[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det gäller i Göteborg iaf.

Blir lika ställd varje gång jag är på vischan och någon stannar för mig i onödan.

Eller, det är nog mest i Småland.

Fast körskolan lärde nog ändå ut högerregeln.
Jo mitt inlägg kan ha varit ironi till liiiten del.
Högerregeln funkar hyfsat i städerna, oftast där det är uppenbart att två lika vägar korsar. Och körskolan lär ut den. Men alltför många verkar glömma den innan de hinner lägga körkortet i fickan, framförallt utanför stan.
Tjena!

Min åsikt är att högerregeln borde vara gälla i fyrvägskorsningar. I T-Korsningar finns det ingen logik alls i att ha den.
Hur många grader skall svängen vara för att det skall vara t-kors och inte y-kors, och hur mäter jag upp det i farten på en okänd grusväg? Måste jag veta om vägen jag kommer ut på svänger x grader samtidigt? Är det alla tre vinklar som påverkar och måste mätas upp?
Många frågor som behöver svar.
Jag håller av praktiska skäl alltså inte alls med, även om det låter käckt i teorin.

Det tråkiga med högerregeln är att man ofta inte kan veta om den gäller eller inte, eftersom eventuella väjningspliktskyltar och hajtänder inte pekar mot den som kör på den större vägen (som i de tveksamma fallen alltså inte är huvudled).
Högerregeln gäller väl alltid om du inte befinner dig på en huvudled eller om andra bilen kommer från en parkering?

Högerregeln gäller väl alltid om du inte befinner dig på en huvudled eller om andra bilen kommer från en parkering?
Ja men han har ändå en poäng ändå, fast på ett annat sätt. Jag vet flera korsningar där ena vägen INTE är markerad som huvudled men andra vägen har markerat lämna företräde.
Vilket alltså ger resultatet att båda skall lämna företräde för den andra, eftersom de har olika regler de skall följa. Inte helt oproblematiskt för att uttrycka det snällt (men bättre än motsatsen att båda tror att den andra skall lämna företräde).

Det vore bra om de som bestämmer över skyltar och hajtänder kunde trafikreglerna i högre grad.

Någon här som har byggt om en vw transporter till sov å cykelcamper ?

Sugen på att köpa en transporter (skåp modellen) å bygga om med slaf , solpaneler å annat lul.

Det borde gå ganska smidigt?

Nej, finns väldigt ofta skylt om väljningsplikt för anslutande vägar, som du inte alltid kan se från ickehuvudleden.

Utfart behöver heller inte vara parkering. Kan vara din privata vägsnutt in på tomten om den är tillräckligt kort. Hur faen ska förbipasserande veta det?

Nej, finns väldigt ofta skylt om väljningsplikt för anslutande vägar, som du inte alltid kan se från ickehuvudleden.

Utfart behöver heller inte vara parkering. Kan vara din privata vägsnutt in på tomten om den är tillräckligt kort. Hur faen ska förbipasserande veta det?
Sådana utfarter brukar inte ha en gatuskylt som pekar in på tomten.

Jag får erkänna att det där är jag olyckligt ovetandes om.
Då har du absolut en poäng!

Om folk bara fattade att högerregeln gäller tills motsatsen bevisats vore världen bättre.
Kör inte ut (om du kommer från höger) utan att vara beredd att bromsa om den från vänster är en idiot.
Släpp de från höger om det inte tydligt är huvudled, men ha alltid foten på bromsen.

Sådana utfarter brukar inte ha en gatuskylt som pekar in på tomten.
Va? Utfartsregeln säger att man har väjningsplikt om man kör från en "utfart", även om vägen man ansluter till inte är huvudled. Hur ska jag veta om den anslutande "utfarten" är en utfart eller en väg? Utfarten kan nämligen vara en "väg från fastighet eller liknande". Helt omöjligt att ha en aning om för den som passerar. Och det spelar ingen roll om det finns en skylt som pekar in på utfarten/vägen eller inte.

Så i praktiken vet du ofta inte om högerregeln eller utfartsregeln gäller, vilka har motsatta implikationer.

Edit: Exempel från i närheten av där jag är just nu. Huvudled har just upphört. Är vägen från höger en utfart eller inte? Vem ska väja?

Screenshot 2026-08-01 at 10.02.39.webp

Korrekt svar: Det är en utfart. Du behöver inte väja trots att du inte kör på huvudled. Solklart va?

Screenshot 2026-08-01 at 10.04.17.webp

Senast ändrad:
Om folk bara fattade att högerregeln gäller tills motsatsen bevisats vore världen bättre.
Kör inte ut (om du kommer från höger) utan att vara beredd att bromsa om den från vänster är en idiot.
Släpp de från höger om det inte tydligt är huvudled, men ha alltid foten på bromsen.
Då får man i en del landsändor köra runt med foten på bromsen hela tiden. Ganska orimligt, vilket visar precis det jag menar: Högerregeln funkar inte i praktiken och bör därför tas bort eller omarbetas.

Då får man i en del landsändor köra runt med foten på bromsen hela tiden. Ganska orimligt, vilket visar precis det jag menar: Högerregeln funkar inte i praktiken och bör därför tas bort eller omarbetas.
Tror inte du ser detta, men ändå.

Högerregeln är ju grundregeln, som bl a tillämpas på små vägar där det är för dyrt/svårt att skylta, måla mm. Den är väl alldeles utmärkt för det. Det enda alternativet jag kan komma på hade väl varit vänsterregeln, men det är ju sämre.
De alternativ som ibland tillämpas, rakast-väg-kör-först och andra kreativa lösningar är ju högst olämpliga som regel.

Sen håller jag med om att det finns vissa otydligheter. Ibland vet jag knappt själv om jag kör ut på en utfart eller en väg. Men det är aldrig något problem om man visar ömsesidig hänsyn. Är man osäker förutsätter man inte att den andra parten lämnar företräde. För det skall man inte ens göra när man är säker.

Va? Utfartsregeln säger att man har väjningsplikt om man kör från en "utfart", även om vägen man ansluter till inte är huvudled. Hur ska jag veta om den anslutande "utfarten" är en utfart eller en väg? Utfarten kan nämligen vara en "väg från fastighet eller liknande". Helt omöjligt att ha en aning om för den som passerar. Och det spelar ingen roll om det finns en skylt som pekar in på utfarten/vägen eller inte.

Så i praktiken vet du ofta inte om högerregeln eller utfartsregeln gäller, vilka har motsatta implikationer.

Edit: Exempel från i närheten av där jag är just nu. Huvudled har just upphört. Är vägen från höger en utfart eller inte? Vem ska väja?

Visa bilaga 844693

Korrekt svar: Det är en utfart. Du behöver inte väja trots att du inte kör på huvudled. Solklart va?

Visa bilaga 844694
Ja, den har ju ingen skylt som pekar in mot den med ett vägnamn. Dvs utfartsregeln.

Ja, den har ju ingen skylt som pekar in mot den med ett vägnamn. Dvs utfartsregeln.
Skylt in på utfarten/vägen har noll med saken att göra. Finns hur många vägar som helst som inte är utfarter där skylt saknas, om vägen är enskild. Finns även utfarter med skylt om det är nån slags "betydande" fastighet.

Ett annat exempel som jag passerar varje dag på väg till jobbet. Huvudled har just upphört. Ser du väjningspliktskylten från höger? Hade du sett hajtänderna om det var snö? Helt idiotiskt bara.

Screenshot 2026-08-01 at 10.14.01.webp

Edit: Exempel på icke utfart utan skylt. Här råder högerregeln alltså. För du som passerar vet ju såklart att vägen inte är en utfart. Jättelätt att se.

Screenshot 2026-08-01 at 10.18.28.webp

Varför är det orimligt? För att det gör framfarten för bilisten på den vägen några sekunder långsammare per kilometer?

Varför är det orimligt? För att det gör framfarten för bilisten på den vägen några sekunder långsammare per kilometer?
Därför att hur alert man än bör vara så anpassar man givetvis körningen efter de mest troliga omständigheterna. Jag är till exempel rätt säker på att du inte väntar dig att ett barn ska springa ut framför bilen (eller cykeln) exakt när som helst, var som helst, även om det KAN hända. Eller hur?

Kör man på en landsväg som är icke huvudled så finns ibland så många utfarter och korsningar att man hade behövt hålla 30 om man hela tiden hade väntat sig att behöva lämna företräde. Det funkar inte i praktiken.

Allt det här hade varit mycket lättare om högerregeln bara gällde...

#1: När det är oklart vilken väg som är störst.
#2: När det finns en "kryss"-skylt.
#3: I områden där 40 eller lägre hastighet gäller.

Som det är nu så är det rena gissningsleken och påfallande många vet inte ens att högerregeln kan appliceras. Alltså förstår de inte varför de blir framsläppta från en mindre väg, och de kommer heller inte förstå varför nån "kastar sig ut mitt framför när jag kör på den större vägen" och därefter krockar.

Det är väl inget bra?

PS. Och bara så du inte skäller upp i fel träd; jag är en sån där som ofta kör långsammare än tillåtet och absolut inte har bråttom nånstans. Skulle inte falla mig in att hålla 70 på 70-väg om den passerar mellan några hus med utfarter och begränsad sikt till exempel. DS.

Senast ändrad:
Därför att hur alert man än bör vara så anpassar man givetvis körningen efter de mest troliga omständigheterna. Jag är till exempel rätt säker på att du inte väntar dig att ett barn ska springa ut framför bilen (eller cykeln) exakt när som helst, var som helst, även om det KAN hända. Eller hur?

Kör man på en landsväg som är icke huvudled så finns ibland så många utfarter och korsningar att man hade behövt hålla 30 om man hela tiden hade väntat sig att behöva lämna företräde. Det funkar inte i praktiken.

Allt det här hade varit mycket lättare om högerregeln bara gällde...

#1: När det är oklart vilken väg som är störst.
#2: När det finns en "kryss"-skylt.
#3: I områden där 40 eller lägre hastighet gäller.

Som det är nu så är det rena gissningsleken och påfallande många vet inte ens att högerregeln kan appliceras. Alltså förstår de inte varför de blir framsläppta från en mindre väg, och de kommer heller inte förstå varför nån "kastar sig ut mitt framför när jag kör på den större vägen" och därefter krockar.

Det är väl inget bra?

PS. Och bara så du inte skäller upp i fel träd; jag är en sån där som ofta kör långsammare än tillåtet och absolut inte har bråttom nånstans. Skulle inte falla mig in att hålla 70 på 70-väg om den passerar mellan några hus med utfarter och begränsad sikt till exempel. DS.
För mig är det troligt att det kommer en bil på en väg, även om det innebär att jag blir tvungen att köra långsammare. Det handlar inte bara om mig.

För mig är det troligt att det kommer en bil på en väg, även om det innebär att jag blir tvungen att köra långsammare. Det handlar inte bara om mig.
Frågan är om du ser några problem med högerregeln och dess implementation i dagsläget. Jag gör det definitivt och har nog visat tillräckligt många exempel och resonemang för att det får räcka för min del nu.
Har ännu heller inte lyckats krocka, så nåt rätt gör jag tydligen.

Högerregeln funkar alldeles utmärkt, men det finns korsningar där man borde skylta på annat sätt, som tex ovan. Och folk borde lära sig den. Jag funderar ibland nästan på om man borde införa något prov eller utbildning innan man får köra bil. Där skulle högerregeln kanske ingå. Man skulle kunna få ett bevis på genomfört prov, körkort kan man kalla det tex.

Och det funkar inte med omvägar som "gäller inte t-kors", "gäller inte om väg a är större än väg b" osv, för då skapar man sig svårigheter på riktigt. Hopplösa och omöjliga gränsdragningar.
Nej fram för högerregeln, men använd huvudled oftare där det är lämpligt!

Edit: och avarter som den ovan där en väg inte är huvudväg men den andra ändå har lämna företräde skyltat skall självklart bort.

Senast ändrad:
Frågan är om du ser några problem med högerregeln och dess implementation i dagsläget. Jag gör det definitivt och har nog visat tillräckligt många exempel och resonemang för att det får räcka för min del nu.
Har ännu heller inte lyckats krocka, så nåt rätt gör jag tydligen.
Jag ser ett stort problem med implementeringen av den i Sverige i och med att den skyltas bort så mycket att folk glömmer bort den. Den är den mest grundläggande regeln i fordonstrafik.

Sen håller jag med om att det finns vissa otydligheter. Ibland vet jag knappt själv om jag kör ut på en utfart eller en väg. Men det är aldrig något problem om man visar ömsesidig hänsyn. Är man osäker förutsätter man inte att den andra parten lämnar företräde. För det skall man inte ens göra när man är säker.
+1
Många verkar vilja vantolka högerregeln till en körförst-regel, men så skall man förstås inte göra
Även om det skulle innebära att man får lätta på gasen några ytterligare ggr.

Alltid i den här typen av diskussioner undrar jag hur det ser ut i andra länder.

Har kört bil i stora delar av Europa och även någon månad i USA men kan inte påminna mig att det varit radikala skillnader. Lite mera pragmatiskt med rödljus/stopplikt och högersväng i USA kanske.

När jag tänker efter så uppstår nästan bara oklarheter i de fall då man av mycket oklar anledning valt att INTE göra en ganska stor landsväg till huvudled. Frågan är varför man gör så, när det är helt ologiskt för alla som brukar vägen.

I mina exempel ovan finns ingen som helst anledning. Vägen är extremt lågtrafikerad och det finns inga problem för folk på anslutande vägar att komma ut på stora vägen. Så varför är stora vägen inte huvudled? Obegripligt.

Brist på kapacitet i fabriken som tillverkar huvudledsskyltar?

Skämt åsido tycker jag också det vore bättre om en väg som känns som "den stora vägen" vore skyltad som huvudled (om inte något särskilt skäl emot detta finns).

Högerregeln funkar alldeles utmärkt, men det finns korsningar där man borde skylta på annat sätt, som tex ovan. Och folk borde lära sig den. Jag funderar ibland nästan på om man borde införa något prov eller utbildning innan man får köra bil. Där skulle högerregeln kanske ingå. Man skulle kunna få ett bevis på genomfört prov, körkort kan man kalla det tex.

Och det funkar inte med omvägar som "gäller inte t-kors", "gäller inte om väg a är större än väg b" osv, för då skapar man sig svårigheter på riktigt. Hopplösa och omöjliga gränsdragningar.
Nej fram för högerregeln, men använd huvudled oftare där det är lämpligt!

Edit: och avarter som den ovan där en väg inte är huvudväg men den andra ändå har lämna företräde skyltat skall självklart bort.

Tjena!

Den enkla gränsdragningen är att högerregeln gäller enbart vid fyrvägskorsning.

Alltid i den här typen av diskussioner undrar jag hur det ser ut i andra länder.

Har kört bil i stora delar av Europa och även någon månad i USA men kan inte påminna mig att det varit radikala skillnader. Lite mera pragmatiskt med rödljus/stopplikt och högersväng i USA kanske.
Här i Norge används högerregeln flitigt och alla kan den gott. Skräckexemplet tidigare i tråden, på "hur skulle det bli om man hade högerregeln här" är vardag här. Vikeplikt är ovanligt och finns nästan bara i rondeller och in på fylkesveier (60-70-80-vägar) eller större.
I Sverige är det väl lite konstigt i och med att vi har en regel som bara få minns och följer.
Det fungerar bättre i Norge eftersom alla kan regeln. Men trafiken flyter på sämre.

Den här korsningen lurar många.
Högerregeln gäller här men refugernas utformning gör att nästan alla tror den andra har väjningsplikt.
Det behövdes t.o.m ett reportage om det i lokalblaskan.

SmartSelect_20260802_072248_Maps.webp

Tjena!

Rätt få y-korsningar som är skapta så att inte en av vägarna motsvarar det vertikala sträcker i ett T. Där det krävs får man väl sätta upp en skylt.
Tveksamt om man vill åka runt och sätta skyltar på alla grusvägar i Norrland, Skåne och däremellan dör vägen delar sig som ett y. Det må vara en liten andel, men många korsningar blir det. Och alla privata vägar, dör antar jag att ägaren skulle bli tvungen att köpa tre skyltar?
Är det inte bättre att folk lär sig använda den väldigt enkla regel som finns, och funkar i alla korsningar, till och med i terräng (där man ändå inte får köra, men ändå).

De får ju inte vara otydligt end för den som kommer på ena vägen, inte har gps, och aldrig kört där förut

Tveksamt om man vill åka runt och sätta skyltar på alla grusvägar i Norrland, Skåne och däremellan dör vägen delar sig som ett y. Det må vara en liten andel, men många korsningar blir det. Och alla privata vägar, dör antar jag att ägaren skulle bli tvungen att köpa tre skyltar?
Är det inte bättre att folk lär sig använda den väldigt enkla regel som finns, och funkar i alla korsningar, till och med i terräng (där man ändå inte får köra, men ändå).

De får ju inte vara otydligt end för den som kommer på ena vägen, inte har gps, och aldrig kört där förut
Ja har man ett stort land med gles befolkning och stort lågtrafikerat vägnät så behöver man en gummiparagraf.

Visst kan det bli lite tveksamheter ibland, men högerregeln hör inte till mina topp tio problem i trafiken..

Nu är vi ju långt ifrån trådämnet egentligen. Men jag skulle säga att vi rent generellt har ett problem att mycket är dåligt skyltat i Sverige, precis som i många andra länder. Bara en sån sak som att det är väldigt glest med hastighetsskyltar. Jag tror att (den troliga) utvecklingen med mer självkörande bilar kommer att ställa helt andra krav på skyltningen och tydlighet i övrigt. T ex exemplet från @Makten i #12212 med den lilla vägen där högerregeln ska gälla. Ska bli intressant att se vad en självkörande bil som kommer ut där fattar för beslut.

Nu är vi ju långt ifrån trådämnet egentligen. Men jag skulle säga att vi rent generellt har ett problem att mycket är dåligt skyltat i Sverige, precis som i många andra länder. Bara en sån sak som att det är väldigt glest med hastighetsskyltar. Jag tror att (den troliga) utvecklingen med mer självkörande bilar kommer att ställa helt andra krav på skyltningen och tydlighet i övrigt. T ex exemplet från @Makten i #12212 med den lilla vägen där högerregeln ska gälla. Ska bli intressant att se vad en självkörande bil som kommer ut där fattar för beslut.
Det är ju enormt väl skyltat jämfört med stora delar av Sydeuropa.

Ja har man ett stort land med gles befolkning och stort lågtrafikerat vägnät så behöver man en gummiparagraf.

Visst kan det bli lite tveksamheter ibland, men högerregeln hör inte till mina topp tio problem i trafiken..
Högerregeln är inte ett problem för mig, men folks bristande förståelse för den kan mycket väl hamna någonstans på topp tio för mig. Men den orsakar ju i värsta fall lite plåtskador, och då har väl ändå syftet uppnåtts. Precis som rondeller. Det blir inte nödvändigtvis färre olyckor, men allvarliga olyckor är sällsynta. Och då är oftast minst en av de inblandade en galenpanna.
Precis hemkommen från en vecka på Grekland med bil kan jag konstatera att du har rätt😬. Folk kör som idioter men ändå var det aldrig nära krock - för att man håller uppsikt i korsningar och räknar med att det är en okunnig turist som är ute och kör.

Tänkte faktiskt just på det där med självkörande bilar. Kommer bli gravt problematiskt. Kanske särskilt om självkörandet upphör där bilen inte förstår, och folk har vant sig vid att inte köra själva.

Jag är dock helt emot självkörande och allmänt "jag orkar inte göra nåt själv"-samhälle. Men det blir nog enda alternativet inom ett par årtionden såsom ofrihetsivrarna håller på (och FÅR hålla på).

Precis hemkommen från en vecka på Grekland med bil kan jag konstatera att du har rätt😬. Folk kör som idioter men ändå var det aldrig nära krock - för att man håller uppsikt i korsningar och räknar med att det är en okunnig turist som är ute och kör.
Jag är i Frankrike nu, innan dess Italien och Tyskland. Rätt dåligt skyltat i alla tre men ändå väldigt olika.
Rimlig ordning i Tyskland, folk försöker ändå göra rätt och är man osäker för att det var en timme sen det fanns en skylt om hastigheten sist är omgivande bilar ett bra facit.
Italien är ett charmigt kaos. Högt tempo men på ett betydligt trevligare sätt än i Sverige. Ologiskt utformade gator och dålig skyltning.
Frankrike är infrastrukturen lite bättre men det är en betydande andel som fått körkortet i frukostflingorna så det är ändå totalt kaos. Men upplever ändå inte att det är ilsket som hemma.

Jag tycker generellt trafiken här nere är rätt trevlig. Det är lugnare och sömnigare hemma vilket iofs är rätt skönt men folk är så sura hela tiden och bjuder inte till och hjälps åt på samma sätt.

Yes, i Sydeuropa (med början i Danmark...) använder man nästan fler skyltar för att tala om vilken hastighet det inte är än man gör för att tala om vilken hastighet som faktiskt gäller. Jag förstår tanken men tycker ändå att det känns fel.

1785668467374.webp

Sen jag bytte bort Audin stänger jag av det jag vill stänga av så här: knapp knapp. Klart.
Underbar förbättring.
Vad jag vet är det Renault (och nu tydligen Kalle Anka & co) som har möjlighet att dedikera en knapp för att stänga av funktionerna. Nästan så jag köpte en Renault bara för det.
Sommarens hyrbil var en lite Clio, superenkelt att skapa en egen variant av vad som ska vara av och på och sen välja den med några få knapptryck vid start. Stor kontrast mot förra årets Nissan Joke där det gick åt 28 tryck varje start...

Någon här som har byggt om en vw transporter till sov å cykelcamper ?

Sugen på att köpa en transporter (skåp modellen) å bygga om med slaf , solpaneler å annat lul.

Det borde gå ganska smidigt?
Vi byggde om en peugot partner. Funkar för två om man kan tänka sig laga mat ute i det fria. Men - jag hade inte velat steka pannkakor eller koka potatis i en sprinter heller. Tycker ute-kök är lite av det som gör camping värt.

Skönt med små bilar när man vill kunna åka under en låg bro eller vända på en grusväg. Och större reskassa med lägre förbrukning.

Det kluriga är isolering. Vi struntade i det och det går fint i en så liten bil. Kondens är ett monster däremot - oavsett isolering eller inte. Utan isolering kan man enkelt torka ur bilen när man kör eller när solen går upp tänkte jag :) med isolering möglar det kanske där man inte ser det. Inget vi märkte av när vi sov men man kunde se att det var fuktigt vid golvet där det runnit.

Vi byggde om en peugot partner. Funkar för två om man kan tänka sig laga mat ute i det fria. Men - jag hade inte velat steka pannkakor eller koka potatis i en sprinter heller. Tycker ute-kök är lite av det som gör camping värt.

Skönt med små bilar när man vill kunna åka under en låg bro eller vända på en grusväg. Och större reskassa med lägre förbrukning.

Det kluriga är isolering. Vi struntade i det och det går fint i en så liten bil. Kondens är ett monster däremot - oavsett isolering eller inte. Utan isolering kan man enkelt torka ur bilen när man kör eller när solen går upp tänkte jag :) med isolering möglar det kanske där man inte ser det. Inget vi märkte av när vi sov men man kunde se att det var fuktigt vid golvet där det runnit.
Fördelen med isolering är att man slipper kvävas-i-tältet-effekten när solen går upp om man inte är morgonpigg. Kondens får du i någon utsträckning oavsett och det finns mycket homeopati-liknande åsikter om olika material på internet.. men det hinner knappast bli ett problem på några år, möjligen om man bygger i en helt ny bil som ska hålla 20.

Jag körde XPS och utomhus-fogskum. Jobbigt men resultatet blev extremt effektivt i en mörkgrå bil i sydeuropeisk sol.

Ska man hålla sig i Skandinavien är det nog inte lika noga.

Senast ändrad:
Fördelen med isolering är att man slipper kvävas-i-tältet-effekten när solen går upp om man inte är morgonpigg. Kondens får du i någon utsträckning oavsett och det finns mycket homeopati-liknande åsikter om olika material på internet.. men det hinner knappast bli ett problem på några år, möjligen om man bygger i en helt ny bil som ska hålla 20.

Jag körde XPS och utomhus-fogskum. Jobbigt men resultatet blev extremt effektivt i en mörkgrå bil i sydeuropeisk sol.

Ska man hålla sig i Skandinavien är det nog inte lika noga.
Vi lyckas alltid pricka fel tider så det brukar vara 0-10 grader även på sommaren men det kan jag tänka mig är effektivt!

Mögel kommer nog fortare men rost lär den klara ett tag ja :) och mögel bör ju gå att undvika med tillräckligt hög luftombyte så fukten hålls nere.

En annan sak slog mig. Vill man köra större bil skulle jag sikta på stå-höjd inne.

Tillbaka
Topp