Garmin connect imponerar inte

Garmin connect imponerar inte
Det plingar till i klockan efter 6-8 minuter och så får man ett prestationsvärde där man ser om vo2 max har höjts eller sänkts.:)
Zwift passet som ger högst vo2 max för mig börjar med en uppvärmningsramp som går från 180 till 340 watt på 8 minuter. Sen börjar intervallerna. När jag kör det blir det alltid + på prestationsvärdet.
Nu när jag bara cyklar ute, börjar jag inga rundor så.
Visa bilaga 837252
Senast jag gjorde ett riktigt vo2max test med syremätning i utandningsluften hade jag 78. Det är iofs ganska många år sen, men min FTP är ungefär samma.
Jaså, jag har bara fått Vo2Max-värden efter ett slutfört pass i sammanfattningen. Är det inte ”performance condition” (eller vad det heter) du menar? Det brukar jag få på datorn i början av rutterna när man kör ungefär samma tur som tidigare då den verkar jämföra mot trenden senaste gångerna. Inte läst mer ingående vad det betyder men..

Edit:
IMG_4322.webp
 
Garmin connect imponerar inte
Jaså, jag har bara fått Vo2Max-värden efter ett slutfört pass i sammanfattningen. Är det inte ”performance condition” (eller vad det heter) du menar? Det brukar jag få på datorn i början av rutterna när man kör ungefär samma tur som tidigare då den verkar jämföra mot trenden senaste gångerna. Inte läst mer ingående vad det betyder men..

Edit:
Visa bilaga 837260
Jag får även detta på klockan en bit in i löprunda. VO2 Max-uppdatering har jag endast fått efter slutförd runda. Men som sagt, har aldrig kört fullt ös från början.
 
Garmin connect imponerar inte
Man kan tydligen lura dom siffrorna för löpningen genom att starta rundan i ett nedåtlut, för att pace & puls blir så missvisande.
Edit.
Det kan ju vara bra att veta om det, om man vill vara noggrann med sina pass och träningen
 
Senast ändrad:
Garmin connect imponerar inte
Man kan tydligen lura dom siffrorna för löpningen genom att starta rundan i ett nedåtlut, för att pace & puls blir så missvisande.
Edit.
Det kan ju vara bra att veta om det, om man vill vara noggrann med sina pass och träningen
Man tycker algoritmen borde kunna ta med lutning som en datapunkt. Känns som en av de enklare.
 
Garmin connect imponerar inte
Man tycker algoritmen borde kunna ta med lutning som en datapunkt. Känns som en av de enklare.
Tror vi haft den här diskussionen tidigare? Garmins algoritm missar massa enkla grejor. Temperatur ären annan skitenkel grej dom borde kunna ta hänsyn till. Pulsen kommer såklart vara mycket högre om man sticker ut och springer i 28 grader jämflört med -4.
 
Garmin connect imponerar inte
Tror vi haft den här diskussionen tidigare? Garmins algoritm missar massa enkla grejor. Temperatur ären annan skitenkel grej dom borde kunna ta hänsyn till. Pulsen kommer såklart vara mycket högre om man sticker ut och springer i 28 grader jämflört med -4.
Men din möjlighet att prestera lika hårt sjunker väl om det är jättevarmt? Så varför skulle den kompensera för det?
 
Garmin connect imponerar inte
Aha! Nu tittade jag efter i GC på diagrammet som SIE postade ovan, nu förstår jag att den faktiskt gör uppdaterigar. 🙂 Den rena siffran som visas på klockan efter passet har varit 53 sedan förra sommaren, men jag antar nu att det är med avrundning som har den varit konstant. I diagrammet har värdet diffat mellan typ 52,5 och 53,5. Jag korrigerar från att Garmin ändrar sällan (fel) till att de är för mig oförståeligt optimistiska. 🙂

Visa bilaga 837195
Det är nog personligt, för mig stämmer den ganska väl med tester på Aktivitus, (Fenix 8 och Edge 830)
 
Garmin connect imponerar inte
Tror vi haft den här diskussionen tidigare? Garmins algoritm missar massa enkla grejor. Temperatur ären annan skitenkel grej dom borde kunna ta hänsyn till. Pulsen kommer såklart vara mycket högre om man sticker ut och springer i 28 grader jämflört med -4.
Enligt vissa på internet så anpassar den uppmätt prestation efter iaf lutning om man väljer "trail run" istället för vanlig löpaktivitet. Dvs om du slår din 5km PB-tid med 1 sekund genom att springa ner för ett brant berg så kommer det passet inte loggas som nytt PB. Påstås det.
 
Garmin connect imponerar inte
Men din möjlighet att prestera lika hårt sjunker väl om det är jättevarmt? Så varför skulle den kompensera för det?
Nej.
Varken temperatur eller backar påverkar ditt maximala syreupptag.

Prestation (löpfart eller effekt på cykel) vs puls korrelerar med vo2 max. Garmin nyttjar denna korrelation för att skatta vo2 max.

Men det finns andra saker som påverkar puls men inte vi2 max. Tex lutning när man springer eller temperatur.

Om man inte korrigerar för detta blir skattningen av vo2 max tokig.

Borde inte vara så svårt att förstå?
 
Garmin connect imponerar inte
Nej.
Varken temperatur eller backar påverkar ditt maximala syreupptag.

Prestation (löpfart eller effekt på cykel) vs puls korrelerar med vo2 max. Garmin nyttjar denna korrelation för att skatta vo2 max.

Men det finns andra saker som påverkar puls men inte vi2 max. Tex lutning när man springer eller temperatur.

Om man inte korrigerar för detta blir skattningen av vo2 max tokig.

Borde inte vara så svårt att förstå?
Nu pratade jag inte om maximala syreupptagningen utan om puls i värmen. Pulsen stiger när det är varmt, varpå du snabbare kommer upp i en ”ohållbar puls” och tröttar ut dig snabbare. Därför kan du inte prestera på samma nivå vid högre temperaturer, och därmed inte vid samma puls, och därmed sjunker också ditt Vo2Max (OBS för tydlighetens skull menar jag Garmins uppskattning av ditt Vo2Max eftersom dom som du säger mäter det baserat på puls vid viss prestation). Annars skulle det vara svårt att jämföra tex en Kenyans Vo2Max med en svensk eftersom Sverige generellt är mycket kyligare än Kenya. Om Garmin skulle kompensera för det 1:1 så skulle vi ha jättelåga Vo2Max här i Sverige. Eftersom Garmins Vo2Max-värde är en uppskattning snarare än ett riktigt mått så är det logiskt att det sänks när man tränar i värmen och inte kan prestera lika bra. Precis som att jag inte kan trycka på lika bra och kanske får sämre Vo2Max om jag bara cyklar på cykelbanor eller har jättedålig asfalt. Det är utomstående parametrar som inte finns vid ett kontrollerat riktigt test.

Noterade också denna text under ”Hjälp” i Vo2Max-vyn i Garmin Connect som skriver lite om värme och värdet:
IMG_4376.webp

Så en justering görs ändå för värmen men inte helt och hållet, så en minskning under högsommar är helt normalt. Får man en jätteminskning ska man nog inte skylla på Garmin utan se det som en riktig rödflagg för sin egna hälsa eller träningsnivå.
 
Garmin connect imponerar inte
Nu pratade jag inte om maximala syreupptagningen utan om puls i värmen. Pulsen stiger när det är varmt, varpå du snabbare kommer upp i en ”ohållbar puls” och tröttar ut dig snabbare. Därför kan du inte prestera på samma nivå vid högre temperaturer, och därmed inte vid samma puls, och därmed sjunker också ditt Vo2Max (OBS för tydlighetens skull menar jag Garmins uppskattning av ditt Vo2Max eftersom dom som du säger mäter det baserat på puls vid viss prestation). Annars skulle det vara svårt att jämföra tex en Kenyans Vo2Max med en svensk eftersom Sverige generellt är mycket kyligare än Kenya. Om Garmin skulle kompensera för det 1:1 så skulle vi ha jättelåga Vo2Max här i Sverige. Eftersom Garmins Vo2Max-värde är en uppskattning snarare än ett riktigt mått så är det logiskt att det sänks när man tränar i värmen och inte kan prestera lika bra. Precis som att jag inte kan trycka på lika bra och kanske får sämre Vo2Max om jag bara cyklar på cykelbanor eller har jättedålig asfalt. Det är utomstående parametrar som inte finns vid ett kontrollerat riktigt test.

Noterade också denna text under ”Hjälp” i Vo2Max-vyn i Garmin Connect som skriver lite om värme och värdet:
Visa bilaga 837734
Så en justering görs ändå för värmen men inte helt och hållet, så en minskning under högsommar är helt normalt. Får man en jätteminskning ska man nog inte skylla på Garmin utan se det som en riktig rödflagg för sin egna hälsa eller träningsnivå.
1782370594846.webp

Det stod inget om vilka modeller det gäller?
 
Garmin connect imponerar inte
Visa bilaga 837739
Det stod inget om vilka modeller det gäller?
Nej, men när det står så brukar det vara dom senaste modellerna som menas. Och senaste brukar vara iallafall 2-3 generationer från den absolut nyaste. Så har du tex en Edge 1040 eller 1030 tex räknar jag med att den justerar.

Edit:
IMG_4378.webp

Från manualen för Edge 1040. Så det verkar som att om din enhet stödjer heat och altitude acclimation (vilket många enheter gör) så gör den justeringar för värmen.
 
Garmin connect imponerar inte
Nej, men när det står så brukar det vara dom senaste modellerna som menas. Och senaste brukar vara iallafall 2-3 generationer från den absolut nyaste. Så har du tex en Edge 1040 eller 1030 tex räknar jag med att den justerar.

Edit:
Visa bilaga 837740
Från manualen för Edge 1040. Så det verkar som att om din enhet stödjer heat och altitude acclimation (vilket många enheter gör) så gör den justeringar för värmen.
Jag tolkar den där texten som en disclaimer att vo2 max estimatet endast kan förväntas fungera under väldigt speciella omständigheter. Dvs nästan aldrig. :)
 
Tillbaka
Topp