[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, har läst om en del bilar som har det och folk blir helt galna på det och t.ex. tejpar över kameran. Att då göra det obligatoriskt innan tekniken fungerar är ju fullständigt hål i huvudet.
Dessutom verkar det vara våra europeiska tillverkare som har svårast att få systemen att fungera. På min Caddy får jag första trötthetsvarningen innan Södertälje om jag kör söderut. Sen plingar den en gång var 20;e minut ungeför. 😄
På fruns Tesla funkar det perfekt.

Det är fult med krok. Det var i alla fall enbart därför jag satsade på att montera en löstagbar.
Jag har inte plockat av kroken på min lilla Fabia sedan jag tappade luckan som skulle täcka allt det fula innanför stötfångaren. Och det var några år sedan. Tio kanske.
Bilprovningen lär plocka av den vid den årliga besiktningen, det får räcka. Fult eller ej, det är för fan ett transportmedel och inget annat.

Dessutom verkar det vara våra europeiska tillverkare som har svårast att få systemen att fungera. På min Caddy får jag första trötthetsvarningen innan Södertälje om jag kör söderut. Sen plingar den en gång var 20;e minut ungeför. 😄
Du är gammal och trött och frun är ung och pigg?

Kan tycka att det finns en estetisk poäng med att kunna ta bort dragkroken på en sportsedan.
Men en på suv eller kombi har jag nog hellre fast krok.
Finns väldigt många saker jag hellre lägger 34k på än en elektrisk dragkrok. 😂
Att glida runt med en dragkrok som en fallossymbol för de på landet är väl så fult det kan bli.

Kollega skulle köra släp åt en kompis med sin V70.
Väl på plats hade den visst inget drag så de fick hyra bil på OK.

Han hade inte ens kollat om det var drag på bilen eller ej. "Vem fan har köpt en ny V70 utan drag?!?" Var sammanfattningen.

Svårt att inte riktigt hålla med faktiskt, borde vara ovanligt 😁

Kollega skulle köra släp åt en kompis med sin V70.
Väl på plats hade den visst inget drag så de fick hyra bil på OK.

Han hade inte ens kollat om det var drag på bilen eller ej. "Vem fan har köpt en ny V70 utan drag?!?" Var sammanfattningen.

Svårt att inte riktigt hålla med faktiskt, borde vara ovanligt 😁
Hur menar du nu? V70 var ju ett sportigt premium-alternativ (enligt Volvo själva). En sportig premiumbil skall så klart inte ha drag, det använder familjen sin Range Rover till.

Så strypta till 180 och man kan råka köpa utan drag.....å så plingar skiten säkert ibland
Nja strypta till 180 är väl ett senare påfund.

Nu kan jag inte tro att någon orkat få upp sin DrivE med 109 bakfulla hästar i sådana hastigheter ändå. Skulle tro att den är som Viggen, topphastighet saknas eftersom bränslet hinner ta slut innan man nått toppen. Men i V70 DrivE behöver man ha med matsäck.

Nja strypta till 180 är väl ett senare påfund.

Nu kan jag inte tro att någon orkat få upp sin DrivE med 109 bakfulla hästar i sådana hastigheter ändå. Skulle tro att den är som Viggen, topphastighet saknas eftersom bränslet hinner ta slut innan man nått toppen. Men i V70 DrivE behöver man ha med matsäck.

Tjena!

Hade uppe min i 185.. Nedför Hallandsåsen norrgående underlättade väldigt mycket. Annars hade jag nog behövt lunchpaus.

Perfekt med infällbar. Då vet inte billösa grannar och vänner att man har och slipper därmed hjälpa dem med ditten och datten.

Min granne var hos mig nyss och frågade om hon fick låna släpet för att köra ett par vändor till återvinningscentralen. -Absolut kör på du bara, hon skulle ju dessutom kasta de grejjer jag redan lastat.
Efter 5 min kom hon tillbaka. "Har haft bilen på verkstad för att åtgärda parkeringsskador. De måste ha bytt kofångarplasten och missat att jag har dragkrok för dragkroken "dunsar" där bakom när jag trycker på knappen"... 🤥
Ha ha ha, fantastiskt att en märkesverkstad kan missa så...

Min granne var hos mig nyss och frågade om hon fick låna släpet för att köra ett par vändor till återvinningscentralen. -Absolut kör på du bara, hon skulle ju dessutom kasta de grejjer jag redan lastat.
Efter 5 min kom hon tillbaka. "Har haft bilen på verkstad för att åtgärda parkeringsskador. De måste ha bytt kofångarplasten och missat att jag har dragkrok för dragkroken "dunsar" där bakom när jag trycker på knappen"... 🤥
Ha ha ha, fantastiskt att en märkesverkstad kan missa så...

Tjena!

Har råkat ut för en bil där plasten inte var utskuren för dragkroken, på fabriken 🤦
Kunden hade haft bilen i tre år utan att veta att han har dragkrok.

Tjena!

Har råkat ut för en bil där plasten inte var utskuren för dragkroken, på fabriken 🤦
Hur ser besiktningen på det då, har han dragkrok eller inte?
Lite som bilen på denna bilden som väl i besiktningens ögon inte har dragkrok, bara en hållare för cykelställ? Dragvikt noll.
1783778627376.webp

Min förra bil hade dragkrok när jag köpte den (beg), men det dröjde till andra besiktningen innan jag blev uppmärksammad på att den var avtagbar.
Det var den andre besiktningsteknikern som visade mig och kontrollerade att den gick att demontera, den som gjorde den tidigare besiktningen struntade helt i att kontrollera dragkroken.

Kunden hade väl inte betalt tillägget för dragkrok och fick då plastbiten utan utskärning.

Tjena!

Nej nej, dragkroken fanns undangömd i bagaget. Han hade köpt en färdig bil i hallen, hade väl stått som demo eller något.

Hur ser besiktningen på det då, har han dragkrok eller inte?
Lite som bilen på denna bilden som väl i besiktningens ögon inte har dragkrok, bara en hållare för cykelställ? Dragvikt noll.
Visa bilaga 840948

Han hade dragkrok men blev ju underkänd då den inte gick att sätta dit. Han var tillbaka en timme senare, så hade bilfirman (efter mycket skratt) sågat ut ett hål.

Den på ID3 är ju en cykelhållare så den kontrolleras inte. Sitter väl nån spärr på den där så man inte kan sätta på en släpkärra.

Tyckte det funkade rätt bra på vår VW från 2017. På Teslan vet jag inte ens om det finns nån trötthetsvarnare, eller så är jag alltid pigg när jag kör numera :-)

Köp europeisk då?
Det lär inte vara nån realtidsuppdatering mot molnet?
Kan systemet hindra att oskyddade trafikanter, cyklister och annat fyle som är i vägen, plattas av bilförare som har allt annat för sig än att framföra bilen med den koncentration det kräver tycker jag att det är bra.
Helt galet. Hur snabbt ska systemet reagera? Får man titta om det kommer korsande trafik på väg eller cykelbana t.ex. utan att det börjar tuta och tjuta?

Varit inaktiv på happy pga av annat så såg era svar nu.

Aja frågan har redan diskuterats i tråden ser jag så inget mera att diskutera.

Tesla börjar bli billigt. Förstår om man inte vill synas i en Elon-bil men 200 tkr för en Tesla måste ju vara enormt mycket bil för pengarna? Eller missar jag något?
Den har ju gått långt den där men det är säkert inga problem om allt är ok. Men miltalet är väl dubbla mot mer "normalt" ?

Övervakningssamhället fortsätter. Det räcker inte med att sätta in kameror i nya bilar.

Visa bilaga 841864
Låååångt hellre det där än kamera på föraren i bilen. Att vilja titta åt sidorna är inte brottsligt, men att köra obesiktigad bil är det (hoppas jag).

Edit: Angående Teslan ovan gissar jag att priserna kan öka igen på grund av kamerakrav, bong, pip, tjut, ryck i ratten och annat som lär bli ej bortvalbart inom några år.

Låååångt hellre det där än kamera på föraren i bilen. Att vilja titta åt sidorna är inte brottsligt, men att köra obesiktigad bil är det (hoppas jag).

Edit: Angående Teslan ovan gissar jag att priserna kan öka igen på grund av kamerakrav, bong, pip, tjut, ryck i ratten och annat som lär bli ej bortvalbart inom några år.
Jag tycker inte heller att sätta dit obesiktade bilar på vägarna känns så kontroversiellt. Den ska inte vara där. Rätt svartvitt. Inte närövervakning av individen a la chat control direkt.

Håller helt med om att obesiktade bilar ska bort från vägarna, det är en ren säkerhetsfråga. Men vägen dit känns ändå jävligt skev. Det måste väl gå att plocka dem utan att vi ska bygga upp värsta övervakningssamhället på köpet? Känns som att man normaliserar kameror överallt.

Tillbaka
Topp