"Vart är vi på väg?"

Koltrasten

Aktiv medlem
"Vart är vi på väg?"
"Vart är vi på väg?"
Ja i likhet med SVT:s populära frågesportsprogram, ställer jag mig själv denna fråga...

Har sett allt fler "elscotrar" ute på cykelbanorna dom två tre senaste åren. Men sedan sommarlovet för skoleleverna börjat år 2026, verkar fenomenet bokstavligen ha exploderat på cykelbanorna!

Tog en heldag på cykel i mitten på Juni för ett par veckor sedan. Jodå två salta bad ingick i konceptet denna soliga dag.
Turen stannade dock på blygsamma 5 mil. Med "salt" i cykelbrallorna, kom jag sedan hem vid 21:00 tiden och kunde summera.

På cykelbanorna kunde jag denna dag räkna in hela 23st unga människor, (gillar statistik), på "elscotrar". Dock inte en enda ung människa på trampcykel under en hel dag. Uppskattar att flera av dessa var i 12-13årsåldern, om inte yngre!

Kan inte för mitt liv begripa hur föräldrar kan vara så totalt ansvarslösa att dom tillåter detta! Innebär föräldraskapet numera att telningarna, på kortast möjliga tid skall förvandlas till "Hösäckar"?

Jodå jag förstår att dessa fordon är uppskattade och roliga och att föräldratrycket blir stort inför argumentet "Alla andra har ju en". Men sådana krassa argument borde inte bita på en sunt tänkande förälder!

Ett dygn innehåller ju som bekant 24h. Hur många av dessa timmar rör sig barnen på? Låt oss göra ett tankeexperiment och räkna.
Sömn måste vi alla ha. Har sett rekommendationer för unga på 8h per dygn. Återstår då 18h. Sedan kommer skolornas lektionstid, gissningsvis ca 4h per dag. Sedan måltider kanske 1h. Nu återstår skärmtid i form av datorspel, sociala medier, TV, mm. Lägger man nu till "elscotrar", är väl dygnet snart fulltecknat!

På fullt allvar, Ställer jag frågan. Vill föräldrar ha barn eller hösäckar?
 
Senast ändrad:
"Vart är vi på väg?"
Mina barn åker hemifrån mellan kl 07:15 och 07:45 och kommer hem från skolan mellan 15-16. Ganska många fler timmar än 4.
 
"Vart är vi på väg?"
Halvfabrikat, virtuelle umgänge och batteridrivna farkoster - det är 2026. Det ska ju inte vara jobbigt att leva menar jag. Måste vara chill.

Häromdagen såg jag en snubbe på sin skateboeard - gick ganska fort i uppförsbacken. Men hur fasen bromsar man en sådan för det behövs väl ibland, kanske även uppför?
 
"Vart är vi på väg?"
Kul se att flera fiskar nappade på betet, med frågeställningen 24-8= 18. Dock inte oväntat!

Men detta hör väl knappast till sakfrågan!?

Vill vi att en cykelgeneration skall gå förlorad, så är detta på god väg. Eller hör detta till framtidens realitet i en allt mer krass IT-Värld?
 
"Vart är vi på väg?"
Kul se att flera fiskar nappade på betet, med frågeställningen 24-8= 18. Dock inte oväntat!

Men detta hör väl knappast till sakfrågan!?

Vill vi att en cykelgeneration skall gå förlorad, så är detta på god väg. Eller hör detta till framtidens realitet i en allt mer krass IT-Värld?
Tänker att ungdomen tar det transportsätt som är enklast och mest tillgängligt för dom. Får man en elscooter av päronen så åker man väl. Var lika för en annan, man fick en skrotcykel av udda märke och det var snabbaste sättet att ta sig runt på byn. Hade jag fått en elscooter hade jag tamejtusan åkt på den tills den rasade ihop i den åldern.

Har inget emot hur ungdomar tar sig fram, däremot har jag något emot att man inte verkar få tillräckligt med säkerhetstänk från föräldrarna. Eller kanske är det att föräldrarna inte är hårda nog med konsekvenser vid lagbrott när ungdomarna inte tänker till.

Att vara ungdom är svårt, kanske ännu svårare idag rent mentalt än det var förr. Mycket socialt tryck. Sociala medier är utformade att dra ut så mycket pengar som möjligt på ungdomars digitala identiteter. Så man kan klaga, men det hjälper inte den som inte vill. Med det sagt så ser jag definitivt mer cyklar än elscooters vid skolorna med en enorm procentgrad dessutom.

När äldre generationer säger "vill vi att en <XYZ>generation ska gå förlorad?" så känns det som man inte tar ungdomarnas perspektiv och vilja i åtanke. Man kan visa vad som finns, förklara saker och ting, men att forcera sin nostalgi och sina egna hobbies på dom yngre slutar sällan väl om intresset inte finns. Nog vet dom att cyklar finns, dom ser dom säkerligen flera gånger per dag.

tl;dr - KLART GRABBEN SKA ÅKA ELSCOOTER FÖR FAN
 
"Vart är vi på väg?"
Hela utvecklingen med elsparkcyklar (inte skotrar, en elskoter är en skoter som går på el) är tragisk. De gör människor lata och feta samtidigt som de leder till en jävla massa olyckor, inte minst då många tittar på mobilen samtidigt som de kör. Det är inte heller ett rent barnproblem - många vuxna kör också elspark, även om de (vad jag har sett) sköter sig bättre.

Sätt 15-årsgräns på elsparkarna så kan de kanske avlasta kollektivtrafiken i högtrafik, men vi slipper resten av problemen.

Att vädja till föräldrarna är meningslöst, tror jag. ”Min lille kille måste ha en elspark, annars får han inga kompisar!” Joru…
 
"Vart är vi på väg?"
Hela utvecklingen med elsparkcyklar (inte skotrar, en elskoter är en skoter som går på el) är tragisk. De gör människor lata och feta samtidigt som de leder till en jävla massa olyckor, inte minst då många tittar på mobilen samtidigt som de kör. Det är inte heller ett rent barnproblem - många vuxna kör också elspark, även om de (vad jag har sett) sköter sig bättre.

Sätt 15-årsgräns på elsparkarna så kan de kanske avlasta kollektivtrafiken i högtrafik, men vi slipper resten av problemen.

Att vädja till föräldrarna är meningslöst, tror jag. ”Min lille kille måste ha en elspark, annars får han inga kompisar!” Joru…
En släkting till frugan argumenterade med att hennes barn "använder den jättemycket, är ute och träffar kompisar på kvällen och kör och badar"
Absolut, men vad gör en elsparcykel som inte en vanlig cykel kan? Att elsparkcykeln används är det ju ingen som ifrågasätter...
 
"Vart är vi på väg?"
Det borde väl finnas någon utredning om elsparkcyklar...jag menar, om de är bra för samhällsutvecklingen?
 
Tillbaka
Topp