Biltemas och Hövdings hjälm i topp tillsammans med 14 andra! Folksams hjälmtest!

Biltemas och Hövdings hjälm i topp tillsammans med 14 andra! Folksams hjälmtest!
Oavsett hur en hjälm presterar i ett test så antar jag att det påverkar rätt mycket hur bra den sitter på huvudet?

Jag tycker det är svårt att hitta en hjälm som inte tippar ett par cm fram och tillbaka på huvudet.

Och om man observerar andra cyklister på stan så är det ju många som knappt dragit åt remmen runt hakan.

Testade de hur bra hövding var om man glömde sätta på den, alternativt att batteriet var slut? Skulle vara intressant att veta #ironi
Eller hur bra hövding skyddar om man kör i in en tegelvägg.
Tänk om Volvo skulle göra en bil som är grymt bra på front- och sidokollision men om man blir påkörd bakifrån så exploderar bensintanken

Eller hur bra hövding skyddar om man kör i in en tegelvägg.
Tänk om Volvo skulle göra en bil som är grymt bra på front- och sidokollision men om man blir påkörd bakifrån så exploderar bensintanken
möjligt att den är sämre där, är alltså inte mot hövding när den fungerar. Tycker bara själv att det är dumt att ha ett skydd där man bygger in säkerhet som så lätt kan fallera pga den mänskliga faktorn (i tex en stressad situation, att man glömmer att sätta på eller kommit ihåg att ladda den). då känns den passiva varianten mer "failprof". Men samtidigt känns det som att denna typ av hjälm är för de som annars hade valt att inte ha hjälm alls och då fyller den ju ett syfte

Var det inte så att det finns en beef mellan folksam och poc som gör att deras hjälmar alltid får pissbetyg sen dom bytte från Mips till Spin?

Undrar jag med då jag vill minnas att Poc fick bra i något råd o rön test nyligen. Men vet kanske nån annan modell

Märkligt!!!
Kraschade i skogen förra veckan med min POC Omne Air Spin. 25 km/h landade på huvudet utan ens chans att ta emot mig. Fraktur i nacken och komprimerad kota i ryggen. INGA skador på hjärnan!?!?! Hjälmen får 2 poäng av Folksam. Jag däremot ger full pott och är sjukt tacksam för en bra hjälm! Redan beställt en ny POC.

Alltså en hjälm som gjort sitt jobb är ju helt demolerad?!
Jämför en rambyggd pickis med en modern bil med deformationszooner efter frontalkrock.

Specialized Chamonix MIPS får fullt med stjärnor hos VT men bara 1 hos Folksam. Men som sagt inga detaljer om varför specifik hjälm får ett visst betyg. Rätt lik Align som får toppbetyg.

POC är ju dessutom gräsligt fula. Kommer designteamet från volvo från 80-talet? Kanske samma människor som ritat Iteracykeln?

Tillbaka
Topp