Hör upp, cykel i media-tråden

En stor anledning till att INTE bo i Storstockholm. När pendling över relativt korta avstånd tar sån tid oavsett färdmedel, tar även de flesta ärenden i vardagen lång tid. Inte underligt att nästan alla man möter där halvspringer fram med stress i blicken.

Beror ju på. Och på hur man ser det.

Jag ser inte tid som läggs på att gå (vardagsmotion) eller sitta och läsa som bortkastad och det är i stort det min pendlingstid till jobbet utgörs av.

En mkt stor andel av ärenden utgörs för min del av matinköp och paketuthämtning och det sköts i centrum som ligger mindre än en minut från ordinarie väg till/från stationen, vilken jag går närmast dagligen.

Så för min del skulle flytt knappast frigöra några stora mängder tid.

IMG_5313.webp

En stor anledning till att INTE bo i Storstockholm. När pendling över relativt korta avstånd tar sån tid oavsett färdmedel, tar även de flesta ärenden i vardagen lång tid. Inte underligt att nästan alla man möter där halvspringer fram med stress i blicken.
Det är ju en planeringsfråga, har bott och jobbat på flera platser i Stockholm men har aldrig haft mer än 30 minuter till jobbet.

Tycker att folk i sthlm verkar tycka att en timmes pendling är ganska normalt/acceptabelt

Jag har därikring och börjar väl känna att det inte är ett drägligt sätt att leva. Skulle kunna gå ner ganska mycket i lön för att frigöra två timmar om dagen till intressen.
Sen när pensionen kommer får man väl besöka ättestupa, men det är senare problem

Tycker att folk i sthlm verkar tycka att en timmes pendling är ganska normalt/acceptabelt

Jag har därikring och börjar väl känna att det inte är ett drägligt sätt att leva. Skulle kunna gå ner ganska mycket i lön för att frigöra två timmar om dagen till intressen.
Sen när pensionen kommer får man väl besöka ättestupa, men det är senare problem

Jag hade under många år ca 45 minuter med cykel. Nu har jag 45 minuter med bil.

Bil är pest, cyklingen kändes inte alls lika långt, i tid.

Jag hade 10 minuter med cykel till jobbet i Stockholm och valde att flytta 7 mil bort men behålla jobbet. Nu har jag 55-65 minuter med bil, men jag slipper bo i Stockholm. På sikt lär det bli annat jobb lite närmare, men än så länge är det värt det att bo på landet men jobba i stan.

Och Svt Text rapporterade tidigare under kvällen att Tadej Pogacar
avslutar tävlandet för i år.
Med tillägget att han vunnit både Tour de France och Giro d'Italia i år.

Nu är det tydligen rättat på sidan 309.

Utifrån den låga nivån måste det vara så att är otroligt svårt att
vara journalist/medierepresentant och ha kunskap om ett visst ämne eller söka sådan kunskap.
Det är väl ungefär på den nivån att Lando Norris vann både formel1-vm och
rally-vm totalt 2025.
Alla vet ju att det stämmer eller hur?

Tadej vann både TdF och MTB-VM i år?
Precis, det vet väl alla? Speciellt vet både Svt Text och Svt Sport detta.
Dom har verkligen full koll på det allra mesta.

Jag har bestämt för mig att Per Eklund vann rally-vm för två år sedan.
(Och det minns jag mitt inne i mitt halucinerande. Nu röker jag vidare.....)

Det är ungefär nivån hos svenska media om cykling. Men de kanske använder AI?!

pendlingstid i bil är att likställa med förlängd arbetstid, utan lön. eller snarare med löneavdrag, eftersom kostnaden är såpass hög.

dito på tåg och cykel upplevs som min egen tid. man gör träning och andra saker som man annars skulle göra hemma. att det tar mer tid i minuter räknat spelar föga roll.

Det berör på. Cykelpendling i rusningstrafiken genom centrala Stockholm är för mig nästan permanent stress och irritation. Jag "tappar" inte bara tid men också livskvalitet. Cykelpendling genom en nästan tom centrala Stockholm, eller på en fin landsväg, är däremot helt fantastisk.

Pendling med bil i rusningstrafikentrafiken i Stockholm är dock ännu värre.

Det berör på. Cykelpendling i rusningstrafiken genom centrala Stockholm är för mig nästan permanent stress och irritation. Jag "tappar" inte bara tid men också livskvalitet. Cykelpendling genom en nästan tom centrala Stockholm, eller på en fin landsväg, är däremot helt fantastisk.

Så illa är det väl inte. Det är väl bara en liten snutt genom gamla stan men den breddade cykelbanan har gjort underverk.

Jag hade 10 minuter med cykel till jobbet i Stockholm och valde att flytta 7 mil bort men behålla jobbet. Nu har jag 55-65 minuter med bil, men jag slipper bo i Stockholm. På sikt lär det bli annat jobb lite närmare, men än så länge är det värt det att bo på landet men jobba i stan.
Jag flyttade 6mil längre bort från jobbet, förlängde pendlingen med 9 minuter men blev av med byten osv.

Fungerade okej tills dom bestämde sig för att alla skulle tillbaka till kontoret på heltid, och min lilla hjärna är fullständigt friterad efter en dag med pendling+öppet kontorslandskap 😂

Det berör mycket på hur Zen man är.
IMG_5344.webp

Zen

pendlingstid i bil är att likställa med förlängd arbetstid, utan lön. eller snarare med löneavdrag, eftersom kostnaden är såpass hög.

dito på tåg och cykel upplevs som min egen tid. man gör träning och andra saker som man annars skulle göra hemma. att det tar mer tid i minuter räknat spelar föga roll.
Pendling med kollektivtrafiken i Sthlm är nästan värre än med bil tycker jag. När jag hör poliktiker säga att 10-20% fler ska ta sig till och från jobbet med kollektivtrafik så kan jag inte sluta undra hur det kommer sig att de som faktiskt gör det idag knappt får plats, åtminstone inte med någon form av dräglig bekvämlighet.

Pendling med kollektivtrafiken i Sthlm är nästan värre än med bil tycker jag. När jag hör poliktiker säga att 10-20% fler ska ta sig till och från jobbet med kollektivtrafik så kan jag inte sluta undra hur det kommer sig att de som faktiskt gör det idag knappt får plats, åtminstone inte med någon form av dräglig bekvämlighet.
ja då kan det lätt gränsa till att restiden mentalt upplevs som något arbetsgivaren borde betala för.

precis som i biltrafiken har man i kollektivtrafiken en del att vinna på att på morgonen vara ute fram till en kvart innan gausskurvan tar fart. och den tycks inte lika peakad på eftermiddagarna.

cykel är ju svaret bland oss på happy, men faktiskt gäller besvärande trängsel även vissa cykelbanor i stockholm. dock är ju dessa specialfall, mestadels är cykelpendling även i stockholm en lugn affär, liksom i resten av landet.

samtidigt kan jag se positivt på att så många cyklar att det blir lite kaos:)

ja då kan det lätt gränsa till att restiden mentalt upplevs som något arbetsgivaren borde betala för.

precis som i biltrafiken har man i kollektivtrafiken en del att vinna på att på morgonen vara ute fram till en kvart innan gausskurvan tar fart. och den tycks inte lika peakad på eftermiddagarna.

cykel är ju svaret bland oss på happy, men faktiskt gäller besvärande trängsel även vissa cykelbanor i stockholm. dock är ju dessa specialfall, mestadels är cykelpendling även i stockholm en lugn affär, liksom i resten av landet.

De där klockorna har en tendens att matcha lämning på skola/motsv....

nyfiken fråga; hur upplevs cykelpendling i typ en myrstack i nederländerna?

Är trafikintensiteten verkligen normalfördelad runt den maximala rusningstrafiksintensiteten?

Sen håller jag med om att det är bra att hålla sig borta från rusningstrafiksperioderna och även jag upplever att rusningstrafiken är mer utsmetad på em än på morgonen.

nyfiken fråga; hur upplevs cykelpendling i typ en myrstack i nederländerna?

Nästan helt oproblematiskt och inte stressande. Nästan alla cyklister beter sig helt förutsägbart i nederländska pendlingstrafiken. Och det finns ingen utrymme för elitpendlare i stan. Alla cyklar i samma hastighet. Det är som en flöd. Utanför stan/centrum blir det mer glest och kan man cykla snabbare om man vill. Cykelbanor är breda och alla håller höger (skulle vara så trevligt i Sverige) så att det är enkelt att köra om.

Senast ändrad:
Nästan helt oproblematiskt och inte stressande. Nästan alla cyklister beter sig helt förutsägbart i nederländska pendlingstrafiken. Och det finns ingen utrymme för elitpendlare i stan. Alla cyklar i samma hastighet. Det är som en flöd. Utanför stan/centrum blir det mer glest och kan man cykla snabbare om man vill. Cykelbanor är breda och alla håller höger (skulle vara så trevligt i Sverige) så att det är enkelt att köra om.
min upplevelse stämmer med din. har visserligen bara cyklat i amsterdam och kvällstid, men det var påtagligt lugnt. köpenhamn i rusningstrafik liknande erfarenhet, men båda är rätt längesen nu.

när kom elitpendling hos oss i sverige? var det med strava och andra appar? det var iaf redan tydligt igång när elcyklar slog igenom. trimmade elcyklar upplever jag förresten har peakat?

Är trafikintensiteten verkligen normalfördelad runt den maximala rusningstrafiksintensiteten?

Sen håller jag med om att det är bra att hålla sig borta från rusningstrafiksperioderna och även jag upplever att rusningstrafiken är mer utsmetad på em än på morgonen.
det kan säkert vara annan typ av fördelning. men peaken kommer snabbt, och är oftast lätt att förutse.

spiken i kistan för framkomlighet med bil i förorten är när skolbarnen aktiverar alla rödljus.

föredrar cykel:)

min upplevelse stämmer med din. har visserligen bara cyklat i amsterdam och kvällstid, men det var påtagligt lugnt. köpenhamn i rusningstrafik liknande erfarenhet, men båda är rätt längesen nu.

Amsterdam är mer kaotisk än andra nederländska städer för att det är riktigt trångt och det finns många turister. Det är trevligare att cykla annanstans.

när kom elitpendling hos oss i sverige? var det med strava och andra appar? det var iaf redan tydligt igång när elcyklar slog igenom. trimmade elcyklar upplever jag förresten har peakat?

Antar att det också finns folk i Nederländerna om pendlar på lvgcykel, men de kör inte 30 km/h genom stan, bara utanför.

I Stockholm är elsparkcyklar som kör 40 km/h nya fara (i nederländska är det trimmade "fatbikes").

Med tanke på hur många som elitpendlar med bil så har det nog ingenting med det att göra. Är nog bara att svenskar av nån underlig anledning är extremt stressade.
memiltrenden verkar dock mer eller mindre hux flux ha ha importerats från storbritannien, för cirka femton år sedan?

alltså, det fanns förstås snabba pendlare innan dess, t ex tidigt 80-tal när tioväxlade cyklar sålde bra, men upplevde det iaf i stockholm som en trend på marginalen.

Tillbaka
Topp