[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Helt annan fråga. Någon som köpt från klaravik? Sjukt dålig konsumenträtt på auktioner och väldigt lite info i annonserna? Vet inte hur det är tänkt?
Köpt från kvd och jag reklamerar just nu en paj ac.
Tyvärr är det lite segt men dom har iaf betalat för felsökningen hos märkesverkstad … så vi kunde hämta ut bilen.
Tyvärr fungerade inte fläkten men vi kan transportera oss över midsommar iaf 🤡

Hatar gamla bilar.

Ska ju vara bra mycket som pajjar om du ens ska komma i närheten av kostnaden av en ny bil ändå, även i det lägsta prissegmentet.

Jag kommer inte köpa nån ny bil innan man tar bort alla idiotiska påbud om uppfostringsfunktioner som totalförstör bilen och körupplevelsen. Äldre begagnade däremot, om behov finns.
Visst.

Jag menade mer att jag brukar köpa bilar som kostar typ en månadslön. Då kan man skrota skiten om det blir problem. Köper man en bil för t ex 200 eller 300 tusen som nuförtiden är ganska gammal känns det lite jobbigt om det blir dyra reparationer för 10 tusentalskronor. Ja vad som helst kan ju gå sönder och kosta i princip vad som helst

Jag förstår vad du menar, men det är faktiskt inte en jättestor grej att stänga av alla ”uppfostringsfunktioner” när man startar bilen. Tar typ 5-10 sek. Går rätt bra att leva med trots allt.
Kan man programmera en enda knappt att stänga av "allt" så är jag med. Annars, nej. Det ska inte behöva dykas i menyer eller tryckas på flera ställen.

Jag förstår inte varför inte alla biltillverkare ordnar detta. Finns ju uppenbarligen på en mängd sportbilar och kan inte kosta många spänn. Vinsten med att inte driva kunderna till vansinne borde vara avsevärd och locka folk till märket när andra fortsätter vara tondöva.

Kan man programmera en enda knappt att stänga av "allt" så är jag med. Annars, nej. Det ska inte behöva dykas i menyer eller tryckas på flera ställen.
För en gångs skull håller jag med dig. Det borde finnas en programerbar knapp där man kan trycka och välja typ "spara exakt alla inställningar exakt så som de är nu". Ungefär som man kan göra med stols- och spegelpositioner.

Det är ju krav idag, allt sitta vara styrt och ingen fri vilja.

Ge det nån generation bil till så kommer du inte kunna stänga av det alls.

Senaste uppdateringen som kom i går natt automatiskt (direkt från kommunistpartiet via Göteborg) på min Lynk 08 innebar en ny knapp med just den funktionen. Mycket smidigt, ett tryck och nu stängs uppmärksamhetsvarning och andra grejer man vill bli av med direkt.

Approprå beg priser. Laddhybrider tappar. Gissar att de som tidigare var lite oroliga för helel börjar förstå att det funkar för de flesta use case

Approprå beg priser. Laddhybrider tappar. Gissar att de som tidigare var lite oroliga för helel börjar förstå att det funkar för de flesta use case

Eller så gör de som vi, väljer hel-bensin istället.

Det är ju krav idag, allt sitta vara styrt och ingen fri vilja.

Ge det nån generation bil till så kommer du inte kunna stänga av det alls.
Ja, målet tycks vara att passivisera och fördumma människor så mycket det bara går så de inte kan, orkar eller förstår att säga ifrån längre. Skocken ska hållas i schack och kontrolleras "för individens eget bästa".

Det sjuka är att de flesta bara sväljer detta och inte förstår var det slutar. Det har hänt förut, bara på lite andra sätt. Hur fan kan man acceptera att man ska betala svindyrt för en apparat som hindrar dig att göra som du vill? Helt obegripligt.

Edit: Men än så länge finns alltså inget krav på att man inte ska kunna stänga av allt med ETT knapptryck. Så varför har inte alla biltillverkare implementerat det? Är ju bara några rader kod.

Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske finns en causation vs correlation här som de missat.
Begagnade elbilar har tappat mycket i värde = billiga.
Begagnade hybrider har tappat lite i värde = dyra.
Folk skiter i om det är en hybrid eller renodlad bensin/diesel, de är helt enkelt inte prisvärda.

Ja, målet tycks vara att passivisera och fördumma människor så mycket det bara går så de inte kan, orkar eller förstår att säga ifrån längre. Skocken ska hållas i schack och kontrolleras "för individens eget bästa".

Det sjuka är att de flesta bara sväljer detta och inte förstår var det slutar. Det har hänt förut, bara på lite andra sätt. Hur fan kan man acceptera att man ska betala svindyrt för en apparat som hindrar dig att göra som du vill? Helt obegripligt.

Edit: Men än så länge finns alltså inget krav på att man inte ska kunna stänga av allt med ETT knapptryck. Så varför har inte alla biltillverkare implementerat det? Är ju bara några rader kod.

De har ju inga knappar 😜

Tjena!

För att samtliga biltillverkare vet att det minskar antalet olyckor när säkerhetssystemen är igång. Vi har redan haft den diskussionen mer än en gång, så vi behöver inte dra den igen. Jag vill bara påminna dig om varför.

Det sitter i fingret. Som tur är kan jag stänga av det nödvändiga som behövs av på ratten.
Knapp
Skrolla
Knapp
Skrolla
Knapp
Scrolla
Scrolla
Knapp
Sen jag bytte bort Audin stänger jag av det jag vill stänga av så här: knapp knapp. Klart.
Underbar förbättring.
Vad jag vet är det Renault (och nu tydligen Kalle Anka & co) som har möjlighet att dedikera en knapp för att stänga av funktionerna. Nästan så jag köpte en Renault bara för det.

Tjena!

För att samtliga biltillverkare vet att det minskar antalet olyckor när säkerhetssystemen är igång. Vi har redan haft den diskussionen mer än en gång, så vi behöver inte dra den igen. Jag vill bara påminna dig om varför.
Jag vill minnas att den diskussionen innehöll information om att olycksrisken ÖKAR med flertalet av "säkerhetsfunktionerna", eftersom de distraherar och stör föraren.

Oavsett är det inget rimligt skäl, då det bör vara individens val. Däremot kan vi gärna tiodubbla straffsatserna för brott i trafiken. Beter man sig inte som ett rövhål och en idiot så behöver man ingen hjälp att köra.

Det svåra är att de flesta har olika definition av rövhål i trafiken.
Hade jag fått bestämma hade jag varit all in på det där.

Rövhål är man både med och utan hjälpmedel.
Klantröv behöver hjälpmedel.
Stress gör dig lättare till en klantröv.
Favoritmusik, chill och en kaffe ger bra karma.

Det svåra är att de flesta har olika definition av rövhål i trafiken.
Min definition är att man kör på andras bekostnad. Det vill säga utsätter andra för risker, är aggressiv mot medtrafikanter och blir arg på folk som kör försiktigt. Det har ingenting att göra med att köra fort, till exempel. Men försöker man tvinga någon annan att köra fort, är man definitivt ett rövhål. Träffar på ett tiotal såna varje dag.

Jag är helt övertygad om att det är rövhålen som orsakar den stora majoriteten av alla olyckor. Skulle det finnas fler synliga poliser och mycket högre straff så tror jag olyckorna skulle minska drastiskt. Rövhål tycks nämligen vara de värsta ögontjänare man kan tänka sig. De syns aldrig till om det finns en polisbil i närheten.

Okej. Om man insett att man behöver en bil i 6-18 månader som mest ska pendlas med och köra skrot. Sedan kommer behovet upphöra. Då tänker jag att en Yaris/Jazz/Mazda2 är ok? Typ 2010-2014 med 15-20 ’ mil och servicebok. Kanske en Hyundai i10. Företrädesvis med fräscha däck än man får väja.

Är det en usel idé och jag kommer ha konstanta break downs? Tänker fria bärgningar på försäkringen iaf.

Känns som en värd gamble. Korttids-leasing faller på att den ska köras mycket grusväg och slitas hårt av renoveringar med brädor på taket och grus i bagaget etc.

Första försöket med diesel-pickis var bra men vill inte chansa på det igen med dpf-problem etc. Bilen kommer knappt gå mer än 14 km per resa. En bensin-Berlingo skulle vara kul men litar inte på bakaxeln.

Okej. Om man insett att man behöver en bil i 6-18 månader som mest ska pendlas med och köra skrot. Sedan kommer behovet upphöra. Då tänker jag att en Yaris/Jazz/Mazda2 är ok? Typ 2010-2014 med 15-20 ’ mil och servicebok. Kanske en Hyundai i10. Företrädesvis med fräscha däck än man får väja.

Är det en usel idé och jag kommer ha konstanta break downs? Tänker fria bärgningar på försäkringen iaf.

Känns som en värd gamble. Korttids-leasing faller på att den ska köras mycket grusväg och slitas hårt av renoveringar med brädor på taket och grus i bagaget etc.

Första försöket med diesel-pickis var bra men vill inte chansa på det igen med dpf-problem etc. Bilen kommer knappt gå mer än 14 km per resa. En bensin-Berlingo skulle vara kul men litar inte på bakaxeln.
Grus i bagaget 👀.

Ska du renovera behöver du en släpvagn. Maxlast på taket är 75-100kg. En golf för 20-30tkr med drag och ett 750kg släp för 15tkr löser det behovet.

Senast ändrad:

Låter väl som en gammal hantverkarbil av lämpligt slag skulle passa, eller behövs baksäte? Kanske inte japansk kvalitet så lite mer chansning, men å andra sidan mer lämpad att köra grus och brädor.
Drar mer bensin men låter ju som hanterbart.

Låter väl som en gammal hantverkarbil av lämpligt slag skulle passa, eller behövs baksäte? Kanske inte japansk kvalitet så lite mer chansning, men å andra sidan mer lämpad att köra grus och brädor.
Drar mer bensin men låter ju som hanterbart.
Har en bevakning. Finns någon Opel kombo men mycket är ju diesel och det är jag inte så sugen på på så korta turer. Men kanske funkar.

Har en bevakning. Finns någon Opel kombo men mycket är ju diesel och det är jag inte så sugen på på så korta turer. Men kanske funkar.
plåthinken kia ceed sålde bra tidigt tiotal, så det borde vara lätt att hitta en?

bör inneha rekord tjongigt ljud i bakluckan. och de flesta är privatköpta och körda åtehållsamt. bullret en god hastighetsbegränsare så god som någon, och gör att det borde inte vara svårt skilja sig från den efter mission accomplished.

mitsubishi space star är en något äldre modell i samma tomma tunnor skramlar mest-kategorin.

enkla bilar, enkla problem.

plåthinken kia ceed sålde bra tidigt tiotal, så det borde vara lätt att hitta en?

bör inneha rekord tjongigt ljud i bakluckan. och de flesta är privatköpta och körda åtehållsamt. bullret en god hastighetsbegränsare så god som någon, och gör att det borde inte vara svårt skilja sig från den efter mission accomplished.

mitsubishi space star är en något äldre modell i samma tomma tunnor skramlar mest-kategorin.

enkla bilar, enkla problem.
Älskar ceed men tänkt alla är diesel. Finns kanske som bensin

Jag har fått en ny jobb-bil nu, en diesel-Caddy. Ganska ren, line-assist, krock-varning och hastighetsvarning plus lite andra smågrejer Jag tycker inte det är så mycket som stör så länge man använder blinkers och håller hastigheten. Ni som klagar på att det är jobbigt att stänga av saker använder inte blinkers och kör för fort antar jag? :-)

Jag har fått en ny jobb-bil nu, en diesel-Caddy. Ganska ren, line-assist, krock-varning och hastighetsvarning plus lite andra smågrejer Jag tycker inte det är så mycket som stör så länge man använder blinkers och håller hastigheten. Ni som klagar på att det är jobbigt att stänga av saker använder inte blinkers och kör för fort antar jag? :-)
Det som stör tycker jag är plinget när man inte stirrar stint framåt utan tex tittar åt sidorna i en korsning. Även pling när hastigheten ändras och man tex glider förbi 80-skylten i 83 kmh är lite störande. Men du kanske aldrig gör nåt sånt oansvarigt? :-)

Snart tid för att beställa ny förmånsbil, har en Kia EV9 nu och kravet är 7 sitsig elbil. Finns det några nya alternativ som inte drar iväg mer i pris? Tesla och kinesiska märken är ej intressanta

Klurat på om det kommer en Kia pv7 snart?

Snart tid för att beställa ny förmånsbil, har en Kia EV9 nu och kravet är 7 sitsig elbil. Finns det några nya alternativ som inte drar iväg mer i pris? Tesla och kinesiska märken är ej intressanta

Klurat på om det kommer en Kia pv7 snart?
Skoda Peaq. Lite mindre än ev9/ioniq9, men verkar intressant. MEB är väl funkis nu och har nytt Androidbaserat infotainment.

Edit: förhandskoll
/J

om du köper en ceed euro5 dvs senast 2014 är bilskatten nästan samma diesel gentemot bensin, iom att den drar såpass lite.

12-1500. ingen big deal.
Pga 11 km resor (och nästan bara vinter) vill jag slippa diesel :)

Edit: har ingen motorvärmar-möjlighet heller. Så kall diesel lär gå hårt åt filter mm

Pga 11 km resor (och nästan bara vinter) vill jag slippa diesel :)

Edit: har ingen motorvärmar-möjlighet heller. Så kall diesel lär gå hårt åt filter mm
men har jag fattat rätt, du efterfrågade ett no frills bekymmersfritt basic transportmedel under ett halvår? och bekymrar dig över kallstarter denna begränsade tid?

kallstart med diesel innebär att överskott av ett smörjande bränsle sprutas in i cylindern, bensin tvättar i stället bort cylinderväggens smörjning bäst den kan. jag väljer för den riskminimeringen diesel. men skulle acceptera bensin för det uppgivna begränsade ändamålet. men skulle du inte köra med släp? det är trevligare med diesel.

de flesta svensksålda dieslar har någon form av tillsatsvärmare, webasto alternativt elektrisk driven av bilens generator. min egen bil har det senare. har själv kört den sedan ny, 48000 mil

du måste förstås köpa en bensinbil om det är det du önskar:) men även bensinbilar mår bra av att köras genomvarma någorlunda återkommande, inte minst för att motverka risk för fukt och sludge i olja och vevhusventilation.

men har jag fattat rätt, du efterfrågade ett no frills bekymmersfritt basic transportmedel under ett halvår? och bekymrar dig över kallstarter denna begränsade tid?

kallstart med diesel innebär att överskott av ett smörjande bränsle sprutas in i cylindern, bensin tvättar i stället bort cylinderväggens smörjning bäst den kan. jag väljer för den riskminimeringen diesel. men skulle acceptera bensin för det uppgivna begränsade ändamålet. men skulle du inte köra med släp? det är trevligare med diesel.

de flesta svensksålda dieslar har någon form av tillsatsvärmare, webasto alternativt elektrisk driven av bilens generator. min egen bil har det senare. har själv kört den sedan ny, 48000 mil

du måste förstås köpa en bensinbil om det är det du önskar:) men även bensinbilar mår bra av att köras genomvarma någorlunda återkommande, inte minst för att motverka risk för fukt och sludge i olja och vevhusventilation.
Jag vet inte exakt hur stor risken är men vad jag förstår kloggar dpf, egr och sådant igen av alla kallstarter. En bensin är lite mer lämpad för den typen av körmönster men jag har kanske fel? Jag har inte stenkoll på motorer :)

Tänker det är en sak om man har en egen bil man ägt länge och koll på men jag kommer ju köpa ett vrak som förmodligen inte har skötts optimalt. Då tänker jag att jag lite kan räkna med den typen av strul?

Men en Nissan nv200 på disel får jag ju inom budget.

Alltså - helt ärligt - en Nv200 eller partner från 2010 hade varit sjukt mycket smidigare. Hittar man en ok så kan jag ju köra den på hvo vilket är ett plus för mig. Finns ett gäng för 30 tkr. En seriös köp-besiktning och sedan ta en runda på motorväg någon gång ibland för att blåsa ur systemet.

Alltså - helt ärligt - en Nv200 eller partner från 2010 hade varit sjukt mycket smidigare. Hittar man en ok så kan jag ju köra den på hvo vilket är ett plus för mig. Finns ett gäng för 30 tkr. En seriös köp-besiktning och sedan ta en runda på motorväg någon gång ibland för att blåsa ur systemet.
Ja att köpa småbil för att köra brädor lät ju inte helt klockrent.

Jag påstår att oavsett hur mycket du fundrat och kollat innan har det en del med tur att göra. De allra flesta bilar funkar rätt bra. Men nästan inga är felfria. Mina erfarenheter är att det överdrivs mycket om skillnader mellan märken.

Jag påstår att oavsett hur mycket du fundrat och kollat innan har det en del med tur att göra. De allra flesta bilar funkar rätt bra. Men nästan inga är felfria. Mina erfarenheter är att det överdrivs mycket om skillnader mellan märken.
det kan vara viktigare av vem man köper än vad man köper.

Svårt att veta när det är blocket man har att göra med. Lättare om man kunde köpa av någon man kände väl.
det som är särskilt värt att undvika är bilar som efter kallstart satts snabbt i fart av någon ung man på hantverkaruppdrag.

nv200 som jag för övrigt tycker har ett attraktivt format, skulle jag killgissa är mer i den farozonen än en ceed. men en del tycks kommunägda, och kan förmodas körts mindre frenetiskt. kanske till och med i lugnaste laget om du nu oroar dig för partikelfilter.

den finns även elektrisk, med kort räckvidd.

en äldre avensis kombi med lågt ägarantal är också ett tråkigt men tryggt tips. man måste antagligen ner till nolltalet och för att få till ett direkt billigt inköp. men sönder går de i princip inte. buller? jajamensan.

när du tröttnar på det köps den av en firma som exporterar till afrika...

Tillbaka
Topp