[Artikel] Varför blir vi trötta?

izar sa:
Kul läsning, tolkar jag dig rätt att man ska tillföra kolhydrater även på långpassen och inte enbart köra vatten?

Det beror ju på vilken strategi man har för passet. Det blir lite svårt att föra resonemanget baklänges om man inte vet vad syftet är med passet, men som de flesta motionärerna tränar så är det nog kontraproduktivt att inta kolhydrater under passet. Baserat på att de flesta inte tränar så hårt och mycket som de skulle kunna av tid och återhämtningsskäl - och då är nutritionsbiten viktig för att få ut det mesta (bli så trött som möjligt) under vissa pass. Ett svepande generaliserande svar :)

bompet sa:
fhloston sa:
Aceton KAN ju vara diabetes, vad jag förstår, men i detta fallet tror jag inte det eftersom det bara kommer efter kraftig ansträngning. Men om det är av fettförbränning så är det väl bara bra?.

För att klargöra: Det är närvaron av ketoner och och glukos i höga doser i blodet samttidigt som är det farliga. Det är det som uppstår vid insulinbrist (diabetes typ 1). Den samtidiga förekomsten rubbar ph balansen i kroppen alvarligt. Tillståndet kallas Ketoacsidocis och är inte att leka med. Leder till kräkning, koma, död i den ordningen om man inte gör nåt åt det (Dvs. tillför insulin). Det var därför jag ansåg det viktigt att poängtera att Ketos inte är samma sak som glukosbrist. För någon som är i Ketos pga insulinbrist är det farligt att tro att orsaken är för lite glukos, I det läget är det sista man vill tillföra just glukos.

Ketoner och låga blodglukos värden är inte farligt, eller åtminstone inte i detta kontext.

Snällt att inte anmärka på min stavning i varje fall :) Men visst, jag förenklade inom kontexten som jag uppfattade den.

Micke S sa:
izar sa:
Kul läsning, tolkar jag dig rätt att man ska tillföra kolhydrater även på långpassen och inte enbart köra vatten?

Det beror ju på vilken strategi man har för passet. Det blir lite svårt att föra resonemanget baklänges om man inte vet vad syftet är med passet, men som de flesta motionärerna tränar så är det nog kontraproduktivt att inta kolhydrater under passet. Baserat på att de flesta inte tränar så hårt och mycket som de skulle kunna av tid och återhämtningsskäl - och då är nutritionsbiten viktig för att få ut det mesta (bli så trött som möjligt) under vissa pass. Ett svepande generaliserande svar :)

Du menar att gels och bars under ett pass är meningslöst? Vilken typ av träning är det du har i åtanke då? För att bara slänga på två flaskor på hojen för ett 3 timmars pass och ingenting mer är inget jag är sugen på. Nu är jag ingen ryttare på 90 kg heller, snarare en smal bergsget och jag behöver fylla på förrådet.

CW sa:
Micke S sa:
izar sa:

Du menar att gels och bars under ett pass är meningslöst? Vilken typ av träning är det du har i åtanke då? För att bara slänga på två flaskor på hojen för ett 3 timmars pass och ingenting mer är inget jag är sugen på. Nu är jag ingen ryttare på 90 kg heller, snarare en smal bergsget och jag behöver fylla på förrådet.

Meningslöst är det absolut inte men det beror ju som sagt på syftet med passet. Uthållighetsträning handlar om att träna uthållighet, och uthållighet handlar om att tåla trötthet, då måste man bli trött för att träna den toleransen. Sen kan man ha olika sorts trötthet som mål med passet och därmed olika strategier för fart och nutrition.

Att träna sig till att orka 5-6 h utan att äta på cykeln kan vara ett träningsmål i sig.

Micke S sa:
bompet sa:
...Lång utläggning om Ketoacidosis...

Snällt att inte anmärka på min stavning i varje fall :) Men visst, jag förenklade inom kontexten som jag uppfattade den.

Jag är typ 1 diabeteiker och tar (av nödvändighet) det här med träning, näring och metabolism på största allvar. Det har kostat mycket tid och energi att förstå och prova hur det fungerar. Det är därför jag är lite petig med vad som sägs i ämnet. Om nån i en liknade situation som mej läser om detta, vill jag gärna att det inte skall vara oklart.

Glukos eller glykos. Båda stavningarna har förekommit men jag tror att det finns nån slags konsesnsus att det är glukos som gäller (och följdaktligen glukogen och glukagon. Dock heter det du har i kylarn fortfande glykol :) )

Så nu när jag har sagt det kan vi återgå till ämnet. Intressant artikel och uppenbarligen, från kommentarerna här i tråden, ett ämne som många funderar kring.

JT sa:
CW sa:
För att bara slänga på två flaskor på hojen för ett 3 timmars pass och ingenting mer är inget jag är sugen på.

Om du inte är sugen på det så är det förmodligen bra träning för dig.

T.o.m. en mesig typ som jag har i stort sett aldrig något annat med mig än vatten om jag tänkt köra 3-4h i inte alltför högt tempo. Visst, det kräver väl kanske några gånger innan man vant sig, men sedan funkar det fint.

Mycket intressant. Nu förstår jag varför jag har så extremt usel uthållighet när jag cyklar utanför skogen. Det är helt enkelt så sjukt tråkigt så att hjärnan ger upp och vill göra något annat.

GoranS sa:
JT sa:
CW sa:
För att bara slänga på två flaskor på hojen för ett 3 timmars pass och ingenting mer är inget jag är sugen på.

T.o.m. en mesig typ som jag har i stort sett aldrig något annat med mig än vatten om jag tänkt köra 3-4h i inte alltför högt tempo. Visst, det kräver väl kanske några gånger innan man vant sig, men sedan funkar det fint.

Jag brukar köra bitvis ganska så hårt och ingen bar eller gel känns dumt då, men jag ska börja säsongen med att köra längre rundor med lägre intensitet (typ snitta 25 tänkte jag). Får se hur kroppen reagerar då.

CW sa:
Jag brukar köra bitvis ganska så hårt och ingen bar eller gel känns dumt då, men jag ska börja säsongen med att köra längre rundor med lägre intensitet (typ snitta 25 tänkte jag). Får se hur kroppen reagerar då.

Nej kör lika hårt men skit i att äta bara. Det kommer funka fint.

CW sa:
GoranS sa:
JT sa:
CW sa:

Kan ju ha med sig bar/gel ifall att men undvika att ära den.

>10 mil så kan jag börja fundera på bars etc, om inte ett fika/matstopp är inplanerat. Bars brukar jag annars främst ha med mig på cykellopp.
Fast jag har kört lågintensiva pass ~10-12 mil på fastande mage och endast vatten, gick utmärkt.
Men det är ju inget jag gjorde i början av "cykelkarriären", snarare allt eftersom kapaciteten utvecklats.

Sedan det där ammoniak (aceton?)-doft från kroppssvett (kan inte skilja de två, tippar på det förstnämnda), iaf en stark och frän doft som jag kännt när jag kört långa och hårda pass. Fenomenet har även dykt upp på gymet och då är det bara att avsluta & gå och duscha, vill inte utsätta omgivningen för det. Men hur "skadligt" är det för träningen att köra så hårt? (Ibland har jag varit sugen på att köra vidare, vrida ur det sista s a s).

Vad händer då när man kör ett hårt pass (säg 30 minuter nära max, t.ex. gym med många reps) så att man blir illamående efteråt (håller i sig kanske 45 minuter)? Har jag slut på glykol i kylaren? Har möjligtvis även hänt mig på backintervaller på cykeln.

Funderar på dom här långpassen och fettförbränning. Om jag förstått rätt så så är primärmålet att träna kroppen att förbränna fett. Borde man inte kunna uppnå samma effekt även om man gör något annat än cyklar så länge som pulsen håller sej inom samma intervall. Kan jag som arbetar i skogen hoppa över ett långpass på cykel mot att jobba en dag utan mat och få samma effekt?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på dom här långpassen och fettförbränning. Om jag förstått rätt så så är primärmålet att träna kroppen att förbränna fett. Borde man inte kunna uppnå samma effekt även om man gör något annat än cyklar så länge som pulsen håller sej inom samma intervall. Kan jag som arbetar i skogen hoppa över ett långpass på cykel mot att jobba en dag utan mat och få samma effekt?

Ja självklart. Träning är ersättning för hårt kroppsarbete.

Bengt-re sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Ja självklart. Träning är ersättning för hårt kroppsarbete.

Ett halvårs ledningsröjning med röjsåg tog mig runt Järnmannen i Kalmar för ett antal år sedan på under 12 timmar. (Kanske 1-2 pass i veckan för att hålla igång löpning och simning var den träning jag gjorde utöver arbetet.)

Tillbaka
Topp