Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är dessa jag kollar på och funderar på om det är värt eller inte att köra kolfiber. Kanske finns någon annat bättre alternativ inom samma prisklass?Är det en scott scale 940 från 2019 som kostade 17000:- 2019 vi pratar om?
![]()
Scott Scale 940 - Cross Country - Mountainbike (MTB) - Cyklar
www.cykelkraft.se
I så fall hade jag köpt AL 940 eftersom det verkar vara den som går att köpa
Ok, det verkar specifikt för Stadium.Det är dessa jag kollar på och funderar på om det är värt eller inte att köra kolfiber. Kanske finns någon annat bättre alternativ inom samma prisklass?
Kolfiber:
![]()
SCOTT SCALE 940 på stadium.se
SCOTT SCALE 940 - Scale 940 är en hardtail mountainbike utvecklad för effektivitet, kontroll och respons i tuff terräng. Den lätta och styva ramen i Scale Carbon HMFwww.stadium.se
Alu:
![]()
SCOTT SCALE 940 på stadium.se
SCOTT SCALE 940 - Scale 940 är en hardtail-mountainbike utvecklad för cyklister som vill ha fart, kontroll och effektiv kraftöverföring i terrängen. Den racinginspirwww.stadium.se
Den här är rimlig om man vill handla i butik hos Sportson tycker jag och vill ha en svart cykel som väger under 12 kg (även om den gula är mycket snyggare enligt mig).Vill man inte sitta och forska på internet och jämföra bilder så kan det vara enklare att handla hos Sportson eller liknande
Ja, den är fin. Väger nästan som min dotters som har mycket finare komponenter så måste vara lätt ram (och smalare hjul)Den här är rimlig om man vill handla i butik hos Sportson tycker jag och vill ha en svart cykel som väger under 12 kg (även om den gula är mycket snyggare enligt mig).
SPECIALIZED Chisel HT Comp
17621:-![]()
Specialized Chisel HT Comp XC-Mountainbike - Sportson
Specialized Chisel Comp är den perfekta cykeln för att börja din resa inom XC-cykling och racing, med lösningar som hjälper dig att ta dig upp på prispa...www.sportson.se
Den har en av de finaste och lättaste alu-ramar som finns, lätt vikt på hela cykeln, och jämn vettig spec.
En enklare cykel hos Cykelkrafts butiker skulle kunna vara:
Orbea Alma H30
9999:-![]()
Hardtail MTB Orbea Alma H30 Espace Green/Ivory White - Orbea - Cyklar
www.cykelkraft.se
Rimlig med Suntour Raidon 32 framgaffel, vettiga däck, Deore drivlina. Hittade någon post som sa att den väger ca 13,3 kg.
SPECIALIZED Chisel HT Comp låter ju som ett bättre alternativ här. Ska kolla närmare på den. Tack!Den här är rimlig om man vill handla i butik hos Sportson tycker jag och vill ha en svart cykel som väger under 12 kg (även om den gula är mycket snyggare enligt mig).
SPECIALIZED Chisel HT Comp
17621:-![]()
Specialized Chisel HT Comp XC-Mountainbike - Sportson
Specialized Chisel Comp är den perfekta cykeln för att börja din resa inom XC-cykling och racing, med lösningar som hjälper dig att ta dig upp på prispa...www.sportson.se
Den har en av de finaste och lättaste alu-ramar som finns, lätt vikt på hela cykeln, och jämn vettig spec.
En enklare cykel hos Cykelkrafts butiker skulle kunna vara:
Orbea Alma H30
9999:-![]()
Hardtail MTB Orbea Alma H30 Espace Green/Ivory White - Orbea - Cyklar
www.cykelkraft.se
Rimlig med Suntour Raidon 32 framgaffel, vettiga däck, Deore drivlina. Hittade någon post som sa att den väger ca 13,3 kg.
Edit: Förutsatt att det är Raidon32 *air* och inte *coil*.
Det är en helt annan cykel än en kolfiber scale.Denna då? Är det något att ha:
??![]()
Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1 Tungsten Blue
Köp Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1 Tungsten Blue från CANNONDALE - ✔ Stort utbud och hög kvalitet ✔ Alltid snabba leveranserwww.bikester.se
Tycker den är väldigt dyr med en Recon Silver och Cues och väger säkert 15-16 kg. Halvok om den kostade 10000 men inte för 17000.Denna då? Är det något att ha:
??![]()
Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1 Tungsten Blue
Köp Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1 Tungsten Blue från CANNONDALE - ✔ Stort utbud och hög kvalitet ✔ Alltid snabba leveranserwww.bikester.se
Wow det var ju ett sjukt bra pris om inte annat. Har medlemmar köpt från den sidan?Tycker den är väldigt dyr med en Recon Silver och Cues och väger säkert 15-16 kg. Halvok om den kostade 10000 men inte för 17000.
Om du är sugen på just en Cannondale Trail-cykel så finns ju denna heldämpade och som jag tror några här på forumet köpt och är nöjda med. Den är *betydligt* mer prisvärd:
Cannondale Habit 3 Purple Haze - IBKSport your cycling shop
Discover the best brands of bicycles, components and cycling clothing. Specialized, Orbea, Cannondale, Pinarello...www.ibksport.eu
Det är en shop med väldigt bra rykte.Wow det var ju ett sjukt bra pris om inte annat. Har medlemmar köpt från den sidan?
Tack för det inspelet. Du har helt rätt. Å jag är inte intresserad av en cykel som måste servas ständigtför flera tusen. Jag söker en lättskött lättservad mtb. Bra tips där på radoncyklarna. Skulle du säga att det är bättre alternativ än ex. Scottsen och Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1?det här eskalerade snabbt från "en mtb som jag tänkte köra lite i skogen med tillsammans med min 8 åring men ska såklart funka lite allround" till 140 mm heldämpad som bör servas för flera tusen kr om året.
inget fel i få ett plötsligt mer seriöst stigcyklingsintresse, men jag hade kanske börjat med något enklare, typ https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-6.0 eller möjligtvis https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-7.0-4 som föreslagits.
alla är säkert bra cyklar på sitt sätt. radon jealous har kortare geometri som är anpassad för mer balanserad och bekväm sittcykling på platten, medan radon cragger, scott och cannondale har "modernare" geometri som är anpassad för bekvämare nedförscykling i terräng, ståendes på pedalerna, vilket generellt sett betyder lite obekvämare sittcykling med mer vikt på händerna.Tack för det inspelet. Du har helt rätt. Å jag är inte intresserad av en cykel som måste servas ständigtför flera tusen. Jag söker en lättskött lättservad mtb. Bra tips där på radoncyklarna. Skulle du säga att det är bättre alternativ än ex. Scottsen och Hardtail MTB Cannondale Habit HT 1?
Finns fler men många har gått i konkurs så dålig koll på aktuellt läge. Men billigast riktig o modern är nog grand canyon om du nu börjar kolla på nätet.Stort tack för all input. Superlärorikt. Ska titta närmare på cragger. Är 180 så ska mäta lite för att se om M eller L är bäst.
Ja, nu frågar han efter scale för 14-17 000 men du tycker det blir bra med en hoj som vars geo var gammal 2018.sixten fors-varning på er.
uspen med jealous är att den är rätt mycket billigare än något annat förslag jag sett, 8 500 kr inkl frakt, och kan funka som en vanlig cykel till lite allt möjligt, men även i skogen. 20" är i inte otänkbart för en 180 cm mänska.
billigaste grand canyon jag hittar är 10 tusen plus, billigaste cragger också 10+, men då gul. om ts ska ha (grå-) svart som önskades i första tråden så är det 13 700 kr inkl frakt, vilket är riktigt mycket mer än 8 500 kr, och då är det en renodlad stigcykel.
TS frågade om en cykel för 17k var nödvändig eller om det räckte med en för 12k. Jag skulle anta att det är budgeten.sixten fors-varning på er.
uspen med jealous är att den är rätt mycket billigare än något annat förslag jag sett, 8 500 kr inkl frakt, och kan funka som en vanlig cykel till lite allt möjligt, men även i skogen. 20" är i inte otänkbart för en 180 cm mänska.
billigaste grand canyon jag hittar är 10 tusen plus, billigaste cragger också 10+, men då gul. om ts ska ha (grå-) svart som önskades i första tråden så är det 13 700 kr inkl frakt, vilket är riktigt mycket mer än 8 500 kr, och då är det en renodlad stigcykel.
Ja, kolla i butik det verkar dra igång rea. Självklart funkar scale även om det visar sig vara nån oklar ram på stadium och den finns på fler ställen. Ska det vara optimalt blir det mycket att läsa som du märkerJag vill kunna cykla i skogen tillsammans med min 8 åring (nybörjare) men samtidigt kunna cykla med familjen till stranden eller till någon granne istället för att ta min vintage racer. Sen har jag som ambition att sticka ut å köra lite hårdare i skogen själv såklart.
Tycker att
Radon cragger 7 (https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-7.0-4) verkar bra men ska kolla i lite butiker först också.
Vill ha en schysst cykel som är så underhållsfri som möjligt som passar i skogen men som funkar ok till annat. Jag ska inte pendla med cykeln.
Budget typ mellan 10-20 000kr.
GC AL 7 verkar ju bra men den är tyvärr slut. Dock gillade jag designen av cragger lite mer.Ja, kolla i butik det verkar dra igång rea. Självklart funkar scale även om det visar sig vara nån oklar ram på stadium och den finns på fler ställen. Ska det vara optimalt blir det mycket att läsa som du märker
Kolla annars grand canyon. 66 grader och 120mm slag. Börjar på 9199 så du kan jämföra m det du ser i butik.
Jag började cykla med min flicka när hon var 8. Nu är hon 14 och hon kör en mb31 runt 66 grader och 120 mm slag ( o en parkcykel med 64.5 o 170 mm)
Edit. Tycker GC är mer tilltalande än cragger men har inte jämfört komponenter
Bör vara L om du inte har konstiga proportioner på andra hållet än jag.GC AL 7 verkar ju bra men den är tyvärr slut. Dock gillade jag designen av cragger lite mer.
![]()
När man är 180 är det medium eller large man blr sikta in sig på. Eller är det bara ta storleken som känns bäst?
Ja, jag tycker faktiskt cykeln du länkade till är ren skitKvalificerat trams att en får "vara glad om den går att få en tusenlapp".