Garminfäste racer

Garminfäste racer
Finns mängder att välja på som fästs med styrstammens skruvar. Men har du en one-piece cockpit är det ju helt omöjligt att säga så mycket utan att veta exakt vilken, vanligen har åtminstone tillverkaren själv någon variant.

Garminfäste racer
Har integrerade kablar i styret, alltså är inte styret helt runt. Vad använder ni för garmin-fäste till era cyklar?
Länka gärna
Styret är inte runt allra längst in då? Mitt aerostyre, med till synes proprietär stam, har ändå vanlig 31,8 mm rund centerdel där stammen fäster, och det finns tillräckligt mycket utstick av det runda för att kunna fästa ett "vanligt" Garmin outfront-fäste (typ, jag har ett hidemybell).

Garminfäste racer
Jag kör med det medföljande fästet med gummiband placerat på styrstammen.

Bilagor

• IMG_7447.webp
    IMG_7447.webp
    364.2 KB · Besök: 53
Garminfäste racer
För mig så sitter gps så nära att jag behöver släppa blicken från vägen mer än om den monteras ut från styrstammen.
Hängde inte riktigt med på vad du skrev där men gissar du menade att min placering hamnar för långt in.

Har inte provat att ha den framför styret själv men känns inte som den skillnaden på 10cm kommer göra att man har så mycket bättre koll framåt om man samtidigt ska kolla på kartan.

Garminfäste racer
Hängde inte riktigt med på vad du skrev där men gissar du menade att min placering hamnar för långt in.

Har inte provat att ha den framför styret själv men känns inte som den skillnaden på 10cm kommer göra att man har så mycket bättre koll framåt om man samtidigt ska kolla på kartan.
Med 100mm stam så blir det tillräckligt för att ändå ha kvar blicken på vägen.

Garminfäste racer
Testade idag hur mycket jag behövde böja ner huvudet för att se styrstammen. Har 120 mm stam och med händerna i bocken eller ”draped on hoods” ser jag precis toppen på stammen när ögonbrynen är straxt över horisonten, dvs en GPS på stammen är precis utanför (ser direkta) synfältet.

Om jag sätter mig upp och har händerna ovanpå styret är det dock inga problem eftersom vinkelskillnaden blir mindre.

Men tror fortfarande mest på HUD och hjälm med visir 😎

Garminfäste racer
Testade idag hur mycket jag behövde böja ner huvudet för att se styrstammen. Har 120 mm stam och med händerna i bocken eller ”draped on hoods” ser jag precis toppen på stammen när ögonbrynen är straxt över horisonten, dvs en GPS på stammen är precis utanför (ser direkta) synfältet.

Om jag sätter mig upp och har händerna ovanpå styret är det dock inga problem eftersom vinkelskillnaden blir mindre.

Men tror fortfarande mest på HUD och hjälm med visir 😎

Äh sätt in pengarna då.

Garminfäste racer

Garminfäste racer
Länken ovan till det danska företaget såg ju ut att ha fina grejer. Men uppåt 1000 kr för ett datorfäste och gopro-mount känns saftigt..

Funderar på detta fäste för min Garmin 530 och min Lezyne-lampa:

Det ska ju vara kompatibelt, men jag tycker ändå det ser lite trångt ut på de bilder som finns. Stammarna på mina två cyklar bygger så pass mycket utåt att mitt nuvarande fäste inte tillåter montering framför stammen (med en annan av stammarna jag har i mina lådor så går det precis att vrida fast datorn med fästet framför stammen):
PXL_20260718_054212317.RAW-01.COVER.webpPXL_20260718_054221971.RAW-01.COVER.webp

Original-fästet på styrstammen med gummiband har jag testat men när man vant sig med datorn framför styrstammen så vill man gärna ha det.

Tips på andra fästen för rimliga pengar? Undviker helst noname från Temu eller Ali, möjligen om de fått väldigt bra recensioner då..

Anledningen till nytt fäste är att jag vill kunna sätta fast lampan samt behöver ett till graveln också så det gäller inköp av två fästen.

Senast ändrad:
Garminfäste racer
Garminfäste racer
Ett bra fäste med både dold ringklockaoch GoPro-föste för kamera/lampa som jag har använt till både Edge 1030 och nu 1040 är
hidemybell-regular_2_sl_fc26327f-3559-4d2d-a7b6-ad5df88d6187.jpg

Säljs av många handlare, tex här:
Just det, den har jag sett förut, ser ju fin ut och till i sammanhanget bra pris.

Garminfäste racer
Just det, den har jag sett förut, ser ju fin ut och till i sammanhanget bra pris.
Att ha en ringklocka enkelt tillgänglig är förvånansvärt användbart.

Jag har inte använt Gopro-fästet på ngn av de CloseTheGap/HideMyBell jag har använt
Men det är enbart en mutter
ctg4019-hidemybell-regular-3-pro-3_uxn_1000x568.jpg

så ngn typ av adapter behövs säkert, kanske ett sådant här

Garminfäste racer
Länken ovan till det danska företaget såg ju ut att ha fina grejer. Men uppåt 1000 kr för ett datorfäste och gopro-mount känns saftigt..

Funderar på detta fäste för min Garmin 530 och min Lezyne-lampa:

Det ska ju vara kompatibelt, men jag tycker ändå det ser lite trångt ut på de bilder som finns. Stammarna på mina två cyklar bygger så pass mycket utåt att mitt nuvarande fäste inte tillåter montering framför stammen (med en annan av stammarna jag har i mina lådor så går det precis att vrida fast datorn med fästet framför stammen):
Visa bilaga 842004Visa bilaga 842005

Original-fästet på styrstammen med gummiband har jag testat men när man vant sig med datorn framför styrstammen så vill man gärna ha det.

Tips på andra fästen för rimliga pengar? Undviker helst noname från Temu eller Ali, möjligen om de fått väldigt bra recensioner då..

Anledningen till nytt fäste är att jag vill kunna sätta fast lampan samt behöver ett till graveln också så det gäller inköp av två fästen.
Det följde med ett out front-fäste med min Garmin (1040). Men köp annars ett sådant eller ett längre, det är bara att googla på ”out front Garmin mount” så kommer alternativ. Det där såg väldigt kort ut.

Det finns plattor att köpa som du kan byta ut i Garmin-fästet så du får Garmin-fästet på ovansidan och GoPro-fäste på undersidan. Finns även alternativa fästen som kommer med både Garmin och GoPro som standard.

Sen kan du köpa ett Lezyne-fäste som du skruvar i GoPro-fästet:

Garminfäste racer
Att ha en ringklocka enkelt tillgänglig är förvånansvärt användbart.

Jag har inte använt Gopro-fästet på ngn av de CloseTheGap/HideMyBell jag har använt
Men det är enbart en mutter
ctg4019-hidemybell-regular-3-pro-3_uxn_1000x568.jpg

så ngn typ av adapter behövs säkert, kanske ett sådant här
Kollar upp den här lite mer, förstår jag det rätt om det är antingen ringklocka eller gopro/lamp-fäste? Ringklocka behöver man ju också där jag bor men är ju lätt att sätta fast på andra ställen också.

Garminfäste racer
Kollar upp den här lite mer, förstår jag det rätt om det är antingen ringklocka eller gopro/lamp-fäste?
Nej, på åtminstone den variant jag har är det alltid ringklocka,
den inringade röda i bilden
men GoPro-fästet, den inringade gröna, måste köpas separat
hidemybell-regular_2_mod.webp

och det fästet skruvas fast i muttern, den inringade gröna i bilden nedan
hidemybell-regular_2_top_mod.webp

Ok?

Garminfäste racer
Det finns olika modeller från dom med olika prislappar och olika utföranden/funktioner. Så du ser inte fel.
Nej, på åtminstone den variant jag har är det alltid ringklocka,
den inringade röda i bilden
men GoPro-fästet, den inringade gröna, måste köpas separat
Visa bilaga 842067

och det fästet skruvas fast i muttern, den inringade gröna i bilden nedan
Visa bilaga 842068

Ok?
Tack för svaren, jag förstår nu. Snygg och integrerad lösning! Men inte helt gratis den heller..

Garminfäste racer
Tillbaka
Topp