Garmin connect imponerar inte

En stor skillnad är vikten, vilket väl till stor del kommer av materialet. Jag valde godtycklig Fenix i jämförelsen.

Om man föredrar tung fenix eller lätt vivoactive är ju en smaksak.

Visa bilaga 840444
Utseendet är en annan grej för mig. Gillar när klockan är mer diskret eller ser ut som en normal vanlig klocka eller vanlig smartklocka som smälter in och känner mig som världens tönt/nörd när jag bara bär min gamla Forerunner. En stor bidragande faktor till nörd-faktorn har ju dock varit MIP-skärmen. Nu när alla klockorna har AMOLED så ser alla mer normala ut. Men outdoor-klockorna ger fortfarande lite möp/tönt vibe tycker jag pga hur själva skalet ser ut.

Det är också lite real recognize real med det. Ser man nån annan med en träningsklocka som sticker ut så vet man att vi förmodligen har något gemensamt. Och jag har redan accepterat att uppfattas som töntig när jag gjorde valet att köpa mig en träningsklocka så jag bryr mig inte. Vill man dock klä sig lite finare en dag tex för ett bröllop eller kundträff och inte har en annan klocka så får man välja mellan tydlig klockbränna eller töntfaktor som sticker ut från resten av outfiten… då hade en svart Vivo förmodligen smält in liiiiite mer.

Utseendet är en annan grej för mig. Gillar när klockan är mer diskret eller ser ut som en normal vanlig klocka eller vanlig smartklocka som smälter in och känner mig som världens tönt/nörd när jag bara bär min gamla Forerunner. En stor bidragande faktor till nörd-faktorn har ju dock varit MIP-skärmen. Nu när alla klockorna har AMOLED så ser alla mer normala ut. Men outdoor-klockorna ger fortfarande lite möp/tönt vibe tycker jag pga hur själva skalet ser ut.

Det är också lite real recognize real med det. Ser man nån annan med en träningsklocka som sticker ut så vet man att vi förmodligen har något gemensamt. Och jag har redan accepterat att uppfattas som töntig när jag gjorde valet att köpa mig en träningsklocka så jag bryr mig inte. Vill man dock klä sig lite finare en dag tex för ett bröllop eller kundträff och inte har en annan klocka så får man välja mellan tydlig klockbränna eller töntfaktor som sticker ut från resten av outfiten… då hade en svart Vivo förmodligen smält in liiiiite mer.
Det går ju att ha "fin-armband" och byta mellan också. Man vill ju inte att stegen under bröllopet inte finns med i statistiken 😉

Jag har kollat lite på Garmins hemsida nu på en Vivoactive 6 eftersom min Forerunner 245 sjunger på sista versen med batteritid under aktivitet osv. Har även saknat mer avancerad sömndata och HRV-data, min sensor är en gammal variant.
Om du fortf inte har skaffat ett pulsband tycker jag att du bör kolla på en klocka med den senaste generationen av armbandssensor: Elevate v5, Vivoactive verkar ha generationen innan: Elevate v5
Om du är van Forerunner, och då ffa de 3+2 knapparna som även @BuTTuS och @jonte987 nämner, kanske Forerunner 570 kan vara ett alternativ, men den skall ha en snöpt Elevate v5-sensorn och klarar därför inte ECG-mätningar (men har du behov av det?)
Klarar du dig utan 3+2 knappar tycker jag att du även bör kolla närmare på Venu 4 som både är lite billigare, har fler träningsfunktioner och en fullt fungerande Elevate v5-sensor
Om jmf hos Garmin inte är så bra kan du istället kolla hos https://garminrumors.com/
Tex denna jmf

Grejen som lockar med en Vivoactive är dock prislappen på 2700 kr. Dom andra ni rekommenderar är lite dyrare, eller mycket dyrare. Jag hade tänkt köpa pulsband till slut för min vanliga träning men tex under pendling osv har jag inte med mig cykeldatorn så jag vill kunna spåra cyklingen då ändå. Och det kan inte pulsbandet av sig självt. Sen är det en del andra funktioner i klockan jag vill ha som pulsdata under dagen, steg, förbrända kalorier, sömnspårning, alarm, och såklart att visa tiden då. Men vill inte lägga 4000 kr eller mer om jag inte verkligen går miste om något. Och jag har nu jämfört och kikat på recensioner av Venu-klockorna, Forerunner osv och kommit fram till att Vivoactive 6 nog är det bästa valet ändå. Speciellt eftersom den har smarta alarm som ska väcka en bättre. Har funnits på andra märken länge nu men få klockor hos Garmin har det? Vivoactive 6 var iaf den första att få det. Även om jag insåg att den nog har en något äldre sensor än Venu 4 så fanns det ingen direkt förbättring i puls eller någon annan funktion heller som motiverar priset. Speciellt om jag ändå kommer använda pulsband för riktiga pass.

Grejen som lockar med en Vivoactive är dock prislappen på 2700 kr. Dom andra ni rekommenderar är lite dyrare, eller mycket dyrare.
Du skall naturligtvis skaffa precis den pryl (GPSklocka i det här fallet) av precis den anledning du vill.
Men det är en hel del utöver pris (och träningsfunktioner) som skiljer Vivoactive 6 mot de andra två, displayens strl tex, kolla också skärmens ljusstyrka för även om de alla tre har AMOLED kan det skilja en hel del AMOLED till AMOLED
Jag hade tänkt köpa pulsband till slut för min vanliga träning men tex under pendling osv har jag inte med mig cykeldatorn så jag vill kunna spåra cyklingen då ändå.
Det går ännu enklare att koppla samma pulsband till klockan som till din Edge,
det gjorde jag redan med min gamla FR645. Men när man sover eller i vardagslivet,eller har glömt pulsbandet hemma innan spinningpasset, är en Elevate v5 riktigt bra att ha

Det går ännu enklare att koppla samma pulsband till klockan som till din Edge,
det gjorde jag redan med min gamla FR645. Men när man sover eller i vardagslivet,eller har glömt pulsbandet hemma innan spinningpasset, är en Elevate v5 riktigt bra att ha
Det är inte så önskvärt att behöva plocka på mig och plocka med mig ytterligare en pryl när jag bara ska till jobbet (eller hem). Speciellt när pulsmätningen vid handleden är helt okej och det enda jag tappar är någon sekunds skillnad innan klockan hänger med på plötsliga pulshöjningar. Blir bara mer tvätt utan någon riktig nytta. Enklare att bara trycka start på klockan som jag redan har på mig då. Kollade på recensioner som jämförde mot pulsband och skillnaden var försumbar när man såg på grafen hur väl klockan (Vivoactive 6, Venu 4 osv) följde pulsbandet (Polar H10). Det är dock såklart viktigare när jag ska träna intervaller tex på min racer. Hur viktig den där lilla sekunden är egentligen vet jag inte riktigt heller eftersom jag mest bara loggar puls för skojs skull, det betyder inget för mig under tiden jag faktiskt cyklar. Brukar ändå kolla på kraft istället.

Tillbaka
Topp