Jag skulle säga precis tvärtom. När jag bor i stan har jag nästan alltid haft avståndsmässiga förutsättningar att ta cykeln till jobbet. De perioder jag bott på landet har jag vid enstaka tillfällen haft runt 5 kilometer till jobbet; nästan alltid åtminstone 15-16 kilometer och många gånger snarare runt 30. Min uppfattning är att jag är någorlunda representativ, åtminstone här i krokarna.
En stor nackdel här (på landet) är dessutom att det endast finns en cykelväg; placerad på så vis att det innebär 6-7 kilometers extra väg tur och retur till jobbet om jag skall använda den. Det är sällan lockande; istället är jag hänvisad till landsväg med gott om tung trafik, 80 kilometer i timmen samt obefintliga vägrenar (och då pratar vi obefintliga; på många ställen är det vita sträcken målade delvis på gräs eller grus och till hälften på asfalt). På landstället ser det likadant ut, bortset från att där inte finns någon cykelväg alls.
Jag förstår att det ser annorlunda ut på många andra ställen, men det här är ändå min subjektiva rapport från min verklighet.