[Artikel] Forskning visar att cykelhjälm inte leder till ökat risktagande

Joklkol sa:
Det är väl ändå så att de som använder hjälm redan är försiktiga av sig.

De enda jag känner som har hjälm är 40+ och cyklar 15km/h. Samt "töntarna"i skolan som hade hjälm i högstadiet för mamma tvingade dom.

Det är ju extremt få som har hjälm. Och vad menas med risktagande? Är det när du kör över vägen där det unte är övergångsställe eller är det när du kör dirt och hoppar 5 meter?
Uppenbart att du inte känner några lvg-cyklister.

Hoppsan. En av författarna till metastudien heter Jake Olivier. Han är känd för att förvanska andras hjälmforskning. Bland annat påstod han att bilister inte körde närmare hjälmbrukare än barhövdade. Han fick en knäpp på näsan för detta, för det visade sig att han hade ändrat på frågeställningen för att få det svar han önskade.

Och tänk, detta genmäle nämns inte i den nya metastudien som han är medförfattare till.

Bicycle helmets and risky behaviour: A systematic review - av Jake Olivier, Raphael Grzebieta med flera.

Bicycle helmet wearing is associated with closer overtaking by drivers: A response to Olivier and Walter, 2013 - av Ian Walker och Dorothy Robinson
Here we show how Olivier and Walter’s analysis addressed a subtly, but importantly, different question than Walker’s. Their conclusion was based on omitting information about variability in driver behaviour and instead dividing overtakes into two binary categories of ‘close’ and ‘not close’; we demonstrate that they did not justify or address the implications of this choice, did not have sufficient statistical power for their approach, and moreover show that slightly adjusting their definition of ‘close’ would reverse their conclusions.

Gött att se! Loggade in för att skriva något i samma andan men du gör det bättre :)

I övrigt ökar jag inte risktagandet när jag tar på mig hjälm, jag tar på mig hjälm när jag ökar risktagandet.

Gött att se! Loggade in för att skriva något i samma andan men du gör det bättre :)

I övrigt ökar jag inte risktagandet när jag tar på mig hjälm, jag tar på mig hjälm när jag ökar risktagandet.
Farligaste cyklingen jag gör är till jobbet.

Men inte där jag har fullface av någon anledning.

En av de få gånger när jag vurpat och slagit skallen i gatan, ja då hade jag inte hjälm. Har det typ alltid annars. Följden blev ett blått öga som svullnade upp till en apelsins storlek. Fick röntga skallen för 600kr. Waste of money. Efter ett par veckor var jag ”normal” igen.
Vad vill jag ha sagt med detta? Vet ej. Ödet bestämmer, hur gärna man än vill påverka. Så - sluta tjafsa, cykla mer bara. Typ. :)

En av de få gånger när jag vurpat och slagit skallen i gatan, ja då hade jag inte hjälm. Har det typ alltid annars. Följden blev ett blått öga som svullnade upp till en apelsins storlek. Fick röntga skallen för 600kr. Waste of money. Efter ett par veckor var jag ”normal” igen.
Vad vill jag ha sagt med detta? Vet ej. Ödet bestämmer, hur gärna man än vill påverka. Så - sluta tjafsa, cykla mer bara. Typ. :)
Fullt rimlig slutsats.

Skulle också vilja tillägga att om man faktiskt ramlar på huvudet är det bra med hjälm. Jag har själv slagit i huvudet två ggr i år med en spräckt hjälm som resultat. Hade nog inte varit helt glad efteråt om jag varit utan. Också varit närvarande vid en ganska otäck landning med toppen på huvudet före som nog inte heller slutat så bra utan.

Farligaste cyklingen jag gör är till jobbet.

Men inte där jag har fullface av någon anledning.
Stor skillnad på olika sorters faror också, jag har inte kollat upp specifikationerna för någon fullface hjälm, men en standard eu-godkänd cykelhjälm är gjord för att klara 20 km/t (så vitt jag minns) mot vinkelrätt underlag. En Mips-hjälm hjälper mot rotationsvåld också, men är inte mer slagtålig. Skulle man bli påkörd bör man nog ha MC-hjälm åtminstone..

Stor skillnad på olika sorters faror också, jag har inte kollat upp specifikationerna för någon fullface hjälm, men en standard eu-godkänd cykelhjälm är gjord för att klara 20 km/t (så vitt jag minns) mot vinkelrätt underlag. En Mips-hjälm hjälper mot rotationsvåld också, men är inte mer slagtålig. Skulle man bli påkörd bör man nog ha MC-hjälm åtminstone..
Då hade man å andra sidan inte valt att cykla alls.

Många tillverkare skryter ju med att deras hjälmar på ett eller annat sätt överträffar grundkraven. Något sätt att mäta det vore schysst.

Alltså hela den här artikeln är väl en trollpostning för att locka fram ni-vet-vem, och lite cannon fodder till det?

83e53c83b658334f32d7edd0ecf182ad.png

Tillbaka
Topp