiga och byter namn på sina trådar emellanåt.
Techni-blade är dom färglada. Flexi-blade är den smalare grå/silver som finns på rulle.
om bara tråden håller, skär en smalare tråd bättre i seg grönska jämfört en tjock tråd. fast den tyngre tråden har mer rörelseenergi vilket är bra för mer vedartad grönska,Då kanske jag ska hålla mig till den gröna 5mm som max, givet min svagare maskin.
Tack men har redan köpt en ny Stiga 535.Köp en begagnad Husqvarna 345 FX, finns även med T som tillägg, då är det handtagsvärmare.
Den har en stabil sele med midjebälte. Sen har du två olika slags klingor som det skrivits om.
345 FR heter gräs och slyvarianten, den har högre torn för handtaget, samt längre riggrör.
Efterträdaren heter 545.
Finns nog som begagnade, min är från 2006 och har de första åren gått som skogsröjare, nu är den degraderad till grästrimmer.
Tvåtakts-motor, och något oljemeck behövs inte, du köper färdigblandad alkylatbensin i 4 liters dunk. Röjer du skog så går det ca 1 liter i timmen. Gräs borde kräva mindre.
Sthil är säkert bra den med, dock inget jag kört och kan uttala mig om.
Ja kanske tänker jag fel. men körde premiärturen nu i helgen och upplevde bara massa strul med trimmerspolen. så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad vid mynningen, så jag fick bryta och plocka isär o starta om. detta med originaltråden (tror 2,4mm).om bara tråden håller, skär en smalare tråd bättre i seg grönska jämfört en tjock tråd. fast den tyngre tråden har mer rörelseenergi vilket är bra för mer vedartad grönska,
så valet av tråd är en balansgång.
men varför satsa på ett system med hög kassation, och där man större delen av tiden kör med kortare tråd än man kan önska?
det går som nämnts bra att köra 2,7-3 mm flexiblade metervara i vanligt nav. säljs i mindre prova på-förpackningar på granngården. och ex vis jula säljer lite grövre nav, som borde kunna passa?
tänk på att få rätt riktning på gängan....
.
så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad
upplever att tråden blir spröd mest i kall väderlek. kittys trick att blöta upp tråden är ett känt tips.Ja kanske tänker jag fel. men körde premiärturen nu i helgen och upplevde bara massa strul med trimmerspolen. så fort jag kom åt något grövre ogräs >5mm så gick tråden. oftast kapad vid mynningen, så jag fick bryta och plocka isär o starta om. detta med originaltråden (tror 2,4mm).
Har inte heller riktigt fått till den rätta knycken för att mata ut tråden under drift. Hur mycket ska man tjonga till matarknappen undertill? Ska man sikta på en sten? Svårt att moderera kraft när man står i ett fält med mjukt underlag…
Har även beställt dessa båda linor för vanlig spole jag tänkte testa:
Visa bilaga 837015
Visa bilaga 837018
Så avvakta med nytt trimmerhuvud och färdigklippta flexiblades är tipset?upplever att tråden blir spröd mest i kall väderlek. kittys trick att blöta upp tråden är ett känt tips.
har med nålfil rundat det drivande hörnet där tråden lämnar spolen, gör också viss skillnad.
nylium som du beställt upplever jag som stryktålig och slitstark. den har också bra bett. den väsnas en del, men med bensintrimmer lär du inte märka av det
ja tipset som det framgår härovan är att hålla dig borta från just det arrangemanget?Så avvakta med nytt trimmerhuvud och färdigklippta flexiblades är tipset?
Tack för tipset om Bauhaus-rea. Slog till på en stor rulle med TRIMMERTRÅD TERRAMAX 2,7MM 56M, så nu har jag lite att experimentera med ;-)ja tipset som det framgår härovan är att hålla dig borta från just det arrangemanget?
nyliumtråden du beställt kommer antagligen fungera på ett tillfredsställande sätt.
Vad kör du för klinga på den?
Strand?Vad kör du för klinga på den?
Vad kör du för klinga på den?
Strand?
Tror han avsåg fabrikat på klingan :-)?Nope igenvuxen "tallhed" i tättbebyggt område.
bara om du är säker på att inte få ett destruktivt tvärstopp mot någon dold stubbe...Min nästa uppgift blir att röja ett parti med riktigt högt (1,5-1,8m ca) gräs/beväxtlighet inklusive någon form av ogräs med 1-2cm tjock stam. Bör min tretandade klinga vara bättre än tråd här?
Finns det någon mer effektiv maskin för den typen av uppgift? Typ slåttermaskin?bara om du är säker på att inte få ett destruktivt tvärstopp mot någon dold stubbe...
Tror han avsåg fabrikat på klingan :-)?
Min nästa uppgift blir att röja ett parti med riktigt högt (1,5-1,8m ca) gräs/beväxtlighet inklusive någon form av ogräs med 1-2cm tjock stam. Bör min tretandade klinga vara bättre än tråd här?
Strand, med andra ord.Sthil orginal kapklinga, om vi skall vara petiga ;)
Edit: den här om jag inte missminner mig helt
![]()
WoodCut mejseltandad sågklinga från STIHL
Specialklinga av stål för röjsågar från medeleffekt och uppåt. Finns i flera olika ytter- och håldiametrar. För röjning och sågning av knotigt, svårgenomträngligt buskage och smala trädstammar.www.stihl.se
Strand, med andra ord.Bra grejer.
![]()
rekommenderar du den du kör med (Woodcut)?Prova, men som Kais är inne på så kan det ta tvärstopp
jag hade personligen valt slyklingan i det fallet, och sen krattat undan det som är nedkört
flexiblade 3,0 metervara i vanligt lite större trimmernav är alltså mitt standardupplägg för grövre göra. klippbredd med dur369 goda 43 cm.Finns det någon mer effektiv maskin för den typen av uppgift? Typ slåttermaskin?
rekommenderar du den du kör med (Woodcut)?
som sagt; lycka till med maskinen om du med en sådan klinga kör med full fart in i en i slyn gömd 15 cm hög ø 4 cm stubbe som någon tidigare röjare på typiskt sätt lämnat kvar.För den typen av gräs eller sly som du beskrev tidigare (under förutsättning att tråden inte klarar det) så hade jag använt något sådant här istället:
![]()
Slyklinga BrushCut till FS 87–561 C-EM, FSA 130, FR 130 T/FR 480 C-F från STIHL
Mycket effektiv, vändbar specialklinga av stål med 3 skärkanter. Finns i olika ytter- och håldiametrar. För röjning av segt, kraftigt gräs och rensning/gallring av sly, häckar och snår.www.stihl.se
woodcut klingan är mer för trädfällning och gräset/slyn viker sig mest bara om man försöker med den den typen av klinga.
Vad menar du skulle vara problemet med det? Det tar stopp bara, inte konstigare än så.som sagt; lycka till med maskinen om du med en sådan klinga kör med full fart in i en i slyn gömd 15 cm hög ø 4 cm stubbe som någon tidigare röjare på typiskt sätt lämnat kvar.
Ingen av MTB-stigarna här omkring har "fuskigt kapade stubbar" runtom. Beror ju helt på om nån röjt alls, vem som i så fall röjt, och hur vegetationen såg ut innan.kanterna av mtb-stigar (trådens ämne) är fulla av dylika fuskigt kapade stubbar. undrat över orsaken till beteendet, men körs det med sågande modeller av röjklingor utan hårdmetalltänder förstår man ju att man vill skona dessa.
kapar själv alltid vid roten.