Hjälp att välja emtb

Hjälp att välja emtb
Hej!
Helt ny på att vilja cykla mtb i terräng. Mina söner och sambo kör och jag provade och tyckte det var riktigt kul.
Dock så har jag ett dåligt bäcken efter förlossningarna och detta är något jag kommer få leva med tyvärr.

Tanken kom då att jag skulle kunna ha en full suspension emtb, som gör att jag inte behöver belasta bäckenet i onödan. Full sus för att minska påverkan på bäckenet och el så att bäckenet orkar med uppförsbackarna och så att jag kan få avlastning när det behövs.

Jag kommer aldrig kunna köra svår terräng så det behöver inte vara en avancerad cykel av den anledningen, jag är inte ute efter att köra galet fort, tycker farten nedför med vanlig cykel är bra nog. Jag kommer inte att klara av att cykla varje vecka heller så det får gärna vara en cykel som inte kostar skjortan.

Jag vill helt enkelt kunna cykla enklare rundor i terräng med familjen där jag orkar/klarar av att fullfölja rundan utan ha ont i flera dagar efteråt.

Har ni tips på cyklar jag skulle kunna kolla in?

Tack på förhand!

Hjälp att välja emtb
Tänk på att rättsläget kring elcykling i terräng är osäkert. Så att du vet innan du bränner iväg en massa pengar.

Hjälp att välja emtb
Hej!
Helt ny på att vilja cykla mtb i terräng. Mina söner och sambo kör och jag provade och tyckte det var riktigt kul.
Dock så har jag ett dåligt bäcken efter förlossningarna och detta är något jag kommer få leva med tyvärr.

Tanken kom då att jag skulle kunna ha en full suspension emtb, som gör att jag inte behöver belasta bäckenet i onödan. Full sus för att minska påverkan på bäckenet och el så att bäckenet orkar med uppförsbackarna och så att jag kan få avlastning när det behövs.

Jag kommer aldrig kunna köra svår terräng så det behöver inte vara en avancerad cykel av den anledningen, jag är inte ute efter att köra galet fort, tycker farten nedför med vanlig cykel är bra nog. Jag kommer inte att klara av att cykla varje vecka heller så det får gärna vara en cykel som inte kostar skjortan.

Jag vill helt enkelt kunna cykla enklare rundor i terräng med familjen där jag orkar/klarar av att fullfölja rundan utan ha ont i flera dagar efteråt.

Tack på förhand!
Lyssna inte på ovanstående, han har bara en egen agenda.

eMTB kan ha lång fjädringsväg utan att det straffar sig som på vanliga MTB. Så gå på nåt som har åtminstone 150 bak med tanke på dina problem.

Finns många eMTB på rea nu, så det är väl bara att välja o vraka. T ex https://www.canyon.com/sv-se/elcykl.../4077.html?dwvar_4077_pv_rahmenfarbe=M129_P06

Alternativt en Merida eONE-SIXTY med hela 174 mm slag bak. Jag har kört båda och Meridan är verkligen "plush" i aktern.

Hjälp att välja emtb
Ja, att upplysa om vad ansvarig myndighet kommit fram till är säkert att ”ha en egen agenda”…🙄
Du är ute på ett personligt korståg mot eMTB i varenda elcykel-tråd. Din "upplysning" är ensidig då du mkt väl vet att Transportstyrelsen klassar eMTB som vanlig cykel. Två lagrum kolliderar och inget rättsligt beslut har visat att eMTB är förbjudet i skogen. Du är enbart tröttsam och dina inlägg upplyser inte ett skit.

Senast ändrad:
Hjälp att välja emtb
Du är ute på ett personligt korståg mot eMTB i varenda elcykel-tråd. Din "upplysning" är ensidig då du mkt väl vet att Transportstyrelsen klassar eMTB som vanlig cykel. Två lagrum kolliderar och inget rättsligt beslut har visat att eMTB är förbjudet i skogen. Du är enbart tröttsam och dina inlägg upplyser inte ett skit.
Vad har Transportstyrelsen med allemansrätten att göra? Det är Naturvårdsverket som är expertmyndighet när det gäller allemansrätten. Transportstyrelsen själva hänvisar frågor om allemansrätten dit.

Sedan att emtb-branschen och lobbyn (dit du hör med din youtube-kanal) driver en agenda för att blanda bort korten är inte förvånande, det är stora pengar inblandade för dem.

Hjälp att välja emtb
I nedanstående tråd kan åsikter och fakta om lagar och allemansrätt diskuteras:

⬇️

Hjälp att välja emtb
Vad har Transportstyrelsen med allemansrätten att göra? Det är Naturvårdsverket som är expertmyndighet när det gäller allemansrätten. Transportstyrelsen själva hänvisar frågor om allemansrätten dit.

Sedan att emtb-branschen och lobbyn (dit du hör med din youtube-kanal) driver en agenda för att blanda bort korten är inte förvånande, det är stora pengar inblandade för dem.
De blandar inte bort korten. eMTB är tillåtet på de flesta ställen inom EU. Tills det kommer ett uttryckligt förbud och inte bara åsikter från aktivister, så kommer jag fortsätta cykla eMTB.

Du har vettiga inlägg i andra typer av trådar. Jag vänder mig mot denna typ av inlägg, inte för att jag vill undvika en saklig debatt, utan för att du med en dåres envishet enbart försöker sabotera alla eMTB-trådar. Det handlar inte om upplysning.

Ute i skogen träffar jag ALDRIG på någon som är emot eMTB. De flesta är tvärtom nyfikna och intresserade. Du kanske ska testa en eMTB själv?

Hjälp att välja emtb
De blandar inte bort korten. eMTB är tillåtet på de flesta ställen inom EU. Tills det kommer ett uttryckligt förbud och inte bara åsikter från aktivister, så kommer jag fortsätta cykla eMTB.

Du har vettiga inlägg i andra typer av trådar. Jag vänder mig mot denna typ av inlägg, inte för att jag vill undvika en saklig debatt, utan för att du med en dåres envishet enbart försöker sabotera alla eMTB-trådar. Det handlar inte om upplysning.

Ute i skogen träffar jag ALDRIG på någon som är emot eMTB. De flesta är tvärtom nyfikna och intresserade. Du kanske ska testa en eMTB själv?
Vem är det du kallar aktivist? Naturvårdsverkets jurister, som är de mest insatta experterna på allemansrätten vi har i Sverige?

Du skriver själv, ”tills det kommer ett uttryckligt förbud”. Och det är ju det som är relevant för potentiella köpare att få veta - rättsläget är osäkert, expertmyndigheten anser inte att emtb omfattas av allemansrätten, dvs det kan närsomhelst komma ett tydligt besked. Vill man då stå där med en cykel för 40-50k som inte får användas som man tänkt? Vill man ta risken - fine. Men det är högst relevant som konsumentupplysning att potentiella köpare får veta om denna risk som handlare och branschen naturligtvis inte säger ett knyst om.

Hjälp att välja emtb
Med tanke på hur marknaden ser ut i världen känns ett förbud inte så realistiskt eller väntat (Sverige är inte immunt mot kaptialism). Man kan vända på frågan också, det finns en risk att köpa en vanlig MTB då även all typ av cykling är förbjuden i flera kommuners naturreservat och skogsmark.

Hjälp att välja emtb
Hej!

Tack på förhand!
Om jag förstår dig rätt är du ny på MTB och ska i första hand göra någon cykeltur i veckan tillsammans med din familj. Du har inte ambitionen att cykla några avancerade banor/leder men vill ha en bra cykel som skonar din kropp och ger dig möjlighet att hänga med din barn och sambo som jag antar inte har elcykel ... korrekt?

@Höjdskräck har gett förslag på en Canyon Spectral:ON CF8 som är en grym cykel, men kanske lite "overkill" för ditt behov.

Jag skulle istället föreslå att du tittar på exempelvis en Canyon Neuron:ONfly CF7 . Inte bara för att den är grymt snygg ... den är också betydligt lättare (omkring 4 kg) och snäppet mer allround, mer trail än enduro. Just nu för 34 199 kr är en riktigt bra affär.

Nackdelen med den här cykeln är att den har en svagare motor och mindre batteri (en bidragande del till att den är lättare). Men om du ska cykla med icke elcyklister och inte har behova av max effekt för tekniska (läs sten och rötter) klättringar så kommer kraften i motorn att räcka långt.

Det du behöver fundera på initialt är vilka egenskaper du prioriterar på en cykel och då kan Canyon ge en bra bild av olika cykeltyper. När du väl bestämt dig för vad det är för cykel du vill ha finns det mycket annat att titta på och mycket med bra priser just nu.

En viktig faktor är vad det får kosta ... generellt skulle jag säga att vill du ha en bra heldämpad eMTB börjar prislistan på omkring 30 000 kr.

/MM

Tillbaka
Topp