En strippad budget CAAD!

MaxHoff

Medlem
En strippad budget CAAD!
Det hela började med ett scrollande bland annonser på frukostrasten. Lite sugen är man ju på någon billig slit o släng cykel man vågar slänga på bussens cykelställ och så vidare. Jag drar mig för att hänga mina kolfiber hojar där. Det dök upp en CAAD12, typ i min storlek, med Shimano 105 11 delat, typ 10 mil bort bara, rätt hemsk färg men det går ju att göra något åt.

Efter lite konversation med säljaren så va det bara frugan att övertala. Jag cyklade (såklart 🚴‍♂️) förbi Willys påvägen hem, köpte rosor, choklad och vindruvor. Kom hem med ett stort leende bla bla bla. Ställer frågan om typ en till cykel skulle få plats, innan hon hinner säga något svarar dottern på snart 2 år, JAA! Det va inte mycket att diskutera 😁

En halvtimme senare sitter jag i bilen påväg till Norrköping, det blir affär och här hänger nu ramen. Renplockad på komponenter och dags att sätta sandpappret i rörelse. Tanken är råa matrial, bort med färg på ram o gaffel, kanske lämpligt att lägga klarlack på gaffeln och sadelstolpen som ska slipas till rå kolfiber. Osäker på om jag ska skippa dekaler helt eller beställa nya, det får bli ett senare beslut. Här ska inget stressas fram 🙃

Jag kan uppskatta formerna på denna ram, horisontellt överrör (ramen hänger snett), den klassiska siluetten utan låga sadelstag samt de simpla mekaniska broms och växelsystemet som inte ska dras igenom styrlagret.

Tar gärna emot idéer, tips o tankar om detta bygge. Trevlig sommar!

Bilagor

• IMG20260707160652.webp
    IMG20260707160652.webp
    564 KB · Besök: 50
En strippad budget CAAD!
Nu kan jag knappt nåt om färgborttagning men ska man verkligen sandpappra/slipa bort lacken på ramen? Är det inte färgborttagningsmedel som gäller?
Men en klarlackad sådan blir snygg!

En strippad budget CAAD!
Nu kan jag knappt nåt om färgborttagning men ska man verkligen sandpappra/slipa bort lacken på ramen? Är det inte färgborttagningsmedel som gäller?
Men en klarlackad sådan blir snygg!
Kan ju fråga i lackeringstråden 🙂 kunnigt folk där har jag förstått.

Raw aluminium och svart dekal är ju klassiskt som inte ät fel tänker jag. Alternativt lite färg på dekalen som matchas med styrlinda.

Eller som jag tänkte göra på en cykel men aldrig genomförde: raw ram och så lacka kolfibergaffeln i sjuttiotolv färger 😋

En strippad budget CAAD!
Klarlack på rå alu blir inte bra om jag förstått det rätt, den ska slipas så porerna försvinner så oxiderar det inte lika lätt, sedan finns det lite olika typer av vax man kan skydda ramen med.

Färgborttagningsmedel har undersökts lite men idag är det svårt att få tag på bra grejer eftersom det är allt annat än miljövänligt. Samtidigt som lacken är väldigt hård och jag läst om flera som haft problem att ta bort den med färgborttagning. Kanske skulle jag prata med lackerings firman i närheten 🙂

En strippad budget CAAD!
Gissar också att färgborttagning är det bästa. Även om man måste göra det flera ggr. Ytfinishen fixar du med någon av dom finare 3M Scotch brite slip pads:en. Finns i lite olika grovlekar beroende på vilken struktur du vill ha. Eller polering om du vill ha blank finish.
Men det kommer att bli mycket jobb. 😄

Jag strippade och blankpolerade en alu-mtb en gång för längesen. Körde utan klarlack, bara wax efter poleringen. Höll sig riktigt bra och enkelt att fixa till om det behövdes med lite autosol.

Tillbaka
Topp