Är denna ramen körd?

Ludme

Medlem
Är denna ramen körd?
Ramen är bucklad efter att jag blev påkörd. 15 år gammal aluminiumram.
1782337369369-280d907e-634f-43d3-88ec-1a74a531d18d.jpg

Gissar att den är osäker att cykla på.
 
Är denna ramen körd?
Den höll hela rundan och en runda till där jag inte kände till skadan. Men gissar att den kan bryta ihop när som helst?
Ja. Jag har cyklat på många buckliga ramar, men hade inte cyklat en meter på den där.

Du kan göra ett experiment genom att ta en tom hushållsrulle. Så länge den är hel och rund är den ganska svår att böja med händerna. Men om du bucklar till den mot en bordskant liknande skadorna på din ram kommer den att böjas väldigt lätt.

Bucklorna på din ram sitter också på värsta tänkbara ställe. Det är "stora" krafter bakom styrröret och du har dessutom två skador. Om den ena kollapsar kommer den ta med sig den andra. När det väl går sönder, och det kommer det att göra, kommer cykeln att dela sig i två delar och du kommer att falla ned mellan dessa med ansiktet först.

Din ram är heldöd. Kasta den.
 
Är denna ramen körd?
Du kommer rimligen att ångra dig grymt om du kör vidare med den och den havererar och du slår dig halvt fördärvad. Och sannolikheten för det är långt över försumbar.
 
Är denna ramen körd?
Den höll hela rundan och en runda till där jag inte kände till skadan. Men gissar att den kan bryta ihop när som helst?
vanlig körning stressar inte direkt skadan på annat sätt än utmattning. snarast motverkas den deformation som skett. men räkna med att den spricker sönder efter ganska kort tid.

det är snarare för inbromsning eller ny frontalkollision som ramen är försvagad till killgissar 95 procent.

alltså det går att via ett hål knacka ut skadorna och sedan anlägga kolfiberförband. om man förstår sig på fiberriktningar och gradvisa övergångar. och smide. men eftersom du frågar här skulle jag i dina kläder inte göra det.

en annan metod är att dela ramen i skadorna och laga via nya rör internt och eller externt. även det en operation i den högre skolan, med uppenbar risk för stress i övergång mellan lagning och original, och ffa svårt få till en rak ram.

så grundtipset är kassera. om smällen inte hade avsevärd energi skulle jag undvika en likadan ram igen.

återanvänd inte gärna framgaffeln.
 
Tillbaka
Topp