Tour de France, 2026, 4-26 juli

Chilla lite nu, det är bara dag tre av 21.
Jo jag vet. Men det hade ju samtidigt varit höjdpunkten i många av cyklisternas liv att vinna eller komma tvåa, trea på en enda etapp. En sån chans kanske man bara får en gång i livet dag 3 av 21 på sin fjärde tour. Gissar dock på att många inte har några extra växlar att lägga in i ett sånt ögonblick utan redan ligger på sitt absoluta fysiska max.

Del Toro vann ju igår, han körde nog väldigt hårt mtp vilka som kämpade med att hålla jämnt tempo med honom och Tadej. Idag körde även Del Toro det avslutande uppdraget åt Pogi, och även idag var det många som slet hårt för att hänga med i tempot.
Så även om det kostar i stunden, så hinner han tydligen återhämta sig tillräckligt för två minst lika hård avslutningar på raken

Hoppas inte. Håller tummarna för att denna svit tar slut snart och han blir medioker. Låter kanske elakt, men han är svintråkig och förstör all spänning. Inte ens kul att kolla på ju. Hade kanske kunnat hålla på honom ifall han tillhört ett annat lag eller hade nån rolig/skön personlighet osv men hela han är tråkig bara.

Det är också tråkigt att han håller igen till sista biten hela tiden och först då visar vad han faktiskt går för. Förstår varför men hade varit roligare om han var TOTALT överlägsen och låg så långt framför alla andra hela vägen men han åker ju snålskjuts på alla andra som tar ut sig till max. Hade vi fått se han faktiskt ta i hela etapperna hade det iallafall känts bättre när han vinner.
Jag tycker precis tvärtom. Han är precis vad cykelsporten behöver.
Senaste åren händer det ju nästan något på varje etapp
För 20 år sen kunde det gå en vecka där alla bara tittade på varandra i 5 timmar varje dag sen spurtade man.

Hela poängen med att ha ett bra lag är ju att man ska vara pigg till avslutningen på etapperna.

Jag tycker precis tvärtom. Han är precis vad cykelsporten behöver.
Senaste åren händer det ju nästan något på varje etapp
För 20 år sen kunde det gå en vecka där alla bara tittade på varandra i 5 timmar varje dag sen spurtade man.

Hela poängen med att ha ett bra lag är ju att man ska vara pigg till avslutningen på etapperna.
Exakt, innan Pogacar var det dötrist, dansken inräknad. Sen kom Pogacar som en frisk fläkt och bara körde på känsla, så fantastiskt roligt det var att se.

....

Det är också tråkigt att han håller igen till sista biten hela tiden och först då visar vad han faktiskt går för. Förstår varför men hade varit roligare om han var TOTALT överlägsen och låg så långt framför alla andra hela vägen men han åker ju snålskjuts på alla andra som tar ut sig till max. Hade vi fått se han faktiskt ta i hela etapperna hade det iallafall känts bättre när han vinner.
Han har flera ggr visat att han kan göra just det, dra ifrån allt och alla skitlångt från mål. Det kommer säkert ske någon gång även under touren när han ska cementera sin ledning. Men varför bränna energi i onödan liksom.

Jo jag vet. Men det hade ju samtidigt varit höjdpunkten i många av cyklisternas liv att vinna eller komma tvåa, trea på en enda etapp. En sån chans kanske man bara får en gång i livet dag 3 av 21 på sin fjärde tour. Gissar dock på att många inte har några extra växlar att lägga in i ett sånt ögonblick utan redan ligger på sitt absoluta fysiska max.

Det är ytterst få i klungan som kan vinna en etapp som dagens om de kommer i samlad trupp till en avslutningsbacke som denna, kanske 6-7st, och är Pogacar i form så minskar oddsen radikalt för de andra 5. Övriga 210 i klungan gör sig icke besvär, även om de "går på max". Det kan liksom inte komma nån okänd hjälpryttare o bestämma att just idag ska han köra max sista kilometern och klå Pogacar i en avslutningsbacke. Han kommer inte vara i närheten ändå.

Edit. Så därför är det en stor majoritet av klungan som inte går i närhehet av max på en avslutning som idag. Bättre spara sig till andra uppgifter och etapper.

Senast ändrad:
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon hade kapacitet att slå Pogi idag genom att spurta förbi honom men satt och höll igen för att spara sig. Etappsegrar på touren är väldigt prestigefulla.

Min gissning är att det blir två etapper där GC-åkarna kommer att försöka spara energi.

Visserligen skapligt kuperat imorgon, men avslutningen tror jag kommer att eliminera attacklustan. Utbrytning eller en spurt utan de av spurterna som har tufft uppför är min gissning.

På onsdag borde klungspurtarna få en chans att visa upp sig.

På torsdag skulle det kunna bli en GC-dag igen. Dock är avslutningsbacken inte den tuffaste, vilket skulle kunna dämpa offensivlustan. Eller så får vi se attackcykelålning redan på Tourmalet.

Senast ändrad:
Hoppas inte. Håller tummarna för att denna svit tar slut snart och han blir medioker. Låter kanske elakt, men han är svintråkig och förstör all spänning. Inte ens kul att kolla på ju. Hade kanske kunnat hålla på honom ifall han tillhört ett annat lag eller hade nån rolig/skön personlighet osv men hela han är tråkig bara.

Du menar Vingegaard när du skriver tråkig och utan personlighet va?

Du menar Vingegaard när du skriver tråkig och utan personlighet va?
Damer, vänligen sluta tjafsa. 🙂 (mina favoriter är Vingen och Remco)

Jobbigt med Eurosport. Var stressad och kollade bara snabbt i morse i tablån när dagens etapp skulle börja, sätter klockan på 11:25 för att hinna med sändningsstart 11:30. Kör ihop sig på jobbet så kommer in i streamen lite senare och lyssnar med halvt öra. Hinner gå en bit tills Vacchi säger något som gör att jag direkt inser att det här är repris från igår. Suck..

Jag vet, kolla hemsidan osv.. men på riktigt varför lägger man reprisen precis innan den riktiga sändningen för dagens etapp ens? Detta händer varje år. Kanske dags att skaffa HBO Max istället eller nåt.

Vill man ha personlighet är det Ben Healy och Wout van Aert som gäller. Synd att Wout inte kunde vara med i år.
Ben Healy ❤️

IMG_4553.webp

På tal om personlighet. Man kan tycka vad man vill om personen och beteendet i sig. Men det går inte att förneka att det var en stor personlighet, oavsett bra eller dålig. Han var rock & roll. En klassisk rebell. Marlon Brando spelade på film, Cipollini levde och andades det.

IMG_4554.webp

IMG_4555.webp

Jan Ullrich är också ett exempel på varför Pogacar är tråkig enligt mig. SÅHÄR SKA DET SE UT när man har ledartröjan och vinner etapper:
IMG_4556.webp

Det ska SYNAS att man kämpat för det och sliter med blod, svett och tårar. Även om man ligger 30 minuter före alla andra och fullkomligt utklassar alla och gör mos av dom. Då kan jag unna den cyklisten vinsten även om det i övrigt är världens största idiot som förtjänar noll respekt eller om han beter sig som en riktig f-ord mot alla andra. Det spelar ingen roll då. Det är förtjänat ändå pga slitet. Det blir mänskligt och relaterbart.

Det är just därför jag blir så jävla glad när Ben Healy vinner något. För man ser att han verkligen jobbar för det, han gör sig förtjänt av den ljuva segern. Det ser lite komiskt ut när huvudet är i 90 grader men då förstår man också hur jävla hårt han faktiskt kör och tar i.

I jämförelse är det här Pogacar när han bestämmer sig för att göra ett sista ryck innan mållinjen men fortfarande inte ens tar i:
IMG_4557.webp

Snark… enda gången jag sett honom göra en min är när han förlorade mot Wout i årets Paris-Roubaix. Det gjorde Wouts seger ännu sötare faktiskt. För man förstod att Pogacar inte hade förväntat sig det här, och gjorde allt vad han kunde för att försöka förhindra det.

Jonas ser ut som en gammal tant när tar i och ligger på max. Det kanske inte är så snyggt, men det är något iallafall. Det har nåt. Mänskligt.

Även Lance Armstrong hade en stark personlighet. Tycka vad man vill om honom också. Men han var bäst och visade det också.

Finns massa andra exempel genom tiderna. Även bland nutidens cyklister har vi massa personligheter att välja mellan.

Vad har Pogacar? Ingenting. Han är inte ens robot nog för att ha personligheten ”robocop” som iofs hade varit en personlighet åt andra hållet. Han är bara tråkig istället, finns inget att ta på. Alls. Ta bara den där Continental-reklamen som går nu där han låter som att han genererat ett skript från ChatGPT och läst in det på en tagning i sovrummet och fått 50 miljoner för det. Så otroligt tråkig. Det enda roliga han gjort är väl att blondera håret…

Jaja snart dags för nästa etapp så detta blir sista ”OT”-inlägget från mig nu.

På tal om personlighet. Man kan tycka vad man vill om personen och beteendet i sig. Men det går inte att förneka att det var en stor personlighet, oavsett bra eller dålig. Han var rock & roll. En klassisk rebell. Marlon Brando spelade på film, Cipollini levde och andades det.

Visa bilaga 840215

Visa bilaga 840216

Jan Ullrich är också ett exempel på varför Pogacar är tråkig enligt mig. SÅHÄR SKA DET SE UT när man har ledartröjan och vinner etapper:
Visa bilaga 840218

Det ska SYNAS att man kämpat för det och sliter med blod, svett och tårar. Även om man ligger 30 minuter före alla andra och fullkomligt utklassar alla och gör mos av dom. Då kan jag unna den cyklisten vinsten även om det i övrigt är världens största idiot som förtjänar noll respekt eller om han beter sig som en riktig f-ord mot alla andra. Det spelar ingen roll då. Det är förtjänat ändå pga slitet. Det blir mänskligt och relaterbart.

Det är just därför jag blir så jävla glad när Ben Healy vinner något. För man ser att han verkligen jobbar för det, han gör sig förtjänt av den ljuva segern. Det ser lite komiskt ut när huvudet är i 90 grader men då förstår man också hur jävla hårt han faktiskt kör och tar i.

I jämförelse är det här Pogacar när han bestämmer sig för att göra ett sista ryck innan mållinjen men fortfarande inte ens tar i:
Visa bilaga 840221

Snark… enda gången jag sett honom göra en min är när han förlorade mot Wout i årets Paris-Roubaix. Det gjorde Wouts seger ännu sötare faktiskt. För man förstod att Pogacar inte hade förväntat sig det här, och gjorde allt vad han kunde för att försöka förhindra det.

Jonas ser ut som en gammal tant när tar i och ligger på max. Det kanske inte är så snyggt, men det är något iallafall. Det har nåt. Mänskligt.

Även Lance Armstrong hade en stark personlighet. Tycka vad man vill om honom också. Men han var bäst och visade det också.

Finns massa andra exempel genom tiderna. Även bland nutidens cyklister har vi massa personligheter att välja mellan.

Vad har Pogacar? Ingenting. Han är inte ens robot nog för att ha personligheten ”robocop” som iofs hade varit en personlighet åt andra hållet. Han är bara tråkig istället, finns inget att ta på. Alls. Ta bara den där Continental-reklamen som går nu där han låter som att han genererat ett skript från ChatGPT och läst in det på en tagning i sovrummet och fått 50 miljoner för det. Så otroligt tråkig. Det enda roliga han gjort är väl att blondera håret…

Jaja snart dags för nästa etapp så detta blir sista ”OT”-inlägget från mig nu.
Jag tar hellre en person som framstår som ganska sympatisk framför en hustrumisshandlare eller en som hotar folk.

Jag tar hellre en person som framstår som ganska sympatisk framför en hustrumisshandlare eller en som hotar folk.
Jag med. Så jag håller på Jonas (och Mads, Campenaerts, Ben Healy osv). Han har ju även hela underdog/utmanar-auran som också gör det extra kul att följa just honom. Jag lyfte inte personerna i inlägget som exempel på bra personer, utan bara som exempel på starka personligheter.

Jobbigt med Eurosport. Var stressad och kollade bara snabbt i morse i tablån när dagens etapp skulle börja, sätter klockan på 11:25 för att hinna med sändningsstart 11:30. Kör ihop sig på jobbet så kommer in i streamen lite senare och lyssnar med halvt öra. Hinner gå en bit tills Vacchi säger något som gör att jag direkt inser att det här är repris från igår. Suck..

Jag vet, kolla hemsidan osv.. men på riktigt varför lägger man reprisen precis innan den riktiga sändningen för dagens etapp ens? Detta händer varje år. Kanske dags att skaffa HBO Max istället eller nåt.

Denna använder jag - och utgår från att sändningen på Eurosport är igång minst några minuter innan start.
Gillar att den har tider för målgång också om det är för fint väder, att man måste jobba, eller helt enkelt bara vill se slutet på en platt etapp.

Tour-de-France-2026-CyclingYazz-3.webp

Senast ändrad:
Som Bamse sa "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll."

De får väl "ursäkta sig" med att de behöver vila eller återhämta sig.
Det är fortfarande en bit kvar till Cavendish rekord. Så jag tror han gärna tar så många han kan och inte låter någon annan vinna om han kan ta det istället. Man vet som sagt aldrig när det plötsligt tar slut. Ålder, andra talanger som exploderar helt plötsligt, sjukdom, skador, olycka.. han har inte all tid i världen och det vet han om. Möjligtvis att han låter en uppskattad lagkamrat ta den istället som med Del Toro här om dagen.

Denna använder jag - och utgår från att sändningen på Eurosport är igång minst några minuter innan start.
Gillar att den har tider för målgång också om det är för fint väder, att man måste jobba, eller helt enkelt bara vill se slutet på en platt etapp.
Gillar att de använder layouttema gjort för en klassfest i mellanstadiet

Michael Valgren i EF måste väl vara svensk egentligen? Alltså svenska föräldrar/farföräldrar eller nåt? Även om han har danskt medborgarskap.. nästan en av våra?

Edit: Född ”Andersen”… Nevermind

Michael Valgren i EF måste väl vara svensk egentligen? Alltså svenska föräldrar/farföräldrar eller nåt? Även om han har danskt medborgarskap.. nästan en av våra?

Edit: Född ”Andersen”… Nevermind
Släkt med H.C. kanske. En saga.

(”svenska” efternamn är rätt vanliga i Danmark. Många av utvandrarna i slutet av artonhundratalet hamnade där. ”Pelle Erövraren” i minnet)

Vem av Mads Pedersen och Quinn Simmons har högst ”rang” i laget och vem skulle förväntas ta segern idag om båda ligger hyfsat nära vid mållinjen? Mads är väl sprintare men Quinn har jag ingen känsla för?

Norrmännen i UNO-X imponerar på mig också. Det är nästan varje dag någon av dom ligger i spetsen eller hänger med i utbrytningarna som blir. Trodde inte dom kunde cykla såhär bra i Norge. Avundsjukan över att både Norge och Danmark har fler cyklister i elitlagen än oss växer för varje dag.

Uno-X o Trann, säg att Trann har +5min mot Pogi. Hur kommer Uno-X resonera då, de kommande etapperna. Försöker de hålla tröjan så länge som möjligt, eller är de ba glad att de fick ha den ett par etapper.

Uno-X o Trann, säg att Trann har +5min mot Pogi. Hur kommer Uno-X resonera då, de kommande etapperna. Försöker de hålla tröjan så länge som möjligt, eller är de ba glad att de fick ha den ett par etapper.
Vore kul att veta vad en etappvinst eller vad en dag med tröja är värd ungefär i sponsorintäkter för laget och uppmärksamheten det ger för den enskilda cyklisten. Måste ju vara mer även totalt räknat i pengar för Uno-X eller Trann själv att ha gula tröjan en dag än vad det ger Pogacar/Vingegaard eller UAE/Visma? Eller?

Tänker nu både i framtida inkomst från högre övergångssumma vid byte av lag för cyklisten, sponsor deals, osv. Inte prispengar alltså.

De kommer att köra för Johannessen i bergen. Han är en topp-10 cyklist och en outsider till pallplats totalt. Kan de samtidigt hålla tröjan är det en bonus.

Men de komamnd etapperna till vilodagen, är väl typ så här
Etapp 5 - Sprint
Etapp 6 - Berg
Etapp 7 - Sprint
Etapp 8 - Kuperat
Etapp 9 - Berg

Tappar han den då på etapp 9?

Enl Uno-Xs sportschef Gabriel Rasch i NRK (direkt efter målgång) kommer de försöka behålla den så länge som möjligt.

Skall bli kul o se hur mycket han tappar på Etapp 6. Nu är han 7min 53 sek före Pogi.
I Vueltan ifjol, lyckades han ändå ha ledartröjan i 4 dar. Då var Vinge som tog den av han
1783442015820.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp