Medvetet påkörd av bil

Medvetet påkörd av bil
Hej,
Jag var ute och cyklade idag med min nästan helt nya Canyon Aeroad när en bil började tutta bakom mig och körde sen förbi mig i full fart (dubbelstreckat, dvs förbjudet att köra om) och tvärnitade sen medvetet framför mig vilket gjorde att jag kraschade in i bilen. Jag försökte välja med hann inte och.slog i voltade runt, landade på.andra vägen (lyckligtvis ingen bil kom då) slog i mig rejält och cykeln gjorde ngr volter och tok ordentligt med skada. Själv klarade jag i sammanhanget bra, men är ordentligt mörbultad och ska till läkaren imorgon.

Det fanns flera vittnen, polisen kom och gjorde en anmälan, förhörde mig, vittnen osv och sa att det kommer gå till åtal. Dock är jag nu runt bollad mellan olika försäkringsbolag och undrar om någon varit med om liknande och har några års att ge. Både när det gäller polisanmälan men även försäkringsärendet. Jag vill beställa ny cykel snarast då cykeln tog mycket stryk men försäkringsbolaget drar ut på frågan. Vill inte att min första dag på semestern ska vara det som formar resten av min ledighet för.cykling var prio nummer 1.

Medvetet påkörd av bil
Grunden är väl att bilförarens försäkring tar dina personskador och även cykeln, åtminstone om bilföraren var vållande. Så har jag fattat det. Om försäkringsbolagen är oense ska du be om skriftliga svar från båda, ditt bolag borde ersätta dig och sen kräva motparten om denne anses vållande.

Medvetet påkörd av bil
Usch! Försäkringsbolaget inväntar nog rättegången. Den kan förutom cykelersättning innebära skadeersättning, sveda-och-värk och annat. Hoppas bara den eländige bilisten var ordentligt trafikförsäkrad!

Medvetet påkörd av bil
Hej,
Jag var ute och cyklade idag med min nästan helt nya Canyon Aeroad när en bil började tutta bakom mig och körde sen förbi mig i full fart (dubbelstreckat, dvs förbjudet att köra om) och tvärnitade sen medvetet framför mig vilket gjorde att jag kraschade in i bilen. Jag försökte välja med hann inte och.slog i voltade runt, landade på.andra vägen (lyckligtvis ingen bil kom då) slog i mig rejält och cykeln gjorde ngr volter och tok ordentligt med skada. Själv klarade jag i sammanhanget bra, men är ordentligt mörbultad och ska till läkaren imorgon.

Det fanns flera vittnen, polisen kom och gjorde en anmälan, förhörde mig, vittnen osv och sa att det kommer gå till åtal. Dock är jag nu runt bollad mellan olika försäkringsbolag och undrar om någon varit med om liknande och har några års att ge. Både när det gäller polisanmälan men även försäkringsärendet. Jag vill beställa ny cykel snarast då cykeln tog mycket stryk men försäkringsbolaget drar ut på frågan. Vill inte att min första dag på semestern ska vara det som formar resten av min ledighet för.cykling var prio nummer 1.
Jag bara väntar på att de ska införa samma lagar som de har i Spanien för bilister VD cyklister.
Den sista idioten är inte född ännu

Medvetet påkörd av bil
För länge sen blev jag medveten påkörd av en bilist i Nederländerna. En vittne såg registreringsnumret och rapporterade det till mig. Jag frågade dock inte namnet av vittnen, så polisen ville inte göra nånting. Som tur hade jag och min cykel bara lindriga skador, även om jag blev tryckt i trottoarkanten vid 30 km/h.

Medvetet påkörd av bil
Cyklister får cykla mot trafiken på gator med 30 km/h under köer och ska hålla sig mitt i körfältet på 30-vägar.

Omkörningar av cyklister kräver nu minst 1,5 meters avstånd.

Gruppcykling tillåts två i bredd, i högst två körfält, nära vägkanten.

Brott mot reglerna kostar mellan 200 och 500 euro, beroende på överträdelsens allvar.

Exempel:

•200 euro för bristande hjälm eller handskar.

•80 euro för cykling utan reflex i mörker.

•Upp till 500 euro vid farlig körning.

Åtgärderna ingår i DGT:s plan för trafiksäkerhet 2021–2030, som ska halvera antalet dödsfall och allvarliga skador. Oskyddade trafikanter och fotgängare, cyklister och motorcyklister står idag för nästan hälften av Spaniens trafikdödsfall

Medvetet påkörd av bil
Hej,

Några frågor:
Stannade bilisten när du klotade?
Vad är namnet på föraren?
Hoppas att ni inte bara har registreringsnummer för det ger sannolikt noll.

Medvetet påkörd av bil
Cyklister får cykla mot trafiken på gator med 30 km/h under köer och ska hålla sig mitt i körfältet på 30-vägar.

Omkörningar av cyklister kräver nu minst 1,5 meters avstånd.

Brott mot reglerna kostar mellan 200 och 500 euro, beroende på överträdelsens allvar.

Exempel:

•200 euro för bristande hjälm eller handskar.

•80 euro för cykling utan reflex i mörker.

•Upp till 500 euro vid farlig körning.

Åtgärderna ingår i DGT:s plan för trafiksäkerhet 2021–2030, som ska halvera antalet dödsfall och allvarliga skador. Oskyddade trafikanter och fotgängare, cyklister och motorcyklister står idag för nästan hälften av Spaniens trafikdödsfall
Handskar?

Medvetet påkörd av bil
ditt bolag borde ersätta dig och sen kräva motparten om denne anses vållande.
Det här är väl det viktigaste för dig i dagsläget (låter det som utifrån det du skriver om semesterplanerna).

Det framstår som ett oomkullrunkeligt faktum att bilisten varit vållande. Skadestånd och ersättning för eventuella bestående men är rimligtvis frågor som kommer hanteras längre fram; har du ett rimligt försäkringsbolag bör de snarast möjligt betala ut ersättning för cykeln (kom ihåg att ta upp eventuell kringutrustning som exempelvis ett par nya hjul, gps eller motsvarande om du köpt det separat).

Jag är alltsomoftast larvigt liberal vid diskussioner kring bestraffningar. Men den där, och alla som han (jag förutsätter det är en manlig skithög), skall låsas in länge länge (mordförsök är en rimlig åtalspunkt); bli av med körkortet på livstid och pryglas.

Medvetet påkörd av bil
Jag undrar om inte detta är tillåtet i sverige också. Enligt trafikförordningen:
6 kap. 1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Eftersom man inte ska vara en olägenhet för trafiken så kan det vara olämpligt att cykla på långa led eftersom omkörande trafik då behöver spendera längre tid i mötande körfält. Risken för mötande trafik ökar.

Medvetet påkörd av bil
Så tråkigt för dig och första dagen på semestern också!

Man blir bara paff att folk kan ha så mycket frustration och ilska inom sig att en cyklist på bilvägen får de att koka inombords och i stunden väljer att nu ska de minsann lära en cyklist en läxa.

(Det sagt tycker jag att >95% av alla bilförare på mina landsvägsturer beter sig exemplariskt och att det snarare blivit bättre än sämre de senaste åren. Samtidigt finns det fortfarande rätt osmarta förare som orsakar trafikfara för sig själva, andra och mig när de t.ex. kör förbi i blinda partier etc.)

Det kunde gått värre. Som du skrev kunde det ha kommit mötande bilist samtidigt och vem vet vad som hänt då. Även om nya cykeln är skrot så har du fortfarande många års cyklande framför dig. Surt fortfarande såklart här och nu.

Du är säkerligen lite hög på alla möjliga signalsubstanser kroppen pumpat i dig just nu. Vidden av det onda i kroppen lär märkas under natten, imorgon och dygnet efter det. Bra att du blir läkarundersökt och får skador ordentligt dokumenterade.

Förstår att impulsen kan bli att det här minsann inte ska stoppa planerna för semestern och att ny cykel ska införskaffas direkt etc.

Sov på saken, ta en promenad eller sätt dig på en bänk / stubbe och stirra ett tag.

Den här rätt allvarliga olyckan har hänt.

Hur mycket du än vill bara pusha vidare med den perfekta semestern med massor med cykling så är du här nu i den här situationen.

Du lever och kommer förhoppningsvis repa dig helt.

Det skulle kunna vara ett alternativ att avbryta semestern och eventuellt även vara sjukskriven en tid. Arbetsgivare och fack vet mer exakt vad som gäller, grunderna kan du läsa i semesterlagen paragraf 15. På så sätt skulle du kunna få en bra cykelsemester när kroppen repat sig och du har en fungerande bra cykel igen.

Kom ihåg ny hjälm! Håll koll på småskador/sprickor i t.ex. fingrar som kan kännas ok först men som man sen inser att det inte är bra.

Lycka till med ditt försäkringsärende och hoppas du blir helt återställd och kan cykla så mycket du vill under lång tid framöver.

Medvetet påkörd av bil
Det sagt tycker jag att >95% av alla bilförare på mina landsvägsturer beter sig exemplariskt och att det snarare blivit bättre än sämre de senaste åren. Samtidigt finns det fortfarande rätt osmarta förare som orsakar trafikfara för sig själva, andra och mig när de t.ex. kör förbi i blinda partier etc.

+1.

Medvetet påkörd av bil
@Surfmeister Trist start, är det tillräckligt förstörande så borde du kunna yrka på just sveda och värk, förverkande av semester mm mot motpart.

Försäkringsbolaget har nog sina rutiner men kommer du till en vettig försäkringshandläggare så ska det gå att få en vettig lösning. När jag blev (oavsiktligt) påkörd så var det ok att köpa den 20% dyrare cykeln, som fanns i lager, och i rätt storlek, då den var billigare än alla andra alternativ som vid tillfället eller inom rimlig tid skulle kunna infalla.

Ta en (eller ett par) starka G&Ts, sov (det som går) och ta morgondagen som den kommer. Det suger mega när man inte kan cykla pga annan part. Men det tar tid att smälta sånt här.

Krya Krya och lycka till med försäkringsärende och brottsmål.

Medvetet påkörd av bil
Farsan har blivid prejad ned i diket av en som siktade på honom. Själv har jag aldrig råkat ut för att en bil tvärnitat framför mig.

Däremot har en cyklist gjort det, utan att det var ett hinder som denna bromsade för. Cyklisten tyckte att jag inte skulle ligga på rulle och valde att visa det genom att tvärnita framför mig.
Jag hann bromsa och körde inte in i cyklisten.
Jag frågade varför cyklisten, en man, bromsade. Svaret blev att ha inte ville ha någon på rulle, och jag förklarade att jag inte haft möjlighet att cykla om honom så snabbt som han önskade. Det var väglag, andra trafikanter eller cykelbanan som gjorde att det inte blev läge att cykla om honom så snabbt som han hade tänkt sig. Jag minns inte exakt detaljerna.
I detta fall så var min avsikt att inte ligga på rulle, då jag var snabbare än honom och skulle cykla om...när tillfälle gavs.
Jag blev både förvånad och lite arg inombords. Han hade naturligtvis sina skäl att inte ha någon på rulle.
Det här var på vanliga morgonpendlingen, och jag brukar inte ligga på rulle då. Tycker att det känns lite ohyfsat, och jag vill gärna klara mig själv.

Om jag inte vill ha någon på rulle brukar jag antingen dra iväg som en raket, slösa energi i och för sig, eller cykla långsammare så att den bakom tröttnar...

Denna anekdot visar att allt kan hända. Jag undrar vad cyklisten gjort om jag brakat in i honom.

Som cyklist är man utsatt. Oavsett om man har rätt eller fel i en situation är man utsatt. Jag håller aldrig helt på min rätt utan tänker säkerhet i första hand. Andra trafikanter brukar inte få min puls att stiga, utan jag brukar tänka att "Jaha, så kan man också göra" när någonting intressant inträffar i trafiken.

Tvärnitande bilar hoppas jag ingen råkar ut för...farligt och läskigt.

Medvetet påkörd av bil
Jag är inte förvånad. Råkade ut för samma sak när jag svängde ut på Järfällavägen från NetoNet i Järfälla. Bilisten ogillade att jag cyklade (räser) på Järfällavägen när det fanns cg bredvid och tvärbromsade när han körde onormalt långsamt så jag kom ifatt honom och kom ganska nära. Ren tur lyckades undvika dänga in i kofferten. Hann inte se men 100 mot en på att det var manlig förare. Det är ju de som leker polis & medborgargarde ute i trafiken, inte kvinnor.

Och det var inte att jag hindrade nån trafik. Tar jag det lugnt tar jag så klart cg, bränner jag på brukar jag ta vägen. Skulle gissa att loggar man tillräckligt många mil på räser så råkar man ut för det förr eller senare, särskilt i storstad där irritation är högre och konkurrens om utrymme är större. Märkligt beteende att använda sin bil som argument mot en cyklist.

Medvetet påkörd av bil
särskilt i storstad där irritation är högre och konkurrens om utrymme är större. Märkligt beteende att använda sin bil som argument mot en cyklist.
OffT: men det här är ett antagande (och potentiell internetsanning) jag tycker vi skall undvika att sprida.

Cyklister riskerar att utsättas för idiotiska beteenden i trafiken oavsett var cyklisten befinner sig. Det är individen som sitter i bilen som är orsaken, punkt.

Medvetet påkörd av bil
OffT: men det här är ett antagande (och potentiell internetsanning) jag tycker vi skall undvika att sprida.

Cyklister riskerar att utsättas för idiotiska beteenden i trafiken oavsett var cyklisten befinner sig. Det är individen som sitter i bilen som är orsaken, punkt.
Ja, bilister som blir kränkta av en cyklist på vägen finns överallt. Tyvärr.

Medvetet påkörd av bil
Det skall väl vara f-n till att alltid ha cykel väg nätet av vägar i kunskap känna till labyrint här i stället för där går cykla på tyvärr vist precis som bilister kör fast i väg på fel ställen fall spärrar med mera.
Dumt att inte ha med trafikant överseende tyvärr har inte alla det arg och duma pekpinnar hjälper inte.

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Absolut! Kunde inte hålla med dig mer. Och att debattera på ett nätforum huvudsakligen genom att upprepat kalla den andres argument "dåliga" istf att lägga fram sina egna argument, som du gjorde med mig ang A-traktorer häromsistens, är även det en tveksam teknik jag tycker vi borde hjälpas åt med att undvika att sprida.

Medvetet påkörd av bil
Jag är inte förvånad. Råkade ut för samma sak när jag svängde ut på Järfällavägen från NetoNet i Järfälla. Bilisten ogillade att jag cyklade (räser) på Järfällavägen när det fanns cg bredvid och tvärbromsade när han körde onormalt långsamt så jag kom ifatt honom och kom ganska nära. Ren tur lyckades undvika dänga in i kofferten. Hann inte se men 100 mot en på att det var manlig förare. Det är ju de som leker polis & medborgargarde ute i trafiken, inte kvinnor.

Och det var inte att jag hindrade nån trafik. Tar jag det lugnt tar jag så klart cg, bränner jag på brukar jag ta vägen. Skulle gissa att loggar man tillräckligt många mil på räser så råkar man ut för det förr eller senare, särskilt i storstad där irritation är högre och konkurrens om utrymme är större. Märkligt beteende att använda sin bil som argument mot en cyklist.
Jag har råkat ut för det en enda gång och för många år sedan. På skånsk glest trafikerad landsväg.
Manlig bilist såklart, i öppen sportbil av något slag. Och kvinnligt sällskap .Man hinner ju tänka en del mordiska tankar. Men det var nog viktigt för honom att visa upp sin potens.

Medvetet påkörd av bil
Man skulle kanske cykla med kamera på hela tiden, det är mycket märkliga saker man får se rätt ofta i trafiken, kunde man dokumentera dessa så skulle man nog kunna få dem straffade på ett eller annat sätt.

Medvetet påkörd av bil
Vart kommer egentligen detta hatet mot cyklister i trafiken ifrån? Vad får folk att medvetet vilja skada och i värsta fall orsakad dödsfall? Jag kan verkligen inte förstå det. Och det verkar dessutom vara ganska vanligt...
Lite svammel nu som inte har alls att göra med just detta kriminella vansinnesdåd i tråden (vilket är helt exceptionellt upprörande, helt galet).

Vi har ju många ganska smala landsvägar i Sverige i kombination med alldeles för luddiga samt mesiga regler/lagar. Skyddet mot tränande cyklister är väldigt svagt. Det uppstår kontinuerligt med situationer där både bilisten/trafikanten och cyklisten/cyklisterna är helt övertygade om att de själva har rätt. Inte alltför sällan i situationer där bilsten tycker att en cyklist (eller cyklister) är i vägen och att det blir svårare att köra om. En bilist som blir upprörd och tror sig ha rätt beter sig tyvärr ibland helt vansinnigt farligt när han/hon demonstrativt ska visa sin poäng. När de ser rött verkar de glömma bort att de sitter i en bil och att cyklisten är oskyddad.

Sedan är mitt intryck att människor som tränar (tex löpning, cykling) rent generellt beter sig vettigare mot andra som tränar. Slutsats: Vi har fortfarande en ganska stor del i Sverige som inte tränar. Möjligen bortsett gymtränande ibland tyvärr dopade personer som jag nog lägger i en helt annan kategeri.

Finns väl också en kategori av bilister (ofta på vischan) som gillar mobba/förnedra cyklister, ofta yngre människor. De tycker det är kul helt enkelt samt försöker imponera på andra i gruppen med idiotiska saker. Jag tror att man skulle kunna få bort en del av detta genom att skärpa regler och lagar betydligt.

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Ja, bilister som blir kränkta av en cyklist på vägen finns överallt. Tyvärr.
Finns gott om bilister som blir kränkta bara av att andra bilister följer lagen också. Blir utsatt för flera såna exakt varje dag.
Det är som om en del får nån kortslutning i hjärnan så fort de sätter sig i en bil.

Jag tror att man skulle kunna få bort en del av detta genom att skärpa regler och lagar betydligt.
Det tror inte jag. Befintliga lagar och regler räcker gott, men dessa skiter många i oavsett. Det finns ju ingen som upprätthåller lagen nämligen, så då är det ju bara att bete sig exakt hur man vill. Sannolikheten att åka dit är så nära noll man kan komma i detta land.

Edit: Extremt hårda straff skulle möjligen kunna hjälpa dock. Dels i avskräckande syfte, men också genom inkapacitering så idioterna hålls borta från den civiliserade delen av världen. Säg 10 års fängelse för händelsen i den här tråden. Skulle förmodligen inte vara lika lockande då.

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
Absolut! Kunde inte hålla med dig mer. Och att debattera på ett nätforum huvudsakligen genom att upprepat kalla den andres argument "dåliga" istf att lägga fram sina egna argument, som du gjorde med mig ang A-traktorer häromsistens, är även det en tveksam teknik jag tycker vi borde hjälpas åt med att undvika att sprida.
Anekdotisk bevisföring, antaganden och generaliseringar är dåliga argument. Dåliga inte minst såtillvida att de inte går att bemöta på ett sakligt vis. Att kalla sådant meningsutbyte för debatt säger en hel del.

#fint med ignorera-funktion

Medvetet påkörd av bil

Min anekdotiska bevisföring säger dessutom att det är precis tvärtom, det vill säga att tränande cyklister upprör fler på landsbygden än i storstaden.

Medvetet påkörd av bil
Jag skrev detta i en annan tråd, så ursäkta upprepande, men jag var med om en incident i en rondell för ett par veckor sedan. Jag kom först in i rondellen och var på väg runt när en cab fullkomligt tränger sig in framför mig. Åldersmässigt mogen man bakom ratten som skriker ”Håll dig på cykelbanan din fitta!”.

Alltså, hatet..

Medvetet påkörd av bil
Finns gott om bilister som blir kränkta bara av att andra bilister följer lagen också. Blir utsatt för flera såna exakt varje dag.
Det är som om en del får nån kortslutning i hjärnan så fort de sätter sig i en bil.

Jag håller med. Jag tror att jag aldrig har blivit utsätt av aggression av en bilist när jag cyklade medan det har hänt mig flera gånger när jag åkte bil. Och då cyklar jag mycket mer än att jag kör bil. Som tur, för att man är bra skyddat som bilist.

Medvetet påkörd av bil
Jag skrev detta i en annan tråd, så ursäkta upprepande, men jag var med om en incident i en rondell för ett par veckor sedan. Jag kom först in i rondellen och var på väg runt när en cab fullkomligt tränger sig in framför mig. Åldersmässigt mogen man bakom ratten som skriker ”Håll dig på cykelbanan din fitta!”.

Alltså, hatet..
Ja dels hatet men tyvärr tycker de verkligen också i många fall att cyklisten i fråga verkligen bryter mot reglerna. Som jag svamlade om i inlägget ovan är denna luddighet kring vad som är rätt och fel ett stort problem. Inte helt enkelt att vara en tränande cyklist i Sverige även om det är enklare att undvika hmmm "situationer" under solocyklande jämfört med gruppcykling. Generellt avsevärt mer sällan en bilist blir upprörd när jag solocyklar vs gruppcyklar, en mycket kraftig skillnad.

Senast ändrad:
Medvetet påkörd av bil
”Cylister ska inte vara på bilvägen.”
Sedan är det själva attityden som stör mig en del. Att man verkar se ner på folk som tränar, undrar ibland vad det är för fel på folk, oerhört tragiskt det hela kan jag tycka. Själv blir jag glad av att se folk som tränar? Inte allt för sällan pratar folk i förnedrande ordalag om tex cyklister, men vem är det egentligen som beter sig som mesar, ja, inte är det cyklisterna, den saken är helt klar.

Medvetet påkörd av bil
Tycker de flesta trafikanter sköter sig utmärkt men även jag har fått tvärnitar för bilar som kör ut rakt framför, trots att de sett mig. Sparkcyklar med allt från småbarn till vuxna (värsta kategorin vi har) hund på ena sidan, husse på andra. Vinglande telefonzombies med enorma hörlurar. Par som bara måste ha hela bredden, utan uppsikt alls. Bilar som smeker en med backspegeln när de kör om...

Generellt känns det säkrast på vägen och sämst på gc. Dels är de ofta byggda med massvis med 90-graders knixar och dels blir det för stor skillnad i fart mot många medtrafikanter (och jag är inte snabb). Som regel sämre sikt också. Varken flow eller säkerhet.

Hoppas det löser sig bra med ny cykel och utrustning och att det känns ok i kroppen idag!

Tillbaka
Topp