Plattformspedaler eller SPD på vintern?

Agu

Medlem
Är flytt på gång och hade tänkt börja vinterpendla för första gången på drygt tio år. Senast jag vinterpendlade var det på en rostig gammal bergscykel där vinterdäcken var värda mer än resten av cykeln, och jag hade inga tankar på att byta pedaler, men nu när man har lite mer pengar än i gymnasiet kan man ju vara lite mer kräsen. Det jag tänkt använda nu är en gruscykel jag precis köpt och håller på att rusta för pendling, med extra hjulpar för vinterdäck så att det blir smidigt att byta.

Frågan är hur man ska göra med pedaler och skor. Använder sen länge vanliga spd-skor av mtb-typ på räcern(som fått gå till all cykling tills nu), och har nu även pedaler för det på den nya cykeln, men på vintern lär jag vilja ha andra skor. Ska man lägga pengar på vintercykelskor och fortsätta med samma spd-pedaler, eller byta till plattformspedaler på vintern? Kan se fördelar med bägge alternativen. spd har ju sina fördelar, och slipper byta pedaler, men skorna är ju inte gratis, och är inte säker på hur det känns att sitta fast i pedalerna när det är modd på vägen. Plattformspedaler har jag redan ett par jag skulle kunna sätta på, så det bli ingen direkt kostnad där, och känns på sätt och vis säkert att inte sitta fast när det är halt, men blir lite extra meck när man vill byta till de andra skorna. Ett billigare alternativ till vintercykelskor kanske är varma skoöverdrag, men har ingen erfarenhet av sånna.

Hur är era erfarenheter av SPD (och andra cliplessvarianter) vid vinterväglag? Sätter pedalerna eller klossarna igen ofta, eller är det mest ett problem om man behöver gå ute länge innan man kommer på cykeln? Har sneglat lite på crankbrothers pedaler, då de sägs vara bra i det avseendet, men att byta pedalsystem skulle inte vara en speciellt billig lösning.

Jag brukar köra med kombipedaler på mina multicyklar avsedda för grus/äventyr/pendling.

MTB o LVG kör jag med dubbelsidiga cliplesspedaler.

Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga. Har noll problem och kör alltid spd. Kan väl hända någon gång att kramsnö fastnar i klossen men det är ett sådant marginellt problem att jag inte en enda gång upplevt problem med det. Undantaget är mtb på vintern och om man cyklar någonstans där man måste hoppa av och gå mycket, men det låter inte som ditt användningsområde direkt. Dessutom stampar man lite på pedalen så är problemet löst.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!

Jag hade inte pallat hålla på att behöva fundera på om jag måste byta pedaler eller ej, och sen skruva dit nya stup i ett under den långa perioden av veligt väder i början och slutet av vintern. Mycket smidigare att alltid ha cykeln redo och sen justera med det man tar på sig.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!
Låter rimligt. Cyklar i hufvudstaden, men det är ju inte mycket kallare här i normalfallet. Får nog bli ett par mysiga vinterskor.

Hade exakt samma funderingar. Har nu pendlat sen mars 2 mil enkel väg några dagar i veckan med spd, och tänkte fortsätta pendla lite över vintern.
Jag valde ett par Shimano kombipedaler pd-eh500, som jag använt 2v nu och är helnöjd.
Cykeln blir även lättare att använda till affären/gymmet eller liknande.
Många verkar uppleva det svårt att hålla värmen i fötterna även med vinterskor med spd, då klossen skapar en köldbrygga.
Så blir att pendla i kängor för egen del.

Vinterskor och clipless funkar utmärkt. Överdrag funkar hjälpligt, men går snabbt sönder.
Lake MXZ 305 eller dess föregångare är utmärkta. Har ersatt mina 300 med 303, men inte kört så mycket med dem eftersom jag inte är lika flitig vintercyklist längre.

Senast ändrad:
Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga.
+1
+1

Akta dig för italienska skor bara. Där finns ingen vinter, så allt som kallas vinterskor är på sin höjd höstskor..😛
Det finns alltid undantag, kanske som bekräftelse för regeln.
Ett av dem kan kanske skorna nedan vara
northwave-raptor-gtx

Northwave Celsius XC Arctic GTX
Testades i tidningen Tour 11-2022 som en av 7 modeller av vinterskor
och den blev bäst i test, till stor del pga toppbetyg i vattentäthet och värme.

Jag har själv en äldre variant av Northwave Artic och de är riktigt varma.

Men det finns nya modeller idag de ännu varmare, och dyrare, Northwave Extreme Winter GTX
som även de har testats av Tour med bra omdöme om värmen:
"die Füße bis minus 25 Grad Celsius warmhält".

Senast ändrad:
Det finns alltid undantag, kanske som bekräftelse för regeln.
Ett av dem kan kanske skorna nedan vara
northwave-raptor-gtx

Northwave Celsius XC Arctic GTX
Testades i tidningen Tour 11-2022 som en av 7 modeller av vinterskor
och den blev bäst i test, till stor del pga toppbetyg i vattentäthet och värme.

Jag har själv en äldre variant av Northwave Artic och de är riktigt varma.

Men det finns nya modeller idag de ännu varmare, och dyrare, Northwave Extreme Winter GTX
som även de har testats av Tour med bra omdöme om värmen:
"die Füße bis minus 25 Grad Celsius warmhält".
Det där är så individuellt så att det knappt går att ge råd!
Jag har liknande NW och är helt på @Newton s linje, bra höst- och vårskor.
För vintern gäller Lake och tjocka ullstrumpor. För mig.
Men för pendling (i stadsmiljö!) skulle jag alla gångar välja kraftiga vattentäta promenadskor alt kängor och plattisar. Överdrag vid behov. Men det är jag det.

Eftersom jag pendlar 4-5 km i vanliga skor men ska ha samma cykel till distansturer så ser det ut såhär efter "skånsk" rekommendation:

20260924_172751.webp

20260924_172757.webp

Sällar mig till skaran som gillar vinterskor för SPD. Om är van vid och gillar SPD så finns ingen anledning att byta till plattisar bara för det blir vinter. Bra cykelskor är guld värt.
Visst kan man testa kombipedaler, för pendling kan det vara helt ok tycker jag om man ibland vill kunna ha vanliga skor. Men är cykeln endast för pendling så känns det onödigt och lite sämre.

Eftersom jag pendlar 4-5 km i vanliga skor men ska ha samma cykel till distansturer så ser det ut såhär efter "skånsk" rekommendation:

Visa bilaga 854572
Visa bilaga 854573
Ja det där har jag också på en cykel för pendling. Funktionellt om man bara ska cykla lite försiktigt med vanliga skor ibland. Men de blir rätt hala och är små om man vill cykla mer på riktigt med vanliga skor. Men en billig kompromiss som funkar.

Tyvärr är detta helt individuellt. Det finns bara ett dyrt alternativ, att testa sig fram. Jag har testat många olika vinterskor som fått bra betyg här på Happy och spd, de fungerar i kanske 30 minuter eller kring nollan men för längre turer och i några minusgrader får jag problem. Jag använder plattisar i plast och en uppsättning olika cykelskor och riktigt varma vinterstövlar. En stor fördel med plattisar är att hag får ut foten snabbare om jag halkar. Jag är rutinerad och vet hur jag får ut foten men det tar några hundradelar att bygga upp muskelkraften och dessa hundradelar har stor betydelse när framhjulet tappar fästet.

Spännande, har inte sett den varianten förut. Är ju helt klart en kompromiss, men kan vara ett intressant kompliment för mig, för de tillfällen då jag av någon anledning inte vill eller kan ta cykelskorna.

En viktig sak för att hålla värmen är att skorna är tillräckligt stora så att man får plats med en isolerande sula och sköna strumpor utan att det blir trångt. Kylan smyger sig lätt upp från pedalan om man inte har extra isolering under foten.

För den som är riktigt frusen om fötterna och för de flesta av oss när det är riktigt kallt
Behövs det (minst) en sak till;
Elvärmesulor
therm-ic-heat-3d-heated-insoles-set-with-c-pack-1300-battery.jpg

Eller så kan man tråckla själv, tex enl denna över 22 år gamla byggbeskrivning
Jag byggde själv liknande sulor, skulle jag bygga nya i dagens läge skulle batteriet vara en USB Powerbank.
Samma sak om jag skulle köpa ett par färdiga sulor: de skulle drivas av USB Powerbank inte specialbatterier.

Jag har kört combi på min pendlare senate 14-15 åren. En ganska tung city-hybrid, 6km enkel väg till jobbet i GB-trakten.
Kör Shimano goretex-skor XM SH-XM7 (som inte verkar tillverkas längre ☹️).
Damasker när det regnar eller är riktigt kallt. Har ett par vindtäta fodrade överdrag oxå, men de är så knöliga att få på, så de har jag bara använt någon gång när det varit kallare ute än i frysen.
Har ändå väldigt lätt att frysa om fötterna, men lite rymlig storlek och tjocka ullstrumpor åter runt så funkar det bra.

Jag tycker Combi-pedaler funkar riktigt bra för ändamålet. Behöver sällan clippa ur vid pendling och kan ta cykeln med foppatofflor och trampa ner till matbutiken lite snabbt när det behövs.

Inga problem med snö eller is på något sätt.

Kombipedalen är den optimala lösningen i teorin, men hemsk på alla sätt i praktiken. Imho.
Håller som sagt inte med.
Vet inte vad du tycker är hemskt, för mig sitter det i ryggmärgen att lyfta på foten och låta pedalen byta varv om man kommer fel och när foten ligger rätt, ja då är ju foten där den ska vara.

Att sitta fast på isigt och oförutsägbart underlag när man inte cyklar "aktivt" som när man cyklar mtb, det tycker jag är hemskt.

Att dessutom få is och snömodd i pedalerna för pendling? Jag fattar faktiskt inte vilken funktion SPD ska fylla på en pendlingssträcka.

Under alla år jag pendlade - har fallit för åldersstrecket nu- körde jag året runt med helt vanliga gummipedaler typ
1790278343691.webp

mellan 10-15 km enkelväg, beroende på arbetsplats, diagonalt Malmö, året runt. Olika skodon såklart, sandaler, sneakers, kraftiga promenadskor evt med modifierade överdrag (ersätte blixtlåset med kardborrband för att underlätta av och på) och av samma skäl som @Juhlin ovan. Hur man än väljer väg blir det mycket krångligare i stadstrafik med klossar - som jag har på alla andra cyklar som inte körs i stadstrafik. I Malmö är halka verkligen ett problem vintertid eftersom klimatet är som det är och den tiondels sekund mera det tar att lossa foten från en spdpedal vill jag gärna ha till min fördel.
För pendling ser jag inga fördelar med spd, träna är vettigare att göra vid andra tillfällen. Enligt mig.

föredrar spd vid pendling.

usp är vid rödljus. stå bekvämt med ena foten i asfalten, andra pedalen ikopplad längst ner. bekväm väntan utan att inta positionen hos en hundrameterslöpare i väntan på startpistolen.

när det blir grönt backar man den ikopplade pedalen ett kvarts varv.

and off you go.

trodde när jag började med spd att det bara skulle vara en sommargrej. inte för mig. det är för vanebildande.

Tillbaka
Topp