Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fick en cykel i bättre begagnat skick igår av en granne, en Kona dew plus, som verkade fungera hyfsat. Cyklade till jobbet igår och då small bakdäcket till, ett högt pysande, och sen var bakdäcket platt på fem sekunder. Ställde cykeln nära Globen och åkte kollektivt till jobbet istället, hemskt!! Hämtade cykeln på kvällen och den stod gudskelov kvar, men fick promenera hem en sådär sex kilometer. Har inte orkat undersöka orsaken ännu. Antar att jag cyklat på något vasst, det var absolut inte pyspunka, och jag hade en helt ny slang i bakdäcket. Jaja. Får fixa det i helgen. Annars var cykeln rolig att cykla på!
Det första att kontrollera i detta läge är huruvida det finns något fälband. 😏

En ganska händelselös pendling men ack så ljuvlig! Hemresan blev det lite regnjacka på regnjacka av men det är väl bra att öva på sådant också.
Förundras över de som saktar in men istället för att stanna helt och sätta ner en fot liksom hopp-skutt-stapplar cykeln till ett stopp.

Exakt, jag har tillfälligt gått tillbaka till min stridsvagn (originalutrustad White AX 290 FF 21) men snart så (y) En utmaning att försöka cykla fort med denna hoj men det går någorlunda med hjälp av självplågeri alternativt att man går upp för sent på morgonen och cyklar under virtuell piska, den knakar en del dock... 🥲 bra iofs att folk hör när man kommer. (y) Mitt första ex blev det en spricka i sadelröret på men xxl sport var generösa med en ny, kanske vore bra om jag kan hitta en ny spricka, den har rostat lite pga obefintligt underhåll.
Pendlade ca 2 mil med en sån året runt i 3-4 år. Den cykeln tar död på all glädje med att cykla så nu får den stå i hörnet i cykelrummet, risig och skitig.

Säsongspremiär för buff på huvudet. Det var skönt. Dags att leta fram långfingrade handskarna också.

Förutom det humörssänkande skyfallet i fredags var jag gubbgnällig hela hemvägen för att någon hade snott mitt bakljus. Antingen i det fredagstomma cykelrummet eller utanför Cykelkraft. Humöret åkte upp på topp igen när jag kom hem och fick se att lampan fortfarande satt kvar i laddaren 🙈

Jag cyklade tydligen åt fel håll eftersom jag hade motvind 🤪
+1 Nordan rakt i nyllet.
Armvärmare och vindväst idag. Kunde även varit skönt med långfingrade handskar när det är under 10 grader.
Låret som fick sig en smäll under gårdagens CX-träning funkade även om det kändes lite. Lindan som satt på sedan smällen kanske hjälpte för att hålla skadan nere.

Edit: Hade förresten två övergångsställeincidenter.
1. En bil stannar på Skeppsbron för att släppa över en fotgängare. Minst hälften av alla cyklister kör bara på, så han blir stående där mitt i körbanan.
2. Två fotgängare på övergångsställe för att korsa Birger Jarlsgatan. Den första går ut från refugen och jag förväntar mig att den andra skall göra detsamma, så jag förbereder mig på att passera bakom. Då stannar den personen, i princip med benet ut i gatan, och jag får bromsa in och nästan väja in i refugen. Tänk om folk kunde vara lite mer tydliga och förutsägbara.

Senast ändrad:
Vilken morgon, solen skiner, torr asfalt och bilar parkerade över övergångställen, smackade hårt med handen i sidan på bilen. Adrenalinet som steg till toppnivåer och fortsatte min pendling, kommer till nästa rondell, där står en lastbil han blockerar 2-3m framför övergångstället och något liknande bakom och hela övergångsstället. Valde några fina ord och en promenerande kvinna reagerade och tittade upp, men förstod inte min frustration. Denna rondell har en tendens att blockera bilar på den vägen som lastbilen kom ifrån, eftersom det på morgonen är en strid ström på gatorna som passerar denna rondell. Så där blev jag stående medan han blev stående. Fortsatte vidare mot jobbet och insåg att jag kan köra till Lidl och fixa lite smått och gott inför veckan innan jobbet. Cyklade vidare till jobbet, låste fast cykeln och gick in och insåg att vi får en praktikant idag som jag skulle möta för 15 minuter sen... Ja vilken fantastisk morgon. :ROFLMAO:

Vilken morgon, solen skiner, torr asfalt och bilar parkerade över övergångställen, smackade hårt med handen i sidan på bilen. Adrenalinet som steg till toppnivåer och fortsatte min pendling, kommer till nästa rondell, där står en lastbil han blockerar 2-3m framför övergångstället och något liknande bakom och hela övergångsstället. Valde några fina ord och en promenerande kvinna reagerade och tittade upp, men förstod inte min frustration. Denna rondell har en tendens att blockera bilar på den vägen som lastbilen kom ifrån, eftersom det på morgonen är en strid ström på gatorna som passerar denna rondell. Så där blev jag stående medan han blev stående. Fortsatte vidare mot jobbet och insåg att jag kan köra till Lidl och fixa lite smått och gott inför veckan innan jobbet. Cyklade vidare till jobbet, låste fast cykeln och gick in och insåg att vi får en praktikant idag som jag skulle möta för 15 minuter sen... Ja vilken fantastisk morgon. :ROFLMAO:
Från en som var lite lik för länge sedan: det är ingen idé. Verkligen ingen kommer ändra sitt beteende för att du åker runt och är frustrerad. Slut på "visdomsorden".

Själv testade jag mina nya VeloToze överdrag i latex. Funkar jättebra. Men fan vad svåra de är att få av.

Från en som var lite lik för länge sedan: det är ingen idé. Verkligen ingen kommer ändra sitt beteende för att du åker runt och är frustrerad. Slut på "visdomsorden".
Som motvikt har jag ändå varit med om att bilar flyttar sig från cykelbanan/cykelfält/etc när jag har knackat på rutan och förklarat att man inte får parkera där. Om dom sen gör det igen vet jag inte men det löste problemet där och då iallafall.

Tillbaka
Topp