[OT] "Ikväll ska jag på konsert"-tråden

Jag ska dit med dottern, ska bli skitkul!
Det är ju ändå ett liveband av rang med många hits, jag gillar inte allt. Men det blir en kul kväll och uppleve! #musikärbästlive
Jag har sett dem en enda gång live, på Where The Action is nån gång i slutet av 00-talet. Då hade bl a Dinosaur Jr., The Hives, Sahara Hotnights, Hellacopters och QOTSA (jag vet, galen lineup) spelat tidigare under dagen och lagt ribban rätt högt. Inga problem för FF att underhållningsmässigt toppa samtliga artister den dagen, kanske undantaget The Hives.

Jag som är van vid små obskyra spelningar får nästan torgskräck. Att hamna långt bak i kön för insläpp redan innan det släpps in var inte vad jag väntade mig. Naivt, jag vet.
Men att vi lyckades knipa platser vid staketet var ändå bra.

Första förbandet är svinbra.
1000010445.webp

suicidal tendencies spelar på liseberg imorgon. Så tveksam. Tonårsidoler men jag kollade på ett youtubeklipp och det kändes lite som att bästföredatum passerat…

Om Liseberg är som gröna lund och har en säsongsbiljett hade jag gått och kollat. Jag har gått på flera konserter jag inte annars hade betalat för.

#musikärbästlive

suicidal tendencies spelar på liseberg imorgon. Så tveksam. Tonårsidoler men jag kollade på ett youtubeklipp och det kändes lite som att bästföredatum passerat…
De var ju tonårsidoler för att de gav miserabla (inbillat eller inte) tonåringar en röst. Mike var dessutom en av de första i branschen att öppet prata om mental ohälsa bland män, såklart med Institutionalized men även låtar som War Inside My Head, Lost Again, Nobody Hears, Alone m fl. För detta kan man gott unna dem sin närvaro om man håller till i krokarna.

Edit: och såklart How Will I Laugh Tomorrow

Senast ändrad:
Imponerande att DAD har kuskat runt i folkparkerna i 40+ år och fortfarande orkar hålla på (y)
Jag gick mellanstadiet i Danmark när Bad Craziness släpptes och då var det ett tag det största som hänt dansk musik. Men det var nog peaken där..
Största som hänt dansk musik?
Minns när jag såg Kim Larsen på Gröna Lund på 80-talet. Det var stort. 😀

Största som hänt dansk musik?
Minns när jag såg Kim Larsen på Gröna Lund på 80-talet. Det var stort. 😀
Kim Larsen var såklart stor där och då med, och min första riktiga konsertupplevelse var Gasolin på någon hamnfest i Nyköbing Mors i samma veva som DAD slog igenom, tidigt 90-tal. Det var svårt för preteen-SIE att fatta hur Kim kunde vara så cool att han använde strängarna på gitarrhuvudet som cigaretthållare mellan blossen, sjungandet och spelandet.
Men något nytt och fräscht var inget som Kim Larsen associerades med, medans DAD-planscherna satt tätt på varje pojk- och flickrum.

Blir tuff helg med Lastkaj 14 ikväll och D-A-D imorron :-)

Jag har såg Lastkaj och gamla pengar på debaser om jag kommer ihåg rätt. Det är ju två av sveriges bästa band. Men jag får nöja mig med lite Disneyland after dark på grönan ikväll. De var riktigt bra förra gången jag såg dem där. Man får träna lite på första versen i sleeping my day away idag ...

Jag har såg Lastkaj och gamla pengar på debaser om jag kommer ihåg rätt. Det är ju två av sveriges bästa band. Men jag får nöja mig med lite Disneyland after dark på grönan ikväll. De var riktigt bra förra gången jag såg dem där. Man får träna lite på första versen i sleeping my day away idag ...
Delar (well, en del) av Gamla Pengar finns ju numera i Twin Pigs och de har spelning nästa helg 🙂

DAD var riktigt bra. Publiken var förvånansvärt sömnig dock. Det var svårt med allsången och det kändes som att många kanske hade haft en lång första vecka på jobbet.

Nu laddar vi om för Airbourne om jag kan hitta en barnvakt.

Proffs med en otrolig låtskatt. Jag är inte världens största Cure-fan så jag saknade lite samspel med publiken. Men Robert Smith sjunger som en gud och det var riktigt tight. Sen att slänga in dryga tio minuter "Endsong" i mitten av setet är väl modigt på en festivalspelning.

Tillbaka
Topp