[Artikel] Går det att säga vilka intervaller som är bäst?

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Konkret sa:
Många som dömer ut Colting. Frågan är hur många av dom som spöar Colting på hojjen.

Men det där är ett märkligt resonemang. Hur bra man är på en konditionsidrott eller styrkeidrott har att göra med hur bra gener man har och hur bra man är på att genomföra träningen. Det säger egentligen inget om hur kunnig man är, eller hur rätt man har i det man säger.

En person som själv bara klarar att marklyfta 50 kg kan mycket väl vara en otroligt kunnig individ, med lysande pedagogiska egenskaper kring träning. En annan, som marklyfter 300 kg, kan vara urusel på teknik och att lära ut den, men råkar vara konstruerad så att såna vikter blir möjliga att lyfta, genom en kombination av rätt gener och mycket träning.

Så vad Colting kan göra på en cykel är totalt irrelevant i sammanhanget. Faktiskt.

Bertil2412 sa:
Hur många av dessa bakom ca 40 kommentar inlägg har varit eller är fortfarande professionella och yrkes cyklister (eller annan uthållighets idrott utövare) .Kanske utbildade eller på annat sätt kan men bekräfta sitt kunskap eller arbete som professionella eller yrkes tränare.
Noll =0
Ett hög med medelålders gubbar i jakt på bekräftelsen
Eller en annan som nämnde Colting ?
Enligt hans meritlista hade han framgångar inom triathlon,duktig simmare dessutom MEN ÄR BARA jävla dokusåpaskådis NU . Noll Kunskaper inom tränar yrke . Bara skitsnack

Hur många av dessa ord är skrivna av en professionell skribent (eller annan person som skriver)?

Noll!

En hög ord sammansatta av någon som totalt saknar språklig förmåga.

Och nämndes det att det är personens första inlägg på forumet?

Enligt personens profil har hen varit registrerad ett tag. Hen lyckades hålla sig från att sprida sin dynga i nästa tre månader, men nu sprack det och skiten kom ut. Och det var bara skitsnack.

GoranS sa:
Bertil2412 sa:
Hur många av dessa bakom ca 40 kommentar inlägg har varit eller är fortfarande professionella och yrkes cyklister (eller annan uthållighets idrott utövare) .Kanske utbildade eller på annat sätt kan men bekräfta sitt kunskap eller arbete som professionella eller yrkes tränare.
Noll =0
Ett hög med medelålders gubbar i jakt på bekräftelsen
Eller en annan som nämnde Colting ?
Enligt hans meritlista hade han framgångar inom triathlon,duktig simmare dessutom MEN ÄR BARA jävla dokusåpaskådis NU . Noll Kunskaper inom tränar yrke . Bara skitsnack

Hur många av dessa ord är skrivna av en professionell skribent (eller annan person som skriver)?

Noll!

En hög ord sammansatta av någon som totalt saknar språklig förmåga.

Och nämndes det att det är personens första inlägg på forumet?

Enligt personens profil har hen varit registrerad ett tag. Hen lyckades hålla sig från att sprida sin dynga i nästa tre månader, men nu sprack det och skiten kom ut. Och det var bara skitsnack.

De språkliga kunskaperna kanske är lite eftersatta men med matematiken var de bättre noll=0

Om man tränar efter principen du beskriver där man varvar korta högontensiva intervaller med en hög dos lågintensiv träning, är det själva volymen (timmar o sadeln) som är avgörande eller bör den lågintensiva träningen utformas efter någon speciell princip? Jag tänker tex på om 5 timmars pendling i veckan (10x30 min) kan likställad med ett par längre distanspass?

EDIT: Svaret kanske finns i den andra artikeln om distansträning? Har inte läst den ännu...

Senast ändrad:
Jag ställde den frågan till killarna på Presteramera och fick som svar att det går utmärkt att cykelpendla till jobbet och räkna det som distansträningen, men att det bör göras fastande för att stimulera kroppen i så stor utsträckning som möjligt. Min pendling tar 2 timmar tur/retur som exempel. Dom dagarna det är nyckelpass på schemat (ca 2 gånger per vecka) så är det klokt att öka på lite vad gäller kolhydratsintaget vid lunch/eftermiddag så man kan prestera senare på dagen. Saknar man energi till nyckelpassen så kanske det är klokt att få i sig frukost innan pendling dom dagarna. Alla är så klart olika så man får testa sig fram lite till en början.

Finns två artiklar/poddar om metabol flexibilitet på presteramera.se som går hand i hand med de två senaste artiklarna här på happy.

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Om man tränar efter principen du beskriver där man varvar korta högontensiva intervaller med en hög dos lågintensiv träning, är det själva volymen (timmar o sadeln) som är avgörande eller bör den lågintensiva träningen utformas efter någon speciell princip? Jag tänker tex på om 5 timmars pendling i veckan (10x30 min) kan likställad med ett par längre distanspass?

EDIT: Svaret kanske finns i den andra artikeln om distansträning? Har inte läst den ännu...

Avgörande för vad?
Jag är väldigt tveksam till att byta ut de längsta passen mot bara korta. Det fungerar upp till en viss nivå inte men enligt minst principen om att träna på tävlingsmomentet så duger inte korta pass för att förbereda för långa tävlingar. Den lågintensiva träningen bör individanpassas - naturligtvis.
Exemplet med pendlingen mot distans ger i runda tal en dubblerad mängd för två "längre" distanspass mot 5 h uppstyckad pendling. Om vi leker med tanken att de starkaste effekterna av distansträningen infinner sig efter 3 h in i passen så ger detta situationer i träningen som inte sker vid pendlingen.

Jag har en timme ungefär till jobbet. Om jag äter frukost innan så är det ren misär. Ingen ork, ingen kraft, ingen lust. Då går det lättare att cykla halvsovande på tom mage, även om jag somnar hungrig kvällen innan.

Micke S sa:
Supertramp sa:

Avgörande för vad?
Jag är väldigt tveksam till att byta ut de längsta passen mot bara korta. Det fungerar upp till en viss nivå inte men enligt minst principen om att träna på tävlingsmomentet så duger inte korta pass för att förbereda för långa tävlingar. Den lågintensiva träningen bör individanpassas - naturligtvis.
Exemplet med pendlingen mot distans ger i runda tal en dubblerad mängd för två "längre" distanspass mot 5 h uppstyckad pendling. Om vi leker med tanken att de starkaste effekterna av distansträningen infinner sig efter 3 h in i passen så ger detta situationer i träningen som inte sker vid pendlingen.

För vad? Svar: i slutändan för att tävla lvg. Har lite planer på att återuppta satsning (har dock haft problem med hjärtflimmer).

Tyvärr stämmer detta också med min egen erfarenhet. Jag hade som högst kapacitet när jag tränade många långpass varvat med lite intervaller. Hade svårt att nå samma kapacitet med enbart intervallträning. Gäller ju bara att få in den där distansträningen i vardagen...

Senast ändrad:
Hej! Personligen tycker jag intervaller på 10:38 är bäst, för så lång är Marque moon med Televison.

Mvh E

geologen sa:
Konkret sa:
Många som dömer ut Colting. Frågan är hur många av dom som spöar Colting på hojjen.

Men det där är ett märkligt resonemang. Hur bra man är på en konditionsidrott eller styrkeidrott har att göra med hur bra gener man har och hur bra man är på att genomföra träningen. Det säger egentligen inget om hur kunnig man är, eller hur rätt man har i det man säger.

En person som själv bara klarar att marklyfta 50 kg kan mycket väl vara en otroligt kunnig individ, med lysande pedagogiska egenskaper kring träning. En annan, som marklyfter 300 kg, kan vara urusel på teknik och att lära ut den, men råkar vara konstruerad så att såna vikter blir möjliga att lyfta, genom en kombination av rätt gener och mycket träning.

Så vad Colting kan göra på en cykel är totalt irrelevant i sammanhanget. Faktiskt.

Om han lever som han lär så har han absolut inte fel iaf.
Lite konstigt att kalla någon för clown när man själv skulle bli avhängd av samma clown.
Skrattar bäst som skrattar sist. Haters gonna hate osv.

Micke S sa:
Supertramp sa:

Avgörande för vad?

Funderade lite mer på detta. Att den lågintensiva träningen bör vara i form av långa för att förbättra uthålligheten känns rimligt. Men såsom jag tolkar din artikel så är den lågintensiva träningen (i kombination med högintensiv intervallträning) även viktig för utvecklingen av kapaciteten nära VO2 max. När det gäller denna effekten av lågintensiv träning, är det fortfarande långa pass med fettförbränning som maximerar den önskade effekten, eller är det totala träningsvolymen som ger de possitiva effekterna?

Supertramp sa:
Micke S sa:
Supertramp sa:

Avgörande för vad?

Funderade lite mer på detta. Att den lågintensiva träningen bör vara i form av långa för att förbättra uthålligheten känns rimligt. Men såsom jag tolkar din artikel så är den lågintensiva träningen (i kombination med högintensiv intervallträning) även viktig för utvecklingen av kapaciteten nära VO2 max. När det gäller denna effekten av lågintensiv träning, är det fortfarande långa pass med fettförbränning som maximerar den önskade effekten, eller är det totala träningsvolymen som ger de possitiva effekterna?

Det är inte en fråga om vad som leder till vad utan om att skapa en bra helhet. Dina två alternativ närmar sig varandra ju mer träningstid det rör sig om och det finns som alltid skärningspunkter för när en effekt avtar i relation till mängd. Detta är på individnivå.

Amatörmässig fundering/fråga:
8 min intervaller som nämnts ovan ger visar ge bäst resultat i studier för vissa parametrar som t.ex effekt vid VO2max och tröskeleffekt, men det känns intuitivt inte som att denna melodi skulle gynna kortare arbetsperioder (typiskt <= 3 minuter). Så om man har en basrecept på 8 min intervaller för aerob kapacitet + distansträning för aerob(isk?) uthållighet, vad är det för typ av intervaller är lämplig att krydda med för att träna den anaeroba uthålligheten/kapaciteten? Jag tänker inte på rena spurter här utan lite längre men högintensiva insatser som man repeterar många gånger (t.ex. vid XC/stigåkning på MTB eller vid cyclocrosslopp)

Senast ändrad:
Jag har fått för mig att tung styrketräning har förbättrat min anaeroba kapacitet rejält. Och enligt Micke (och många andra) ger styrketräning även possitiva effekter på aerob kapacitet. Så den enda anledningen jag kan komma på att inte styrketräna (om man vill bli snabbare cyklist) är om styrkeräningen sker på bekostnad av den övriga träningen.

Senast ändrad:
@Supertramp - gav det även effekt på anaerob uthållighet och inte "bara" 5s maxeffekt? Och vilka gymövningar körde du då?

NLC sa:
@Supertramp - gav det även effekt på anaerob uthållighet och inte "bara" 5s maxeffekt? Och vilka gymövningar körde du då?
Ja absolut. Anaerob uthållighet verkar följa maxstyrka på samma sätt som FTP följer Vo2max typ. Körde knäböj, benpress, benspark, bencurl och vadpress.Och boxjumps, vet inte om det är effektiv cykelträning men det var kul för jag blev ganska bra på att hoppa högt (lätt kropp, starka explosiva ben). Styrketräningen mer eller mindre botade mina krampproblem också.

Senast ändrad:
NLC sa:
JT sa:
Flåsettor är väl 60/30?

Amenvafaaaan, gör det inte ännu jobbigare nu då! Snart kommer väl nån och länkar in bigmollo och Tabata.

IMG_5647.JPG

Senast ändrad:
Jag har kört en del kortintervaller typ 30/60 och 60/120 på trainer. Gillade denna typ av träning, men för att den skulle kännas effektiv så körde jag med ett protokoll där jag succesivt minskade belastningen (Watt) för varje ny intervall Annars så blev det för lätt i början och ganska få intervaller där man kör nära max.

Senast ändrad:
Nyss hemma från en muskelstudie på sjukhuset, tre testdagar på cykel och lite olika tester - bl.a. Åstrandtest, maxtest och idag VO2-max. Jag har 190 i maxpuls och 51 ml/ kg (andades i en mask) och är 48 år. Tyvärr är inte detta test tillräckligt för att hitta tröskelvärde men läkarna tror att det är ca 155-160 vid 220 W.
Kan någon hjälpa mig att säga vad och hur jag ska träna för att bli snabbare - det vore trevligt att kunna ha ett snitt på 35 km/h under en timme eller två. :-)

Här är två metoder att träna sig för att klara att köra 35 km/h i en timme:
1. Cykla så snabbt du kan i en timme. Upprepa tills du klarar att köra 35 km på timmen.
2. Cykla i 35 km/h så länge du kan. Upprepa tills du klarar att hålla den hastigheten i en timme.

Metod 2 är förmodligen att föredra.

JT sa:
Här är två metoder att träna sig för att klara att köra 35 km/h i en timme:
1. Cykla så snabbt du kan i en timme. Upprepa tills du klarar att köra 35 km på timmen.
2. Cykla i 35 km/h så länge du kan. Upprepa tills du klarar att hålla den hastigheten i en timme.

Metod 2 är förmodligen att föredra.

Du skämta mig - i februari? det låter ju väldigt jobbigt!

Jag har en fråga. Studien som gjordes på 4x4 talade om 4min 80-90% av max för att sedan 3 minuter på 70% av max, repeat, repeat och repeat. Right?

För mig som är extremist verkar detta vara för lätt motstånd? Ska dock säga att jag har kört intervaller där jag har kört 95 och upp och det förstör min mage plus attan hyperventilerar som en gris.

80-90% kan väl aldrig anses som en intervall? Det sägs till och med i artikeln att 4x4 är för lite. Vad är då en bra intervall och finns det länkar till studier?

Senast ändrad:
Jag är inget orakel i frågan men den här hysterin av vad som är rätt just nu är lite lustig.
Det finns inget rätt för alla, om rätt innebär samma för alla.

En före detta 400 meters löpare i England var så duktig att han var med i deras staffettlag i os, tränades på "gammalt" sätt.
Sen kom ny coach, det skulle tränas på nytt sätt, kort och hårt, och han blev bara sämre och sämre.

Hitta något som ger bra resultat, för er, och fungerar med er skalle.

Jag hatar Sweet spot träning. Fungerar inte i min skalle, så jag kör annat. Gorby på zwift gillar jag.

Tillbaka
Topp