"Vart är vi på väg?"

Koltrasten

Aktiv medlem
"Vart är vi på väg?"
"Vart är vi på väg?"
Ja i likhet med SVT:s populära frågesportsprogram, ställer jag mig själv denna fråga...

Har sett allt fler "elscotrar" ute på cykelbanorna dom två tre senaste åren. Men sedan sommarlovet för skoleleverna börjat år 2026, verkar fenomenet bokstavligen ha exploderat på cykelbanorna!

Tog en heldag på cykel i mitten på Juni för ett par veckor sedan. Jodå två salta bad ingick i konceptet denna soliga dag.
Turen stannade dock på blygsamma 5 mil. Med "salt" i cykelbrallorna, kom jag sedan hem vid 21:00 tiden och kunde summera.

På cykelbanorna kunde jag denna dag räkna in hela 23st unga människor, (gillar statistik), på "elscotrar". Dock inte en enda ung människa på trampcykel under en hel dag. Uppskattar att flera av dessa var i 12-13årsåldern, om inte yngre!

Kan inte för mitt liv begripa hur föräldrar kan vara så totalt ansvarslösa att dom tillåter detta! Innebär föräldraskapet numera att telningarna, på kortast möjliga tid skall förvandlas till "Hösäckar"?

Jodå jag förstår att dessa fordon är uppskattade och roliga och att föräldratrycket blir stort inför argumentet "Alla andra har ju en". Men sådana krassa argument borde inte bita på en sunt tänkande förälder!

Ett dygn innehåller ju som bekant 24h. Hur många av dessa timmar rör sig barnen på? Låt oss göra ett tankeexperiment och räkna.
Sömn måste vi alla ha. Har sett rekommendationer för unga på 8h per dygn. Återstår då 18h. Sedan kommer skolornas lektionstid, gissningsvis ca 4h per dag. Sedan måltider kanske 1h. Nu återstår skärmtid i form av datorspel, sociala medier, TV, mm. Lägger man nu till "elscotrar", är väl dygnet snart fulltecknat!

På fullt allvar, Ställer jag frågan. Vill föräldrar ha barn eller hösäckar?
 
Senast ändrad:
"Vart är vi på väg?"
Mina barn åker hemifrån mellan kl 07:15 och 07:45 och kommer hem från skolan mellan 15-16. Ganska många fler timmar än 4.
 
Tillbaka
Topp