[Artikel] Låsvred, webbapp och längre XC-gaffel från Rock Shox

Beofred

Aktiv medlem
R_RM_TwistLoc_180222_2516_AM_M-1800x1200.jpg

Den amerikanska komponentjätten Sram släpper fler nyheter på dämparfronten och ett nytt vridreglage för låsning av dämparna.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31319

Absolut, men det möjliggör ett skifte i mindset för konservativa xc-race wannabees och cykeltillverkare att sätta moderna 120 mm gafflar på fler HTs redan från fabrik. Precis som att de nu helt plötsligt är standard att köra 25-30 mm fälgar på xc-cyklar, för bara något år sedan var den konservativa och sjukt omoderna normen 20 mm. Racers är alltid sist på bollen.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Absolut, men det möjliggör ett skifte i mindset för konservativa xc-race wannabees och cykeltillverkare att sätta moderna 120 mm gafflar på fler HTs redan från fabrik. Precis som att de nu helt plötsligt är standard att köra 25-30 mm fälgar på xc-cyklar, för bara något år sedan var den konservativa och sjukt omoderna normen 20 mm. Racers är alltid sist på bollen.

Kan man kalla något som alla gör för omodernt?

marr sa:
Sixten Fors sa:
Kan man kalla något som alla gör för omodernt?
Japp. Racers är flockdjur och av hävd rädda för förändring och teknisk utveckling.

Mycketvillhamer sa:
Men man har väl kunnat bygga om SID till 120mm länge? Jag har sag-markeringar för 120mm på min SID xx från 2014.
Jo det har försökts förr (från industrin), men denna gång tror jag att det kan ske på riktigt.

SID... har den blivit styvare sedan 2012 eller är den fortfarande styv som en kokt morot?
Nån lågfartskompressionsdämpning hade den inte heller, brakedive galore!

Undrar om Fox tajmade sin release av nya 36an med GRIP2, nya 34an med Stepcast och nya Bomber Z1-gaffeln för att överskugga Rock Shox...

Gurra sa:
SID... har den blivit styvare sedan 2012 eller är den fortfarande styv som en kokt morot?
Här kommer lite morötter.

Jo, 2018 SID 15x110 är nog betydligt styvare än 2012 SID 5x100 QR. Samt styvare än Fox 32. Däremot är Lefty 2.0 Carbon XLR styvare än SID men också lika tung som Pike och kostar som två Pike. Är Lefty styvare än 2018 Pike RCT3 boost med 120 mm slaglängd?

SID RLC och WC har väl haft finjusterbar LSC i öppet läge rätt länge? Däremot inte finjusterbar i SID RL (Reba RL m.fl), men lock-out är också en form av LSC. Liksom Traction läget i RCT3 (Pike, Lyrik etc.) utöver deras LSC i öppet läge. Samt ställbar LSC från open till firm i RC (Revelation, Pike, Yari m.fl.).

Sixten Fors sa:
Gurra sa:
Här kommer lite morötter.

Jo, 2018 SID 15x110 är nog betydligt styvare än 2012 SID 5x100 QR. Samt styvare än Fox 32. Däremot är Lefty 2.0 Carbon XLR styvare än SID men också lika tung som Pike och kostar som två Pike. Är Lefty styvare än 2018 Pike RCT3 boost med 120 mm slaglängd?

SID RLC och WC har väl haft finjusterbar LSC i öppet läge rätt länge? Däremot inte finjusterbar i SID RL (Reba RL m.fl), men lock-out är också en form av LSC. Liksom Traction läget i RCT3 (Pike, Lyrik etc.) utöver deras LSC i öppet läge. Samt ställbar LSC från open till firm i RC (Revelation, Pike, Yari m.fl.).

Nästan lika tung som Pike om man ska vara noga inser brukar du ju vara med vikter. 100-150g under ?. Om vi pratar värsta alltså. Men ja svindyr löst. Nästan därför man inte köper den löst.

Oavsett så tycker jag nästan det intressantaste var vridreglaget. Synd att man sitter på xloc.

Min 2017 Pike 29" 160 mm Dual Position Air väger 1910 gram. Vet inte vad en 120 mm pike väger.
Vikter från Cannondales hemsida:

Bilagor

• Lefty.png
    Lefty.png
    10.9 KB · Besök: 212
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Min 2017 Pike 29" 160 mm Dual Position Air väger 1910 gram. Vet inte vad en 120 mm pike väger.
Vikter från Cannondales hemsida:

Beror ju lite på version, om man rönnar med styrröret eller inte. Dessutom verkar det föadra rätt bra från år till år. Oavsett så har de ökat rejält i vikt sen se frångick den versionen med bälg (som fanns ner mot 1100g). Varför vi nu ska hålla på att älta lefty. Den har ju inte mer med detta att göra än att den har rockshox internt till hälften, tyvärr. Hade gärna sluppit xloc på en i övrigt fin gaffel.

Angående sid så har den ju blivit klart kralligare sen den fick den nya designen på ytterbenen

Bilagor

• 793A705C-C461-4833-A70F-9F0B2DE30D00.jpeg
    793A705C-C461-4833-A70F-9F0B2DE30D00.jpeg
    75.7 KB · Besök: 245
Jag vägde Pike med styrrör och crown race (säkert att >200 gram av min vikt).

Att alla gafflar blivit kralligare, styvare, bättre, bredare, längre, tyngre ser jag bara som positivt.

De XCO-lopp jag kör har inte jag behov av mer än 100mm fjädringsväg. Sällan drop högre än 70 cm eller stenkistor man inte hinner igenom innan det slår i botten eller liknande. Vad blir bättre med 120mm?

Mer kontroll och snabbare utför kanske? Mindre tröttande för kroppen? Hur mycket långsammare klättring med 100 g extra vikt?

Förr kördes xc stelt, sedan 65, 80, 100 mm och sedan FS. Snart är 120 std.

Större fördel om man är 195 cm jmf med 155 cm lång.

Motorcyklar har 120 mm fjädring när de tävlar på slät asfalt, 300 mm i skogen, dessutom lågt tryck i däcken. Lvgcyklister smala hårda däck och ingen fjädring. Bakåtsträvare :)

Senast ändrad:
Bromsdykning bekämpar man effektivast med att förbättra fjäderkurvan än att skruva på massa LSC. En större negativluftkammare ger dig mer stöd utan att minska komforten.

Sixten Fors sa:
Mer kontroll och snabbare utför kanske? Mindre tröttande för kroppen? Hur mycket långsammare klättring med 100 g extra vikt?

Förr kördes xc stelt, sedan 65, 80, 100 mm och sedan FS. Snart är 120 std.

Större fördel om man är 195 cm jmf med 155 cm lång.

Motorcyklar har 120 mm fjädring när de tävlar på slät asfalt, 300 mm i skogen, dessutom lågt tryck i däcken. Lvgcyklister smala hårda däck och ingen fjädring. Bakåtsträvare :)

Så nästa år är XC 140? :)

Det enda XC-race jag blivit hindrad av fjädringen är x-cups tävling på Vallåsen som delar sträcka med Enduro sweden series. Där är jag snabbare på min endurohoj. Med bättre dämpare kan man klart gå upp i väg utan att gunga bort en massa effekt det är helt klart. En modern gaffel på 100mm är nog bättre på alla sätt än en 50mm var för 10 år sen.
I en annan sportgren jag tävlar i så hittar man 1-2 sekunder per kilometer för varje år bara i fjädringen.

Av alla långlopp jag kört är där kanske 2 segment på Snapphaneturen som man har vinst av lite mer fjädring. Hämtar nog mer på en dropper isåfall.

Motorcyklar går väldigt mycket fortare och har en annan motor.

Sixten Fors sa:
Mycketvillhamer sa:
Men man har väl kunnat bygga om SID till 120mm länge? Jag har sag-markeringar för 120mm på min SID xx från 2014.
Jo det har försökts förr (från industrin), men denna gång tror jag att det kan ske på riktigt.

Jag körde min gamla (2014) sid xx på 120mm, tyckte det fungerade bra med luxen.
Största orsaken till bytet var att få mera markfrigång.
Cykeln blev lite sämre uppför, det märktes att ramen var skissad för 100mm. Men i det stora hela fungrade det bra, och jag gick aldrig tillbaka till 100, fast jag hade kvar luftkolven.
Borde gå att ändra alla rs gafflar som har sagmarkering som avviker från befintlig slaglängd.

Tillbaka
Topp