Tips om budgetprylar på Lidl

Dock är ju nästan inga skruv på en cykel specade med torr åtdragning eftersom det ska vara loctite på i princip allt. Och rent är det ju bara första gången oavsett. Så det blir fel hur man än gör, bara man är inom rimlighetens gräns 😛
Det man kan hoppas på är då att åtdragningsmomenten är angivna över huvud taget. Loctite skall förhindra att skruvar och muttrar lossnar, ofta därför att de INTE dragits till till den plastiska sträckgränsen. När man diskuterar åtdragningsmoment som inte är standard för bultdiametern handlar det antingen om att skona infästningen från överbelastning, för att få tillräcklig spännkraft (klämma runt sadelstolpe), inte få för stor spännkraft (växelklämma på tunt rör) eller försäkra sig om att man når en lagom töjning i ett skruvförband (då har man tabeller att gå på).

Men oftast skall man "bara dra åt lagom" - och för de som inte har erfarenhet och känner konstruktionens innersta väsen, så får man rekommenderat ett åtdragningsmoment (med locktite på skruven skall man dessutom få loss det igen). Till sådant är en enkel momentdragare duglig.

Till exempel en sådan som Lidl säljer... (Tråden har ju ett tema).

Behöver man egentligen en momentnyckel till cykel?
Jag drar skruvarna lagom hårt utan momentnyckel, och det verkar funka.
När man skruvar på en cykel för ganska mycket pengar så känns det dumt att chansa, med flera cyklar hemma så används moment-nyckeln rätt ofta. På pendelskrotcykeln använder jag inte momentnyckeln.

Det är dock ingen garanti mot dåligt omdöme, man får göra en rimlighetsbedömning och se till att läsa rätt på de värden som anges.

Behöver man egentligen en momentnyckel till cykel?
Jag drar skruvarna lagom hårt utan momentnyckel, och det verkar funka.
Det kan det mycket väl göra. Allt beror på om man har "känslan", och med normala verktyg ("lagom stora för skruven") brukar det bli bra. Sedan finns det ställen där rätt moment är litet mer noga, men på cyklar brukar det handla om delade vevaxlar och sådant. Den exemplifierade momentnyckeln (med sina syskonmodeller) är ganska lång, och är man inte vaken (felinställd) kan man få för lång hävarm.

Min upplevelse jag drar skruvarna lösare med momentnyckel än utan...
Det är eventuellt ett tecken på att det i vissa fall är befogat att använda momentnyckel... :-)

Men det vanligaste problemet är annars att man inte drar tillräckligt eller glömmer att väta gängan med rätt skruvlåsning. Finns det ett föreskrivet moment (tänk "hållare för bromsen" eller "bromsskivan i navet") så brukar det också vara föreskrivet vilken kvalitet på skruvarna som skall användas. Det syns inte för ögat och inses inte alltid, men dels skall skruven töjas en smula för att sitta säkert, dels bygger många förband på friktion mellan monteringsytorna snarare än skjuvhållfastheten i skruven.

Det man kan hoppas på är då att åtdragningsmomenten är angivna över huvud taget. Loctite skall förhindra att skruvar och muttrar lossnar, ofta därför att de INTE dragits till till den plastiska sträckgränsen. När man diskuterar åtdragningsmoment som inte är standard för bultdiametern handlar det antingen om att skona infästningen från överbelastning, för att få tillräcklig spännkraft (klämma runt sadelstolpe), inte få för stor spännkraft (växelklämma på tunt rör) eller försäkra sig om att man når en lagom töjning i ett skruvförband (då har man tabeller att gå på).

Men oftast skall man "bara dra åt lagom" - och för de som inte har erfarenhet och känner konstruktionens innersta väsen, så får man rekommenderat ett åtdragningsmoment (med locktite på skruven skall man dessutom få loss det igen). Till sådant är en enkel momentdragare duglig.

Till exempel en sådan som Lidl säljer... (Tråden har ju ett tema).
Min poäng var delvis att du seglar iväg till en akademisk nivå som inte är så relevant här. Ex är många av skruvarna gängade i aluminium på en cykel så det är ofta helt ointressant vad själva skruven tål för det är ändå inte den som är begränsande. Därav kravet på gänglåsning för att momenten är ”för låga”. Skruvar som dras i sträck på cyklar är lätt räknade, om de alls finns.

Men, att Lidls momentnyckel antagligen är bra nog håller jag med om.

Det är eventuellt ett tecken på att det i vissa fall är befogat att använda momentnyckel... :-)

Men det vanligaste problemet är annars att man inte drar tillräckligt eller glömmer att väta gängan med rätt skruvlåsning. Finns det ett föreskrivet moment (tänk "hållare för bromsen" eller "bromsskivan i navet") så brukar det också vara föreskrivet vilken kvalitet på skruvarna som skall användas. Det syns inte för ögat och inses inte alltid, men dels skall skruven töjas en smula för att sitta säkert, dels bygger många förband på friktion mellan monteringsytorna snarare än skjuvhållfastheten i skruven.
På cyklar vågar jag nog påstå att det är betydligt vanligare att dra för hårt än att inte dra tillräckligt.

Som någon sa, så kan gängor i aluminium vara känsligt, lika så muttrar som är inlagda i kolfiber. Titanskruvar kan vara väldigt känsliga. Det kan bli bökigt eller dyrt att fixa misstag. Rätt moment på hantagsklammrar på kolfiberstyre är viktigt. Kassett och bromsskivor lika så. När jag arbetat professionellt använder jag momentnyckel så ofta det går på allt som kan gå fel på allt cykelrelaterat.

Hemma... Har jag ingen momentnyckel. Har fått lita på rutin och tur. Men nu ska jag se om jag kan få tag på en hos Lidl. Det är hög tid!

Som någon sa, så kan gängor i aluminium vara känsligt, lika så muttrar som är inlagda i kolfiber. Titanskruvar kan vara väldigt känsliga. Det kan bli bökigt eller dyrt att fixa misstag. Rätt moment på hantagsklammrar på kolfiberstyre är viktigt. Kassett och bromsskivor lika så. När jag arbetat professionellt använder jag momentnyckel så ofta det går på allt som kan gå fel på allt cykelrelaterat.

Hemma... Har jag ingen momentnyckel. Har fått lita på rutin och tur. Men nu ska jag se om jag kan få tag på en hos Lidl. Det är hög tid!

Tjena!

Kassett och bromsskivor är nog två saker jag aldrig dragigt med moment. I övrigt håller jag med dig.

Tror inte jag använt nån skruv-vätning någonsin på cykeln och heller ingen momentnyckel (för jag har ingen).
De enda grejer jag kan komma ihåg att jag sett moment angivet på är skruvarna på styrstammen för att fästa styret (5Nm) och kassetten (40Nm).
Har dragit allt på känsla och inget har lossnat ännu.

Ska nog kolla om min Lidl har en åt mig hur som helst.

Edit: Inget har lossnat av sig själv ännu. Kassetten har ibland inte vilja lossna alls.

Tjena!

Kassett och bromsskivor är nog två saker jag aldrig dragigt med moment. I övrigt håller jag med dig.
De sex små skruvarna till bromsskivan om det är ett svindyrt nav och titanskruvar. Det blir ett tråkigt hål i plånboken om det blir knas. Mycket av det jag gjorde i jobbet var extremt, specialbyggt och unikt, så det fick inte bli fel.

Tror inte jag använt nån skruv-vätning någonsin på cykeln och heller ingen momentnyckel (för jag har ingen).
De enda grejer jag kan komma ihåg att jag sett moment angivet på är skruvarna på styrstammen för att fästa styret (5Nm) och kassetten (40Nm).
Har dragit allt på känsla och inget har lossnat ännu.

Ska nog kolla om min Lidl har en åt mig hur som helst.

Edit: Inget har lossnat av sig själv ännu. Kassetten har ibland inte vilja lossna alls.
Problemet är sällan att saker lossnar, problemet är att saker dras sönder. 5 Nm är inte speciellt mycket, jag skulle vilja påstå att absoluta majoriteten som drar det utan momentnyckel drar det långt mycket hårdare.

Alltså om moment-nyckeln för 200 kr fungerar som avsett så är det väl något som de flesta hobby-mekare har nytta av? De av er som diskuterar ovan är ju vana mekare både på cyklar och andra saker? Köparen av den här moment-nyckeln kanske bara äger ett multiverktyg eller ett set med insex-nycklar?

Om denna nyckeln gör sitt jobb och bitsen inte går sönder vid första användning så finns det ju inte längre någon anledning att inte ha en momentnyckel hemma?

Har momentnyckeln räddat mig någon gång? Ja det vet jag ju inte, det enda jag vet är att jag en gång råkat dra sönder en skruv när jag läste fel moment och litade blint på nyckeln.

När det gäller sådant som ska dras med högre moment, t ex vevpartier med 40-50Nm, där är det svårt att veta hur hårt det är för någon utan erfarenhet. Hur mycket hävarm behövs om man ska dra det utan moment? Men det löser ju iof inte denna nyckel.

Min poäng var delvis att du seglar iväg till en akademisk nivå som inte är så relevant här. Ex är många av skruvarna gängade i aluminium på en cykel så det är ofta helt ointressant vad själva skruven tål för det är ändå inte den som är begränsande. Därav kravet på gänglåsning för att momenten är ”för låga”. Skruvar som dras i sträck på cyklar är lätt räknade, om de alls finns.

Men, att Lidls momentnyckel antagligen är bra nog håller jag med om.
Jag vet inte om det är så akademiskt?

Det är inte helt ovanligt att cykelfixande sker utan föreskrivna specialverktyg. Då kan litet eftertanke och kunskap förhindra att man dels skruvar sönder sin cykel, dels att man monterar kritiska komponenter med tillräcklig kraft. För den erfarne mekanikerna blir det inga problem, för den oerfarne verkar det förmodligen som en sorts svartkonst varför man ibland drar ordentligt, ibland inte.

Det som ytterligare ställer till det för "gammal god kunskap" är att man blandar hej vilt mellan aluminium, kolfiber och stål - och på det sättet får man kombinationer där man kan behöva ta speciella hänsyn. Till exempel klarar en styrstam i aluminium ofta av att dras hårt, utan att gängorna tar stryk, men det är inte säkert att styret i kolfiber tål klämkraften som uppstår om man tar i för kung och fosterland.

Frågan är väl mer om den visar rätt moment än om man behöver en? (och har man bara multitool är är moment inte nästa steg)

Moment på disk torx, ftw?

Jag vet inte om det är så akademiskt?

Det är inte helt ovanligt att cykelfixande sker utan föreskrivna specialverktyg. Då kan litet eftertanke och kunskap förhindra att man dels skruvar sönder sin cykel, dels att man monterar kritiska komponenter med tillräcklig kraft. För den erfarne mekanikerna blir det inga problem, för den oerfarne verkar det förmodligen som en sorts svartkonst varför man ibland drar ordentligt, ibland inte.

Det som ytterligare ställer till det för "gammal god kunskap" är att man blandar hej vilt mellan aluminium, kolfiber och stål - och på det sättet får man kombinationer där man kan behöva ta speciella hänsyn. Till exempel klarar en styrstam i aluminium ofta av att dras hårt, utan att gängorna tar stryk, men det är inte säkert att styret i kolfiber tål klämkraften som uppstår om man tar i för kung och fosterland.
Att dra in förbandsteori och börja prata om skruvar i sträck tyckte iaf jag var för akademiskt, eller bara inte så relevant.

Eftersom allt är special finns det bara ett sätt: läs på delen/instruktionerna. Då är momentnyckel bra.

Eller chansa och ta smällen om det går sönder.

Jag gillar att rätt moment på muttern för ett spännhjul på PBV302 är en beväring längst ut på spärrskaftet. Det måttet funkar även i läskiga skogen.

Tillbaka
Topp