mekhjälp era bästa tips för att hålla fast rund skruv

glitch

Aktiv medlem
Situationen som följer (SuperSix deltaexpander / toppskruv).
Liten skruv från en top cap med insex som gängas in i längre skruv som fäster i styrlagerexpandern.

Problemet är att dessa två har gift sig och går inte att få isär.

Båda i alu.

Eftersom skruven till expandern är rund så klart, kan jag inte hålla emot hårt nog utan att den roterar.
IMG_20260811_070808.webpIMG_20260811_070820.webp

Skruva på 2 muttrar tight mot varandra som passar till gängan på den långa skruven.
Se'n kan du hålla emot på en av dom med skiftnyckel.

Skruvstäd och polygrip. Om bägge är i aluminium är de ömtåliga. Är du säker på det?

jag är för dum - muttrarna skruvas ju bara på mer eller av mer när jag sen snurrar på insexen? Så beroende på hur jag snurrer åker alla fyra på mer eller av mer?

Träbit tror jag aldrig att det kommer ge nog med grepp....

IMG_20260811_160238.webp

jag är för dum - muttrarna skruvas ju bara på mer eller av mer när jag sen snurrar på insexen? Så beroende på hur jag snurrer åker alla fyra på mer eller av mer?

Träbit tror jag aldrig att det kommer ge nog med grepp....

Visa bilaga 846772
Tekniken med muttrarna brukar ju fungera, har du dragit åt dom mot varandra ordentligt innan du skruvar på insexen?

Mer grepp än mutter i skryvstycke ger väl inget... men om man ska klämma nåt runt så är det väl nåt sånt som gäller

Kan du sätta den runda delen i skruvstädet, med spån eller tyg som låsning eller skydd runtom?
Ättika och citronsyra löser aluminiumärg, men det kanske inte är problemet här. - Låt det i n t e ligga i för länge om du provar!

Låser man muttrarna ordenligt mot varandra, brukar man få ett väldigt bra grepp/mothåll där.

Svetstång är bra för att hålla fast det mesta inkl snurrande skruvar. Billigare än skruvstäd också.
1786462908389.webp

Tillbaka
Topp