Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Tl:dr: för att få en hållbarare förändring måste en skuta som gått rakt fram i 80 år vändas, inte lätt.

I tätbefolkade länder som Nederländerna var det lätt att vända: det finns helt enkelt inte plats för så många bilar. I Sverige finns dock mycket utrymme så att även Sveriges största stan är full med bilar. Det går dock framåt. Cykelinfra förbättras och antal parkeringsplatser för bilar dras ner.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
På landet har nästan alla mindre än en halvmil till jobbet, även verkstadsarbetare skulle utan problem kunna cykla.

Jag skulle säga precis tvärtom. När jag bor i stan har jag nästan alltid haft avståndsmässiga förutsättningar att ta cykeln till jobbet. De perioder jag bott på landet har jag vid enstaka tillfällen haft runt 5 kilometer till jobbet; nästan alltid åtminstone 15-16 kilometer och många gånger snarare runt 30. Min uppfattning är att jag är någorlunda representativ, åtminstone här i krokarna.

En stor nackdel här (på landet) är dessutom att det endast finns en cykelväg; placerad på så vis att det innebär 6-7 kilometers extra väg tur och retur till jobbet om jag skall använda den. Det är sällan lockande; istället är jag hänvisad till landsväg med gott om tung trafik, 80 kilometer i timmen samt obefintliga vägrenar (och då pratar vi obefintliga; på många ställen är det vita sträcken målade delvis på gräs eller grus och till hälften på asfalt). På landstället ser det likadant ut, bortset från att där inte finns någon cykelväg alls.

Jag förstår att det ser annorlunda ut på många andra ställen, men det här är ändå min subjektiva rapport från min verklighet. 😁
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag skulle säga precis tvärtom. När jag bor i stan har jag nästan alltid haft avståndsmässiga förutsättningar att ta cykeln till jobbet. De perioder jag bott på landet har jag vid enstaka tillfällen haft runt 5 kilometer till jobbet; nästan alltid åtminstone 15-16 kilometer och många gånger snarare runt 30. Min uppfattning är att jag är någorlunda representativ, åtminstone här i krokarna.

En stor nackdel här (på landet) är dessutom att det endast finns en cykelväg; placerad på så vis att det innebär 6-7 kilometers extra väg tur och retur till jobbet om jag skall använda den. Det är sällan lockande; istället är jag hänvisad till landsväg med gott om tung trafik, 80 kilometer i timmen samt obefintliga vägrenar (och då pratar vi obefintliga; på många ställen är det vita sträcken målade delvis på gräs eller grus och till hälften på asfalt). På landstället ser det likadant ut, bortset från att där inte finns någon cykelväg alls.

Jag förstår att det ser annorlunda ut på många andra ställen, men det här är ändå min subjektiva rapport från min verklighet. 😁
Ja, jag använde "landet" lite lättvindigt, jag menade majoriteten av de som inte bor i storstäder, för de som bor på vichan proper har lätt en mil eller mer, men det är faktiskt rätt få, de flesta bor i nån sorts ort och jobbar i samma ort, och de har inte långt till jobbet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Säkert en krönikör som hade fantasibrist så skrivit något om lyckracyklister som tror de är med i Tour de france och skriker håll höger.

Möjligen har hen ungar som är vana att mobilsurfa och inte har nån ork och skribenten ifrågasätter att cykelspår är fysiskt jobbiga, varför hyr de inte ut el-cyklar, typ.
Istället för att gissa kan du klicka på länken och läsa rubrik och ingress.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
Är du intresserad av att kolla på 15-30 minuter, upp till en timme etc så finns det lättillgängligt här https://experience.arcgis.com/experience/02bb0db9ff9b4cfd8a5645f9ae1526ff

Från länken, Stockholm som exempel. Mediantid till jobbet med cykel (snitthastighet 18km/t)
0-15 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.42.webp

0-30 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.35.webp

0-45 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.52.webp

0-60 min
Screenshot 2026-06-23 09.48.00.webp
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Är du intresserad av att kolla på 15-30 minuter, upp till en timme etc så finns det lättillgängligt här https://experience.arcgis.com/experience/02bb0db9ff9b4cfd8a5645f9ae1526ff

Från länken, Stockholm som exempel. Mediantid till jobbet med cykel (snitthastighet 18km/t)
0-15 min
Visa bilaga 837335
0-30 min
Visa bilaga 837336
0-45 min
Visa bilaga 837337
0-60 min
Visa bilaga 837338
Ja, du beter dig som att du tycker jag har fel men påvisar hela tiden att jag har rätt. Vad är ditt problem?
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
Nu var det en tag sedan jag läste det @nisseson länkade till. Men jag vill minnas att jag satte det i samband (rätt eller fel ur skriftställaren synvinkel) 15-minutersstaden. Att det är den tanken som legat till grund för valet av tidsintervall (som jag håller med dig om är snäv...).
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Har bott i Hälsingland, Östersund, Gävle, Hudiksvall, Sundsvall, Stockholm, Göteborg, halländsk landsbygd och nu skånsk landsbygd, +20 adresser. Restid till jobb/skola har varit promenad i Östersund, Gävle, Hudiksvall och en adress i Göteborg. Övriga, minst 30min restid eller mer med bil eller kollektivtrafik. Hatar att pendla. Flyttar gärna närmare jobbet. Men det går inte. Har helt enkelt inte råd. Min andrahands lägenhet i Majorna, var fantastisk när jag körde spårvagn. Lite trist med garage i Lindome dock. Man behövde bil att kunna åka dit på rimlig tid. Så sen valde jag att försöka bo i hus, för att ha livet mer samlat. Åka mindre bil bla. Det innebär dock att man måste åka bil till jobb. För jag har inte råd att bo nära jobbet och ha garage.
Det vore fantastisk att kunna cykla till jobbet. Är arbetare så jag duschar efter jobbet.
Dom flesta människor ogillar att resa obetalt till jobbet. I alla fall arbetare.
Medelklassen gillar ju att välja skola långt bort till ungarna så dom får resa mer. Ytterligare en anledning till att upphäva friskolereformen.
Kort sagt, bygg städer och bostäder som krossar segregering, så kan både mentalvårdaren, städerska, dagpatienten och överläkaren gå till samma arbetsplats. Och ska det brytas alunskiffer i dagbrott, så föreslår jag Vellinge som lämplig plats. .
Detta är fortfarande ett bra citat.
 

Bilagor

  • 15min cities.webp
    15min cities.webp
    65.3 KB · Besök: 16
Hör upp, cykel i media-tråden
Hade jag haft kontorsjobb hade jag tyckt det var döden att inte fått röra mig lite på vägen dit innan stillasittande dagar.
Hade jag haft ett fysiskt jobb så blev nog tankarna annorlunda.
På landet har nästan alla mindre än en halvmil till jobbet, även verkstadsarbetare skulle utan problem kunna cykla.
[Edit: menar majoriteten av de som inte bor i någon av Sveriges ca 10 största städer, dvs boende i små orterna och jobbar i samma ort.]
De/vi är dock totalt indoktrinerade i tanken att bilen är allt. Frihet, status, enda sättet att förflytta sig på.
Och samhällsutvecklingen sen ww2 har styrts till att öka behovet av längre resor med mer packning, centrumdöd och köplador, radhusområde långt utanför städerna, inte behöva flytta för att bo närmare sitt arbete...
Detta mycket för att usa har varit drömmen, och sossarna har velat lyfta arbetarklass till medel/högre medelklass och har sett bilen, och egna hus som markörer.

Tl:dr: för att få en hållbarare förändring måste en skuta som gått rakt fram i 80 år vändas, inte lätt.
Nja, många ute i småorterna får jobb i närliggande kranskommuner och helt andra städer också. Eller så ligger arbetsplatsen längs vägen mellan två städer. Att pendla till jobbet kan ta en timme med bil enkel väg trots motorväg om det vill sig illa.

Edit: Det ska dock sägas att städerna hade sett mycket bättre ut + fler jobb hade funnits där folk bor om inte bilismen hade fått samma plats i samhället.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nja, många ute i småorterna får jobb i närliggande kranskommuner och helt andra städer också. Eller så ligger arbetsplatsen längs vägen mellan två städer. Att pendla till jobbet kan ta en timme med bil enkel väg trots motorväg om det vill sig illa.

Edit: Det ska dock sägas att städerna hade sett mycket bättre ut + fler jobb hade funnits där folk bor om inte bilismen hade fått samma plats i samhället.
En fördel med "landet" är ju att det ofta finns gott om utrymme att anlägga riktigt breda fina cykelvägar för pendling. Förutsättningar finns onekligen om vi är beredda att satsa på det. Men hey, låt oss söka dispens hos EU för att sänka priset på fossilbränslen istället.

Avd: fan vad varmt det är; och vad tjocka människor är nuförtiden...
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här med att vilja få fler folk att cykla är en så märklig sak. Folk väljer det som passar dom bäst. Ingen ettrigt propagerande politiker eller person i ett kommentarsfält på Facebook (eller här) kommer få Bengt (56) eller Jenny (22) att gå och köpa sig en cykel när de bägge klarar sig gott utan det i vardagen.

Jag cyklar för att det är kul och passar mig i vardagen sett till hur och vart jag bor, inte för att det är politiskt motiverat eller ens för miljön.

”Låt folk va folk”.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här med att vilja få fler folk att cykla är en så märklig sak. Folk väljer det som passar dom bäst. Ingen ettrigt propagerande politiker eller person i ett kommentarsfält på Facebook (eller här) kommer få Bengt (56) eller Jenny (22) att gå och köpa sig en cykel när de bägge klarar sig gott utan det i vardagen.

Jag cyklar för att det är kul och passar mig i vardagen sett till hur och vart jag bor, inte för att det är politiskt motiverat eller ens för miljön.

”Låt folk va folk”.
Byt ut ordet cykel mot bil eller busskort.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det kan hända att en del ser cykel och transport cykel lite grön hippie men med allt som kostar runt omkring så är de en lösning må vara som lite flytta till baka tiden innan folk blev allmänhet bil burna sedan är det mer farfars far generation det var allmänt på.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här med att vilja få fler folk att cykla är en så märklig sak. Folk väljer det som passar dom bäst. Ingen ettrigt propagerande politiker eller person i ett kommentarsfält på Facebook (eller här) kommer få Bengt (56) eller Jenny (22) att gå och köpa sig en cykel när de bägge klarar sig gott utan det i vardagen.

Jag cyklar för att det är kul och passar mig i vardagen sett till hur och vart jag bor, inte för att det är politiskt motiverat eller ens för miljön.

”Låt folk va folk”.
Vi, som samhälle, anpassar oss till, bygget för och subventionerar bilism på ett sätt som får de diskussioner kring att möjliggöra ökat cyklande du kallar propaganda att framstå som en fjärt i världsrymden.

Fortsätt cykla för att du tycker det är kul att det passar dig - ingen har väl försökt få dig sluta med det. Allt jag vill är att fler skall få samma möjlighet som du har. Oavsett deras, eventuellt, skiftande bevekelsegrunder.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Om vi som samhälle bygger bort fler anledningar till att inte cykla, så blir det lättare att börja.

Lite tvärtom som många föräldrar resonerar; cykla inte till skolan, det är för många bilar med stressade föräldrar, bäst jag skjutsar dig.

Precis. Eller som köpcenter som ligger långt bort från där folk bor och är omringade av store vägar och parkeringar. Nederländerna har förbjudit köpcenter för att behålla butiker nära boendet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Har då aldrig mött eller känt någon som velat och försökt övertala mig att bli kollektivtrafiksresenär eller bilägare på fulltid.
Oj. Det har jag. Såväl arbetsgivare, arbetsförmedlare(Staten) och indirekt politiker. Och massa folk som har synpunkter på kollektivtrafik, men inte åkt på åratal. Lägger man ner kollektivtrafik så blir det så.
Har en anekdot. Jag bodde i Huddinge. Fick jobb på Ekerö. Ca 1,5 mil fågelvägen. Med Kollektivtrafik skulle det ta under en timme, om jag åkte sträckan, buss Huddinge-Slagsta, färja och sen buss. Ok. Provåkte till anställningsintervjun. Inga problem. Samma dag jag börjar, så är det nya busslinjer. Det är alltså nån vecka senare. Då är det helt plötsligt buss eller tåg Huddinge-Flemingsberg, buss Flemingsberg-Fittja, buss Fittja-Slagsta, färja Slagsta-Ekerö och sen buss. Nu tar det helt plötsligt 1h 50min. Dom har alltså delat upp en busslinje till flera olika. Började tidigare en dag i veckan, då fick jag åka bil, då färjan inte gick så tidigt. Pga detta så åkte jag en del bil ändå. Att åka genom stan gick lite långsammare pga buss ut till industriområdet. Men jag gav upp innan provanställningen var slut. Tror jag pallade tre månader. Min Gitane stals där någon gång också. I Huddinge centrum. Men det symboliska slanglåset var nog främsta orsaken.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Inga affärer där man kan handla med cykel. Bättre att ställa utanför så den blir snodd.
Jag gissar att exakt alla köpcentrum har råd att ha bemannad cykelparkering. Men då har vi det där med profiten. Vore värt att pröva om det skulle gå om dom fick nån mysig märkning av Naturskyddsföreningen, Svensk Handel, Stöldskyddsföreningen, försäkringsbolagen osv för att dom har en bemannad parkering.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Det här med att vilja få fler folk att cykla är en så märklig sak. Folk väljer det som passar dom bäst. Ingen ettrigt propagerande politiker eller person i ett kommentarsfält på Facebook (eller här) kommer få Bengt (56) eller Jenny (22) att gå och köpa sig en cykel när de bägge klarar sig gott utan det i vardagen.

Jag cyklar för att det är kul och passar mig i vardagen sett till hur och vart jag bor, inte för att det är politiskt motiverat eller ens för miljön.

”Låt folk va folk”.
Vi har dock redan haft decennier och ytterligare decennier av just det du beskriver för bilen. Det var inget som hände för att folk redan körde så mycket bil och inte fick plats, utan det gjordes iordning och krattades just för att folk skulle ta bilen mer. Det vi (utan att tala för alla) vill är bara samma sak för cykeln så att det finns fler rimliga alternativ för fler som redan idag skulle vilja ta cykeln eller som skulle vilja ta cykeln om det fanns rimliga alternativ.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Har då aldrig mött eller känt någon som velat och försökt övertala mig att bli kollektivtrafiksresenär eller bilägare på fulltid.
Du kanske aldrig har mött dem men på den tiden då jag läste DN så betalade de där människorna för en hel bilaga varje vecka som bara handlade om att övertyga läsaren om att bli bilägare på heltid.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Du kanske aldrig har mött dem men på den tiden då jag läste DN så betalade de där människorna för en hel bilaga varje vecka som bara handlade om att övertyga läsaren om att bli bilägare på heltid.
För att inte tala om att såväl Torslanda som stora delar av Tyskland lever på att försöka övertala människor att bli bilägare på fulltid.
 
Tillbaka
Topp