Tour de France, 2026, 4-26 juli

Nu har jag missat något helt, vilken cykel är det?
Det var tydligen Trek som firade 50 år med lite fräck lack på cyklarna.

IMG_4572.webp

IMG_4571.webp

Skoj att TVL och UAE måste nu hålla koll på både Uno och Lidl i totalen. Hoppas att det blir en utdragen kamp.
Visst är det skoj när det finns fler som utmanar? ;)

Och igår sa folk att touren redan är avgjord. Vi får se. Jag håller iallafall tummarna för att det blir spännande och oförutsägbart oavsett vem som vinner i slutändan.

Ni behöver inte citera mig och skriva ”det har bara gått 4 dagar än så länge”, jag vet.

Nu tror jag inte nån av Uno-X eller Lidl utmanar UAE eller Visma i totalen.
Men jag tror de här är jätteviktigt för ex Uno-X som har en liten budget o kanske inte har de högst avlönade cyklisterna.
De gäller att få sponsorer för att kunna hålla laget igång o då krävs det nog att de får stå i rampljuset då o då, få några bra placeringar på pallen o synas i TV.

Jag med. Så jag håller på Jonas (och Mads, Campenaerts, Ben Healy osv). Han har ju även hela underdog/utmanar-auran som också gör det extra kul att följa just honom. Jag lyfte inte personerna i inlägget som exempel på bra personer, utan bara som exempel på starka personligheter.
Så hade Pogacar bara "grinat illa" hade du gillat honom?

För min del är förvrängda ansiktsuttryck inte någon stor grej och inget som gör så mkt för personligheten. Ulrich t.ex. uppfattade jag inte som någon person med speciellt till utmärkande karaktärsdrag (om man nu inte menar förmågan att lägga på sig extra vikt under vintern).

För min del hade det höjt min tittarupplevelse mkt mer om avståndet mellan Pogacar och Vingegaard varit typ 30 sekunder i totalen i slutet än om Pogacar haft ett förvridet ansikte när han tävlar.

Kändes som en väldigt stor tidsskillnad mellan utbrytarna o klungan - någon som har tankar om varför det blev så mycket? Dålig taktik eller bryr man sig inte för "det kör vi igen i de höga bergen"?

Ok, (längdskidåkaren) Niklas Jonsson torde vara din kopp te - kopplade på ett ansikte som gjort Munch stolt från ungefär 10 meter efter start och höll det till mål.

(Viss överdrift kan förrekomma)
Fis-svensken Niklas Jonsson?

IMG_4575.webp

Ja, det här känns äkta!

Kändes som en väldigt stor tidsskillnad mellan utbrytarna o klungan - någon som har tankar om varför det blev så mycket? Dålig taktik eller bryr man sig inte för "det kör vi igen i de höga bergen"?
När jag kollade live-rapporteringen på procyclingstats under etappen var det nästan bara folk med tvåsiffriga tider bakom ledaren som befann sig i spetsen. Så jag fick verkligen känslan av vilodag för GC-åkarna.

Pogacar kommer inte att ha några problem att plocka in det där avståndet på de framförvarande i totalen. Ingen anledning att bränna hjälpryttarna i onödan i värmen idag för att hålla avståndet mindre.

När jag kollade live-rapporteringen på procyclingstats under etappen var det nästan bara folk med tvåsiffriga tider bakom ledaren som befann sig i spetsen. Så jag fick verkligen känslan av vilodag för GC-åkarna.
Ja, som jag skrev igår(?) tror jag deras inställning idag var att bränna så lite energi som möjligt. Finns ingen poäng att ens försöka göra något en dag som denna. Och än mindre när det är riktigt varrmt. Hade t.ex. Ayuso varit med i utbrytningen hade den aldrig fått sså där mkt tid. Än mindre om Vingegaard hade försökt.

Ja, som jag skrev igår(?) tror jag deras inställning idag var att bränna så lite energi som möjligt. Finns ingen poäng att ens försöka göra något en dag som denna. Och än mindre när det är riktigt varrmt. Hade t.ex. Ayuso varit med i utbrytningen hade den aldrig fått sså där mkt tid. Än mindre om Vingegaard hade försökt.
Dom borde ha testat bastu-tricket från artikeln här om värmeträning innan. Dumt att låta värmen begränsa en sådär.

Fis-svensken Niklas Jonsson?

Visa bilaga 840323
Ja, det här känns äkta!
Ja, den Niklas Jonsson.

Och bilden är när han rest sig efter att ha slängt sig efter mållinjen så den visar vare sig det ena eller det andra vad gäller ansiktsuttrryck under lopp.

Thomas Voeckler var ju annars både en legendariskt grimaserande cyklist och en sann underdog när han tog och höll ledartröjan längre än någon kunde anat 2004. Borde ha varit miyatafarfars favorit? :cool:

Slö tittade de första timmarna, men visst hade UAE Politt att ligga längst fram i klungan o dra/hålla tempot
Om UAE ändå hade tänkt cykla lätt, varför lät man Politt att isf ligga främst o dra i värmen? Vad fick UAE att sluta hålla tempot?

Kanske en balansgång mellan att riskera att få ett gigantiskt försprång för utbrytningen och att inte bränna laget mer än nödvändigt?

De satte initialt upp tysken för att hålla luckan hyggligt kontrollerad. För att inte helt bränna honom och då de visat att de gjort ett icke försumbart jobb med att kontrollera utbrytningen så lät de sedan andra ta över. Sen var väl tysken framme och jobbade en del igen under senare delen + att Vermeersch också var uppe och bidrog.

Hade UAE gett fasen i det helt kunde det kanske ha blivit ett scenario i stil med etapp 13, 2006?

Jag tror planen ändå var att UAE ville gå för segern, initialt. Samtidigt, varför skulle de inte, me både Pogi o Dem Toro i laget.

De fanns en sekvens när Pogi var ner till bilen, o dirket efter slutade ju Politt dra.
De var väl inget mer konstigt än så. Man får väl ändra strategi under loppet o många berättade ju just hur jobbigt det var med värmen, speciellt i en stor klunga som har svårare att hämta grejer från bilarna.
Kan ha vart ett bra beslut från UAE att spara på laget, långsiktigt o lol jag o några andra har några andra cyklister att tala om o fokusera på ett tag tills de riktiga bergen kommer 😂🤷‍♂️

Jag tror planen ändå var att UAE ville gå för segern, initialt. Samtidigt, varför skulle de inte, me både Pogi o Dem Toro i laget.

De fanns en sekvens när Pogi var ner till bilen, o dirket efter slutade ju Politt dra.
De var väl inget mer konstigt än så. Man får väl ändra strategi under loppet o många berättade ju just hur jobbigt det var med värmen, speciellt i en stor klunga som har svårare att hämta grejer från bilarna.
Kan ha vart ett bra beslut från UAE att spara på laget, långsiktigt o lol jag o några andra har några andra cyklister att tala om o fokusera på ett tag tills de riktiga bergen kommer 😂🤷‍♂️
Förhoppning om etappseger? Möjligt.
Huvudscenario? Jag är tveksam.

Det var ganska mkt som behövde falla på plats för att Pogi/Del Toro skulle ha skaplig chans att vinna etappen och samtidigt inte ha bränt mer krut än de andra GC-åkarna. Och värmen var ju välkänd och ingick rimligen i planeringen i form av att lagen visste att det minskade marginalerna.

Du menar spurtpriserna längs vägen? De är ju lite annorlunda än de stora klungspurterna om etappsegrar så man ska nog inte dra alltför stora växlar på hur det gått i dem.

Ska bli mycket intressant att se hur det går för Kooji - och om Decathlon lärt sig något från 2024 då sprintsatsningen med Sam Bennett (bokstavligen) slutade mellan två soptunnor och ett karaktärsmord på Vincent Lavenu i L’Équipe.

Kooji är bättre idag än Bennet var då - men jag sticker ut hakan och säger att han inte vinner någon sprint detta år. Och att Girmay vinner idag.

Imponerad över Caja Rural och att dom håller sig kvar med alla cyklister på den här nivån än så länge. Dom har ju varit med förut men för lääänge sedan nu, så alla med erfarenhet (både i staben och cyklisterna?) bör ju ha bytts ut nu ändå. Snyggt retrokit har dom också. Jag hade inte blivit besviken om vi får se mer av dom iallafall.

Tillbaka
Topp