Åre bike park, Järvsjö Bike Park?

Andfuc

Medlem
Hej!
Har aldrig varit på en riktig bike park och funderar nu på en helg med mkt. dh/enduroåkning i slutet av juli eller augusti. Brukar cyklar blåa leder och enstaka röda i Östersund/Sundsvall och undrar om svårigheter i Åre/Järvsjö är jamförbart. Undrar också om det finns vettiga tältplatser/campingplatser vid destinationen, därför jag hellre tältar än att betalar mer för boendet än för själva cyklingen. Who knows?
Tack beförhand: A.
P.S. Jå, har allt utrustning och cykel.

Senast ändrad:
Jag har kört både Åre och Järvsö med tält. Båda har bra campingar inom kort köravstånd. Järvsö i byn och Åre strax utanför. Jag kommer ihåg båda som fullt godtyckliga i de gemensamma utrymmena.

Åres park är ganska mycket större med fler och längre leder och är t.ex. en av få, om inte enda parken, med flera stora liftar.

Åre verkar kunna variera hårdare i väder men Järvsö är mer trolig att stänga av sin bra lift pga väder. Personligen ligger rösten på Åre.

Båda! Järvsö mindre och kul, Åre större och kul. Ta den ena nu och den andra sen. Som sagt vädret, Åre kan bjuda på fjällväder även en bit ner i byn vilket jag skulle väga in. Ha en bra resa!

Jag har kört både Åre och Järvsö med tält. Båda har bra campingar inom kort köravstånd. Järvsö i byn och Åre strax utanför. Jag kommer ihåg båda som fullt godtyckliga i de gemensamma utrymmena.

Åres park är ganska mycket större med fler och längre leder och är t.ex. en av få, om inte enda parken, med flera stora liftar.

Åre verkar kunna variera hårdare i väder men Järvsö är mer trolig att stänga av sin bra lift pga väder. Personligen ligger rösten på Åre.
Du menar att Åre inte stänger toppen 5 av 7 dagar, som på vintern? 😮

Har aldrig varit med om att Järvsö stängt något, under dom 20+ dagar jag kört här.

Inte Åre heller, men där har jag mycket mindre statistiskt underlag.

Som omdöme tycker jag Järvsö är roligare men Åre ballare, båda behöver göras

Och jag tycker precis tvärt om att Åre håller år efter år, men Järvsö räcker nåt enstaka besök med ett par års mellanrum. Hade det varit min lokala bikepark hade jag så klart vart där oftare men med nästan lika lång resa som Åre från Göteborg är det inte ens en tävling.

Allt beror nog på vilken cykling man gillar.

Har aldrig varit med om att Järvsö stängt något, under dom 20+ dagar jag kört här.

Förra augusti kändes vissa dagar som de stängde toppzonen beroende på hur många liftkort som sålts...även om det verkligen var för blåsigt vissa dagar och de höll öppet på fm innan blåsten ökat.

Jag har varit med att de stängt iaf gamla liften pga åska i Järvsö.

Jag har varit i Åre en gång och då behövde vi åka tidigare och kortare för att undvika ovädret. Liften till toppen var stängd första dagen. De två år efter ville vi går till Åre igen men det regnade nästan alla dagar i de två veckor vill kunde välja emellan och lifterna till toppen var ofta stängda pga vind.

Jag har varit med att de stängt iaf gamla liften pga åska i Järvsö.

Hur menar du? Vi har haft åska flera gånger i Järvsö och då stängs stora liften. Alla gånger, förutom en gång där det vara sista timmen, sätte de igång lilla liften, som jag skulle kalla för "gamla".

Hur menar du? Vi har haft åska flera gånger i Järvsö och då stängs stora liften. Alla gånger, förutom en gång där det vara sista timmen, sätte de igång lilla liften, som jag skulle kalla för "gamla".
Jag har bara varit med om det innan de byggde om liften, troligen för att det inte åskat när jag varit där efter. Åska och lift brukar inte vara kompisar. Det jag menar med gamla liften är den som stod i samma gata som ny/nuvarande stolsliften.

Jag har bara varit med om det innan de byggde om liften, troligen för att det inte åskat när jag varit där efter. Åska och lift brukar inte vara kompisar. Det jag menar med gamla liften är den som stod i samma gata som ny/nuvarande stolsliften.

Ah, jag har aldrig sett den gamla. Nya gamla, de lilla, verkar dock inte har problem med åska. Jag och min son hoppas ofta på lite åska så att de sätter igång lilla liften och vi kan köra Pang, Pang, pang.

Jag har inte kört allt för många dagar i varken eller men åtminstone omkring tio vardera. Toppen i Åre kan nog stänga en del men stora delar av berget är ju fortfarande tillgängligt då de faktiskt kör mer än en lift. Dessutom har toppen inte så mycket åkning att gå miste om Järvsö har iaf jag haft relativ otur med att de har stängt liften och ibland kört reservliften som inte har i närheten av samma kapacitet eller hastighet.

Oavsett håller jag med om att båda är väl värda besök Åre finns lite mer stök och JBP lite mer flow men hugget som stucket. Som du säger är Åre en mer mäktig känsla.

Tillbaka
Topp