Finnmarksturen 2026

Finnmarksturen 2026
Men det är väl inte Finnmarksturen som återupplivas?
Det är väl den här på Happy av bla @42Hz omskrivna pionjären bland svenska gruslopp:
Den långa dagen
Det motionsloppet arrangerades från slutet av 90-talet fram till åtminstone några år på 2010-talet, när det började skall det ha varit distanser på upp till 18 mil!
(Bonnierinloggning funkar)

Finnmarksturen 2026
Det är i alla fall vad CSK Ludvika kallar den

Finnmarksturen 2026
Det är väl den här på Happy av bla @42Hz omskrivna pionjären bland svenska gruslopp:
Den långa dagen
Det motionsloppet arrangerades från slutet av 90-talet fram till åtminstone några år på 2010-talet, när det började skall det ha varit distanser på upp till 18 mil!
(Bonnierinloggning funkar)
Den fanns som 18 mil 2001, jag tror det var 2001 jag körde den. Fin tur och det är ju faktiskt en föregångare. Kul.

Finnmarksturen 2026
Men fantastisk roligt att namnet Finnmarksturen får leva vidare om än i ny form. Tror det är rätt väg att gå, arbetet med att hålla stigarna farbara ute i obygden var nog enormt.

Edit: bifogat bild från Finnmarksturens bansträckning från förra sommaren. Tävlingen hade då varit nerlagd i två år om jag minns rätt.
IMG_2304.webp

Finnmarksturen 2026
Men fantastisk roligt att namnet Finnmarksturen får leva vidare om än i ny form. Tror det är rätt väg att gå, arbetet med att hålla stigarna farbara ute i obygden var nog enormt.

Edit: bifogat bild från Finnmarksturens bansträckning från förra sommaren. Tävlingen hade då varit nerlagd i två år om jag minns rätt.
Visa bilaga 841638
Ser ut som något från ett @Petert-lopp!

Finnmarksturen 2026

Visa bilaga 841638
Samtidigt hade den nog hållit sig mycket mer öppen med några tusen hjul som passerar varje år ;)

Finnmarksturen 2026
Samtidigt hade den nog hållit sig mycket mer öppen med några tusen hjul som passerar varje år ;)
Jag, som gammal ludvikason, har lagt min beskärda del av ungdomen på att röja och snitsla Finnmarkstursbanan. Även i glansdagarna med 3000 startande var det en hel del fix med stigarna.

I år passar det tyvärr inte men hoppas på succé och att man kan köra nästa år!

Finnmarksturen 2026
Ser ut som något från ett @Petert-lopp!
Tack för det GoranS! Du kanske tänker specifikt på Boneshaker? 2019 arrangerade jag och några kompisar ett ambitiöst, dvs för krävande gravellopp som utgick från Fredriksberg, några flugfiskekast NV om Grängesberg. Lite för tuffa vägar, förmodligen för avsides och inte minst några år för tidigt. Knappt 30 anmälda. Tankar finns på ett återupplivande i retroform... kanske för endast ett tillfälle. Definitivt minimalt med sportgrus. Vore kul.

Finnmarksturen 2026
Tack för det GoranS! Du kanske tänker specifikt på Boneshaker? 2019 arrangerade jag och några kompisar ett ambitiöst, dvs för krävande gravellopp som utgick från Fredriksberg, några flugfiskekast NV om Grängesberg. Lite för tuffa vägar, förmodligen för avsides och inte minst några år för tidigt. Knappt 30 anmälda. Tankar finns på ett återupplivande i retroform... kanske för endast ett tillfälle. Definitivt minimalt med sportgrus. Vore kul.
Nja, den bild jag har i huvudet tror jag är en av @NLCs bilder från något Unmapping-lopp eller rekognosering inför ett sådant.

Finnmarksturen 2026
Fan att man är så otränad!

Tillbaka
Topp