Aktuell leveranstid från Bike-discount.com?

Allt från typ tre dagar till två veckor. Allt beror på transportföretagets dagsform. Risken på sommaren är att volymerna är mindre och att man samlar ihop mer gods innan det lastas vidare från terminalerna varvid det blir liggande längre tid. Men detta har förändrats tack vare ökad internethandel och numera är det större risk att paket blir felsorterade och åker iväg på detour till något annat håll i världen.

Beställde en ganska bra hög med prylar i tisdags och hämtade paketet på Ica i fredags. Dött lopp mellan BD och r2 då jag gjorde även en beställning där samma dag (stört omöjligt att hitta EN butik som har allt hemma) och det fick jag också i fredags.

Skall hela sanningen fram så hämtade jag ut tre paket, det sista från Bikeplace där Jon hade gett min gaffel lite välbehövlig kärlek.

//Porath

För mig som bor i södra delen av landet brukar det ta knappt en vecka. Beställde nyligen en hög i torsdags och de ska levereras i morgon enligt Postnord. Det brukar stämma.

Beställde saker 25:e som hade "upp till 10 dagars leveranstid". Order är fortfarande under process...

Edit: ooops, det var visst bike-components jag handlade ifrån...jaja, fultysk som fultysk :)

Senast ändrad:
Beställde drivlina imorse ( tre olika tyska leverantörer) samma dilemma som ovan ingen hade alla grejer hemma
12.23 fick jag Mail om att sista paketet gått iväg, bring och PostNord får se hur lång tid det tar att få dem bara…
Mange

Hoppsan!

Nedanstående står idag på deras hemsida. Antagligen kopplat till översvämningarna.

"Due to the extreme weather conditions, there may be delays in deliveries at the moment, as many colleagues are directly affected. Our locations have been spared and we are available to a limited extent. Thank you for your understanding!"

Hoppsan!

Nedanstående står idag på deras hemsida. Antagligen kopplat till översvämningarna.

"Due to the extreme weather conditions, there may be delays in deliveries at the moment, as many colleagues are directly affected. Our locations have been spared and we are available to a limited extent. Thank you for your understanding!"
Var ju en ganska kraftigt skyfall i Tyskland igår…
13315B67-92C8-48B0-8105-38D68B1E6D60.png

Har handlat jättemycket från https://www.bike-discount.de/en handlar du dyra saker tar det ca 3-4 dagar. Billigare saker 1-2 veckor. Dyrt = Sram XX1 komplett drivpaket(fortfarande 50-60% billigare än Sverige men dyrt ändå). Billigt = Cykelkläder, mekställ, alla verktyg man behöver utom momentnyckel. Är supernöjd med tyskarna.

Beställde senast i mitten av maj. Tog en dryg vecka att få hem grejerna. Paketet lämnade BD dagen efter beställning, men sen låg det still ganska länge i Hamburg och Danmark.(DPD).

För mig har det varierat mellan strax under till strax över en vecka sista månaden (3 beställningar).
Det är frakt-tiden som har varierat, verkar kunna skickas lite olika vägar.

Gjorde en beställning för 1.5 vecka sedan, halva ordern kom igår, andra halvan har inte skickats än, allt fanns i lager enligt hemsidan. Första paketet kom med postnord hemleverans som jag styrde om till ombudet (via appen) eftersom jag inte kunde vara hemma när leveransen skulle komma.

Gjorde en beställning för 1.5 vecka sedan, halva ordern kom igår, andra halvan har inte skickats än, allt fanns i lager enligt hemsidan. Första paketet kom med postnord hemleverans som jag styrde om till ombudet (via appen) eftersom jag inte kunde vara hemma när leveransen skulle komma.

Att de inte har skickat hela leveransen trots att allt skulle finnas i lager låter illavarslande och inte likt mina tidigare erfarenheter av dem. Kan du se något mönster i vad som har skickats respektive inte?

Att de inte har skickat hela leveransen trots att allt skulle finnas i lager låter illavarslande och inte likt mina tidigare erfarenheter av dem. Kan du se något mönster i vad som har skickats respektive inte?
Det finns ett mönster, jag har ingen anledning att vara orolig just nu iaf.

Deras lagersaldo uppdateras långsamt har jag märkt… men då har dom bara skickat mail som lyder typ ”sorry product out of stock”.
Beställde hjul därifrån för 2-4 veckor sedan och dom kom på en vecka knappt.

Beställde en massa olika pryttlar igår eftermiddag, fick nu ett trackingnummer på en försändelse som ska ha allt med i samma. Kanske hade tur eller så hade personen ovan otur :)

Beställde en massa olika pryttlar igår eftermiddag, fick nu ett trackingnummer på en försändelse som ska ha allt med i samma. Kanske hade tur eller så hade personen ovan otur :)

Han hade nog otur. Normalt brukar de alltid vara snabba. Det som tar tid är logistiken från dem till köparen och det beror på speditörerna.

Jag beställde vid midnatt till måndag. Vissa varor hade 2-5 dagars leveranstid. Idag kl 17 kom aviseringen att leveransen är skickad från dem. Bra jobbat!

Kunde hämta ut hos ombud i torsdags. Fick på så sätt det t o m tidigare än om det hade körts ut, även om Postnord skrev att det skulle ta 1-2 dagar extra.

Mycket bra mao.

Fortfarande inte fått min beställning, den skickades rappt från bike-discount men DPD verkar vara ett helt bedrövligt logistikföretag.
Tydligen beror detta på att PostNord har för få transporter bokade för att hämta upp paketen. Om dom gör det i Danmark eller Tyskland var lite oklart. Men det sker bara någon gång per vecka då dom hämtar allt som ligger och väntar. Beställer man med typ DHL eller DSV så kör dom egna transporter. Förr i tiden var det alltid DHL från tysken när jag beställde och då kunde det nästan vara dagen efter-leverans, snabbare än inrikes.

Tydligen beror detta på att PostNord har för få transporter bokade för att hämta upp paketen. Om dom gör det i Danmark eller Tyskland var lite oklart. Men det sker bara någon gång per vecka då dom hämtar allt som ligger och väntar. Beställer man med typ DHL eller DSV så kör dom egna transporter. Förr i tiden var det alltid DHL från tysken när jag beställde och då kunde det nästan vara dagen efter-leverans, snabbare än inrikes.
Lustigt att jag lyckats få alla mina beställningar på 5 arbetsdagar trots detta. Så sent som igår senast. Beställer iofs oftast söndag kväll så kanske matchar deras schema då.

Lustigt att jag lyckats få alla mina beställningar på 5 arbetsdagar trots detta. Så sent som igår senast. Beställer iofs oftast söndag kväll så kanske matchar deras schema då.
5 arbetsdagar är väl inte jättesnabbt iofs. Rimligt utifrån att det skickas från ett annat land såklart. Men som sagt är jag lite bortskämd från hur det var förr när det var snabbare än inrikes beställningar. Dock brukar jag själv ha otur och missa fredagen så man får vänta hela helgen också.

@nordtrek hade koll på hur det funkade med upphämtningar av beställningar från Tyskland va? Kan vi få lite facit här? Hur ser schemat ut för PostNord egentligen och var hämtar dom ifrån?

5 arbetsdagar är väl inte jättesnabbt iofs. Rimligt utifrån att det skickas från ett annat land såklart. Men som sagt är jag lite bortskämd från hur det var förr när det var snabbare än inrikes beställningar. Dock brukar jag själv ha otur och missa fredagen så man får vänta hela helgen också.
Mina brukar komma hem till mig på fredagen, då måste de körts till Sverige innan dess.

Och mycket fortare har det aldrig gått vad jag minns, möjligen någon dag ibland.

Mina brukar komma hem till mig på fredagen, då måste de körts till Sverige innan dess.

Och mycket fortare har det aldrig gått vad jag minns, möjligen någon dag ibland.
Ska förtydliga att jag menar att det tar längre tid när det är DPD som ska hantera transporten till gränsen och då är det PostNord som hämtar hem det till Sverige som jag har förstått det iallafall. Dom tillhör samma koncern/grupp. Annat när DHL eller DSV hanterar hela resan från Tyskland in i Sverige, även om PostNord får paketet sen.

För nåt som sex år sedan fick jag pakket från tysken oftast på onsdag när jag beställde på söndag. Det har blivit sämre de sista åren, framförallt för att alla tyskar, förutom R2, skickar senare.

Beställde på helgen hos BD och paketet skickades på måndag. Kankse är tyskarna på semester och beställer inte.

Det var ju intressant, vet inte om det är förmildrande eller ej. Nu har jag fått mina hjul i alla fall så får fokusera på skrivandet istället.

Ska förtydliga att jag menar att det tar längre tid när det är DPD som ska hantera transporten till gränsen och då är det PostNord som hämtar hem det till Sverige som jag har förstått det iallafall. Dom tillhör samma koncern/grupp. Annat när DHL eller DSV hanterar hela resan från Tyskland in i Sverige, även om PostNord får paketet sen.
Mina har gått med DPD, det är standardvalet och jag har inte ändrat på det. Det märks iaf inte som kund att det skulle vara något udda.

Tillbaka
Topp