Tour de France, 2026, 4-26 juli

Till den dagen Lipo vinner TdF får han nog nöja sig med att stå i Remcos skugga.

Jag gillar Remco. Han är lite hetlevrad och är väldigt ärlig med vad han tycker och tänker - vilket är en härlig omväxling från PR-maskineriet som gör de flesta cyklister rätt tråkiga. Fotbollskille-mentalitet på något sätt. Lite diva men det har han rätt att vara.
Så länge han håller det till att Remco-gnälla på konkurrenterna när de inte gör som han vill har jag inga problem med det. Har dock hänt att han gått längre och det tycker jag är över gränsen. Var ju någon episod av Tour of Norway där han med en demonstrativ sidledesflrglyttning var nära att fälla en konkurrent,

Han är nog också en av favoriterna, men med längre mellan sista Montmartre och målgång samt förhoppningsvis inte regn kan det nog bli mer reducerad spurt än förra året. Men vem vet!

MVDP/Philipsen-kombon är rätt bra på årets avslutande etapp.
Ah, är det längre blir det förstås svårare. Får kanske grilla Philipsen i tre omgångar för att få honom tillräckligt mör sista gången. 🤔

Till den dagen Lipo vinner TdF får han nog nöja sig med att stå i Remcos skugga.

Jag gillar Remco. Han är lite hetlevrad och är väldigt ärlig med vad han tycker och tänker - vilket är en härlig omväxling från PR-maskineriet som gör de flesta cyklister rätt tråkiga. Fotbollskille-mentalitet på något sätt. Lite diva men det har han rätt att vara.
Roligt att kolla på är det iallafall! Personlighet gör mycket som sagt, oavsett om det är en positiv sådan eller ej.

Men nu får Eurosport ge sig. Man kan inte lägga in Tour de France kl 13:15 i tablån och sen visa en kvart gamla highlights på ännu fler norrmän som tar guld i skidor eller typ skridskoåkning? Fattar att etappen är kortad men ändra i tablån då. Var ju ändå ingen reklam så dom tjänar inget på det?

Jo, men i den aktuella spurten var JP klart mer än en dm från segern. Dessutom är ju syftet rimligen att se till att en konkurrent som upplevs som farlig inte ska få komma fram och om denna kommit fram kanske det varit skillnaden på vinst och förlust (givet att stängningen inte renderar deplacering/diskning).

Och bara för tydlighets skull så tycker jag inte att den typen av spurtande är ok. Jag tror dock inte att han förlorat speciellt många lopp på att den längre sträckan en spurt med sidledsrörelse innebär.

Poängen var f.ö. att det blir mindre skillnad i sträcka än man kanske skulle kunna tro om man har lite sidledsrörelse.

Absolut, i den aktuella spurten var det mer en fråga om det farliga med att trycka ut någon mot staketet. Förr eller senare kommer någon sportdirre att visa Jasper hur han förlorade en spurt med centimeters pga han cyklade för snett.

Finns det nån grundregel för när det räknas som utbrytning, typ viss sekundskillnad? Eller är det ”fingertoppskänsla” som gäller för dom som uppdaterar statistiken/grafiken? Klungan kan ju vara rätt spretig som den är ändå.

Om klungan fångar dem så finns ju Bling, Ganna, Pogacar, Del Toro mfl som säkert kan vara med och tampas med Mads P. Kan inte tänka mig att Lidl-Trek har mycket till leadout kvar på slutet.

Tillbaka
Topp