[Kalender] Where the cannons once were made - 2 september 2018 - 175km grustur (OBS! Nytt datum, 2 september.)

[Kalender] Where the cannons once were made - 2 september 2018 - 175km grustur (OBS! Nytt datum, 2 september.)
Låter ju kul det där! Finns det GPX på rundan som den är planerad?

En gpx kommer komma ut när den är helt klar för publicering och när det börjar närma sig.
Men ungefär så här kommer det se ut.

o0gwFhe.jpg

Chapter 2 sa:
En gpx kommer komma ut när den är helt klar för publicering och när det börjar närma sig.
Men ungefär så här kommer det se ut.

Inget problem att publicera "release candidat" - kul att se hur det är tänkt även om detaljer ändrar sig under resan. Jag cyklade en del av de där vägarna under tiden för första kuwait kriget... Vore kul att återbesöka och nyupptäcka vägar som fanns under däcken ibland för 27-28 år sedan. Testade kvarsebo området i sommras som nostalgitripp och är väl dax för E-tuna området i år då!

??

Najz. Undrar om man är inplanerad för något den helgen...

Tycker det verkar trevligt. Borde väl funka på ht också om man är tränad för det och det inte är alltför hög medelhastighet i svansen där jag antar att det är trevligast.

Hasse#7 sa:
Tycker det verkar trevligt. Borde väl funka på ht också om man är tränad för det och det inte är alltför hög medelhastighet i svansen där jag antar att det är trevligast.

Från det första tramptaget på den asfalterade parkeringen så ser fördelningen mellan grus/skogsväg, asfalt, stig och övrigt ut såhär:
136km grus/skogsväg
29km asfalt
7km stig
3km övrigt

Förra året när vi körde en liknande tur fast med en fler km asfalt än nu så hade vi en på racer och två på MTB, resten CX.
En av de som körde CX förra gången tänker ta sin MTBn denna gång. Och cyklisten på racer skulle med stor sannolikhet använda sin CX om han skulle köra igen. Resterande är nog nöjda med sina val.

Stats från förra årets TVÅ turer:
Vol. 2
Distance
179.54km
Moving time
7:53:43
Elevation
1,788m
Avg Speed
22.7km/h

Vol. 1
Distance
176.82km
Moving time
7:39:10
Elevation
1,731m
Speed
23.1km/h

Senast ändrad:
Lägesrapport med 2 månader kvar:

Sträckan:
Grunden för för turen har varit klar ett tag. Skogsarbetarna har dock varit effektiva med att kasta ut vass sten under vår och försommaren på några av vägarna som var tänkta för turen. Så den har varit under ständig förändring. Av samma anledning kommer jag också vänta med att lägga ut den slutgiltiga gpx filen till sista veckan så att jag in i det sista kan göra de förändringar som behövs för att få ihop den bästa sträckan för årets tur.

Med nuvarande förändringar så ser turen just nu ut att bli 178 km lång med ett enklare depåstopp efter 70 km och 100 km. Och ett längre lunchstopp i Åkers Styckebruk efter 120 km.

Höjdmeterna för sträckan är 2000 höjdmeter med Ridewitgps satellit-karta och 1600 höjdmeter med deras OSM Outdoors-karta.
Vilken som är mest korrekt vet jag inte men någonstans där i intervallet 1600-2000 höjdmeter ligger det nog.

Depån:
Det börjar även bli dags att bestämma hur vi ska lägga upp depån.
Här har jag inte riktigt bestämt/löst hur jag ska göra ännu. Men jag har några förslag.
Den bästa lösningen för er, tänker jag, är att man själv tar med sig det man vill ha till sitt depå stopp och att det sedan körs bort till depån i samband med start. Här krävs det en medorganisatör som är villig att köra dit grejerna och kan vänta där i några timmar på oss. Alternativt att jag lastar Bullitt'en och försöker hinna fram till depån innan första cyklist hinner dit.
Vi får se hur jag löser det. Men just nu känns det som den bästa lösningen.

Alternativ två är att jag helt enkelt bara köper lite bananer och kör dit dem på fredagskvällen så allt är på plats redan innan starten på lördagen. Då kan jag själv cykla med i de bakre leden på turen också.

Vad röstar ni för? Finns det fler förslag?

Bildförklaring:
Grön= Asfalt
Blå= Fin vanlig grusväg
Gul= Grövre grusväg/Skogsväg
Röd= Stig
Rosa= Inte riktigt cykelbart

ratio.jpg

https://www.facebook.com/events/171944616776308
Skriv här i tråden om du vill följa med men inte vill/kan anmäla dig via Facebook eventet.

Senast ändrad:
Om man fortfarande tvekar på om man kommer att orka cykla hela rundan på 178km så kan jag meddela att det kommer att finnas två kortare varianter att välja på också.

Alla varianter har samma början och samma slut men med olika vändpunkter. Så det går att bestämma sig under turens gång också beroende på sin dagsform och väder.
GPX-filer kommer att finnas för alla tre.

Den kortaste blir ca 110km. Där vänder man i Åkers Styckebruk efter ca 50km och här kan man också passa på att fylla på vatten och äta något på ett av matställena som har öppet.

Den mellanlånga blir ca 140km och där vänder man istället vid första vattendepån efter ca 70km. På den här varianten kommer det att finnas matmöjligheter efter ca 85km när man kommer in i Åkers Styckebruk på vägen tillbaka.

Den långa är som tidigare 178km lång. Med vattendepå efter 70km, 100km och matstopp efter 120km. På den långa rundan kommer det även finnas ett litet bergspris och spurtpris att köra för efter 93km och 163km.

På kartorna kan ni se skillnaderna för de olika varianterna.
Korta:
kort.jpg

Mellanlånga:
mellan.jpg

Långa: "The official route" =)
lng.jpg

https://www.facebook.com/events/171944616776308/
Anmäl dig via turens eventsida på Facebook eller skriv här i tråden om du vill följa med men inte vill/kan anmäla dig via Facebook eventet.

Senast ändrad:
Jammen varför inte. Är det inte ösregn eller snö lär jag komma. Nu fick jag upp motivationen igen efter ett brutet Vättern!

Lovande tur på intressanta vägar...
Kommer GPXen att finnas tillgänglig även för mig (oss?) som inte kan vara med den förste september?

/Håkan

wtcowmND2sepcopy.jpg

OBS!
Nytt datum,
2:a september
wtcowmVM2sepcopy2.jpg

Viktigt meddelande!

P.g.a att en rallytävling kommer att köras i ett område som WTCOWM är tänkt att passera, är jag tvungen att flytta min tur till den 2:a september istället.

Länsstyrelsen har beslutat att vägarna i området kommer att vara avstängda mellan 08.30-17.00 den 1 september.

Förändringen är därför tyvärr nödvändig om turen ska gå att genomföra överhuvudtaget. Jag ber om ursäkt för de problem som flytten ev innebär. Och hoppas att du ändå har möjlighet att delta på söndagen den 2 september istället.

Senast ändrad:
Tack för GPXen, det ser ut att vara en fin runda.

/Håkan

^Ingen orsak!

Den är fin, fast ganska hård med sina grovkorniga grus- och skogsvägar. Mer äventyr än ren grustur.

LVG till MTB skalan:
Lvg <----------------------|--------> MTB

Timed segment #1 - Bergspriset.
Segmentet startar 92 km in på rundan och är ca 1,2 km långt.
Det är inte den brantaste eller längsta backen men den bästa för att köra som ett bergspris.

Timed segment #2 - Spurtpriset..
Segmentet startar 162 km in på rundan och är ca 0,9 km långt.
Segmentet har en bred vägren som jag rekommenderar att ni använder.

(Ha överseende för skakigt bild, felstavningar så som boomen och fel som "segment #1" i segment #2 videon =) )

https://www.facebook.com
Anmäl dig via turens eventsida på Facebook eller skriv här i tråden om du vill följa med men inte vill/kan anmäla dig via Facebook eventet.

Senast ändrad:
Where the cannons once were made - 2 september 2018 - 175km grustur. OBS! Nytt datum, 2:a september.

Logistiken för depån på söndag är löst och jag kan glatt meddela att en fikadepå kommer att vara förlagd på Lilla Vasskärr B&B som vi passerar efter 67 km och 103 km.

Nått sånt här hade jag tänkt:
För 15kr/person skulle man tex kunna få 4 gifflar, 2 mindre chockladbollar (gillesbollar), och två normal stora bitar rulltårta och 2 koppar kaffe + vatten.

Pizza/matstoppet efter 120 km är förstås kvar där man kan få lite mer mat än ovanstående fika.

Utöver det här är det "carry your own " som gäller.
Med andra ord, ta med så mycket egen "energi" att du klarar dig utöver de planerade stoppen.

Välkomna!

http://www.vasskarr.se/
dsc_0400.jpg-for-web-large.jpg

https://www.facebook.com

Senast ändrad:
Jag tycker att det här låter som ett, trumvirvel, kanonbra evenemang. Men jag har inte möjlighet att delta. Lyfter på hatten till arrangör och hoppas det blir riktigt trevligt och jobbigt.

Uppdatering ang. depån:
Innehållet på depån som passeras efter 64km och 103km är nu fastställt.

För 25kr/depånyttjande deltagare kan man få en stekt äggmacka, en ostmacka, kaffe/the, vatten och några Gille chokladbollar.

OBS! Depån kommer bara passeras på den långa eller mellanlånga rutten. Om man kör den kortare rutten på 100km vänder man tidigare och får hitta vatten och något ätbart inne i Åkers Styckebruk på egenhand efter ca: 50km.
Pizzeriorna öppnar inte förrän k.l 12.00 men ICA är öppet från kl. 08.00.

Totalkostnad för depån, som förstås är valfri, blir 25kr/depånyttjande deltagare.

Utöver ovannämnda depå är även ett mat/pizzastopp planerat efter 120km på en av de lokala pizzeriorna i Åkers Styckebruk.

Välkomna!

https://www.facebook.com/events/171944616776308/

PS. Om någon har kontakt med markuse1 här på Happy så får ni gärna hälsa honom att läsa sina PM eller berätta för honom att turen är flyttad till söndagen den 2 september. DS.

Ett sista inlägg med lite praktisk information inför imorgon.

Innan start:
Vi startar på parkeringen vid Skogsängens IP (SIP), kl 09.00.

9°21'23.8"N 16°31'50.1"E
59.356601, 16.530585

Startplatsen är en parkering som vi brukar använda som samlingsplats inför våra rundor.
Det finns inga omklädningsrum eller andra bekvämligheter tillgängliga på platsen.
(Skicka ett PM om du behöver någonstans att byta om innan start.)
20 L vatten kommer att finnas i en dunk för påfyllning av flaskor innan start men tyvärr inte vid målgång.
Ett tips är att ta med någon extra vattenflaska som du kan lämna kvar i bilen så att du har vätska även efter målgång.

Under färd:
Planen att vi delar upp oss lite efter nivå och ambition redan från start. En snabbare, en mittemellan och en ”alla ska med”-grupp.
Hur snabbt det ska gå i de olika grupperna brukar reglera sig självt och det tror jag att det kommer att göra denna gång också.
Vi kommer även ha en högre snittfart den första tredjedelen av turen. Så det är svårt att säga att vi ska ha en snittfart på XX km/h för respektive grupp.

Om någon/några tycker att det går lite för fort eller för långsamt i en grupp man valt, tänker jag att man kan skapa nya grupper med högre eller lägre hastighet under turens gång. Eller så kan man släppa gruppen och bli uppfångad av gruppen som kommer bakom istället.

Min uppgift under turen är att se till att ingen blir avhängd och lämnad ute i skogen. Så jag kommer att anpassa min fart så att alla kan hänga med mig och även fånga upp cyklister som har släppt en för snabb grupp framför.

Jag kommer att cykla den långa rundan vilket medför att efter 50km så kommer de som väljer att köra den korta rundan att behöva cykla själva. Och efter 70km kommer även de som väljer att köra den mellanlånga att behöva cykla själva.

Efter mål:
Målet är på samma parkering som vi startade ifrån och återigen kommer det inte finnas några omklädningsrum eller andra bekvämligheter tillgängliga på platsen. Planera klädsel/ombyte så att du kan åka hem oduschad ifrån turen.

Betalning:
Lilla Vasskärr har meddelat att Swish eller kontanter går bra och betalas på plats i depån. 20kr till dem för mackor, the och kaffe. Och ca 5kr till mig för chokladbollarna beroende på hur många vi blir som delar på kostnaden för dem.
Pizzerian tar kontanter och kort.

Inga övriga kostnader för själva deltagandet.

Säkerhet:
Vi kommer att cykla på en blandning mellan allmänna vägar och icke allmänna vägar. Även om det inte ser ut som det emellanåt så används vägarna av bilister, ryttare och cyklister, djur och människor. Tänk på att inte gena i kurvor, undvik gärna dubbla led på de allra smalaste vägarna i fall ni plötsligt skulle få möte. Stanna gärna och släpp förbi snabbare fordon om det skulle behövas på de kurviga och smala grusvägarna. Visa hänsyn.
Och som vanligt använd sunt förnuft och följ ALLTID trafikreglerna.

Allt deltagande sker på egen risk.
Det är INGEN tävling!

Vi ses imorgon!

vder.jpg

Senast ändrad:
Kunde tyvärr inte idag, hade den gått en dag tidigare hade jag hängt på.
Men ett ruskigt bra initiativ!

Vi blev 14 tillslut vilket jag måste säga är bra med tanke på det sena bytet av dag. Runt 25 hade jag som inofficiellt maxtak denna gång.

Svårt att försöka pricka in vädret så perfekt som vi gjorde idag. Vädret var helt fantastiskt idag!

Lite bilder från dagen:
39756292_323094534923123_2434947686021988352_n.jpg

39539016_2006366139427423_3174311604355334144_n.jpg

37150349_330688684342413_5971357116835823616_n.jpg

39517669_2112135275715458_9195844547777658880_n.jpg

Fler bilder här: https://www.instagram.com/wlsn_j/
Och förhoppningsvis kommer det upp mer under #WTCOWM

Fint! Hur blev fördelningen mellan distansvalen?

2st 10mil.
2st körde en special variant pga jobb för en och brist på slangar för den andre. Dom körde med oss till depån och vek sedan av efter 7mil och tog den kortaste asfaltsvägen hem och borde fått ihop 13mil.
Resterande 10 startande körde den långa på 17mil.

Chapter 2 sa:
2st 10mil.
2st körde en special variant pga jobb för en och brist på slangar för den andre. Dom körde med oss till depån och vek sedan av efter 7mil och tog den kortaste asfaltsvägen hem och borde fått ihop 13mil.
Resterande 10 startande körde den långa på 17mil.

Starkt! 17 mil är långt om vägen är måttligt lättcyklad.

Slutsummering:
Tack till alla som kom och cyklade turen. Vilken fantastik septemberdag det blev.
Jag hoppas att turen var till belåtenhet. Även om den medvetet är lite väl grov på sina håll.

Nu hoppas jag även att alla har hunnit lägga upp sina rundor på Strava för lite prisutdelningar.

Jag utgår får att Strava-tiderna är korrekta. Om ni ser uppenbara fel säg gärna till så redigerar vi listan.

Timed Segment #1:
Här ser det lite för tight ut för att med säkerhet säga att Rasmus Enlund är före Tony Carlsson. På det här segmentet blir det med andra ord två vinnare som får en varsin Ass Savers Fendor Bendor Big.
Grattis Rasmus och Tony!

1. Rasmus Enlund 21.9km/h – 3:12
1. Tony Carlsson 21.8km/h – 3:13
3. Jonas Lundberg 21.3km/h – 3:17
4. Henrik Eketjäll 20.4km/h – 3:26
5. Joakim Persson 19.6km/h – 3:35
6. Emile Wilmar 19.3km/h – 3:38
7. Pontus Ekehult 14.9km/h – 4:42
8. Jonathan Wilson 14.3km/h – 4:54

Timed Segment #2:
Här är det återigen Rasmus Englund i topp. Denna gång med tillräckligt stor marginal för att utropas till ensam vinnare. Grattis till en Ass Savers Mudder Mini.

1. Rasmus Enlund 39.4km/h – 1:13
2. Jonas Lundberg 35.1km/h – 1:22
2. Tony Carlsson 35.1km/h – 1:22
2. Emile Wilmar35.1km/h – 1:22
5. Henrik Eketjäll 33.0km/h – 1:27
6. Pontus Ekehult 23.2km/h – 2:04
7. Jonathan Wilson 22.1km/h – 2:10
8. Joakim Persson 21.9km/h – 2:11

Bragdpriset:
Vi har också ett bragdpris att dela ut. En kobjällra! ;)
Detta pris går till Pontus Ekehult. Motiveringen lyder:
Trots att Pontus redan innan pizzastoppet hade kramp i låret. Ramlade stillastående i klättringen upp mot tjurhagen. Passerade sitt tidigare distansrekord på cykel redan efter mil 13,5. Så slutade han inte att kämpa vidare och tog sig tillslut i mål på strax under 10 timmars cykling på krävande vägar.
Grattis till en Rapha Kobjällra!

Ett stort tack till Lilla Vasskärr för den härliga depån.
Tack för mackorna, kaffet och det fina vädret.

Slutligen vill jag rikta ett extra stort tack till Ass Savers och deras support av Where the cannons once were made.
Tack för ert generösa bidrag med priser till bergspriset, spurtpriset och giveaways.
https://ass-savers.com/

Rasmus, nått sånt här kan det se ut till hösten. ;)
stefanhaehnel_asssavers-1.jpg

Where the cannons once were made tackar för 2018 och hoppas vi kan ses igen 2019 för nya äventyr / #WTCOWM

=)

Senast ändrad:
Oh-la-la, man tackar! Jag har bara lovord angående arrangemanget, oerhört tacksam för allt arbete som ligger bakom. Fikat i Lilla Vasskärr var nog det allra bästa men stora plus på allt det övriga också.

Tillbaka
Topp