Vad tycker ni om Hövding?

Mr Handley sa:
Foxis sa:
Mr Handley sa:
Foxis sa:
@Handley

Har inga siffror. Men föreslår att du själv funderar på om du anser att Hövding kan leverera ett likvärdigt skydd jämfört med traditionell hjälm. Att titta på deras filmer är en bra start där det framgår tydligt att den fungerar väl för vissa kollisioner och fall. Dåligt för andra kollisioner och fall rakt framåt.
Jag är inte biased alls. Jag skulle kunna tänka mig en för vardagsbruk om den levererade. Min *personliga bedömning* är att den inte gör det.
Men, som jag också skrev tidigare i tråden så är den säkert bättre än inget alls.

Eftersom jag inte avser investera i hövding har jag inte tittat på ekonomin noggrant. Men baserat på staplarna som postats tidigare kan jag bara konstatera att de blöder pengar och har en kontroversiell produkt som precis som du skriver kräver ett etablerande av nytt användarmönster. Min erfarenhet är att det sistnämnda är väldigt dyrt, och försvåras avsevärt om det finns tveksamheter kring produkten.

Tror vad som bör sägas har sagts, så lycka till med funderingarna. ;)

Svaret på frågan jag ställde är nog nära noll säger jag helt utan att ha något data att backa det med. De enda gångerna när en kollision inte blir ett fall är ju när cyklisten spetsas på föremål och hindras att falla till marken.

Bristen på logik är ju skrämmande. :o :P
Du menar alltså att det inte finns tillfällen då huvudet slår i någonting innan hövding registrerar en fallrörelse? Då tror vi helt enkelt olika. Och vad gäller fall framåt så har du rätt i att ansikte ligger risigt till utan FF. Men, i filmen från Hövding på just framåtfall syns att "huvan" åker bakåt och inte skyddar pannan *alls*. En riktig hjälm hade skyddat vid den händelsen.
Men som sagt, vi tycker olika, du verkar övertygad och vill ha en, så det är väl bara att köpa?

Generellt verkar vi ha olika uppfattningar om både funktion och företagets framtid, så det är väl lämpligt att sätta punkt här. Iallafall för mig. :)

Foxis du får IG på läsförståelse. Testa att läsa min fråga en gång till. Det du argumenterar för har inget med min fråga eller påstående att göra

Sorry, bättre saker för mig än att argumentera kring semantik eller diskutera vidare. Vi har olika uppfattningar. Kanske dyker upp någon annan du kan stångas med. ;)

Skulle vara intressant med lite försäljningssiffror, per månad och sisådär 2 år tillbaka.

Och även hur stor procent som poffar utan anledning.

me.I.am sa:
Skulle vara intressant med lite försäljningssiffror, per månad och sisådär 2 år tillbaka.

Och även hur stor procent som poffar utan anledning.

Tyvärr lär väl inte företaget gå ut med statestiken på hur många ersättnings-hövdingar de skickar ut pga felpoffar, tyvärr åker stackarn som fått sin hövding förstörd pga av ett litet potthål el dyl på självrisken på sin hemförsäkring innan de får en ny från Hövding.

Vanliga hjälmar är bra snyggare än en hård tung haldsduk och förbrukas först när den verkligen behövs. När huvudet slår i något hårt så den spricker, inte när man nästan-ramlar, inte när man går omkull pga halka el dyl och inte slår i huvudet osv. Vid de flesta fall går inte huvudet i backen, men en hövding skulle ändå gå förlorad.

GoranS sa:
Lulle sa:
GoranS sa:
Det finns väl två (kopplade) saker som behöver hända för att företaget ska överleva långsiktigt:

a) Kundintresset ökar s.a. de kan sälja i betydligt större volymer än idag.
b) De lyckas få finansiärer att pytsa in pengar fram till dess att de sluter läcka pengar.

Jag tror att a kommer att ta så lång tid (om det över huvud taget kommer att ske) att de faller på punkt b.

De har väl nyss genomfört (kanske inte klart än?) en nyemission, så det är nog b) som gäller.

För det första är det väl inget som säger att nyemissionens pengar kommer att räcka för att b ska inträffa. De har ju genomfört emissioner förut utan att få stopp på utflödet så vad säger att det skulle lyckas denna gång? Är dessutom tveksam till om b räcker utan att a inträffar.

Jag håller med till 100%. Mest troligt är väl alternativ c), företaget går i putten.

Han som i en mening sa att han gillade sin hövding så mycket för att i nästa avslöja att den hade löst ut medan han i princip stod stilla (nära slussen?) och blev stående med en uppblåst hövding medan folk tittade på honom som på ett ufo?
(Följdaktligen fick han då cykla vidare utan hjälm tills han kunde få den ersatt, vilket han inte pratade om)

Henrik_E sa:
Han ministerns reklamkampanj?

Senast ändrad:
Är inte diskussionen om folk skall/inte skall ha Hövding lite som huruvida benen/könet/bådeoch skall eller inte skall rakas, män skall eller inte skall ha lycra eller det skall eller inte skall vara underkläder under bib? (helst skall ju kvinnors underkläder diskuteras av män, sååå frächt att ha åsikter om). DVS något som borde bemötas med en snabb käftsmäll och ett håll käften?

-För det kan väl helt ärligt folk själv bestämma hur de vill göra med.

Atlas sa:
Är inte diskussionen om folk skall/inte skall ha Hövding lite som huruvida benen/könet/bådeoch skall eller inte skall rakas, män skall eller inte skall ha lycra eller det skall eller inte skall vara underkläder under bib? (helst skall ju kvinnors underkläder diskuteras av män, sååå frächt att ha åsikter om). DVS något som borde bemötas med en snabb käftsmäll och ett håll käften?

Bemöta konsekvenserna av åsiktsfrihet med våld är det nya Happykorrekta?

Atlas sa:

Man ska ha aldrig åsikter ity någon kan bli kränkt.

Henrik_E sa:
Atlas sa:

Man ska ha aldrig åsikter ity någon kan bli kränkt.

Står du för den åsikten?

plumse sa:
Atlas sa:

Bemöta konsekvenserna av åsiktsfrihet med våld är det nya Happykorrekta?

Japp, vi har lämnat brotta ner och sitta på bakom oss.

Lulle sa:

FB_IMG_1475164814859.jpg

Appropå bomblarm
Inget väcker en sovande flp-security-arbetare som när man berättar att man har lite krut och 300bar gas med sig. (ABS-Väska)
Vad är det som blåser upp en hövding eg?

Jag tror att det här med airbag i bilar kommer vara en övergående trend. Det fattar ju vem som helst att det är helt livsfarligt med en stor påse som kan blåsas upp framför den som kör!
Om man kör över ett gupp eller ner i en grop kan den ju lösa ut helt vid fel tillfälle!

flight sa:
Jag tror att det här med airbag i bilar kommer vara en övergående trend. Det fattar ju vem som helst att det är helt livsfarligt med en stor påse som kan blåsas upp framför den som kör!
Om man kör över ett gupp eller ner i en grop kan den ju lösa ut helt vid fel tillfälle!

Kul försök. Liknelsen haltar dock rätt ordentligt då airbagen i bilar löser ett problem som det (mig veterligen) inte finns någon alternativ etablerad lösning på, något som det finns på cykelsidan vad det gäller huvudskydd. Sen misstänker jag att kalibreringsproblemen är större vad gäller cykelhjälm än airbag i bilar, men där kan jag mkt väl ha fel. Personligen är jag inte intresserad av en hövding utan föredrar traditionell hjälm av ett antal olika skäl inkluderande:

a) Billigare
b) Enklare konstruktion (=mindre strulrisk)
c) Inget behov av uppladdning
d) Lättare
e) Att cykla med en tjock halsduk när det är varmt skulle vara mindre trevligt

Det jag far efter är naturligtvis att ny teknik alternativt användning av befintlig teknik i nya sammanhang är konstigt och ovanligt och brukar till en början ha en lägre idealitet än man kanske skulle önska.
Men att varefter tekniken mognar så fungerar den bättre och bättre, om det inte visar sig att den faktiskt inte tillför något värde för användaren.

Om huvudfunktionen för en hövding är att vara ett skydd för huvudet när man ramlar men inte behöva sitta monterad på huvudet så löser den ju uppgiften, det som behöver tweekas är prestandan på funktionaliteten.

Och den fyller ju en funktion som ingen hjälm gör! Skydda huvudet på personer som inte vill bära hjälm.

flight sa:
Det jag far efter är naturligtvis att ny teknik alternativt användning av befintlig teknik i nya sammanhang är konstigt och ovanligt och brukar till en början ha en lägre idealitet än man kanske skulle önska.
Men att varefter tekniken mognar så fungerar den bättre och bättre, om det inte visar sig att den faktiskt inte tillför något värde för användaren.

Om huvudfunktionen för en hövding är att vara ett skydd för huvudet när man ramlar men inte behöva sitta monterad på huvudet så löser den ju uppgiften, det som behöver tweekas är prestandan på funktionaliteten.

Och den fyller ju en funktion som ingen hjälm gör! Skydda huvudet på personer som inte vill bära hjälm.

Undrar om prestandan kan tweekas s.a. mina punkter a-e ovan faller ...

GoranS sa:
flight sa:

Jag tror i alla fall det. Nu tillhör jag inte målgruppen, jag har hellre vanlig hjälm, men att punkterna går att förbättra så att den blir mer attraktiv för de som vill cykla utan är jag övertygad om.

a) Billigare - absolut, större volymer brukar bidra, likaså erfarenhet från produktion gör att man kan konstruera för enklare produktion.
b) Enklare konstruktion (=mindre strulrisk) - sällan som något är perfekt i de första versionerna, med erfarenhet från hur den funkar i verkligheten så kan de nog justera en massa saker.
c) Inget behov av uppladdning - gissar att det är styrelektronik? Bör isåfall kunna lösas med solcell?
d) Lättare - går säkert.
e) Att cykla med en tjock halsduk när det är varmt skulle vara mindre trevligt - går säkert att få till. Jag tänker på olika ryggsäckar som löser värme på ryggen, på olika bra sätt.

fhloston sa:
GoranS sa:
flight sa:

Jag tror i alla fall det. Nu tillhör jag inte målgruppen, jag har hellre vanlig hjälm, men att punkterna går att förbättra så att den blir mer attraktiv för de som vill cykla utan är jag övertygad om.

a) Billigare - absolut, större volymer brukar bidra, likaså erfarenhet från produktion gör att man kan konstruera för enklare produktion.
b) Enklare konstruktion (=mindre strulrisk) - sällan som något är perfekt i de första versionerna, med erfarenhet från hur den funkar i verkligheten så kan de nog justera en massa saker.
c) Inget behov av uppladdning - gissar att det är styrelektronik? Bör isåfall kunna lösas med solcell?
d) Lättare - går säkert.
e) Att cykla med en tjock halsduk när det är varmt skulle vara mindre trevligt - går säkert att få till. Jag tänker på olika ryggsäckar som löser värme på ryggen, på olika bra sätt.

Det som är relevant är jämförelsen med en konventionell hjälm, inte med nuvarande hövding. Jag har ju att överväga bytet konventionell hjälm till (tänkt framtida) hövding, inte nuvarande hävding mot framtida hövding. Har t.ex. svårt att se att strulrisken på en hövding skulle komma ner i den för en konventionell hjälm. Hövdingen är helt enkelt en mer komplicerad produkt.

GoranS sa:
fhloston sa:
GoranS sa:
flight sa:

d) Lättare - går säkert.

Det som är relevant är jämförelsen med en konventionell hjälm, inte med nuvarande hövding. Jag har ju att överväga bytet konventionell hjälm till (tänkt framtida) hövding, inte nuvarande hävding mot framtida hövding. Har t.ex. svårt att se att strulrisken på en hövding skulle komma ner i den för en konventionell hjälm. Hövdingen är helt enkelt en mer komplicerad produkt.

Nja, ok. Man får nog se det mer som två separata produkter som uppfyller snarlika behov. Jmf tex lvg och mtb. Bägge går att cykla på, men skiljer sig åt ganska mycket.

Kan man se försäljningssiffror någonstans? Ringde en icke cykelfrälst kompis några dar sedan och frågade lite om Hövding, funderade på att köpa aktier. Han sa att någon video hade visats typ 1 miljon (EDIT: 100 miljoner skall det vara) gånger world wide på senare tid.

Kommer nog att slå i New York.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Kan man se försäljningssiffror någonstans? Ringde en icke cykelfrälst kompis några dar sedan och frågade lite om Hövding, funderade på att köpa aktier. Han sa att någon video hade visats typ 1 miljon gånger world wide på senare tid.

På deras Investor Relations-sida kan man ju kika på lite kvartalsrapporter i alla fall: http://ir.hovding.se/phoenix.zhtml?c=254018&p=irol-irhome

I kvartalsrapporterna anger de t.ex. antal sålda Hövdingar per kvartal samt motsvarande kvartal året före, så det går ju att sammanställa om man vill. Nästa rapport 26/10.

Jag har ingen hövding och jag har inte läst alla inlägg men en dam med hövding stod stilla och tog av sig en schal vid ett rödljus vid Slussen för några veckor sedan. En hög smäll hördes och hövdingen utlöstes. Detta är ingen skröna. Jag såg det själv. En lösning kan vara att sälja hövdingar i utlöst tillstånd. Ser rätt trevligt ut.

me.I.am sa:
Kan man se försäljningssiffror någonstans? Ringde en icke cykelfrälst kompis några dar sedan och frågade lite om Hövding, funderade på att köpa aktier. Han sa att någon video hade visats typ 1 miljon gånger world wide på senare tid.

Kommer nog att slå i New York.

Rätt ska va rätt, 100 miljoner skall det vara

Och nej, är inte sponsrad av Hövding

Senast ändrad:
jomper sa:
Har aldrig hört talas om en bil vars airbags löst ut om föraren gjort fel. Det verkar förekomma med Hövding.

Men du har väl sett youtubeklippet med tanten som dänger till grillen på mercacabben som stannat på övergångsstället?
Och han gjorde ju fel iof. Man stannar inte mitt på ett övergångsställe ;)

staine sa:
jomper sa:
Har aldrig hört talas om en bil vars airbags löst ut om föraren gjort fel. Det verkar förekomma med Hövding.

Men du har väl sett youtubeklippet med tanten som dänger till grillen på mercacabben som stannat på övergångsstället?
Och han gjorde ju fel iof. Man stannar inte mitt på ett övergångsställe ;)

Den är fejkad

Tillbaka
Topp