Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Tl:dr: för att få en hållbarare förändring måste en skuta som gått rakt fram i 80 år vändas, inte lätt.

I tätbefolkade länder som Nederländerna var det lätt att vända: det finns helt enkelt inte plats för så många bilar. I Sverige finns dock mycket utrymme så att även Sveriges största stan är full med bilar. Det går dock framåt. Cykelinfra förbättras och antal parkeringsplatser för bilar dras ner.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
På landet har nästan alla mindre än en halvmil till jobbet, även verkstadsarbetare skulle utan problem kunna cykla.

Jag skulle säga precis tvärtom. När jag bor i stan har jag nästan alltid haft avståndsmässiga förutsättningar att ta cykeln till jobbet. De perioder jag bott på landet har jag vid enstaka tillfällen haft runt 5 kilometer till jobbet; nästan alltid åtminstone 15-16 kilometer och många gånger snarare runt 30. Min uppfattning är att jag är någorlunda representativ, åtminstone här i krokarna.

En stor nackdel här (på landet) är dessutom att det endast finns en cykelväg; placerad på så vis att det innebär 6-7 kilometers extra väg tur och retur till jobbet om jag skall använda den. Det är sällan lockande; istället är jag hänvisad till landsväg med gott om tung trafik, 80 kilometer i timmen samt obefintliga vägrenar (och då pratar vi obefintliga; på många ställen är det vita sträcken målade delvis på gräs eller grus och till hälften på asfalt). På landstället ser det likadant ut, bortset från att där inte finns någon cykelväg alls.

Jag förstår att det ser annorlunda ut på många andra ställen, men det här är ändå min subjektiva rapport från min verklighet. 😁
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Jag skulle säga precis tvärtom. När jag bor i stan har jag nästan alltid haft avståndsmässiga förutsättningar att ta cykeln till jobbet. De perioder jag bott på landet har jag vid enstaka tillfällen haft runt 5 kilometer till jobbet; nästan alltid åtminstone 15-16 kilometer och många gånger snarare runt 30. Min uppfattning är att jag är någorlunda representativ, åtminstone här i krokarna.

En stor nackdel här (på landet) är dessutom att det endast finns en cykelväg; placerad på så vis att det innebär 6-7 kilometers extra väg tur och retur till jobbet om jag skall använda den. Det är sällan lockande; istället är jag hänvisad till landsväg med gott om tung trafik, 80 kilometer i timmen samt obefintliga vägrenar (och då pratar vi obefintliga; på många ställen är det vita sträcken målade delvis på gräs eller grus och till hälften på asfalt). På landstället ser det likadant ut, bortset från att där inte finns någon cykelväg alls.

Jag förstår att det ser annorlunda ut på många andra ställen, men det här är ändå min subjektiva rapport från min verklighet. 😁
Ja, jag använde "landet" lite lättvindigt, jag menade majoriteten av de som inte bor i storstäder, för de som bor på vichan proper har lätt en mil eller mer, men det är faktiskt rätt få, de flesta bor i nån sorts ort och jobbar i samma ort, och de har inte långt till jobbet.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Säkert en krönikör som hade fantasibrist så skrivit något om lyckracyklister som tror de är med i Tour de france och skriker håll höger.

Möjligen har hen ungar som är vana att mobilsurfa och inte har nån ork och skribenten ifrågasätter att cykelspår är fysiskt jobbiga, varför hyr de inte ut el-cyklar, typ.
Istället för att gissa kan du klicka på länken och läsa rubrik och ingress.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
Är du intresserad av att kolla på 15-30 minuter, upp till en timme etc så finns det lättillgängligt här https://experience.arcgis.com/experience/02bb0db9ff9b4cfd8a5645f9ae1526ff

Från länken, Stockholm som exempel. Mediantid till jobbet med cykel (snitthastighet 18km/t)
0-15 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.42.webp

0-30 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.35.webp

0-45 min
Screenshot 2026-06-23 09.47.52.webp

0-60 min
Screenshot 2026-06-23 09.48.00.webp
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Är du intresserad av att kolla på 15-30 minuter, upp till en timme etc så finns det lättillgängligt här https://experience.arcgis.com/experience/02bb0db9ff9b4cfd8a5645f9ae1526ff

Från länken, Stockholm som exempel. Mediantid till jobbet med cykel (snitthastighet 18km/t)
0-15 min
Visa bilaga 837335
0-30 min
Visa bilaga 837336
0-45 min
Visa bilaga 837337
0-60 min
Visa bilaga 837338
Ja, du beter dig som att du tycker jag har fel men påvisar hela tiden att jag har rätt. Vad är ditt problem?
 
Hör upp, cykel i media-tråden
15 minuter är också en löjligt kort tid, vem i Stockholm/Göteborg har max 15 min till jobbet?
30 min- 1 timme skulle vara en betydligt ärligare tid för storstadsområden. Och med elcyklar är ansträngningen för upp till en timme inte heller egentligen en faktor. Säker parkering och möjlighet till batteriladdning, och ev dusch, skulle vara de viktiga objektiva faktorerna.
Motsvarande möjligheter för bilisterna är norm.
Den viktiga subjektiva faktorn är kultur.
Nu var det en tag sedan jag läste det @nisseson länkade till. Men jag vill minnas att jag satte det i samband (rätt eller fel ur skriftställaren synvinkel) 15-minutersstaden. Att det är den tanken som legat till grund för valet av tidsintervall (som jag håller med dig om är snäv...).
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Har bott i Hälsingland, Östersund, Gävle, Hudiksvall, Sundsvall, Stockholm, Göteborg, halländsk landsbygd och nu skånsk landsbygd, +20 adresser. Restid till jobb/skola har varit promenad i Östersund, Gävle, Hudiksvall och en adress i Göteborg. Övriga, minst 30min restid eller mer med bil eller kollektivtrafik. Hatar att pendla. Flyttar gärna närmare jobbet. Men det går inte. Har helt enkelt inte råd. Min andrahands lägenhet i Majorna, var fantastisk när jag körde spårvagn. Lite trist med garage i Lindome dock. Man behövde bil att kunna åka dit på rimlig tid. Så sen valde jag att försöka bo i hus, för att ha livet mer samlat. Åka mindre bil bla. Det innebär dock att man måste åka bil till jobb. För jag har inte råd att bo nära jobbet och ha garage.
Det vore fantastisk att kunna cykla till jobbet. Är arbetare så jag duschar efter jobbet.
Dom flesta människor ogillar att resa obetalt till jobbet. I alla fall arbetare.
Medelklassen gillar ju att välja skola långt bort till ungarna så dom får resa mer. Ytterligare en anledning till att upphäva friskolereformen.
Kort sagt, bygg städer och bostäder som krossar segregering, så kan både mentalvårdaren, städerska, dagpatienten och överläkaren gå till samma arbetsplats. Och ska det brytas alunskiffer i dagbrott, så föreslår jag Vellinge som lämplig plats. .
Detta är fortfarande ett bra citat.
 

Bilagor

  • 15min cities.webp
    15min cities.webp
    65.3 KB · Besök: 13
Tillbaka
Topp