[Artikel] Första titt: Canyon Spectral 2018

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Sixten Fors sa:
FranzJaeger sa:
Har kommit fram till att jag tycker att CF 8.0 känns mest prisvärd, men har svårt att bestämma mig för vilken färg...
Håller med, CF 8 känns vettigt utrustad och prisvärda. Kan inte hjälpa dig med färgvalet dock. Annat än att svart är trist.

Håller med fullt ut! Det jag hade velat haft en rct3 dämpare, renthal styre o stam samt ett par ordentliga grepp från ergon!
Kör på forest flare, den SKA jag ha!?

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Canyon har väl inte direkt högst R&D i branschen? Jag tror iaf att det är så dom har gjort sig känd för billiga cyklar.
Hörde rykten om att dom var tvungen att vänta ut en massa patent i USA, därför dröjde lanseringen.
Men canyon lägger mer pengar på reklam och sponsring av fina team så det är ganska självklart att kostnaden ökar...?

Ändå mycket för pengen?

Jag vet inte hur mycket Canyon Bicycles GmbH lägger på R&D i % av omsättning, jämfört med andra cykeltillverkare med liknande omsättning (ca 2 miljarder SEK). Jag tror inte att de ligger lägre, snarare tvärt om, då det är ett progressivt och snabbväxande ftg. Sedan tror jag att Canyon lägger mindre % av omsättning på Marketing & Sales, jmf. med liknande ftg, men får större effekt per $ genom att använda pengarna smartare = färre anställda inom Marketing & Sales, fokus på få kanaler med stor impact (web och UCI-team).
Precis många andra cykeltillverkare är Canyon privatägt / ej börsnoterat / årsredovisning ej offentlig (?).

Scott omsätter kanske 4 miljarder SEK
Specialized kanske 5 miljarder SEK
Merida drygt 6 miljarder SEK
Trek kanske 10 miljarder SEK
Giant knappt 16 miljarder SEK

Intressant med omsättningssiffror. Stämmer det verkligen att Trek är dubbelt så stort som Specialized?

Erik O sa:
Intressant med omsättningssiffror. Stämmer det verkligen att Trek är dubbelt så stort som Specialized?
Vet inte, krävs mer/bättre research. Cykelbranschen är till stora delar onoterad och hemlighetsfull. Verkar som att de som vet ogärna berättar :)

Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:
Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:
På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?

Så kanske det är? Jag är tyvärr ingenjör och ingen ekonom. Men det låter ju inte helt orimligt?
Löner till personal på utvecklingsavdelningen betalas löpande. Det är inte så att de får vänta på sin lön i tre år, till dess de nya produkterna är sålda :)

Löner inkl. alla omkostnader, lokalhyra, förbrukningsmaterial, prototyper, ev UE-arbete etc. betalas löpande och kostnaden är redan tagen i tidigare/innevarande års redovisning. Ev investeringar i nya verktyg/maskiner kan ev skrivas av över flera år, om de förväntas vara användbara under flera år.

Nja, gissningsvis så har man väl gjort en produktkalkyl där man slår ut utvecklingskostnaden på förväntat antal sålda enheter av den berörda produkten. Huruvida tidpunkten för utvecklingskostnaden och den förväntade intäkten sammanfaller eller inte har inte så mycket med saken att göra (så länge man inte har likviditetsproblem).

Om en produkt redan har uppfyllt förväntad prognos för antalet sålda enheter kan man sänka priset, då kostnaden för utveckling och verktygsinvestering redan är täckt. Gissningsvis gäller detta utgående modell av Spectral.

(Sen kan man ju av olika skäl utveckla och sälja produkter där man vet att intäkterna från försäljningen inte kommer kunna täcka utvecklingskostnaderna. DH-cyklar brukar t.ex vara en förlustaffär för tillverkarna, men de betalar sig genom bra PR istället.)

Edit:
Fast jag är ju inte heller ekonom utan ingenjör med nån enstaka ekonomikurs i bagaget, så lita inte på mig ;)

Senast ändrad:
theBrand sa:
Nja, gissningsvis så har man väl gjort en produktkalkyl där man slår ut utvecklingskostnaden på förväntat antal sålda enheter av den berörda produkten. Huruvida tidpunkten för utvecklingskostnaden och den förväntade intäkten sammanfaller eller inte har inte så mycket med saken att göra (så länge man inte har likviditetsproblem).

Om en produkt redan har uppfyllt förväntad prognos för antalet sålda enheter kan man sänka priset, då kostnaden för utveckling och verktygsinvestering redan är täckt. Gissningsvis gäller detta utgående modell av Spectral.

(Sen kan man ju av olika skäl utveckla och sälja produkter där man vet att intäkterna från försäljningen inte kommer kunna täcka utvecklingskostnaderna. DH-cyklar brukar t.ex vara en förlustaffär för tillverkarna, men de betalar sig genom bra PR istället.)

Edit:
Fast jag är ju inte heller ekonom utan ingenjör med nån enstaka ekonomikurs i bagaget, så lita inte på mig ;)

En produktkalkyl är inte samma sak som en årsredovisning. Rimligen finns alltid en projekt/produktkalkyl, som kan sträcka sig över många år, vilken hjälper ledningen att fatta beslut om vad som är lönsamt/olönsamt och vad som skall behållas/avvecklas. Beroende på vad man väljer/inte väljer att stoppa in i kalkylen (goodwill från DH PR etc.) får man olika data som beslutsunderlag. Bara för att ett projekt/en produkt går bättre än budget innebär det inte att ftg automatiskt har råd att sänka priset, det kanske finns andra projekt som inte når sina mål. Om den lönsamma produkten fortfarande går att sälja till ett högt pris kommer ftg ogärna sänka priset och avstå säkra intäkter.

Sixten Fors sa:
En produktkalkyl är inte samma sak som en årsredovisning.

Nej, det är vi nog överens om.
Sixten Fors sa:
Rimligen finns alltid en projekt/produktkalkyl, som kan sträcka sig över många år, vilken hjälper ledningen att fatta beslut om vad som är lönsamt/olönsamt och vad som skall behållas/avvecklas. Beroende på vad man väljer/inte väljer att stoppa in i kalkylen (goodwill från DH PR etc.) får man olika data som beslutsunderlag.

Även här är vi överens.
Sixten Fors sa:
Bara för att ett projekt/en produkt går bättre än budget innebär det inte att ftg automatiskt har råd att sänka priset, det kanske finns andra projekt som inte når sina mål. Om den lönsamma produkten fortfarande går att sälja till ett högt pris kommer ftg ogärna sänka priset och avstå säkra intäkter.

Givetvis.
Jag vet inte om vi missförstår varandra, jag ville mest förtydliga att utvecklingskostnaden sannolikt är knuten till priset på produkten på ett eller annat sätt och att en äldre produkt ofta säljs billigare av just det skälet att man redan har täckt kostnader för utveckling och verktyg. Sen sänker man givetvis inte priset om man inte tror att det kommer generera mer vinst eller gynna affärerna på sätt.

(Enduro Fredriks ursprungliga fråga alltså)

Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:
Sixten Fors sa:
Enduro Fredrik sa:
På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?

Så kanske det är? Jag är tyvärr ingenjör och ingen ekonom. Men det låter ju inte helt orimligt?
Löner till personal på utvecklingsavdelningen betalas löpande. Det är inte så att de får vänta på sin lön i tre år, till dess de nya produkterna är sålda :)

Löner inkl. alla omkostnader, lokalhyra, förbrukningsmaterial, prototyper, ev UE-arbete etc. betalas löpande och kostnaden är redan tagen i tidigare/innevarande års redovisning. Ev investeringar i nya verktyg/maskiner kan ev skrivas av över flera år, om de förväntas vara användbara under flera år.

Fast om man inte tar betalt för utvecklingen av denna pga att man tagit pengarna från tidigare försäljning så har man tagit bort en del av finansieringen av utvecklingen av nästa generation. Skulle man inte ta betalt för utvecklingskostnader skulle de ekonomiska resultaten blir klart lägre oavsett bransch. skulle bli väldigt tydligt inom flyg o bilbranschen. Om jag nu inte tolkar dig fel, att det skulle vara mörkligt att de tar mer betalt för utvekling.

En annan tanke, omsätter inte merida mer? Me tanke på att de tillsammans med giant väll är de största tillverkarna (räknat på att de tillverkar år andra)

Senast ändrad:
Enduro Fredrik sa:
Sixten Fors sa:
FranzJaeger sa:
Har kommit fram till att jag tycker att CF 8.0 känns mest prisvärd, men har svårt att bestämma mig för vilken färg...
Håller med, CF 8 känns vettigt utrustad och prisvärda. Kan inte hjälpa dig med färgvalet dock. Annat än att svart är trist.

Håller med fullt ut! Det jag hade velat haft en rct3 dämpare, renthal styre o stam samt ett par ordentliga grepp från ergon!

Det blev en trist svart. Matchar andrahojen bra =) Leverans i feb!

FranzJaeger sa:
Enduro Fredrik sa:
Sixten Fors sa:
FranzJaeger sa:

Det blev en trist svart. Matchar andrahojen bra =) Leverans i feb!

Tjusigt!! ? då väntar jag på en full recension i slutet av februari då! ?

Blev en 8.0 i svart här med, skulle egentligen beställa i vår men den andra Canyon (fitness hoj) jag sneglat på fick en leveranstid ända borta i juni, vet inte hur poppis Spectral blir men kände att jag inte ville riskera att inte ha en cykel alls när snön försvinner.

Blir ju en lagom uppdatering från min nuvarande 3-växlade Monark damcykel från början av 2000-talet iaf ;)

Nu ska man bara lyckas fördriva tiden i 2 månader också

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp