Plattformspedaler eller SPD på vintern?

Agu

Medlem
Är flytt på gång och hade tänkt börja vinterpendla för första gången på drygt tio år. Senast jag vinterpendlade var det på en rostig gammal bergscykel där vinterdäcken var värda mer än resten av cykeln, och jag hade inga tankar på att byta pedaler, men nu när man har lite mer pengar än i gymnasiet kan man ju vara lite mer kräsen. Det jag tänkt använda nu är en gruscykel jag precis köpt och håller på att rusta för pendling, med extra hjulpar för vinterdäck så att det blir smidigt att byta.

Frågan är hur man ska göra med pedaler och skor. Använder sen länge vanliga spd-skor av mtb-typ på räcern(som fått gå till all cykling tills nu), och har nu även pedaler för det på den nya cykeln, men på vintern lär jag vilja ha andra skor. Ska man lägga pengar på vintercykelskor och fortsätta med samma spd-pedaler, eller byta till plattformspedaler på vintern? Kan se fördelar med bägge alternativen. spd har ju sina fördelar, och slipper byta pedaler, men skorna är ju inte gratis, och är inte säker på hur det känns att sitta fast i pedalerna när det är modd på vägen. Plattformspedaler har jag redan ett par jag skulle kunna sätta på, så det bli ingen direkt kostnad där, och känns på sätt och vis säkert att inte sitta fast när det är halt, men blir lite extra meck när man vill byta till de andra skorna. Ett billigare alternativ till vintercykelskor kanske är varma skoöverdrag, men har ingen erfarenhet av sånna.

Hur är era erfarenheter av SPD (och andra cliplessvarianter) vid vinterväglag? Sätter pedalerna eller klossarna igen ofta, eller är det mest ett problem om man behöver gå ute länge innan man kommer på cykeln? Har sneglat lite på crankbrothers pedaler, då de sägs vara bra i det avseendet, men att byta pedalsystem skulle inte vara en speciellt billig lösning.

Jag brukar köra med kombipedaler på mina multicyklar avsedda för grus/äventyr/pendling.

MTB o LVG kör jag med dubbelsidiga cliplesspedaler.

Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga. Har noll problem och kör alltid spd. Kan väl hända någon gång att kramsnö fastnar i klossen men det är ett sådant marginellt problem att jag inte en enda gång upplevt problem med det. Undantaget är mtb på vintern och om man cyklar någonstans där man måste hoppa av och gå mycket, men det låter inte som ditt användningsområde direkt. Dessutom stampar man lite på pedalen så är problemet löst.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!

Jag hade inte pallat hålla på att behöva fundera på om jag måste byta pedaler eller ej, och sen skruva dit nya stup i ett under den långa perioden av veligt väder i början och slutet av vintern. Mycket smidigare att alltid ha cykeln redo och sen justera med det man tar på sig.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!
Låter rimligt. Cyklar i hufvudstaden, men det är ju inte mycket kallare här i normalfallet. Får nog bli ett par mysiga vinterskor.

Hade exakt samma funderingar. Har nu pendlat sen mars 2 mil enkel väg några dagar i veckan med spd, och tänkte fortsätta pendla lite över vintern.
Jag valde ett par Shimano kombipedaler pd-eh500, som jag använt 2v nu och är helnöjd.
Cykeln blir även lättare att använda till affären/gymmet eller liknande.
Många verkar uppleva det svårt att hålla värmen i fötterna även med vinterskor med spd, då klossen skapar en köldbrygga.
Så blir att pendla i kängor för egen del.

Vinterskor och clipless funkar utmärkt. Överdrag funkar hjälpligt, men går snabbt sönder.
Lake MXZ 305 eller dess föregångare är utmärkta. Har ersatt mina 300 med 303, men inte kört så mycket med dem eftersom jag inte är lika flitig vintercyklist längre.

Senast ändrad:
Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga.
+1
+1

Akta dig för italienska skor bara. Där finns ingen vinter, så allt som kallas vinterskor är på sin höjd höstskor..😛
Det finns alltid undantag, kanske som bekräftelse för regeln.
Ett av dem kan kanske skorna nedan vara
northwave-raptor-gtx

Northwave Celsius XC Arctic GTX
Testades i tidningen Tour 11-2022 som en av 7 modeller av vinterskor
och den blev bäst i test, till stor del pga toppbetyg i vattentäthet och värme.

Jag har själv en äldre variant av Northwave Artic och de är riktigt varma.

Men det finns nya modeller idag de ännu varmare, och dyrare, Northwave Extreme Winter GTX
som även de har testats av Tour med bra omdöme om värmen:
"die Füße bis minus 25 Grad Celsius warmhält".

Senast ändrad:
northwave-raptor-gtx

Men det finns nya modeller idag de ännu varmare, och dyrare, Northwave Extreme Winter GTX
Det där är så individuellt så att det knappt går att ge råd!
Jag har liknande NW och är helt på @Newton s linje, bra höst- och vårskor.
För vintern gäller Lake och tjocka ullstrumpor. För mig.
Men för pendling (i stadsmiljö!) skulle jag alla gångar välja kraftiga vattentäta promenadskor alt kängor och plattisar. Överdrag vid behov. Men det är jag det.

Eftersom jag pendlar 4-5 km i vanliga skor men ska ha samma cykel till distansturer så ser det ut såhär efter "skånsk" rekommendation:

20260924_172751.webp

20260924_172757.webp

Sällar mig till skaran som gillar vinterskor för SPD. Om är van vid och gillar SPD så finns ingen anledning att byta till plattisar bara för det blir vinter. Bra cykelskor är guld värt.
Visst kan man testa kombipedaler, för pendling kan det vara helt ok tycker jag om man ibland vill kunna ha vanliga skor. Men är cykeln endast för pendling så känns det onödigt och lite sämre.

Eftersom jag pendlar 4-5 km i vanliga skor men ska ha samma cykel till distansturer så ser det ut såhär efter "skånsk" rekommendation:

Visa bilaga 854572
Visa bilaga 854573
Ja det där har jag också på en cykel för pendling. Funktionellt om man bara ska cykla lite försiktigt med vanliga skor ibland. Men de blir rätt hala och är små om man vill cykla mer på riktigt med vanliga skor. Men en billig kompromiss som funkar.

Tyvärr är detta helt individuellt. Det finns bara ett dyrt alternativ, att testa sig fram. Jag har testat många olika vinterskor som fått bra betyg här på Happy och spd, de fungerar i kanske 30 minuter eller kring nollan men för längre turer och i några minusgrader får jag problem. Jag använder plattisar i plast och en uppsättning olika cykelskor och riktigt varma vinterstövlar. En stor fördel med plattisar är att hag får ut foten snabbare om jag halkar. Jag är rutinerad och vet hur jag får ut foten men det tar några hundradelar att bygga upp muskelkraften och dessa hundradelar har stor betydelse när framhjulet tappar fästet.

Spännande, har inte sett den varianten förut. Är ju helt klart en kompromiss, men kan vara ett intressant kompliment för mig, för de tillfällen då jag av någon anledning inte vill eller kan ta cykelskorna.

En viktig sak för att hålla värmen är att skorna är tillräckligt stora så att man får plats med en isolerande sula och sköna strumpor utan att det blir trångt. Kylan smyger sig lätt upp från pedalan om man inte har extra isolering under foten.

För den som är riktigt frusen om fötterna och för de flesta av oss när det är riktigt kallt
Behövs det (minst) en sak till;
Elvärmesulor
therm-ic-heat-3d-heated-insoles-set-with-c-pack-1300-battery.jpg

Eller så kan man tråckla själv, tex enl denna över 22 år gamla byggbeskrivning
Jag byggde själv liknande sulor, skulle jag bygga nya i dagens läge skulle batteriet vara en USB Powerbank.
Samma sak om jag skulle köpa ett par färdiga sulor: de skulle drivas av USB Powerbank inte specialbatterier.

Jag har kört combi på min pendlare senate 14-15 åren. En ganska tung city-hybrid, 6km enkel väg till jobbet i GB-trakten.
Kör Shimano goretex-skor XM SH-XM7 (som inte verkar tillverkas längre ☹️).
Damasker när det regnar eller är riktigt kallt. Har ett par vindtäta fodrade överdrag oxå, men de är så knöliga att få på, så de har jag bara använt någon gång när det varit kallare ute än i frysen.
Har ändå väldigt lätt att frysa om fötterna, men lite rymlig storlek och tjocka ullstrumpor åter runt så funkar det bra.

Jag tycker Combi-pedaler funkar riktigt bra för ändamålet. Behöver sällan clippa ur vid pendling och kan ta cykeln med foppatofflor och trampa ner till matbutiken lite snabbt när det behövs.

Inga problem med snö eller is på något sätt.

Kombipedalen är den optimala lösningen i teorin, men hemsk på alla sätt i praktiken. Imho.
Håller som sagt inte med.
Vet inte vad du tycker är hemskt, för mig sitter det i ryggmärgen att lyfta på foten och låta pedalen byta varv om man kommer fel och när foten ligger rätt, ja då är ju foten där den ska vara.

Att sitta fast på isigt och oförutsägbart underlag när man inte cyklar "aktivt" som när man cyklar mtb, det tycker jag är hemskt.

Att dessutom få is och snömodd i pedalerna för pendling? Jag fattar faktiskt inte vilken funktion SPD ska fylla på en pendlingssträcka.

Under alla år jag pendlade - har fallit för åldersstrecket nu- körde jag året runt med helt vanliga gummipedaler typ
1790278343691.webp

mellan 10-15 km enkelväg, beroende på arbetsplats, diagonalt Malmö, året runt. Olika skodon såklart, sandaler, sneakers, kraftiga promenadskor evt med modifierade överdrag (ersätte blixtlåset med kardborrband för att underlätta av och på) och av samma skäl som @Juhlin ovan. Hur man än väljer väg blir det mycket krångligare i stadstrafik med klossar - som jag har på alla andra cyklar som inte körs i stadstrafik. I Malmö är halka verkligen ett problem vintertid eftersom klimatet är som det är och den tiondels sekund mera det tar att lossa foten från en spdpedal vill jag gärna ha till min fördel.
För pendling ser jag inga fördelar med spd, träna är vettigare att göra vid andra tillfällen. Enligt mig.

föredrar spd vid pendling.

usp är vid rödljus. stå bekvämt med ena foten i asfalten, andra pedalen ikopplad längst ner. bekväm väntan utan att inta positionen hos en hundrameterslöpare i väntan på startpistolen.

när det blir grönt backar man den ikopplade pedalen ett kvarts varv.

and off you go.

trodde när jag började med spd att det bara skulle vara en sommargrej. inte för mig. det är för vanebildande.

Håller som sagt inte med.
Vet inte vad du tycker är hemskt, för mig sitter det i ryggmärgen att lyfta på foten och låta pedalen byta varv om man kommer fel och när foten ligger rätt, ja då är ju foten där den ska vara.

Att sitta fast på isigt och oförutsägbart underlag när man inte cyklar "aktivt" som när man cyklar mtb, det tycker jag är hemskt.

Att dessutom få is och snömodd i pedalerna för pendling? Jag fattar faktiskt inte vilken funktion SPD ska fylla på en pendlingssträcka.
Huvudsakligen är min aversion baserad på att kombipedalen är en riktigt dålig plattformspedal på ena sida och att den andra sidan bara består av en sida. Har verkligen försökt gilla dem och hade kombipedaler i ett par år på vardagscykeln (dvs gav dem en riktig chans) och har dem fortfarande på Bromptonen, men kom aldrig överens med dem.

Jag tror inte att man räddar upp situationer bara för att man inte "sitter fast". Snarare tvärt om - det är när man halkar av dåliga pedaler som det blir dåligt. Jag har aldrig suttit fast i ett par pedaler när jag inte velat sitta fast.

Is i pedalerna är som sagt inget problem.

Samtidigt är det ju folk som cyklar på hybridcyklar varenda dag, kan acceptera fälgbromsar, cyklar på sjukt tröga däck osv osv, så jag förstår att folk kan leva med saker som inte jag kan.

Det är väl tur att man får tycka olika, och jag tror inte du och jag är hjälpta av att försöka övertala varandra i den här frågan. 😛

+1

+1

northwave-raptor-gtx

Kan bara hålla med, de är varma och goa är supernöjd =).

Tja, vi har ju alla olika anatomier och olika förutsättningar. Därav följer också nästan alltid olika lösningar. Tror jag testat det mesta som finns i pedalväg. Men vid vinterpendling upp till 20x2km, är allt som hämmar fotens rörelse i sidled negativt. Detta gör sig extremt hämmande för blodcirkulationen i foten vid temp under -10C eller mer.
Detta tom under pendling kring 10km. Nu är detta min personliga erfarenhet och inte huggit i sten. Men att hävda att SPD, alltid är saliggörande är helt fel! SPD, har sina fördelar. Men vid vinterväder, som snö regn, kyla och slask, begränsar SPD-pedaler skovalet för dom flesta. Vem har varma fodrade vinterkängor, utrustade med SPD?

Någon kanske undrar, om det öht går att cykla med alla typer av skodon. Svar: Med rätt pedalval går det att cykla i alla typer av väderlek. Men att ensidigt "Snöa in si sig", på en typ av pedaler och en typ av skor, duger helt enkelt inte för alla!

Plattaformapedaler varje dag när kvicksilvret ramlar ner. Orsaken är att mina (ffa vänster) fötter fryser vid temperaturer under +5, det är så illa numera att jag helt tappar känseln så jag måste ha varmare skor än vad som erbjuds i cykelsortimentet för en rimlig peng.

Jag har cyklat många vintrar +1000 km/månad oavsett temperatur och värst är temperaturer från +5 till -5. Jag har testat allt (tror jag), elstrumpor, elsulor, tjocka överdrag i kombination och visst funkar det men det är dyrt som fan och bara påklädning är ett svettigt träningspass i sig.

Så jag köpte plattpedaler i plast, vinterkängor (+2 storlekar) och problemet försvann så pass att jag cyklade Mälaren runt en gång i månaden hela vinterhalvåret och totalt över 1.000km/månad december-mars.
Jag svär vid mina spd-pedaler men aldrig mer på vintern.

Jag har pendlat genom snö och cyklat på vinter och höst på min gamla cykel. Då körde jag SPD och ett par Adidas Velosamba. Men det var en kamp mot vädret hela tiden. Trots tjocka ullstrumpor och alla sorts knep jag testade med aluminiumfolie mellan sko och strumpa, tå- och hela sko-skydd så blev det aldrig riktigt varmt. Jag kanske svettades, men vinden fick sen svetten att kännas ännu kallare.

Det fick mig att utforska alternativa skor och vinterkängor med SPD. Finns några bra från Lake och NorthWave. Men även dessa verkar inte riktigt hålla för svensk vinter om man ska lita på recensionerna. Och dessa skor är väldigt, väldigt dyra. För en chansning.

Finns även såna strumpor som har eget batteri och som värmer upp fötterna. Tror skidåkare använder dom. Kostar typ 4000 kr och går såklart inte att tvätta i vanlig tvättmaskin och risken finns att du gör sönder något i elektroniken under cykelturen…

Så jag bestämde mig för att om jag ska börja vinterpendla eller cykla längre än 2-3 km på vintern igen så ska jag köra plattisar till pedaler och köra ordentliga, varma, vanliga vinterkängor bara.

Det är också otroligt mycket enklare att sätta ned foten när du råkar få sladd på en fläck blank eller bucklig is, fastnar i nåt snöspår ofrivilligt osv. Tänk på att du liksom är 10 år äldre nu än senast också. Har du råd att vrida sönder något i knät för att du satt fast och fick vanlig vintersladd? Eller vill du kunna vara mer flexibel att parera? Ja, här i Stockholm är det ofta saltborstade fina cykelbanor med sommarväglag. Men det kommer fortfarande finnas väldigt sketchy bitar på din pendling ändå, förmodligen.

Jag har kört bägge varianter under åren. Pendlar ca 30 km/dag i Stockholm i allt utom snöstorm.

Nackdelen med plattformsalternativet är att vinterskor behöver ha lite mönster för att man inte ska trilla omkull till fots i halkan. Mönstrade sulor ger dåligt grep på plattformspedaler. Och dåligt grep ger dåligt driv, särskilt genom snösträngar och vallar.

Nackdelen med vintercyckelskor är att de flesta av oss bara har ett par. Det är svårt att hitta något som är lagom varmt både vid -1 och -16. Skoöverdrag hjälper till här. Klossystemet kan förstås isa igen, störigt men i praktiken är det få dagar som det är ett problem. Sist men inte minst den mentala stressen när det tar en extra tiondel att klicka ur.

Jag skulle säga att avvägningen handlar om komfort vs prestanda. Sen får man själv lista ut var man vill placera sig på den axeln.

Jag har kört bägge varianter under åren. Pendlar ca 30 km/dag i Stockholm i allt utom snöstorm.

Nackdelen med plattformsalternativet är att vinterskor behöver ha lite mönster för att man inte ska trilla omkull till fots i halkan. Mönstrade sulor ger dåligt grep på plattformspedaler. Och dåligt grep ger dåligt driv, särskilt genom snösträngar och vallar.

Nackdelen med vintercyckelskor är att de flesta av oss bara har ett par. Det är svårt att hitta något som är lagom varmt både vid -1 och -16. Skoöverdrag hjälper till här. Klossystemet kan förstås isa igen, störigt men i praktiken är det få dagar som det är ett problem. Sist men inte minst den mentala stressen när det tar en extra tiondel att klicka ur.

Jag skulle säga att avvägningen handlar om komfort vs prestanda. Sen får man själv lista ut var man vill placera sig på den axeln.
Hur mycket prestanda behöver man egentligen på vintern? Inte så att huvudsaken är att slå rekord då? Håller med om att plattisar kan vara halkiga men det är ett mindre problem i praktiken än vad jag trodde att det skulle vara efter att ha kört med SPD ett längre tag. Väldigt sällan jag glider, ungefär lika ofta som jag har råkat klicka ur ofrivilligt med SPD. Väldigt sällan alltså. Rekommenderar dock plattisar i plast och gärna något gummiliknande på dom för extra friktion mot gummisulorna på skon. Vill man så kan man säkert fixa till någon slags grepptejp som man har på skateboard tex. Men inte något att noja över. Särskilt under vinterpendling där man kanske som max kör 60-70% av ens potential och är lite försiktigare än annars.

Jag köra samma pedaler på samma cyklar vintern som sommaren. Alltså, plattformpedaler på ena, kontaktpedaler på andra. Det är skovalet som ändras för kallare väder.

Huvudsakligen är min aversion baserad på att kombipedalen är en riktigt dålig plattformspedal på ena sida och att den andra sidan bara består av en sida. Har verkligen försökt gilla dem och hade kombipedaler i ett par år på vardagscykeln (dvs gav dem en riktig chans) och har dem fortfarande på Bromptonen, men kom aldrig överens med dem.

Jag tror inte att man räddar upp situationer bara för att man inte "sitter fast". Snarare tvärt om - det är när man halkar av dåliga pedaler som det blir dåligt. Jag har aldrig suttit fast i ett par pedaler när jag inte velat sitta fast.

Is i pedalerna är som sagt inget problem.

Samtidigt är det ju folk som cyklar på hybridcyklar varenda dag, kan acceptera fälgbromsar, cyklar på sjukt tröga däck osv osv, så jag förstår att folk kan leva med saker som inte jag kan.

Det är väl tur att man får tycka olika, och jag tror inte du och jag är hjälpta av att försöka övertala varandra i den här frågan. 😛
Fast i det här fallet handlar det ju inte om att sitta fast eller inte, utan att kunna använda vilka skor som helst. Alltså köra SPD-sidan tills vädret plötsligt inte tillåter det och man måste välja några slumpmässiga vinterskor, gummistövlar eller +ANNAT.

Hur mycket prestanda behöver man egentligen på vintern? Inte så att huvudsaken är att slå rekord då? Håller med om att plattisar kan vara halkiga men det är ett mindre problem i praktiken än vad jag trodde att det skulle vara efter att ha kört med SPD ett längre tag. Väldigt sällan jag glider, ungefär lika ofta som jag har råkat klicka ur ofrivilligt med SPD. Väldigt sällan alltså. Rekommenderar dock plattisar i plast och gärna något gummiliknande på dom för extra friktion mot gummisulorna på skon. Vill man så kan man säkert fixa till någon slags grepptejp som man har på skateboard tex. Men inte något att noja över. Särskilt under vinterpendling där man kanske som max kör 60-70% av ens potential och är lite försiktigare än annars.
Prestanda-driv-prestation-wattibacken-prestanda-dådkraft. Välj en synonym du kan förlika dig med.

Som jag skrev får var och en själv lista ut var man vill placera sig på längs axeln. Ingen av oss som svarat i tråden kan avgöra vad som passar TS bäst.

det finns iaf alternativ på marknaden som inte ursäktar att ditcha spd på grund av snö och temperatur.

själv har jag två par av klassikern shimano mt90, det ena för pendling, det andra för mtb. ytterst bekväma även att vandra i, och behagligt varma. temperaturmässigt är tjugo minus ingen större utmaning. det finns moderna efterföljare med liknande egenskaper.
.
.
IMG_3158.webp

Fast i det här fallet handlar det ju inte om att sitta fast eller inte, utan att kunna använda vilka skor som helst. Alltså köra SPD-sidan tills vädret plötsligt inte tillåter det och man måste välja några slumpmässiga vinterskor, gummistövlar eller +ANNAT.
I mitt fall har jag då flera par spd-skor som väljs utifrån väder. Inga som är att jämföra med gummistövlar just, men väl de flesta andra användningsområdena.

Sen ljuger jag lite eftersom den cykel jag använder mest (mest som i flest tillfällen, inte längst sträcka) har plattformspedaler. Det är en vardagscykel där jag cyklar i arbetsskor, sneakers, fotbollsskor (ja, på riktigt), löparskor eller tofflor (händer ganska frekvent), men aldrig någonsin med spd-pedaler.

Det som är aktuellt för tråden, dvs att TS ska cykla på sin gravelcykel som normalt sett har spd-pedaler och hur hen ska agera, tycker jag ändå det är bäst med ett par nya skor bara. Den cykel jag nämner ovan cyklas ALDRIG med spd-pedaler och kommer förmodligen inte göra det heller (har planerat ett byte ifall den där BRM200:an blir av som jag tänkt). Då är fallet ett helt annat imho. Att ha sin "cykelcykel" som pendlarcykel och behöva byta pedaler ofta, eller behöva dras med kombipedaler när man "cykelcyklar" känns alldeles för jobbigt och där tycker jag fortfarande rekommendationen att köpa vinter-spd-skor är rätt.

Sen i förlängningen har man såklart olika cyklar utifrån vilka pedaler man behöver för dagen, men det tar vi i fortsättningskursen.☺️

Att ha sin "cykelcykel" som pendlarcykel och behöva byta pedaler ofta, eller behöva dras med kombipedaler när man "cykelcyklar" känns alldeles för jobbigt och där tycker jag fortfarande rekommendationen att köpa vinter-spd-skor är rätt.
Enl uppgift från de som är bättre på att meka, liksom mekanik i allmänhet, jmf med mig, är pedalgängor egentligen fel för aluminium, man riskerar därför att skada gängorna i vevpartiet om man byter pedaler onödigt snabbt och onödigt ofta. Särskilt om man har bråttom och inte fettar in gängorna och helst drar med momentnyckel vid bytet.

Sen i förlängningen har man såklart olika cyklar utifrån vilka pedaler man behöver för dagen, men det tar vi i fortsättningskursen.☺️
n+1 FTW!

ja att byta pedaler efter dagsformen känns inte som rätt väg att gå.

på pendlingscyklarna kör jag med bajonettfästa pedaler. i praktiken byter jag till plattisar endast när någon av cyklarna skall lånas ut.

ett alternativ är plattisadapters med spd-fäste. kan ju också anbringas dubbelsidigt. men jag tycker de är jobbiga att lossa.

det finns iaf alternativ på marknaden som inte ursäktar att ditcha spd på grund av snö och temperatur.

själv har jag två par av klassikern shimano mt90, det ena för pendling, det andra för mtb. ytterst bekväma även att vandra i, och behagligt varma. temperaturmässigt är tjugo minus ingen större utmaning. det finns moderna efterföljare med liknande egenskaper.
.
.
Visa bilaga 854659
För mig faller dessa under kategorin vår- och höstskor eller möjligen varmare vinterdagar.

Är flytt på gång och hade tänkt börja vinterpendla för första gången på drygt tio år. Senast jag vinterpendlade var det på en rostig gammal bergscykel där vinterdäcken var värda mer än resten av cykeln, och jag hade inga tankar på att byta pedaler, men nu när man har lite mer pengar än i gymnasiet kan man ju vara lite mer kräsen. Det jag tänkt använda nu är en gruscykel jag precis köpt och håller på att rusta för pendling, med extra hjulpar för vinterdäck så att det blir smidigt att byta.

Frågan är hur man ska göra med pedaler och skor. Använder sen länge vanliga spd-skor av mtb-typ på räcern(som fått gå till all cykling tills nu), och har nu även pedaler för det på den nya cykeln, men på vintern lär jag vilja ha andra skor. Ska man lägga pengar på vintercykelskor och fortsätta med samma spd-pedaler, eller byta till plattformspedaler på vintern? Kan se fördelar med bägge alternativen. spd har ju sina fördelar, och slipper byta pedaler, men skorna är ju inte gratis, och är inte säker på hur det känns att sitta fast i pedalerna när det är modd på vägen. Plattformspedaler har jag redan ett par jag skulle kunna sätta på, så det bli ingen direkt kostnad där, och känns på sätt och vis säkert att inte sitta fast när det är halt, men blir lite extra meck när man vill byta till de andra skorna. Ett billigare alternativ till vintercykelskor kanske är varma skoöverdrag, men har ingen erfarenhet av sånna.

Hur är era erfarenheter av SPD (och andra cliplessvarianter) vid vinterväglag? Sätter pedalerna eller klossarna igen ofta, eller är det mest ett problem om man behöver gå ute länge innan man kommer på cykeln? Har sneglat lite på crankbrothers pedaler, då de sägs vara bra i det avseendet, men att byta pedalsystem skulle inte vara en speciellt billig lösning.
lägg pengarna på ett par bra SPD vinterskor typ Shimano MW702

förstår inte i vilket lmråde SPD inte skulle vara bra på vintern. kör det för landsväg året om. Lägg hellre pengarna på ett par dyrare SPD pedaler i Ultegra/DuraAce stil än att byt pedalsystem.

.
.
Visa bilaga 854659
De där ser riktigt trevliga ut - får försöka hitta och testa. Har blandad erfarenhet av att gå i cykelskor, från total katastrof (spd-sl med plastsula) till helt acceptabla för kortare promenader (spd på mtb-skor), men de där ser ju helt klart mer gångvänliga ut. Bonus att de inte direkt ser ut som 'cykelskor' heller, beroende på vad man ska göra. Sen hade jag nog tänkt ha lätta inneskor på jobbet oavsett då jag tycker att vinterskor inomhus blir väl varmt, men pendling är ju inte enda möjliga användningen heller.

Kul att se olika åsikter om plattor och spd. Blir nog till att pröva med spd först, då jag ändå är van vid det för all annan cykling. Om det leder till spd-vurpor får jag väl ompröva saken.

De där ser riktigt trevliga ut - får försöka hitta och testa. Har blandad erfarenhet av att gå i cykelskor, från total katastrof (spd-sl med plastsula) till helt acceptabla för kortare promenader (spd på mtb-skor), men de där ser ju helt klart mer gångvänliga ut. Bonus att de inte direkt ser ut som 'cykelskor' heller, beroende på vad man ska göra. Sen hade jag nog tänkt ha lätta inneskor på jobbet oavsett då jag tycker att vinterskor inomhus blir väl varmt, men pendling är ju inte enda möjliga användningen heller.

Kul att se olika åsikter om plattor och spd. Blir nog till att pröva med spd först, då jag ändå är van vid det för all annan cykling. Om det leder till spd-vurpor får jag väl ompröva saken.
mt90 tillverkas inte längre. nuvarande liknande tror jag heter xm9, om det inte komit någon ytterligare ersättare. har lågskovarianten av den och även den är mycket varm samt behaglig att gå i.
.
.
IMG_3159.webp

Alla torgför sin lösning som bästa.
Frågan borde ställas.
1. Vad kör du med för skor/pedaler?
2. Nämn tre viktigaste för/nackdelar med din setup.

Jag kör ett par 10 år gamla NW Arctic och SPD
- Fördelar 1. Effektiv teknik, 2. Bra skor, 3.Gammal vana
- Nackdelar 1. Pedalerna slits vintertid, 2. Begränsat utbud skor, 3. Snö i kloss/pedal (bara vid MTB)

Att man behöver ha plattisar för att kunna sätta ut foten är BS.

Om man som jag är van vid klick-i pedaler blir det väldigt frustrerande att inte sitta fast. Vinterskor köper man en eller två storlekar större än vad man har i vanliga cykelskor. Innersulan byts mot en filtinnersula från tex Lundhags. Sedan använde jag tre olika tjocka skoöverdrag beroende på temperatur.
De pedaler som funkar bäst på vintern är Crankbrothers Eggbeater.

Tillbaka
Topp